2024-06-08, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, allt beror ju på vad man menar med "manipulera". Jag kan köpa en aktie, och på så sätt manipulera marknaden (öka efterfrågan och minska utbudet).
Visst kan större spelare påverka priset på Bitcoin precis som större spelare påverkar priset på alla andra tillgångar. Om någon vill kalla det manipulation så go for it.

Jag tror få fattar hur svårt det är att "manipulera" något med en market cap på över en trillion dollar. Det är liksom inte greppbart för gemeneman.

InvestAnswer hävdar att priset är manipulerat:

https://www.youtube.com/watch?v=_M020sTVicA

Apropå ditt argument att BTC market cap är för stor att kunna manipulera så är väl gulds marketcap 10 ggr större, och det är allmänt känt att priset på guld manipulerats i decennier.
Citera
2024-06-08, 22:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
InvestAnswer hävdar att priset är manipulerat:

https://www.youtube.com/watch?v=_M020sTVicA

Apropå ditt argument att BTC market cap är för stor att kunna manipulera så är väl gulds marketcap 10 ggr större, och det är allmänt känt att priset på guld manipulerats i decennier.
Som sagt, allt beror på vad man menar med "manipulera". Jag ser iaf inga konstigheter eller olagligheter som inte händer på andra marknader.
Citera
2024-06-08, 22:34
Avslutad
Citat:
Som sagt, allt beror på vad man menar med "manipulera". Jag ser iaf inga konstigheter eller olagligheter som inte händer på andra marknader.

Det ska ju kunna bevisas också. Jag menar nog att alla marknader är manipulerade och att BTC numera är mer manipulerad än tidigare pga = Wall Street är här.

Priset borde egentligen ligga på ca 95K enligt InvestAnswer sett till alla miljarder som investerats.
Citera
2024-06-08, 23:06
Medlem
Citat:

Bitcoinmarknaden är den friaste och troligen minst manipulerade marknaden i världen.

Men det betyder inte att den är helt fri från manipulation.

Sedan bör man kanske enas om vad som menas med manipulation. Enligt Investopedia:

Citat:
Market manipulation is conduct designed to deceive investors by controlling or artificially affecting the price of securities.

Det jag avser är (bland annat) handel som går ut på att och i någon mån lyckas styra priset, exempelvis den typ av massiv blankning som jag beskrev i ett tidigare inlägg. En väldigt stor aktör eller grupp av aktörer som säljer eller blankar, inte för att vederbörande tycker att priset är för högt eller av något annat legitimt affärsmässigt skäl utan endast för att driva ner priset, är enligt min mening manipulation. Därmed inte sagt att jag anser att detta är ett stort problem i bitcoinmarknaden som kräver någon form av reglering eller dylikt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-06-08 kl. 23:13.
Citera
2024-06-08, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoinmarknaden är den friaste och troligen minst manipulerade marknaden i världen.

Men det betyder inte att den är helt fri från manipulation.

Sedan bör man kanske enas om vad som menas med manipulation. Enligt Investopedia:

Det jag avser är (bland annat) handel som går ut på att och i någon mån lyckas styra priset, exempelvis den typ av massiv blankning som jag beskrev i ett tidigare inlägg. En väldigt stor aktör eller grupp av aktörer som säljer eller blankar, inte för att vederbörande tycker att priset är för högt eller av något annat affärsmässigt skäl utan endast för att driva ner priset, är enligt min mening manipulation. Därmed inte sagt att jag anser att detta är ett stort problem i bitcoinmarknaden som kräver någon form av reglering eller dylikt.

Ponera att tunga aktörer deltar i hålla ned priset på BTC via manipulation. Vad är isf syftet med det enligt din mening?
Citera
2024-06-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Ponera att tunga aktörer deltar i hålla ned priset på BTC via manipulation. Vad är isf syftet med det enligt din mening?

I nuläget kan syftet i så fall vara att ackumulera mer bitcoin för ett förhållandevis lågt pris från plebejer som likvideras från sina hävstångade långpositioner, säljer när de skräms av nedgångar eller tröttnar på uteblivna uppgångar.

På längre sikt kan det komma att handla om att försöka skydda dollarn, dvs. samma typ av manipulation som guldet förefaller ha varit föremål för i några decennier. Jag tror emellertid att det inte kommer att fungera alls lika bra med bitcoin, av de skäl jag räknade upp ovan.
Citera
2024-06-08, 23:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och aktiebörserna manipuleras ju helt öppet uppåt, genom bisarra regler om att handeln stängs om kursen faller för snabbt (men handeln får fortgå oavsett hur snabbt kursen stiger )
Stämmer naturligtvis inte alls. Exempel från bara häromdagen:

https://www.di.se/live/akut-konkurshot-avvarjt-for-oscar-properties-aktien-rusar-tresiffrigt/
Citera
2024-06-08, 23:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Vet du ens hur priset på bitcoin ”sätts”? Kan du se några intressekonflikter i denna process?
Citera
2024-06-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Stämmer naturligtvis inte alls. Exempel från bara häromdagen:

https://www.di.se/live/akut-konkurshot-avvarjt-for-oscar-properties-aktien-rusar-tresiffrigt/

Betalvägg. Vad är det som inte stämmer alls? Stoppas handeln även vid snabba uppgångar, eller vad menar du?
Citera
2024-06-09, 00:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Betalvägg. Vad är det som inte stämmer alls? Stoppas handeln även vid snabba uppgångar, eller vad menar du?
Ja, vad trodde du? Varför tror du att handeln ibland stoppas? Hela din världsbild verkar vara en enda stor konspirationsteori
Citera
2024-06-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, vad trodde du? Varför tror du att handeln ibland stoppas? Hela din världsbild verkar vara en enda stor konspirationsteori

Ja, fel av mig. Handeln kan stoppas enligt börsens gottfinnande även vid kraftiga uppgångar.
Citera
2024-06-10, 10:44
Medlem
En nu en vecka där vi inte bröt ut.

Altcoins går skit men jag köper altcoins så mycket jag kan eftersom flera är lågt värderade medans bitcoin inte är det.

Altcoins blöder mot bitcoin helt klart men det kommer ändras när btc gått ett sving uppåt, så passa på att köpa altcoins nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in