2024-06-07, 09:56
Medlem
Enligt uppgift skall han levt med kronisk insomnia. Att han bara "glömt" sin mobil känns som självmord på stranden för att gå en "promenad". Liknar det nyligen uppdaterade fallet i Australien med Kellie Ann Carmichael, som lämnade mobil och tillhörigheter på hotellet för att gå ut och gå och aldrig komma tillbaka.

Kommer sakna killen, tog upp viktiga saker för mänskligheten och gjorde det hela pedagogiskt.
Citera
2024-06-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Här var då en väldig röra av missuppfattningar, speciellt ang. mobilen och var han och frun bodde på semestern. Läser man ett gäng olika artiklar om Michael Mosleys försvinnande framstår en del fakta som rätt tydliga:

Han och frun Clare bor några dagar hos vänner som har hus i Symi Town. På onsdag morgon/fm tar de och vännerna en båt till Agios Nikolaos strand. MM lämnar mobilen i huset. [Jag ser inget suspekt i detta, han vill chilla på stranden några timmar och inte oroa sig för att mobilen blir stulen/blöt/kommer bort.]

Efter ett tag på stranden och en simtur vill MM hemåt och börjar gå. [Inte supersmart, det är kring 40 grader – men han var ju hurtig och ansåg sig säkert vara i god form.] De andra hänger kvar och planerar att ta båten retur.

Promenaden (totalt ca. 3,5 km) består av två delar: på en klippstig längs med havet till Pedi, och sen från Pedi på en väg kantad av hus till Symi Town. Eventuellt har vittnen sett honom i Pedi eller åtminstone på en sträcka EFTER den lite osäkra klippstigen.

Vatten är dock bättre på att gömma en kropp än land, så det är trots vittnesmålen min gissning.

Ang. självmordsgissningar: att begå självmord på ett sätt så att kroppen inte påträffas trots intensivt eftersök i ett begränsat område i en och en halv dag kan inte vara lätt. Det måste nästan vara medvetet och planerat – och att som väldigt känd person begå självmord just så att man efterlämnar sig ett mysterium är ju inte bara frågan om depression och att man tror att familjen har det bättre utan en själv, det vore dessutom kalkylerande och grymt. Med detta i åtanke, mina sannolikhetsgissningar:
Självmord: 0%
Olycka: 99%
Brott: 1%
Chans till överlevnad (om olycka): väldigt snart 0% med tanke på hettan och tiden som gått...
Tack för informationen, jag fick för mig att han bara skulle gå till Pedi, men då skulle han alltså fortsätta till Symi, då känns det som att vittnet som sett han på en vanlig väg i Pedi kan vara trovärdigt. Om vi antar att vittnet sett rätt får vi anta att han gått hela stigen och kommit till Pedi men att något har hänt där, för inte fortsatte han mot Symi för då hade fler sett han, så polisen har rätt i att han måste ha valt att ta en annan väg eller något, men näf jag tittar på kartan så är det inte lätt att vara osynlig på de kala bergen, inga träd i vägen så han borde ju ha hittats vid det här laget. Att han tagit båt, buss etc är uteslutet då borde någon sett honom. Vittne finns som säger att man såg honom vid busdtation prata med någon, men ingen mer info än det..
Citera
2024-06-07, 10:00
Medlem
Eponumoss avatar
En kvinna har ju sett honom utanför den svåraste terrängen.

”He said the area is considered dangerous, but noted the woman had seen Mr Mosley on the road in a safer part of Pedi.
The island's mayor, Eleftherios Papakalodoukas, said firefighters carrying out the search told him they believed it was "impossible" Mr Mosley was still there.
"It is a very small, controlled area, full of people. So if something happened to him there, we would have found him by now," he told BBC News.”

https://www.bbc.com/news/articles/cerr19d0z0go

Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Ett hälsofreak har garanterat Apples fetaste iWatch på handleden och borde därmed vara spårbar ett kort tag (kort, eftersom Apple har väldigt kort batteritid).
De ”fetaste”, ultra, har utomordentlig batteritid.
Citera
2024-06-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Enligt uppgift skall han levt med kronisk insomnia. Att han bara "glömt" sin mobil känns som självmord på stranden för att gå en "promenad". Liknar det nyligen uppdaterade fallet i Australien med Kellie Ann Carmichael, som lämnade mobil och tillhörigheter på hotellet för att gå ut och gå och aldrig komma tillbaka.

