2024-06-07, 16:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Oplanerat brott…
Ett sådant kan väl vara av två slag.
1. Brottet saknar bakgrundshistoria: Någon känner attraktion till Helena och börjar tafsa på henne där och då. Ingen medveten avsikt att döda eller misshandla.
2. Brottet har en bakgrundshistoria. Gärningsmannen och Helena har sedan tidigare en osämja om något. Osämjan blossar upp igen. Ingen medveten avsikt att döda eller misshandla.

I bägge fallen är gärningen oplanerad.
Jag upplever att det är nr 1 som är uppfattningen som är förhärskande här. Därför letas det gärningsmän till höger och vänster och deras karaktär och förehavanden ska helst granskas in i minsta detalj, och man förutsätter att alla de som nämns som tänkbara gärningsmän känner attraktion till henne.
Men är det självklart?
Om vi börjar fundera på nr 2 så inser vi snabbt att det blir viktigt att kartlägga Helenas liv och leverne. Och den biten, finns det, som några andra påpekat, inget intresse i tråden för. Varför?

Känner inte igen mig i att intresse inte finns för Helenas leverne. Problemet är att de som känner henne har få smaskiga saker att berätta. Kristen uppväxt i stabilt hem har väl hållit henne ganska väl på kurs. Enda undantaget är väl om hon haft ThSt som kk fast han var ihop med ASP.

Tyvärr är relationen mellan ThSt och Helena väl dold i tråden, och jag menar att den bör undersökas närmare.

Prinzezzan uppger tidigt fakta kring "hundkompisen" som stämmer som hand i handske med ThSt, men hon nämner inte hans namn i tråden. Hon håller inte heller med om att Helena och ThSt varit ett par. Istället skriver hon att Helena "hade ett fling för ThSt vid något tillfälle". Det är först när andra källor, t.ex. Propparn, nämner att Helena och ThSt varit ett par som Prinzezzan erkänner relationen. Prinzezzans nära förhållande till ThSt står dock i öppen dagar eftersom hon t.ex. känner till hans förhör i samband med att Pilot var misstänkt. Dvs Prinzezzan berättar inte något som är negativt för ThSt och erkänner saker först när andra har erkänt dem.

Det är märkligt eftersom Prinzezzan själv kopplar sig till ASP:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Mail-källan är någon jag har känt i flera år och som har "känningar" runt Pernilla W, utan att säga för mycket. Så jag litar på denna information.

Det var en annan uppgiftslämnare som hade fått uppgifter om TS. Hur de andra som också fått uppgifter om TS fått sina uppgifter, det vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Tack för det Prinzezzan. Jag hoppas också att Thomas får reda på vad som skrivs här, och att någon ihärdigt pekar ut honom som möjlig pilotman. Jag hoppas och tror att Thomas förstår vem. Det finns inga som helst rykten om honom i M-stad, som sagts härinne. Det är bullshit. Inte om Robert heller.

Citat:
A-S P har PM.

Prinzezzans beroende av ASP gör därför att jag starkt tvivlar på det ASP skiver om ThSt, särskilt som divadnil har helt andra uppfattningar om uppgifter från PR:

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det innebär att antingen ljög han för dig eller så ljög han för mig. Han skrev uttryckligen att han ALDRIG sett Helena med TS och om de varit ett par så måste det ha varit innan han blev tillsammans med UA. Och du verkar till att känna honom så troligtvis ljög han då för mig.. Det innebär att det andra jag fått info om från honom faller och då undrar man varför han ljög om en sån sak? Hans bror blev ifrågasatt här på slutet i pm och han blev inte glad över det. Försvarsställning direkt. Hans bror "var sin egna värsta fiende" angående att brodern pratade mycket om HA på fyllan. Märkligt va?

Citat:
Ursprungligen postat av KillenPillen
Det finns ett alternativ till som du inte tar upp. PR kanske inte ljög för dig utan det kanske är Prinzezzan som ljuger i tråden. Har skickat PM till Prinzzezan men ej fått svar ännu. Återkommer!

