2024-06-07, 13:40
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Fast då riskerar du att bli helt ensam. Det är en befogad rädsla, det är inge kul att vara en loner och aldrig ha vänner att snacka med. Om man inte bryr sig så finns risken att en efter en checkar ut efter och till slut så vaknar du upp och inser att de är borta.

Nu är det väl så att ifall de checkar ut pga ytliga skäl så var de nog aldrig vänner till att börja med, och visst är det så att det är bättre att vara en ensamvarg än att ha falska vänner omkring sig... men det suger ändå.

Så sant så, när man inte bryr sig försvinner människorna man haft i livet. Det har vi alla varit med om. Men när du inte heller brytt dig sedan tonåren så är det som det är, varken mer eller mindre. Människor kommer och människor går.
Visst fan är det kul att vara själv, vi har oftast roligare själva än med andra.

Tvärtom hade jag alltid bra människor omkring mig (men också dåliga), och jäkligt många tjejer som var intresserade, men det var jag som inte brydde mig. Det var jag som alltid ville vara själv. Så fortsätter det vara, och jag trivs ännu bättre med det idag än förr.

Right jag har sett många som identifierar sig som ensamvargar, utan att faktiskt vara det. De av oss som faktiskt är det lär du knappt se öht, varken i vardagen eller online, då vi inte ger något väsen av oss. Men det suger inte. Det äger.
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Du är väldigt beroende av människor. Det är ytterst få som klarar av att inte vara det. Utan att må dåligt av det. Och vi tycker inte att det suger. Vi fyller livet med andra saker. Som någon skrev längre upp. Antagligen är du inte bra på att hitta på saker på egen hand. Utan du behöver andra.

Jag ber om ursäkt. Svaret du gav till honom gav mig en notifikation, men inte svaret han gav till mig. Jag var lite förbryllad, då du skrev samma sak som jag.
Citera
2024-06-07, 16:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Så sant så, när man inte bryr sig försvinner människorna man haft i livet. Det har vi alla varit med om. Men när du inte heller brytt dig sedan tonåren så är det som det är, varken mer eller mindre. Människor kommer och människor går.
Visst fan är det kul att vara själv, vi har oftast roligare själva än med andra.

Tvärtom hade jag alltid bra människor omkring mig (men också dåliga), och jäkligt många tjejer som var intresserade, men det var jag som inte brydde mig. Det var jag som alltid ville vara själv. Så fortsätter det vara, och jag trivs ännu bättre med det idag än förr.

Right jag har sett många som identifierar sig som ensamvargar, utan att faktiskt vara det. De av oss som faktiskt är det lär du knappt se öht, varken i vardagen eller online, då vi inte ger något väsen av oss. Men det suger inte. Det äger.

Jag ber om ursäkt. Svaret du gav till honom gav mig en notifikation, men inte svaret han gav till mig. Jag var lite förbryllad, då du skrev samma sak som jag.

Jag håller med, det är för det mesta rätt skönt att vara ensamvarg. Framför allt så duckar man mycket drama och dråpliga situationer. Men man har ju behov för lite skönt tugg ibland.

Jag tycker det är mänskligt att bry sig om man blir placerad i frysboxen av folk man brydde sig väldigt mycket om. Jag förstår att det är enligt rådande normer ett tecken på "svaghet" men jag tycker också det gränsar till sociopat-liknande drag att bara kunna skaka av sig en sådan stjärnsmäll redan nästa dag och rulla vidare. Det ska smälla hårt tycker jag om det verkligen var en relation man var investerad i.
Citera
2024-06-07, 16:56
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Arbeta på självsäkerheten och självständigheten. Behöver du ingen annan och är din egen bästa vän så bryr du dig inte heller om vad någon annan tycker.

Att bry sig ÄR ett tecken på svaghet eller låg självkänsla. Fixa till det, ryck upp dig, så försvinner oron du känner.

Tror att det där är något man föds med, eller iaf något som formas under ens första par år i livet. Zlatan tex var nog jävligt hård även som ung. Han bestämde sig tidigt för att jag är Zlatan, jag är bäst, jag slaktar mina motståndare, kom och ta mig. Har nog en del att göra med om man växer upp i en tuff miljö eller inte. Växer man upp i skyddad verkstad som jag gjorde relativt sett så gör det mer ont när man går på pumpen senare i livet.
Citera
2024-06-07, 17:08
Medlem
Om det inte är något som får konsekvenser utan endast en persons åsikt, så skiter jag i det.
Men det kan vara sådant som handlar om svartmålning, förtal som sprider sig osv, sådant som lättpåverkade och okritiska mänskor kan ta för sanning. Då kan det vara en annan femma.

