2024-06-07, 09:15
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Minns att han sa någon gång att han inte var en glad personlighet, det var ett program som handlade om att testa ens personlighet. Det behöver ju inte betyda något, men han är ju urtypen för en allvarlig och deppig person. Det betyder ju inte att han tagit livet av sig, men självmord är ju vanliga i den åldern. Eller så har han fallit och brutit alla ben och sitter fast någonstans. Barnen är ju vuxna och troligen utflugna. Minns att han sa att hans familj var viktig för honom.
Citera
2024-06-07, 09:28
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Trist, han verkar varit en person med sunt förnuft, som varit med och gjort väldigt intressanta dokumentärer.

En person med sunt förnuft, 67 årig läkare dessutom, borde väl ha förstått riskerna med hav, branta klippor och giftormar.

Det är ingen 20 årig partykille på Kos det handlar om.

Att Mosely har fallit från en klippa, svepts ut i havet eller blivit biten av en giftorm låter osannolikt. Dessutom hittar man inte kroppen efter stora sökinsatser på en liten ö.
Citera
2024-06-07, 09:30
Medlem
Sällskapet promenerade i 20 min till stranden och sedan promenerade dr. Mosley ensam tillbaka samma väg pga att han glömt sin mobil i semesterboendet. Detta i ca 36 graders hetta.

Risken finns att han var rejält uttorkad när han kom tillbaka till Pedi. Uttorkning kan leda till förvirring och han kan då ha vandrat vidare tills han blev medvetslös.

Hans fru måste ha trott att han valde att stanna kvar på semesterboendet, eller så hade dr. Mosley redan berättat att han skulle stanna kvar där. Sedan kom frun tillbaka till boendet på kvällen men fann då enbart mobilen.

Oavsett vad som har hänt dr. Mosley så hoppas jag att de lyckas hitta honom.
Citera
2024-06-07, 09:36
Medlem
Här var då en väldig röra av missuppfattningar, speciellt ang. mobilen och var han och frun bodde på semestern. Läser man ett gäng olika artiklar om Michael Mosleys försvinnande framstår en del fakta som rätt tydliga:

Han och frun Clare bor några dagar hos vänner som har hus i Symi Town. På onsdag morgon/fm tar de och vännerna en båt till Agios Nikolaos strand. MM lämnar mobilen i huset. [Jag ser inget suspekt i detta, han vill chilla på stranden några timmar och inte oroa sig för att mobilen blir stulen/blöt/kommer bort.]

Efter ett tag på stranden och en simtur vill MM hemåt och börjar gå. [Inte supersmart, det är kring 40 grader – men han var ju hurtig och ansåg sig säkert vara i god form.] De andra hänger kvar och planerar att ta båten retur.

Promenaden (totalt ca. 3,5 km) består av två delar: på en klippstig längs med havet till Pedi, och sen från Pedi på en väg kantad av hus till Symi Town. Eventuellt har vittnen sett honom i Pedi eller åtminstone på en sträcka EFTER den lite osäkra klippstigen.

Vatten är dock bättre på att gömma en kropp än land, så det är trots vittnesmålen min gissning.

Ang. självmordsgissningar: att begå självmord på ett sätt så att kroppen inte påträffas trots intensivt eftersök i ett begränsat område i en och en halv dag kan inte vara lätt. Det måste nästan vara medvetet och planerat – och att som väldigt känd person begå självmord just så att man efterlämnar sig ett mysterium är ju inte bara frågan om depression och att man tror att familjen har det bättre utan en själv, det vore dessutom kalkylerande och grymt. Med detta i åtanke, mina sannolikhetsgissningar:
Självmord: 0%
Olycka: 99%
Brott: 1%
Chans till överlevnad (om olycka): väldigt snart 0% med tanke på hettan och tiden som gått...
Senast redigerad av Alatum 2024-06-07 kl. 09:42.
Citera
2024-06-07, 09:45
Medlem
Fluffmajas avatar
Jag tänker på om han fallit ner i någon klippskreva och ligger där med brutna ben och armar och inte kan ta sig upp alls. Har helikoptrar genomsökt allt noga? Jag önskar och ber att han lever och kan bli hittad snart.
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Här var då en väldig röra av missuppfattningar, speciellt ang. mobilen och var han och frun bodde på semestern. Läser man ett gäng olika artiklar om Michael Mosleys försvinnande framstår en del fakta som rätt tydliga:

Han och frun Clare bor några dagar hos vänner som har hus i Symi Town. På onsdag morgon/fm tar de och vännerna en båt till Agios Nikolaos strand. MM lämnar mobilen i huset. [Jag ser inget suspekt i detta, han vill chilla på stranden några timmar och inte oroa sig för att mobilen blir stulen/blöt/kommer bort.]

Efter ett tag på stranden och en simtur vill MM hemåt och börjar gå. [Inte supersmart, det är kring 40 grader – men han var ju hurtig och ansåg sig säkert vara i god form.] De andra hänger kvar och planerar att ta båten retur.

