Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Tja, den här tråden är ju ett bra exempel på varför debatten är idiotisk. Det beror på HUR man tolkar situationen "möta en björn i skogen eller en man" (var det ens den ursprungliga formuleringen eller var den "a man" dvs "människa"?). Är människan beväpnad? Hur långt avstånd är det i detta möte? OSV OSV som diskuterats i denna tråd. Frågan är väldigt generaliserad och därmed blir svaren därefter. Min åsikt är då följande. Med tanke på att en björn är många gånger starkare än en människa (såväl man som kvinna) samt är utrustad med extremt potenta klor som agerar som knivar så utgör en björn en extrem fara för en människa. Får du en lavett av en björn så det minsta som händer är väl en hjärnskakning eller att du blir av med halva kinden. Du har dock en rimlig chans att kämpa emot en attack från en människa (utan vapen). Man såväl som kvinna. Du har även en möjlighet till en psykologisk attack mot en människa - förutom att försöka skrämma en björn genom div knep så kan du inte "prata" med en björn - den är tex inte ett dugg intresserad av att du kanske har många miljoner på banken osv.
Jag frågar mej själv. Vad ska denna debatten mynna ut i? Vore det inte vettigare att tex skapa en debatt om vilka områden eller miljöer i världen som kvinnor (och män) känner sej mest utsatta i? (exkluderat vildmarken med vilda djur för jämförelsen blir ju helt skev)
Du tolkar situationen som en man och du gör dessutom misstaget att utgå ifrån att björnen är aggressiv eller utgör en fara - trots att de vanligen inte gör det. Samt att man kan se på en björn om den tänker attackera eller lämna dig ifred.
Det gör man inte med en man. Man kan inte på lite avstånd bedöma om det är en fredlig man eller en ond man som tänker attackera.
Nej, kvinnor har sällan någon fysisk chans mot en attackerande man - i synnerhet inte isolerat i skogen bortom all hjälp.
Jag tror tanken med att starta debatten var att få män att fundera över hur kvinnors verklighet ser ut och hur kvinnor många gånger tvingas förhålla sig till män - trots att de flesta är fredliga.
Den ena debatten utesluter ju inte den andra - så varför startar du inte en sån diskussion som du föreslår.
Jag tror att en sådan debatt kan vara mycket givande (om folk svarar seriöst) och kanske öka förståelsen för att båda könen bär på rädslor - men att rädslan och vad det gäller kan skilja sig åt.