Citat:
Jag tror absolut inte att han ljög. PR var riktigt dålig på namn. Om jag frågade honom i PM om han t ex kände till någon med ett visst namn, så nekade han. När jag sedan mailade en bild på samme kille, så kunde han skriva: "Jaså, han! Jag är skitkass på namn."

Jag frågade honom också om TS. Nej, hade aldrig hört om honom. Men när han fick en bild på TS skickad till sig, då kände han igenom honom. "Det var han! Hette han ?"

Jag har aldrig kommit på honom med en enda lögn under de år i tråden jag frågat honom om olika saker. (Han uttryckte alltid, att jag skulle ställa kritiska frågor! Han var mycket noga med det!) Det han sa stämde alltid med vad jag kommit fram till genom mina egna undersökningar. Jag kan ärligt säga, att PR ofta nog var för snäll och ärlig för sitt eget bästa. Han hade svårt att se och förstå varför vissa personer behandlade honom på ett mycket elakt sätt. "Men jag har ju inte gjort den och den något, så varför är de taskiga mot mig?" Han förstod inte.

Ang. sin bror, så var PR ledsen över att brodern skulle baktalas och misstänkas, just för att han var bror med PR. PR förstod inte varför han skulle dras in. Han menade att brodern aldrig skulle kunna hålla käf*en, om han hade varit inblandad.

Det är min egen, ärliga uppfattning av PR.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kanske han var ovetande om namnet när du tog upp det men han visste vem TS var nu när vi samtalade om honom så den förklaringen håller inte. Förövrigt så var han tillmötesgående mot mig och inte otrevlig på något sätt. Jag har aldrig haft honom som GM men det ser inte bra ut att vissa fått hot från honom om man säger så.

Prinzezzan har en hel del att förklara när hon kommer tillbaka, om hon nu kommer tillbaka med samma användarnamn...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-06-07 kl. 16:18.
Citera
2024-06-07, 16:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Killarna på Hällristningsvägen avlade en klar beskrivning av denna bil de såg först en gång sedan en gång till då bilen åkte ut från området.

De beskriver en vit eller ljus bil, "något längre en än Golf" och "bilen hade ungefär samma bakparti som Toyota Celica av äldre årsmodeller". Kantig i formen med rakt sluttande bakparti, en halvkombi. Inget av detta stämmer särskilt bra in på JFs Opel Kadett C. Jag tror heller då rakt inte att killarna ser så fel på färgen, glöm detta. En skrikit orange/brandgul bil kan aldrig bli en vit eller ljus bil.

Allt detta hinner de uppfatta om bilen. Vad menar du med att detta skulle vara så förskräckligt lite ?

Beträffande att gatubelysning kan förvrida detta synintryck så mycket tror jag då rakt inte på. Ditt test det du gjorde mitt i natten för några dagars sedan kan ju aldrig i helvete användas som någon sorts måttstock på om killarna kan ha sett fel där de satt 1992 och tittade. Att du även ser att LED- gatubelysningen ser "röd ut", det låter mer som att du behöver göra ett optiker/ögonläkarbesök som du själv säger av "åldersskäl".

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
De stod på Hällristningsvägen 6 vilket blir lite drygt 100 meter (om de stod mitt framför huset).

Den av "Killarna" gjorda observationen är inte så självklar som man kanske kan tro. De befann sig mitt i natten i midsommartid, och ljuset gick från natt till dag. Dessutom började ljuset så sakta titta fram nästan rakt mot "Killarna" (solen går ju upp i öster). Till detta kan vi lägga gatubelysningen - som vi inte vet om den var tänd eller släckt. Om den var tänd kan "Killarnas" observation ha påverkats på ett visst sätt, om gatubelysningen var släckt kan "Killarnas" observation ha påverkats på ett annat sätt. Lägg också till detta att "Killarnas" observationsförmåga högst sannolikt inte var den bästa efter en lång dag, kväll och halv natt. Det är faktiskt många parametrar att ta hänsyn till angående "Killarnas" observation. "Killarna" har högst sannolikt sagt precis det som de tyckte att de såg, men var det den fysikaliska verkligheten som de såg? Kan verkligheten ha sett annorlunda ut givet andra förutsättningar?