Promenaden (totalt ca. 3,5 km) består av två delar: på en klippstig längs med havet till Pedi, och sen från Pedi på en väg kantad av hus till Symi Town. Eventuellt har vittnen sett honom i Pedi eller åtminstone på en sträcka EFTER den lite osäkra klippstigen.

Vatten är dock bättre på att gömma en kropp än land, så det är trots vittnesmålen min gissning.

Ang. självmordsgissningar: att begå självmord på ett sätt så att kroppen inte påträffas trots intensivt eftersök i ett begränsat område i en och en halv dag kan inte vara lätt. Det måste nästan vara medvetet och planerat – och att som väldigt känd person begå självmord just så att man efterlämnar sig ett mysterium är ju inte bara frågan om depression och att man tror att familjen har det bättre utan en själv, det vore dessutom kalkylerande och grymt. Med detta i åtanke, mina sannolikhetsgissningar:
Chans till överlevnad (om olycka): väldigt snart 0% med tanke på hettan och tiden som gått...
Citera
2024-06-07, 09:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum

Efter ett tag på stranden en simtur vill MM hemåt och börjar gå. [Inte supersmart, det är kring 40 grader – men han var ju hurtig och ansåg sig säkert vara i god form.] De andra hänger kvar och planerar att ta båten retur.

Ang. självmordsgissningar: att begå självmord på ett sätt så att kroppen inte påträffas trots intensivt eftersök i ett begränsat område i en och en halv dag kan inte vara lätt. Det måste nästan vara medvetet och planerat –*och att som väldigt känd person begå självmord just så att man efterlämnar sig ett mysterium är ju inte bara frågan om depression och att man tror att familjen har det bättre utan en själv, det vore dessutom kalkylerande och grymt. Med detta i åtanke, mina sannolikhetsgissningar:
Precis. Troligast handlar det om en olycka. Om han druckit alkohol och inte hade med sig nån dryck så kan han ha kollapsat redan på stigen till Pedi och fallit ner i havet. Vittnesmålen verkar vara osäkra.

Här finns en liten karta för den som vill se hur han skulle gå:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13503585/search-Mail-Dr-Michael-Mosley-missing-Greek-island-holiday-walk.html
Citera
2024-06-07, 09:47
Avslutad
Kan va mord också förstås. Nåt misslyckat fetto som kände igen honom, och var avundsjuk på att han själv inte lyckas bli smal, och puttade honom utför stupet eller liknande
Citera
2024-06-07, 09:48
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
En person med sunt förnuft, 67 årig läkare dessutom, borde väl ha förstått riskerna med hav, branta klippor och giftormar.

Det är ingen 20 årig partykille på Kos det handlar om.

Att Mosely har fallit från en klippa, svepts ut i havet eller blivit biten av en giftorm låter osannolikt. Dessutom hittar man inte kroppen efter stora sökinsatser på en liten ö.

Vad är då din teori Sherlock?
Citera
2024-06-07, 09:50
Medlem
Musikopps avatar
Ett hälsofreak har garanterat Apples fetaste iWatch på handleden och borde därmed vara spårbar ett kort tag (kort, eftersom Apple har väldigt kort batteritid).
Citera
2024-06-07, 09:53
Medlem
totto30s avatar
MIN nuvarande teori med tanke på omständigheterna:

Mosley är ökänd för att sätta sin kropp på prov.
Så när han skulle gå hem fick han hybris i värmen och gav sig ut på äventyr längs vägen och avvek från vägen "hem". Värmen började göra sig kännande för den 67:åriga kroppen och han började bli lite förvirrad och irrade längre bort. Till slut, efter att ha irrat bort sig rejält, kände han att:
-Nä, detta funkar faan inte.
Försökte då troligen söka skydd från värmen på någon skuggig plats och invänta svalka/hjälp. Till ex. i en djup skreva, buskage, under en utstickande klippa eller en naturlig "grotta".
Där fick han sedermera värmeslag/hjärtattack eller dylikt, blev medvetslös och tynade bort i värmen.
KAN vara en förklaring till att han inte hittats med hjälp av drönare/helikopter...🤷
Citera
2024-06-07, 09:55
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Ett hälsofreak har garanterat Apples fetaste iWatch på handleden och borde därmed vara spårbar ett kort tag (kort, eftersom Apple har väldigt kort batteritid).
Bra idé. MM verkar dock vara old school och inte använda smartklocka.

Det som förbryllar mig är att han ensam väljer att lämna sitt sällskap för att promenera hem. Mådde han dåligt? Jag själv fungerar som så att jag drar mig undan när jag mår fysiskt dåligt. Han kanske kände likadant och inte tog symptomen på allvar, trots sin gedigna utbildning.
Citera
2024-06-07, 09:55
Medlem
wizzmans avatar
Han gör väl experiment ibland och nu skulle han prova ett fall på 50 meter? Fullproppad med nån hälsosam gröt och annat skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in