Man kan inte ta det som skrivs om kändisar som något representativt. Tycker det är bra och rätt att medlemmar får lov att skriva vad, som ligger inom lagens rum, dom anser om olika kändisar. Kändis och offentlig person är något helt annat än en privatperson.

Ibland kan jag lära mig av någons negativa åsikt om mig. Både irl och på internet. Finns många nivåer på det. Att på internet kalla något idiot, efterbliven eller dum i huvudet, är ju lätt att tolerera och långt i från hot eller hat.
Negativ åsikt kan ju vara helt sakligt också.
Citera
2024-06-07, 17:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hur jobbigt var det med otrevliga patienter? Jag kände en person som var genomvidrig, hon var ibland våldsam mot sjuksköterskorna för hon var helt störd i huvudet (fråga mig inte varför jag lärt känna så många instabila figurer, det har jag inget bra svar på.)

Måste också vara svårt att vårda folk som begått hemska saker, typ en mördare.

Jag har fortfarande våldsamma patienter som kallar mig allt möjligt

Jag känner absolut ingenting. Jag försöker mer föreställa mig hur patienten känner för att bete sig som den gör. Försöker se om det finns strategier eller sätt vi kan jobba på som gör att den blir mindre aggressiv eller upprörd.

Sedan händer det att jag utsätts för våld i mitt arbete, det tycker jag inte är okej, men jag ser det som att det är min arbetsgivare som gör fel.
Citera
2024-06-07, 18:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Om det inte är något som får konsekvenser utan endast en persons åsikt, så skiter jag i det.
Men det kan vara sådant som handlar om svartmålning, förtal som sprider sig osv, sådant som lättpåverkade och okritiska mänskor kan ta för sanning. Då kan det vara en annan femma.

Man kan inte ta det som skrivs om kändisar som något representativt. Tycker det är bra och rätt att medlemmar får lov att skriva vad, som ligger inom lagens rum, dom anser om olika kändisar. Kändis och offentlig person är något helt annat än en privatperson.

Ibland kan jag lära mig av någons negativa åsikt om mig. Både irl och på internet. Finns många nivåer på det. Att på internet kalla något idiot, efterbliven eller dum i huvudet, är ju lätt att tolerera och långt i från hot eller hat.
Negativ åsikt kan ju vara helt sakligt också.

Förstår din take. Det här om "konsekvenser" är ibland ganska svårdefinierat. Vissa typer av drev kan göra att man förlorar sin streetcred och goda rykte, men att man får behålla sitt jobb och allt rullar vidare etc. Om man inte bryr sig om sitt rykte så är det ju ingen förlust, jag tycker dock det är jobbigt att veta att det tisslas och tasslas i det fördolda.
Citera
2024-06-07, 19:22
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
har du en stark social grund att stå på påverkas du mindre

Den sociala grunden urholkas ifall drevet/hetsen är tillräckligt stark. Smutskastningskampanjer fungerar ju ofta (och det är ju ganska ofta befogat, det här med vilka som förtjänar att bli cancellade och vilka som inte förtjänar det är en evighetsfråga, omöjligt att dra till med ett bra svar på en sån svepande fråga).

Vi som postar här är ju (troligtvis) inte kändisar, så vår motsvarighet av att bli "cancellade" är väl att man blir av med jobbet eller något pga att kollegor gaddat ihop sig, att folk på stan ser snett på en etc. Klarar man av en sådan här situation så är man mentalt stark, i den sitsen så hade jag nog gjort en geografisk flytt och försökt göra en nystart där omgivningen förhoppningsvis ger mig en ny chans.
Citera
2024-06-07, 20:25
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan jag ställer, jag sökte mellan alla forum och det här är det som kom närmast. Nåväl, en mod får väl flytta på den om den inte passar.

Funderade lite efter jag browsade förbi "Kändisskvaller" här på FB och började tänka hur man hade reagerat ifall det fanns en maratontråd om en själv där folk satt som hungriga vargar och väntade på att kändisen i fråga ska göra bort sig, hamna i fängelse, begå självmord etc (de allra flesta kändisar finns det en stark negativ konsensus kring, de som hänger där verkligen spyr galla och hoppas att dåliga saker ska hända dem).

