Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-06-06, 17:12
Medlem
Om det inte kommer imorgon....
2024-06-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggemurre
Så troligen kontroll/granskning då förmodar jag och vi får det i augusti... :/

Ja om det inte kommer imorgon dock så kan vi nog räkna med det! 😔
2024-06-06, 17:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag har heller inte fått något slutskattebesked eller pengar på kontot. Gjorde mindre justeringar för lite aktier men inte mycket mer. Skulle man få en granskning så borde man ju fått en notis om detta redan …?!
Har dubbelkollat men inga meddelanden från Skatteverket överhuvudtaget…
Men det är ju en dag imorrn också …
2024-06-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag har heller inte fått något slutskattebesked eller pengar på kontot. Gjorde mindre justeringar för lite aktier men inte mycket mer. Skulle man få en granskning så borde man ju fått en notis om detta redan …?!
Har dubbelkollat men inga meddelanden från Skatteverket överhuvudtaget…
Men det är ju en dag imorrn också …

Tror mer att om det är något som saknas så hör av dem av sig innan. Är det däremot en granskning/kontroll där dem behöver typ underlag/kvitton etc så lär det ske senare.

Dvs om du missat något i din deklaration/missat att skicka in den. Då hör dem av sig innan utbetalningsdatumet. Är det däremot kontroll/granskning så tror jag det sker löpande före och efter utbetalningen.

Från SKV hemsida under lite FAQ.
Varför har jag inte fått mitt slutskattebesked?

Om du inte får ditt slutskattebesked vid den tidpunkt du förväntat dig kan det bero på att vi inte är klara med din deklaration. Vi kan till exempel ha fått nya uppgifter som vi inte hade när vi skapade din deklaration eller behöver titta på någon uppgift som du lämnat. Om vi har frågor kring din deklaration hör vi av oss. När vi är klara med deklarationen får du ditt slutskattebesked och dina pengar.
2024-06-06, 18:47
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggemurre
Tror mer att om det är något som saknas så hör av dem av sig innan. Är det däremot en granskning/kontroll där dem behöver typ underlag/kvitton etc så lär det ske senare.

Dvs om du missat något i din deklaration/missat att skicka in den. Då hör dem av sig innan utbetalningsdatumet. Är det däremot kontroll/granskning så tror jag det sker löpande före och efter utbetalningen.

Från SKV hemsida under lite FAQ.
Varför har jag inte fått mitt slutskattebesked?

Om du inte får ditt slutskattebesked vid den tidpunkt du förväntat dig kan det bero på att vi inte är klara med din deklaration. Vi kan till exempel ha fått nya uppgifter som vi inte hade när vi skapade din deklaration eller behöver titta på någon uppgift som du lämnat. Om vi har frågor kring din deklaration hör vi av oss. När vi är klara med deklarationen får du ditt slutskattebesked och dina pengar.

Tack för ditt svar! Jag har åkt på en kontroll tidigare men då kom frågan upp i samband med att jag hade skickat in deklarationen.
Om nu denna gången skulle kontrolleras extra så borde jag ju fått i vart fall ett meddelande från dem men jag har inte fått något alls och det är 1 dag kvar…
2024-06-06, 19:01
Medlem
Ifall dem inte ringer dig, så kanske de postar? Då kanske det kmr nästa vecka. Men vad vet jag. Killgissar och försökt googlat i gamla trådar och sådant.

Jag och dem som jag känner har de senaste gångerna alltid fått kvittens första dagen/natten innan. Sedan var det en gång som jag hade missat skickat in och då hörde de av sig innan. Men oklart nu! Håller tummarna på inatt! Behöver verkligen dem nu

Håller tummarna för er andra också!
2024-06-06, 19:15
Medlem
En vän blev granskad för körning till arbetet förra året. Då fick han meddelande på kivra i slutet på maj.
2024-06-07, 07:46
Medlem
Ingen som vågat sig på att helt enkelt ringa skatteverket o fråga varför det dröjer?!
2024-06-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messer
Ingen som vågat sig på att helt enkelt ringa skatteverket o fråga varför det dröjer?!

Jag har varken fått slutskattebesked eller pengar än. Jag kommer ringa efter lunch om det fortfarande inte skett. Eller det kanske är dumt? Kanske bättre att bara sitt ner i båten?
2024-06-07, 07:58
Medlem
RompeTodos avatar
Har inte heller fått någon info, jag deklarerade 1 maj. Jag hade en *konstig* deklaration. Jag tycker det är kasst av dem att inte begära ytterligare uppgifter/kontrollera deklarationen så man får återbäringen samma vecka som alla andra.

Detta beteende uppmuntrar ju oss att inte vara uppriktiga i deklarationen, alla vill ju ha slanten till semestern givetvis
2024-06-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Har inte heller fått någon info, jag deklarerade 1 maj. Jag hade en *konstig* deklaration. Jag tycker det är kasst av dem att inte begära ytterligare uppgifter/kontrollera deklarationen så man får återbäringen samma vecka som alla andra.

Detta beteende uppmuntrar ju oss att inte vara uppriktiga i deklarationen, alla vill ju ha slanten till semestern givetvis

Alla andra får inte återbäringen samma vecka. Skatteverket har till 1/12 på sig att fatta beslut. Är det en ”konstig” deklaration så kan du nog inte förvänta dig beslut på 4 veckor.
2024-06-07, 08:10
Medlem
Jag har inte heller hört något än. Ser ingenting på skattekontot och inte heller fått något slutgiltigt skattebesked. Sitter i telefonkö nu för att fråga varför det dröjer..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in