Citat:
Ursprungligen postat av
OrangePick
Flashback överdriver enormt. Jag flyttade till Malmö och trivs, kriminaliteten är inget du direkt märker som svensk. Inflyttningen av välutbildade vita svenskar (och andra europeer) är faktiskt ganska stor. Staden har många fördelar gentemot Göteborg / Stockholm, klimatet, och lättheten att fixa hyfsat boende är överlägset de andra större städerna. Staden har även blivit märkbart bättre under de 6 år som jag har bott här, det är en tydlig uppgång.
Kaosblattar är inget unikt för Malmö, utan något som existerar i hela landet vid det här laget. De håller sig framförallt till sina bostadsområden (och där bor inga svenskar).
Håller med dig.
Jag är uppväxt i Halmstad och efter lite boende på olika orter flyttade jag till Malmö 2004 och har bott här sedan dess.
Börja med att många här på Flashback är egentligen bönder som känner obehag av en storstad (om man nu kan kalla Malmö för storstad) och känner sig trygga i ett hus ute på landet. Vad du än säger kommer du inte kunna förändra deras tankesätt. De vill bo ute på landet omringade av epatraktorer och känna lukten av koskit och så är det bara.
Malmö är annars porten till Europa. Stenkast från Köpenhamn och ett event i Hamburg är närmare än motsvarande event i Stockholm. Ger du dig iväg med bil ut i Europa på morgonen så är du långt nere i Tyskland, medan om du hade börjat köra från Sundsvall så är du efter en hel dag inte ens ute ur Sverige.
Sedan har du faktiskt stranden inom räckhåll, Västra Hamnen, Limhamn och själva stadskärnan. De som är rädda för kriminalitet, kan jag hälsa att polisen är på plats i Malmö inom 7 min. I en småländsk håla kan det ta 40 min för en polispatrull att komma till platsen.
Då jag själv bott på småorter kan jag hälsa att det är mycket tryggare att gå ut på en pub i Malmö än att göra samma sak i tex. Ronneby.
Slutligen har du massor av potentiella arbetsgivare i Malmö. De snackar om att arbetslösheten är hög i Skåne. Ja för de som helt saknar utbildning, medan det skriks efter utbildad arbetskraft. Passar inte utbudet i Malmö så har du Köpenhamn. Gör du bra karriär, så tjänar du danska pengar som du rör dig med i billiga Malmö. Något liknande hade du inte fått till i Stockholm lika enkelt.
Tjänar du 40´i månaden i Malmö så måste du tjäna 60´i Stockholm för att få samma levnadsstandard.