Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
En krass syn på detta är att tråden på alla år inte kommit närmare en lösning alls.
Och hur skulle den ha kunna gjort det; här har vi tillgång till rykten och overifierade vittnesutsagor i andra och tredje hand. Ingen som var med där och då verkar finnas här; eller alternativt finns här men håller tyst. Vi vet väldigt lite om Helenas liv och leverne, så vi kan inte formulera ett motiv eller en orsak.
Vi diskuterar hur olika färger på bilar upplevs i olika ljusförhållanden, vi tjatar om huruvida hon gick hela vägen hem eller om hon fick lift.
Jag borde själv inte hålla till här, för jag vet inget, och jag tror att de här inne som menar sig vara en lösning på spåren faktiskt har en riktigt lång bit kvar. Ni vet inget ni heller, faktiskt så gör ni inte det. Det är den krassa sanningen. Polisen och Leif GWP har naturligtvis mycket mer på fötterna än vad vi här inne någonsin kommer att ha. Det går inte att lösa detta med rykten och tredjehandsuppgifter om folk, som källor. Vad väntar vi på; att någon ska komma in i tråden och säga ”jag var med om detta, jag vet hur det gick till och varför”. Knappast; man går till polisen i så fall. Men det gör man inte heller; juridiskt kanske den personen inte riskerar något, men den ”sociala domen” lär bli hård. Varför har du inte sagt något på alla år; varför har du låtit familjen lida?
Vet du verkligen att inte folk med anknytning till nattens händelser är inne i tråden? Om vi tror på PeKr så är ju både vittne och gärningsman med, t.ex.
Beträffande vänner till Helena så är Freija21 ett alternativ. Hon har dock blivit ifrågasatt eftersom hon inte visste vem som var BW:s flickvän, men ärligt talat, efter 30+ år, hur många flickvänner till bekanta har man koll på? Och hur många av dem man kommer ihåg kan man också placera rätt i tid och ordning?
Andra kandidater får jag inte skriva ut pga 1.06.
Om din egen syster vore försvunnen så har du två val: att se Flashback som en möjlighet eller som ointressant. Detta val fanns dock inte 1992 eftersom forumet lanserades 1995.
Så vad gör du när du 16 år efter försvinnandet ser att din systers försvinnande finns som tråd på Flashback? Om du själv väljer att inte skriva i tråden så kommer nog dina vänner att avstå från att röja sin identitet, detta för att de skäms lite för att skvallra och spekulera om din syster.
Just för att systrarna har valt att inte vara med på Flashback så tror jag att vänner väljer att vara anonyma när de postar.
Om det rör sig om ett oplanerat brott så kan inte vännerna bidra med så många detaljer. Att bidra med detaljer kan ibland även vara att röja sin egen identitet... Därför kan vissa avstå från att avslöja detaljer eller hävda sig ha fått dem via "PM"..., vilket du tolkar som "skvaller".