2024-06-07, 21:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vilken butik skulle ni gå till?
Elgiganten, Power, Elon, annat?

Vilka märken skulle ni föredra, vilka skulle ni undvika?
Citera
2024-06-07, 21:18
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

kör på samsung köpta på power, mycket nöjd med dem

https://www.power.se/vitvaror/kyl-oc...aap/p-1398404/

frysen har en "ismaskin" med som är mycket trevligt och inte tar nån plats.
Citera
2024-06-07, 21:22
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Tjena!

Skulle säga att det kvittar helt kring vilken köplada du väljer - dom erbjuder samma typ av okunniga service oavsett. I stora drag samma produkter, samma prispunkter och samma erbjudanden med några få nyanser till variationer.

ELON kan vara bra om du har en driftig handlare på orten. Klart mycket dyrare men blir lite mer personligt.

Gå istället efter produktval och kolla sedan vem som har most bang for the buck. Garantiåtagandena är i princip helt likvärdiga efteråt.

För att kunna rekommendera något...
Vad har du för budget?
Vilka mått ska du ha? (Höjd)
Några onödiga funktioner du är sugen på? (Ismaskin/display/yadayada)

Har haft att göra med både det billigaste och dyraste på marknaden - kan inte direkt påstå att den dyraste motiverar sitt pris, i slutändan ska dom ändå göra samma sak nämligen kyla och frysa grejer.

Mvh Nicholas Sarkozy
Citera
2024-06-07, 21:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Går du till ELON så kan man oftast få 5 års garanti på bosch och Husqvarna men kanske får betala några kronor extra.
Man får också hjälp av kunnigt folk.

Är dessa punkter ointressanta för TS så köp vad du vill ha på en köplada.
Citera
2024-06-07, 21:36
Medlem
Jag hade kört på ngt som är lite mer garanterat att vara bra, som Bosch eller så. Samsung kom nyligen in i gamet och de fokuserar på krims och krams. Kyl och frys ska hålla länge, inte vara något fånigt prydnadsmässigt. Visst finns det säkert bra varianter men har hört så många som fått hem måndagsexemplar eller bara havererat efter ett tag. Lite som att köpa en Cybertruck när det finns gedigna Volvo eller Volkswagen att tillgå (om man nu ska jämföra skit med robust).
Citera
2024-06-08, 00:01
Medlem
Torpedullas avatar
Självavfrostande Bosch eller Miele.
Citera
2024-06-08, 00:21
Medlem
De senaste åren har jag bytt kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin.
För mig spelar inte märket så stor roll.
Inför varje inköp har jag tittat runt på bästa pris utifrån funktionalitet, recensioner, m.m.
I alla fall slutade det med Bosch inköpta på Elgiganten.
Citera
2024-06-08, 08:53
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

Undvik asiatiska och östeuropeiska vitvaror. Alltså skit i LG, Samsung, Gorenje, Cylinda m.fl.

Bosch, Siemens och Miele håller mycket bra kvalitet men se till att du köper deras dyrare serier, Bosch serie 6-8, Siemens IQ 5-700.

Vill du spara en slant så köp förrförra årets modell, då såna brukar reas ut.

Elgiganten brukar köra vitvarurea med jämna mellanrum med 20% rabatt men läs på och bestäm dig för vilket märke och modell av kyl och frys innan du väljer butik. Välj helst någon butik och märke som erbjuder fem års garanti.

Köp dock inte från nån internetshopsom tex Tretti, för det blir bara trassel vid reklamationer och garantiåtaganden.

Vill du ha mer läsning i ämnet vitvaror kan du med fördel kolla trådarna på Byggahusforumet, där diskuteras de flesta märkens för- och nackdelar. Där finns också en som jobbar i branschen med att reparera vitvaror och han (electroluxaren) har koll på vad som är bra och dåligt.

https://www.byggahus.se/forum/forums/vitvaror.150/
Citera
2024-06-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Undvik asiatiska och östeuropeiska vitvaror. Alltså skit i LG, Samsung, Gorenje, Cylinda m.fl.

Bosch, Siemens och Miele håller mycket bra kvalitet men se till att du köper deras dyrare serier, Bosch serie 6-8, Siemens IQ 5-700.