"Killarna" satt på ett avstånd av 100 meter, vilket givet förutsättningarna ovan är ganska långt. Dessutom är "luckan" nere vid vändplatsen inte bredare än kanske 12 meter. På 100 meters avstånd är luckan faktiskt ganska liten. Om vi tänker oss att bilen som "Killarna" såg körde i 30 km/h, ger det oss en distanshastighet av 8,3 meter i sekunden. Därför bör "Killarna" ha haft maximalt 1,5 sekunder på sig att se bilen åt det ena hållet och 1,5 sekunder på sig att se bilen åt det andra hållet. Hur noggrant - och exakt - hann "Killarna" egentligen se bilen? Jag tror att risken för "felseende" hos "Killarna" angående främst färgen är påtaglig. Jag tror att alla färger från vanlig vit upp till i vart fall mellanvarianter av gult, beigea, orangea, brunt och liknande kan vara aktuella.

I praktiken finns det bara en sak att göra: Att så här års göra ett experiment på plats med en radda av bilar som ligger i färgspektrumet som jag nämnde ovan. Jag kan mycket väl se "surprise", "surprise" framför mig!
Citera
2024-06-07, 16:59
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den av "Killarna" gjorda observationen är inte så självklar som man kanske kan tro. De befann sig mitt i natten i midsommartid, och ljuset gick från natt till dag. Dessutom började ljuset så sakta titta fram nästan rakt mot "Killarna" (solen går ju upp i öster). Till detta kan vi lägga gatubelysningen - som vi inte vet om den var tänd eller släckt. Om den var tänd kan "Killarnas" observation ha påverkats på ett visst sätt, om gatubelysningen var släckt kan "Killarnas" observation ha påverkats på ett annat sätt. Lägg också till detta att "Killarnas" observationsförmåga högst sannolikt inte var den bästa efter en lång dag, kväll och halv natt. Det är faktiskt många parametrar att ta hänsyn till angående "Killarnas" observation. "Killarna" har högst sannolikt sagt precis det som de tyckte att de såg, men var det den fysikaliska verkligheten som de såg? Kan verkligheten ha sett annorlunda ut givet andra förutsättningar?

"Killarna" satt på ett avstånd av 100 meter, vilket givet förutsättningarna ovan är ganska långt. Dessutom är "luckan" nere vid vändplatsen inte bredare än kanske 12 meter. På 100 meters avstånd är luckan faktiskt ganska liten. Om vi tänker oss att bilen som "Killarna" såg körde i 30 km/h, ger det oss en distanshastighet av 8,3 meter i sekunden. Därför bör "Killarna" ha haft maximalt 1,5 sekunder på sig att se bilen åt det ena hållet och 1,5 sekunder på sig att se bilen åt det andra hållet. Hur noggrant - och exakt - hann "Killarna" egentligen se bilen? Jag tror att risken för "felseende" hos "Killarna" angående främst färgen är påtaglig. Jag tror att alla färger från vanlig vit upp till i vart fall mellanvarianter av gult, beigea, orangea, brunt och liknande kan vara aktuella.

I praktiken finns det bara en sak att göra: Att så här års göra ett experiment på plats med en radda av bilar som ligger i färgspektrumet som jag nämnde ovan. Jag kan mycket väl se "surprise", "surprise" framför mig!

