2024-06-08, 20:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
undflyende kommentarer .Jo jag var sjöman och vet vad dom olika gränserna på havet innebär.Du diskuterar sånt du inte vet något om.Janmin son är progg han berättade att 8 mod är ryZzar.Om du är en av dom vet jag inte .Men som du diskuterar så är du lite misstänkt.
OK. Trodde du menade att jag sitter och skriver från Ryssland, och då blev följden att det var lätt att avfärda resten av dina påståenden som rent skitsnack också.

Men om det nu är möjligt att stoppa den ryska bulvanflottan och tvinga den i hamn, varför görs det i så fall inte?
Freedom of navigation må vara stark, men om det finns lagkrav som ryssarna bryter mot, vad är problemet? Varför har vi inte upphört med att låta dem passera Öresund för längesedan?
Citera
2024-06-08, 20:28
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, nog tycker jag att vi skall sluta köpa kärnbränsle av en nation vi fördömer och i praktiken för krig mot. Går det inte att få tag i kärnbränsle som inte är ryskt?

EDIT: Nej, så pass human är jag att jag tycker de kan få handla läkemedel. Det är ju inget som göder deras krigskassa, men att köpa saker av dem tycker jag verkar dumt. I synnerhet kärnbränsle.
Kärnbränsle blir nog problem på kort sikt ,på lång sikt lär vi lösa det problemet.
Citera
2024-06-08, 20:34
Medlem
Citat:
OK. Trodde du menade att jag sitter och skriver från Ryssland, och då blev följden att det var lätt att avfärda resten av dina påståenden som rent skitsnack också.

Men om det nu är möjligt att stoppa den ryska bulvanflottan och tvinga den i hamn, varför görs det i så fall inte?
Freedom of navigation må vara stark, men om det finns lagkrav som ryssarna brytet mot, vad är problemet? Varför har vi inte upphört med att låta dem passera Öresund för längesedan?
För att väst är långsamma.I helgen är det ett möte i Köpenhamn om detta.Enligt källa så lutar det mot att kontrollerna i Öresund kommer att ökas drastiskt.Det innebär att det fartyg som kontrolleras tvingas in i hamn.1
Är fartyget sjövärdit enligt Nordiska regler .,Är fartyget försäkrat.Har sjömännen bra arbetsförhållanden.Om inte hålls fartyget i kvarstad .Vad jag såg den senaste avgiften så var den75.000
Per dygn.
Citera
2024-06-08, 20:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
För att väst är långsamma.I helgen är det ett möte i Köpenhamn om detta.Enligt källa så lutar det mot att kontrollerna i Öresund kommer att ökas drastiskt.Det innebär att det fartyg som kontrolleras tvingas in i hamn.1
Är fartyget sjövärdit enligt Nordiska regler .,Är fartyget försäkrat.Har sjömännen bra arbetsförhållanden.Om inte hålls fartyget i kvarstad .Vad jag såg den senaste avgiften så var den75.000
Per dygn.
Det låter ju perfekt, men är det sant?
Det finns inte något avtal som medger passage genom Öresund, även om där kanske saknas internationellt vatten?
Citera
2024-06-08, 20:42
Medlem
Citat:
Det låter ju perfekt, men är det sant?
Det finns inte något avtal som medger passage genom Öresund, även om där kanske saknas internationellt vatten?
Nej du har rätt i det.Men det finns en kontrollplikt .Det är det som diskuteras i mötet i helgen.Vad jag förstår så är Svenskarna fega som vanligt och Daskarna vill köra på i morgon
Citera
2024-06-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Någon mark kommer nog Ukraina få släppa dom kommer inte kunna kasta ut ryssland helt. Det kan vi glömma

Ryssen kommer inte kunna hålla delar av Ukraina om ett år eller två. Deras ekonomi kommer inte klara trycket.
Citera
2024-06-08, 20:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nej du har rätt i det.Men det finns en kontrollplikt .Det är det som diskuteras i mötet i helgen.Vad jag förstår så är Svenskarna fega som vanligt och Daskarna vill köra på i morgon
Jag är bara fritidsseglare, så jag har ingen aning om vad för krav som ställs på yrkessjöfarten. Dock tycker jag som vän av havet och skärgården att det är fördjävligt att ryssarna tillåts vispa runt med gamla skorvar, utan dubbla skrov, försäkringar osv., för det tillåts ju faktiskt så länge ingen sätter stopp för det.
Citera
2024-06-08, 20:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ryssen kommer inte kunna hålla delar av Ukraina om ett år eller två. Deras ekonomi kommer inte klara trycket.
Så det är trupp som inte får ta slut?
Ammunition och utrustning lär de väl kunna få i ett par år till?
Citera
2024-06-08, 20:52
Medlem
Citat:
Så det är trupp som inte får ta slut?
Ammunition och utrustning lär de väl kunna få i ett par år till?

Det här kriget kommer inte avgöras på slagfältet utan det kommer avgöras med tid och pengar. Får Ukraina fortsatt stöd vinner dom eftersom rysslands ekonomi inte kommer kunna hålla landet flytande i många år till. Får Ukraina slut på stöd så kommer Ryssland vinna eftersom Ukraina inte kommer kunna köpa mer vapen att slåss med.
Citera
2024-06-08, 20:54
Medlem
Citat:
Det är ju helt otroligt att man alltid, alltid blir anklagad för att vara ryss så fort man skriver något som inte faller krigshetsarna i smaken.

Fast det är ni som stödjer Ryssen som är krigshetsarna då det är Ryssen som står för invasionskrigandet.
Citera
2024-06-08, 20:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Fast det är ni som stödjer Ryssen som är krigshetsarna då det är Ryssen som står för invasionskrigandet.
Nu har jag ju inte något som helst till övers för Putins regim, men så fort man ifrågasätter minsta lilla i narrativet får man höra "vatnik" "ryzzk agent" osv., det är lite som under pandemin när man fick heta "antivaxxare".
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-06-08 kl. 21:02.
Citera
2024-06-08, 20:59
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Enligt min son är det nästa steg .Kolla alla fartyg som trafikerar Öresund.Stoppa alla läkemedel till ryzzland .Stoppa allt utsäde och så vidare.
IKEA lämnade Ryssland.
Resultat: Ryska företag snickrar ihop och säljer möbler liknande IKEAs.
Den enda skillnaden: Ryssarna slipper skicka vinstpengar till Sverige.

Misstänker att ryssarna kan piratkopiera de flesta läkemedlen och spara pengar om väststater vägrar skicka läkemedel till Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in