Kommer sakna killen, tog upp viktiga saker för mänskligheten och gjorde det hela pedagogiskt.
Läste i daily mail att någon kommenterade att han gått ner mycket i vikt den senase tiden och att det var oroande. Och den ständiga insomnian, vad berodde den på?
Citera
2024-06-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffmaja
Jag tänker på om han fallit ner i någon klippskreva och ligger där med brutna ben och armar och inte kan ta sig upp alls. Har helikoptrar genomsökt allt noga? Jag önskar och ber att han lever och kan bli hittad snart.
Hoppas också att det är så... men är han vid medvetande borde han ju ropat. Är han inte vid medvetande är det frågan om han öht ff kan vara i livet.
Citera
2024-06-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Tack för informationen, jag fick för mig att han bara skulle gå till Pedi, men då skulle han alltså fortsätta till Symi, då känns det som att vittnet som sett han på en vanlig väg i Pedi kan vara trovärdigt. Om vi antar att vittnet sett rätt får vi anta att han gått hela stigen och kommit till Pedi men att något har hänt där, för inte fortsatte han mot Symi för då hade fler sett han, så polisen har rätt i att han måste ha valt att ta en annan väg eller något, men näf jag tittar på kartan så är det inte lätt att vara osynlig på de kala bergen, inga träd i vägen så han borde ju ha hittats vid det här laget. Att han tagit båt, buss etc är uteslutet då borde någon sett honom. Vittne finns som säger att man såg honom vid busdtation prata med någon, men ingen mer info än det..
Det skumma är att där ju inte riktigt verkar vara några alternativa vägar att ta... Inga vettiga iaf.
Citera
2024-06-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totto30
MIN nuvarande teori med tanke på omständigheterna:

Mosley är ökänd för att sätta sin kropp på prov.
Så när han skulle gå hem fick han hybris i värmen och gav sig ut på äventyr längs vägen och avvek från vägen "hem". Värmen började göra sig kännande för den 67:åriga kroppen och han började bli lite förvirrad och irrade längre bort. Till slut, efter att ha irrat bort sig rejält, kände han att:
-Nä, detta funkar faan inte.
Försökte då troligen söka skydd från värmen på någon skuggig plats och invänta svalka/hjälp. Till ex. i en djup skreva, buskage, under en utstickande klippa eller en naturlig "grotta".
Där fick han sedermera värmeslag/hjärtattack eller dylikt, blev medvetslös och tynade bort i värmen.
KAN vara en förklaring till att han inte hittats med hjälp av drönare/helikopter...🤷
Bra tänkt! Detta är nog det enda sannolika (såvida han inte är i vattnet). Ja, VÄLDIGT sannolikt är det ju inte, men för att citera Sherlock Holmes: "When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth."
Citera
2024-06-07, 10:18
Medlem
okok1s avatar
Hur funkar vattnet där? Blir man uppspolad eller dras man med ut? Tror han är i vattnet någonstans... Han kan ha ramlat eller gått i på egen hand..
Citera
2024-06-07, 10:21
Medlem
Ett urklipp från The Telegraph under Coronapandemin:
"Being at home and worrying about work or health is very stressful. This is why we eat a Mediterranean-style diet (which has been shown in numerous trials to reduce anxiety and depression) and why we also spend around 15 minutes a day practising mindfulness. .

"Routine is really important for mental health. If you don’t have structure to your day, it’s very easy to get sucked into spending your whole day listening to the news or following the latest developments online, which isn’t healthy.

"Gut health is important too, and there is a proven link between having a healthy microbiome (the microbes that live in your gut) and the brain’s capacity to cope with stress. We know that having a healthy microbiome can have a positive impact your mood"

Spontant så känner jag att visst, nyttig mat är definitivt bra för kroppen, men jag skulle inte sträcka mig så långt och säga att nyttig mat lindrar depression och ångest, där är vi inte överens. Mat kan göra mycket gott för en kropp men det finns begränsningar också, tyvär
Citera
2024-06-07, 10:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Läste i daily mail att någon kommenterade att han gått ner mycket i vikt den senase tiden och att det var oroande. Och den ständiga insomnian, vad berodde den på?
Mani?
Citera
2024-06-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Det skumma är att där ju inte riktigt verkar vara några alternativa vägar att ta... Inga vettiga iaf.
Exakt, detta lutar mer och mer åt ett planerat försvinnande, vart han nu har försvunnut? Havet är nog det enda alternativet är jag rädd. Det finns ju hundar som är särskilt tränade att hitta kroppar i vatten, hoppas dom sätter in mycket resurser på att leta i vattnet, inte bara helikopter.
Citera
2024-06-07, 10:28
Medlem
Men tittar man bara i terrängen? En person som t ex är förvirrad av uttorkning kan kanske ha krupit in i en liten byggnad, något förråd eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in