Vill du spara en slant så köp förrförra årets modell, då såna brukar reas ut.

Elgiganten brukar köra vitvarurea med jämna mellanrum med 20% rabatt men läs på och bestäm dig för vilket märke och modell av kyl och frys innan du väljer butik. Välj helst någon butik och märke som erbjuder fem års garanti.

Köp dock inte från nån internetshopsom tex Tretti, för det blir bara trassel vid reklamationer och garantiåtaganden.

Vill du ha mer läsning i ämnet vitvaror kan du med fördel kolla trådarna på Byggahusforumet, där diskuteras de flesta märkens för- och nackdelar. Där finns också en som jobbar i branschen med att reparera vitvaror och han (electroluxaren) har koll på vad som är bra och dåligt.

https://www.byggahus.se/forum/forums/vitvaror.150/

Lite lustigt att det i den länk du ger och där det ska finnas info om olika märkens för- och nackdelar, så är det extremt få rubriker över huvud taget om problem och Samsung eller LG….

Jag skulle säga tvärt om, att Samsung och LG ger mycket för pengarna och har bra garantier och kvalitet.

Har själv ägt ett LG Side-by-Side (L207TVQK) mellan 2007-2021 utan några som helst problem med funktion eller drift som jag inte orsakat själv.
Det enda jag behövde åtgärda under dessa 14 år var att ismaskinen knakade för jag hade använt den för lite så isbitarna klumpat ihop sig så ”krossmekanismen” skadats, fixades lätt med en repsats som var billig. Och en av de utdragbara lådorna fick en spricka längst bak efter många år med ”överlast”, så jag köpte en ny som också var billig.

Jag valde att 2021 köpa ett nytt LG Side-by-Side då jag tyckte det var dags med nåt nytt i köket, med rostfri design som passade till de andra vitvarorna jag bytt till vid köksrenoveringen 2017, och då fick jag det gamla fullt fungerande sålt direkt och fick 4000kr för det, då det fortfarande såg ut som nytt både på insida och utsida.
Citera
2024-06-10, 10:47
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag tycker det här med olika märken har blivit jävligt komplicerat på senare år. Hur vet man vilka märken som är "bra"? Och hur vet man vilka märken som faktiskt har egen tillverkning och vilka som är rebrandade turkiska eller kinesiska prylar?

Wikipediaartikeln om t.ex. Cylinda är inte glasklar. Ägs det av Gorenje eller av Elektroskandia?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cylinda
Gorenje uppges ägas av kinesiska Hisense.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gorenje

Och kan man lita på att alla produktkategorier eller modellserier inom ett visst märke är deras egna?
Citera
2024-06-10, 20:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Säljaren på Elgiganten ansåg att Bosch/Siemens var bra grejor för tvättmaskin/torktumlare. Men att LG och Samsung numera var ledande vad gällde kylprodukter (frys/kylskåp).
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-06-10 kl. 20:59.
Citera
2024-06-12, 13:26
Medlem
Citat:
Säljaren på Elgiganten ansåg att Bosch/Siemens var bra grejor för tvättmaskin/torktumlare. Men att LG och Samsung numera var ledande vad gällde kylprodukter (frys/kylskåp).
Det var ett kylskåp från Samsung som vann Bäst i test på tidningen Råd och Rön. Den vann flera år i rad (2017, 2018. 2019, 2021). En Samsung kylfrys vann 2022. En frys från Liebherr (totalt okänt märke för mig) vann 2021. Annars tror jag att Siemens/Bosch och Miele borde vara märken att lita på. Hur är det med Electrolux och IKEA? Har för mig att jag såg Gorenje vinna i nåt test nånstans men det kanske råkade vara en lyckad modell?!

Vad man bör kolla när man ska köpa är recensioner, betyg från t. ex. prisjakt och pricerunner. Trustpilot är ett annat ställe.

Sen kollar man mått. Tycker det är förbannat märkligt att det är så svårt att hitta en kylfrys med djup 60 cm. Energiklass är även det bra att ha koll på. Bäst är klass A. Sen om man är känslig för ljud ser man till att välja ett skåp som skramlar så lite som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in