2024-06-09, 13:46
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men han är läkare och borde förstå påfrestningarna. Alltså vid varmaste tiden på dygnet ligger man i skugga och har det bra.

När jag själv var i Spanien gick jag promenad eller löptränade tidigt på morgonen.

Jag förstår inte detta men inget att göra åt det nu.

Du får nog sänka dina förväntningar lite på läkares sunda förnuft. Tvärtom tror jag de har högre risk att "leka Gud" och tänka att de är odödliga och står över naturen
Citera
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Svar nej, du klarar inte värmeslag bättre.

Ni troll säger ju bara emot för att trådarna skall gå på. Så jag lämnar det.

Folk är smala i tropikerna, mindre volym och mer värmeavgivande yta.

Citat:
3% increase in risk of EHS for every unit increase in BMI.

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpregu.00168.2022

Smala tål värmen bättre om de ersätter energi och vätska.
Senast redigerad av wwr 2024-06-09 kl. 13:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totto30
Fel, fel, fel:
https://images.jpost.com/image/upload/q_auto/c_fill,g_faces:center,h_537,w_822/602769

Här står dom och dokumenterar kroppen, håll dig till fakta.
Jag såg det sedan, förvirrande, dom måste ha flyttat på kroppen på bilden jag såg, för där låg han vid båtrampen, men sedan såg jag att han låg på utsidan av ett staket. Sjölvklart ska det vara rätt!
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
människan måste lära sig att gå inte ut på långpromenader i den stekheta solen på fastande mage (om man är gammal exempelvis).

Var får man lära sig det? Varifrån får du att han var på långpromenad? Han var 40m från baren ungefär.
Citera
2024-06-09, 13:47
Medlem
Solarplexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Att han hade armen om sig kanske tyder på smärta?
Ja, precis. Jag skrev nyss det i ett inlägg innan jag läste ditt att det kan vittna om bröstsmärta. Vi kommer säkert att få veta dödsorsaken med tanke på att han var så pass känd.
Men ormbettsteorin är också mycket trolig.
Det kan så fort och oväntat allting, chockartat för de anhöriga när döden kommer utan förvarning:-(
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men han är läkare och borde förstå påfrestningarna. Alltså vid varmaste tiden på dygnet ligger man i skugga och har det bra.

När jag själv var i Spanien gick jag promenad eller löptränade tidigt på morgonen.

Jag förstår inte detta men inget att göra åt det nu.

Exakt. Varför trodde Mosley folk i sydligare länder sover siesta?

Man stiger upp tidigt för att hinna med dagens sysslor innan solen blir för varm. Sen vilar man, stannar inomhus/i skuggan och på kvällen kan man vistas utomhus igen.

Massor med folk som sprang i 25-27 graders hetta i Göteborg och i Stockholm behövde läggas in och få dropp. Och det handlade om unga människor. Några dog.

Mosley var säkert envis som synden och lyssnade inte på någon annans goda råd.
Senast redigerad av sno 2024-06-09 kl. 13:52.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarplex
Jo, men det här med armarna? Har de fastnat i en likstelhet och det dessutom fast att det var så varmt där?
Jag läste nyss om en man som dött instängd i en brandtrappa. Han hade försvunnit i ett köpcentrum och frun efterlyste honom. Polis sökte igenom byggnaden, men de sökte aldrig i brandtrappan.
Där hittas sedan mannen efter tre veckor och då satt han död på knä, framåtlutad med huvudet mot en vägg. I det döda tillståndet hittades han så då faller inte alltid ens kropp ihop helt och hållet då när man är död?
Jag trodde det.
Med Mosley så kanske han höll sig för bröstet av smärta, att hans armposition vittnar om en hjärtinfarkt.

Solfrossa?

Kan han ha haft solfrossa, varit omtöcknad, och blivit medvetslös?
Citera
2024-06-09, 13:48
Medlem
colis avatar
Han dog troligen av hjärtstillestånd, sannolikt orsakat av värmeslag, som i sin tur orsakats av vätskebrist - som i sin tur orsakats av telefonbrist.

Hade han haft en telefon hade han kunnat ringa efter hjälp. Nu blev han liggande där utan att någon hittade honom i tid.
Vandrar man ensam i terrängen ska man aldrig göra det utan telefon.
Vill man inte bli störd kan man stänga av ljudet - men telefonen ska vara påslagen.
För vandrarens, för hans anhörigas skull och för all räddningspersonal som kan behöva leta efter honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Tror du har fel där. Stängslet sitter ovanpå en mur. Och han ses liggandes utanför i terrängen bland buskarna och stenarna (som är borttagna innanför stängslet).
Helt rätt, jag har sett två olika bilder, men bilden där han ligger vid båtrampen är nog när dom har flyttat honom eftersom räddningspersonal kom med en bår och skulle köra iväg honom, då blir det logiskt att dom flyttade honom till båtrampen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Han var ju läkare och kunde skriva ut vilket 'dödligt preparat' som helst till sej själv. Sen tog han det, eller injicerade det på platsen.

Hoppas vi får veta dödsorsaken oavsett om det skulle handla om självmord.
Citera
2024-06-09, 13:49
Medlem
Solarplexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Solfrossa?

Kan han ha haft solfrossa, varit omtöcknad, och blivit medvetslös?
Ja, varför inte solfrossa?
Citera
2024-06-09, 13:49
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det uppenbart?

Michael gick kanske upp till toppen på berget och någonstans inser han att han behöver vätska eller hjälp av något slag, ser civilisationen och tar sig ner för berget, går utmed stängslet för att hitta en ingång.

Han hade ingen mobiltelefon med sig, återstod att för egen maskin ta sig till hjälp.
Bara det att han givit sig upp på ett berg i en stenöken i stekhett väder där det inte fanns någon skugga måste väl tyda på att han inte var vid sina sinnes fulla bruk. Mannen var ju dessutom läkare. Han skulle gått västerut från Pedi för att komma hem och gick istället åt nordost ut på en karg udde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in