På drygt 100 m avstånd och en öppning på ca 12 m är det som du skriver inte många sekunder man ser bilen än om den så bara kör i 20 km/h. Lägg sen till att killarna dessutom inte satt som gränsvakter och väntade på att en bil skulle komma, inte ivf vid första tillfället.
Citera
2024-06-07, 17:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helena blir med absolut största sannolikhet dödad utan att det så var tänkt eller planerat, hon blir det av ngn person vilken hon känner väl och över ngt som kommer upp till diskussion varav osämja inträffar, Helena dräps.

Varför dessa skribenter du nämner går nästintill bananas när man närmar sej ämnet att ngn i hennes närhet eller ngn hon känner väl är GM kan inget annat vara än att detta är just sanningen. Dvs att dessa nic iom det skyddar GM genom sitt agerande i tråden, det finns ingen annan rimlig förklaring till deras spammande av samma info om och om igen, samt detta förakt mot alla som bara närmar sej ngn i Helena vänkrets!

Att forska i Helenas personlighet, hennes liv innan detta sker, var hon verkligen denna ängel som målats upp borde vara det 1a man överhuvudtaget gör! Sedan vad mer vet Ulrika om allt, att hon undanhåller saker det vet man med säkerhet, men inte varför.

Nja, jag får inte uppfattningen att de mörkar och skyddar. Men de gör, enligt mig, misstaget att börja i fel ände; nämligen att fundera över vilken av dessa män, som utifrån vad de vet om deras karaktär, kvinnosyn, våldsbenägenhet osv kan ha gjort detta. Resonemanget är ”han är ett jävla skitarsle, han skulle kunna göra något sådant”.
IB t ex har ju de tre danska killarna som gärningsmännen nr 1; just med motiveringen att de var illa sedda, hade dåligt rykte, taskig kvinnosyn och var våldsbenägna. Vad säger du IB? Var danskarnas mål att ”få henne på rygg”?
Senast redigerad av RFT 2024-06-07 kl. 17:18.
Citera
2024-06-07, 17:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nja, jag får inte uppfattningen att de mörkar och skyddar. Men de gör, enligt mig, misstaget att börja i fel ände; nämligen att fundera över vilken av dessa män, som utifrån vad de vet om deras karaktär, kvinnosyn, våldsbenägenhet osv kan ha gjort detta. Resonemanget är ”han är ett jävla skitarsle, han skulle kunna göra något sådant”.
IB t ex har ju de tre danska killarna som gärningsmännen nr 1; just med motiveringen att de var illa sedda, hade dåligt rykte, taskig kvinnosyn och var våldsbenägna. Vad säger du IB? Var danskarnas mål att ”få henne på rygg”?

Tro nog att du är ute och cyklar nu. Det finns vissa skäl att misstänka att vissa av danskarna ljuger. Bland annat säger JohLa saker i en tidningsintervju som helt enkelt inte stämmer. Detta ligger barkom IB03:s misstankar mot danskarna.

För egen del menar jag att journalisten har missuppfattat JohLa och blandat ihop uppgifter om förfesten med uppgifter om Stadt, dvs att det är en dålig artikel som får JohLa att framstå som lögnare, men det står ju var och en fritt att föredra att tro att JohLa ljugit.

Tycker man sig ha bevis för att JohLa ljuger så är väl det en bra utgångspunkt för att fundera vidare på honom...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-06-07 kl. 17:50.
Citera
2024-06-07, 19:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
En allmän fråga ang dessa killars plats, svar lär säkert finnas tidigare i tråden, men frågar dej som har fakta på allt.
- Exakt hur många meter är avståndet mellan killarnas bil och den s.k vita bilen?

(Om inte du vet svaret så kanske ngn annan kan svara.)

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
De såg dessutom bilen från över hundra meters håll och i skuggan bortom en gatlyktas ljuskägla.