Hur tacklar ni en situation, både i verkliga livet och på internet, där det finns ett starkt mothugg mot dig av en grupp människor? Om det fanns en sådan där tråd om mig så hade det påverkat mig psykologiskt. Hade varit inne och scannat av konsensus ofta för att se vilka "fel" man gör. Jag avundas starkt människor som "inte bryr sig om vad andra tycker" - alla säger att inte inte bryr sig, men i min erfarenhet så är det en väldigt liten procentuell andel människor som verkligen är kapabla till att koppla bort allt surr, bara totalt skärma av det hela med en axelryckning. En mycket bra egenskap om man vill vara produktiv och nå sina mål, själv är jag för emotionell för att bara skaka av mig den typen av vitriol som alla människor får rakt upp i nyllet då och då.

De flesta människor som säger att "jag bryr mig inte" säger det enbart för att signalera styrka, man har blivit lärd att visa svaghet är det värsta som finns - men i det fördolda så sitter de och mår dåligt och dövar smärtan med alkohol och andra droger. Eller spyr galla tillbaka på sina haters till sina närmaste vänner istället för att göra det i det öppna, det är min livserfarenhet.

Svårt att säga exakt när man inte själv befinner sig där.

Jag hoppas (och tror) att jag hade ignorerat att läsa forum och trådar om mig själv. Inte värt att lägga ner energin på att delta själv. Tror det är det enda sättet att hantera det på om man vill vara sund.
Citera
2024-06-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag får mycket skit på jobbet, och tyvärr klarar jag inte av att bara låta det rinna av.
Man ska vara som en gås som någon häller vatten på.

Nu (upplever jag det så iaf.) att jag oftast är väldigt omtyckt och uppskattad av de flesta på mina arbetsplatser. Folk brukar gilla mina åsikter, ha respekt för min kompetens, och ofta påpeka att de tycker att jag är trevlig att ha att göra med. Men det beror nog mest på att jag oftast (finns klara undantag) haft väldigt tur att själv haft mest duktiga och trevliga kollegor.

Men det sagt; de gånger som någon försökt att provocera så har det bara runnit av mig. Har tom. några gånger fått kommentarer från de som provocerat mig något att de tycker jag var beundransvärd kylig och nonchalant. De skrattar när de märker att allt rinner av mig och studsar tillbaka till de själva.

Engelsmän kan ju vara lite testande och socialt provocerande på ett finare sätt, och tom. en engelsman kommenterade en gång (jobbade då utomlands för ett stort internationellt oljesällskap) och sa skrattande att det var helt omöjligt att provocera mig.

Jag har dock inte alltid varit sådan här. Var mycket känsligare i början av karriären, och blev ofta arg då. Men de senaste 15 åren så händer det nog bara en gång om året att jag blir arg över något. Resten rinner bara av och jag lägger ingen energi på det.
Citera
2024-06-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Ju äldre man blir desto mindre bryr man sig. Privilegium med att åldras. Skämt och sido. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker om dig. Varför ska jag bry mig om det? Jag känner inte dessa människor i alla fall. Och dom känner inte mig heller, egentligen.

Och om det faktiskt var någon jag kände, är det nog inte en person, som jag vill ha i mitt liv i alla fall. Men det är sant, att det är ytterst få som klarar av det. Beror nog på hur man lever, vad för människor man omger sig med. Det sorgliga är att väldigt många bryr sig för mycket. För mig, verkar det väldigt stressigt. Man måste ha vissa saker etc. För annars kanske ens umgänge inte accepterar en. Det där sjuka spelet, pågår även hos vuxna. Och jag tycker riktigt synd om dessa. Dom kommer aldrig bli fria.

Exakt. Med åldern så är man tryggare i sig själv, och när man är genuint (inte skrytsamt) trygg i sig själv så blir man extremt sällan provocerad (även om det naturligtvis kan hända enstaka då gånger även nu). Man väljer helt enkelt att lägga sin energi på mer positiva saker. Man har blivit visare och lärt sig den hårda vägen att det lönar sig mer i längden.
Citera
2024-06-07, 21:09
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Blir fortfarande rätt sur om någon säger konstiga saker om grupper jag tillhör. Det är värre än att säga något direkt till mig. För vid över 40 så har jag hört allt.

Men känd vill jag inte vara. Då kan ju folk få spel och hatstalka en.
Citera
2024-06-07, 22:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Blir fortfarande rätt sur om någon säger konstiga saker om grupper jag tillhör. Det är värre än att säga något direkt till mig. För vid över 40 så har jag hört allt.

Men känd vill jag inte vara. Då kan ju folk få spel och hatstalka en.

Vad är det för "grupper du tillhör"? Menar du om någon tex trashtalkar en politisk åsikt som faller i led med din? Den är knivig. Jag har några polare som har en helt annan syn på världen än vad jag har och det är en stor utmaning ibland att inte bara hoppa av tåget eftersom vi har så olika mål och syn på hur saker och ting borde fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in