Den undre bilden är fotad av ajnoshort från Hällristningsvägen 6.
https://ibb.co/Js08ZZm
Citera
2024-06-07, 19:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tro nog att du är ute och cyklar nu. Det finns vissa skäl att misstänka att vissa av danskarna ljuger. Bland annat säger JohLa saker i en tidningsintervju som helt enkelt inte stämmer. Detta ligger barkom IB03:s misstankar mot danskarna.

För egen del menar jag att journalisten har missuppfattat JohLa och blandat ihop uppgifter om förfesten med uppgifter om Stadt, dvs att det är en dålig artikel som får JohLa att framstå som lögnare, men det står ju var och en fritt att föredra att tro att JohLa ljugit.

Tycker man sig ha bevis för att JohLa ljuger så är väl det en bra utgångspunkt för att fundera vidare på honom...

Cyklar eller inte; saken är ju den att ett antal unga män faktiskt blivit diskuterade som tänkbara gärningsmän utan att något motiv presenterats. Och bara det är väl egentligen att betrakta som förtal.

Man kan ha personer som man misstänker, men man behöver fråga sig varför denna person skulle ha begått brottet; man behöver ett motiv. Trådens dominerande skribenter missar detta; alternativt gör det lätt för sig genom att ange ”våldsbenägna” som motiv.
Senast redigerad av RFT 2024-06-07 kl. 19:36.
Citera
2024-06-07, 19:29
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Den undre bilden är fotad av ajnoshort från Hällristningsvägen 6.
https://ibb.co/Js08ZZm

Tack. Sent en kväll i skymning när man inte direkt sitter "vakt" kan man verkligen missta sej lite på detta avstånd.
Citera
2024-06-07, 20:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Nä, självklart är den inte så självklar nu när den igen skall gagna dina egna syften. Var det flexibilitet i tanken det hette med ett enklare ord ? Förut skrev du att man såg en bil mycket bra därifrån, vilket man gör. Nu kastas plötsligt detta vittnesmål i sämre dager..bullshit! Jag har stått där utanför 6.an och det är rena bioduken kan jag säga. Känns än närmare än vad fotot visar. Man ser en bil mycket bra därifrån och det är därför killarna kan beskriva denna bil med så många olika detaljer. Man behöver åka dit och ställa sig för att få rätt uppfattning om detta.

Jag köper inte ett endast dugg att denna bil de såg var skrikigt orangefärgad Opel Kadett C. Glöm för helvete detta barnsliga att denna bil kan helt plötsligt bli vit/ljus av Hällristningsvägens gatubelysning eller utan.

Killarna ser denna bil mycket bra för att denna bil kör sakta, då den skall svänga vinkel vänster strax efter killarnas synfält, resp. kommer ut efter en vinkel höger framför killarna tillbaka igen.

Du hänger på Thords felaktiga uppgift om att JF hade en vit Toyota... Thord rättar till detta dock, och nu detta med killarnas vittnesmål då JF har sin ursprungliga bil igen...Jag gör ett ironiskt scenario där PU efter ha varit i Kohagen och dödat Helena, tar sig in till stan igen och ställer sig i taxikön med tjejerna som inget hänt, hel och ren... Mmm. Jag ser mycket väl hur du agerar. Vi är ense om Helena och KMs promenad till Kohagen. Och glöm MPRs helt osannolika AI scenario som alternativ till detta.

.
Citera
2024-06-07, 21:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:

Ja i så fall skulle denna reporter missuppfattat en hel del om inte säga allt för att vi inte skall uppfatta JohLa som starkt misstänkt i vad allt han sade till reportern.

* Han säger sig ha samtalat med Helena inne på Stadt.

* Han skall dock ha gått hem redan vid 23:00(!?) till en flickvän då han tyckte det var tråkigt (vid denna tid alltså...okej).

* Han säger att den häktade dansken ErAn hade varit på Stadt med sin flickvän helt emotsatt vad ErAn själv säger i polisförhör. Vilket är rätt här ?

* JohLa säger även att ErAn är helt oskyldig och att han var med vänner hela natten och efterföljande dagar, men att ErAn vet vem den skyldige är... Men om ErAn ändå är skyldig väntar hämnd, säger han... Vad menar JohLa med detta ?

* JohLa säger även att ErAn med vänner letade efter Helena vid Sjöängen under Måndagen efter försvinnandet. Var det därför han slutade tidigt från jobbet på just Måndagen ? Han sjukskrev sig dock sedan på tisdagen och sedan tog "semester" för att "hjälpa vänner att flytta"(bullshit) på "Södra Jylland" som han säger. Allt är logiskt och glasklart naturligt här. Inget märkligt alls. Jajamensan.

* JohLa sade också att ErAn med vänner brydde sig så mycket om Helena också så att de startat en insamlingsfond för fortsatta sök...De är väldigt godhjärtade dessa danskar samt ärliga också... Ja, så är det. Noooot.

Om journalisten förväxlat uppgifter från förfesten med Stadt ? Ja, detta kan ju då rakt inte gällt det som: "Johla pratat med Helena under kvällen". Att hon skulle varit på K*im Ms förfest på Södra vägen 44 är ju helt uteslutet i alla fall.
Citera
2024-06-07, 22:58
Medlem
Citat:
Man kan ha personer som man misstänker, men man behöver fråga sig varför denna person skulle ha begått brottet; man behöver ett motiv.

Jag spinner vidare lite pa detta. De tva klassiska motiven ar ju pengar och karlek. Eller ja, jag kan ju lagga till sex som ett tredje. Nu har jag inte exakt statistik, men de har tre borde ju vara massivt i majoritet, speciellt for ett brott/forsvinnande som detta.

Och ja, jag vet att traden massvis av ganger poangterat "skotsam tjej" linjen, men vi bor inte glomma bort att HA var en 22-arig kvinna som ju sakerligen inte var varken nunna eller ett helgon hela tiden. Aven de mest skotsamma personerna har skelett i garderoben.

Jag haller med RFT. Det finns med bra sannolikhet en bakgrundshistoria har som kulminerade i detta kriminalfall. Och sa lange traden inte har nagon som verkligen, verkligen kande HA sa ar det nog stort omojligt att lista ut den.

Den kan vara sa enkelt att HA hade en affar med en upptagen kille och nu kravde hon att han skulle dumpa forhallandet annars skulle hon beratta sanningen for allt och alla. Ett slutgiligt ultimatum, helt enkelt. Och da tog det fyr i brasan.

Det kan ocksa vara sa enkelt att nagon i familjen var skyldig nagon en mangd pengar av nagon anledning, nu skulle det inkasseras eller skrammas och det gick totalt overstyr.

Det kan ocksa vara sa enkelt att HA dragit nagon kille pa halster och sedan kort en helomvandning och hoppat i sang med hans brorsa eller basta kompis eller liknande och nu skulle det pratas ut en gang for alla. Och sa brann ljuset i bagge andar.

Det kan ocksa vara sa enkelt att HA hoppade in i en bil med gamla kompisar, kanske nagot gammalt hugg eller nara bekant som skulle pa efterfest forbi hennes hus och de tyckte att hon var en partypajare som inte hangde pa. Lite forolampningar borjade flyga fran bada hall och sa blev det totalt frispel och katastrof.

90 sekunder av total spekulation. Men. Fyra fullt mojliga och valdigt enkla scenarion. Alla har gemensamt att det legat och pyrt en bakgrund ett bra tag. Med skelett i garderoben pa olika hall.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-07 kl. 23:34.
Citera
2024-06-07, 23:53
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Den kan vara sa enkelt att HA hade en affar med en upptagen kille och nu kravde hon att han skulle dumpa forhallandet annars skulle hon beratta sanningen for allt och alla. Ett slutgiligt ultimatum, helt enkelt. Och da tog det fyr i brasan.

Kanske även att hon var gravid med denna upptagna kille...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in