Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-06-07, 08:12
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Alla andra får inte återbäringen samma vecka. Skatteverket har till 1/12 på sig att fatta beslut. Är det en ”konstig” deklaration så kan du nog inte förvänta dig beslut på 4 veckor.

Jaha åfan, trodde att man var garanterad slutskattebesked denna vecka om man deklarerade i tid. Man lär så länge man lever 👊
2024-06-07, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamypekarfinger
Jag har inte heller hört något än. Ser ingenting på skattekontot och inte heller fått något slutgiltigt skattebesked. Sitter i telefonkö nu för att fråga varför det dröjer..
Kan vara att du är uttagen för granskning det är därför du inte fått något. Spar dig tid och använd hjärnan istället för dumma frågor till skatteverket. Det är glasklart hur det går till men en del människor föddes fan dumma.
2024-06-07, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Ni som väntar, har ni speciella avdrag? Jag har lägenhetsförsäljning och körning till arbetet. Som jag tolkade skatteverket.se så kan det då dra ut mer på tiden samt att man kan bli granskad. Men borde man inte fått reda på det redan, om man blivit uttagen för kontroll?
Jag hade avdrag för husförsäljning, resor och aktier. Ingen kontroll.
2024-06-07, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Samma här😁 Finns många som även har för låga mil antal på sin bilförsäkring, sånt kollar dom också. Hur mycket kom du upp i milavdraget?
Själv kom jag upp i nästan 96000 kr.
Nej dom kontrollerar inte dina antal mil på försäkringen.
2024-06-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av switzernaut
Jag har varken fått slutskattebesked eller pengar än. Jag kommer ringa efter lunch om det fortfarande inte skett. Eller det kanske är dumt? Kanske bättre att bara sitt ner i båten?

Klart man kan ringa och fråga. Idag är det sista utbetalningen och jag ser inte heller ngt i Kivra. Sålde en lgh med noll i vinst. Smärre renoveringskostnader och mäklararvode. Känns märkligt om det ska kontrolleras. Men det kanske finns en slumpmässig kontroll?
Anser då att detta bör ske så att inte utlånade pengar till statskassan dröjer.

Fått följdfrågor en gång om resor, då ringde de upp i maj månad.

Kan Skatteverket ha ont om personal likt alla andra sektorer och inte hunnit med?

Hojta gärna till ni som får inbetalningen idag!
2024-06-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamypekarfinger
Jag har inte heller hört något än. Ser ingenting på skattekontot och inte heller fått något slutgiltigt skattebesked. Sitter i telefonkö nu för att fråga varför det dröjer..

Jag ringde in när de öppnade och de sade att systemet hade flaggat. Så att en handläggare behöver granska den. Så ser allt bra ut så trycker dem OK Så får man betalt eller så behöver dem mer info och då kontaktar dem dig med frågor som du behöver skicka in kompletterade uppgifter. De kan hända att dem kollar nu under sommaren, annars blir det i Augusti. Det är mer prio på dem ska få pengar.
2024-06-07, 09:35
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggemurre
Jag ringde in när de öppnade och de sade att systemet hade flaggat. Så att en handläggare behöver granska den. Så ser allt bra ut så trycker dem OK Så får man betalt eller så behöver dem mer info och då kontaktar dem dig med frågor som du behöver skicka in kompletterade uppgifter. De kan hända att dem kollar nu under sommaren, annars blir det i Augusti. Det är mer prio på dem ska få pengar.

Tack för info, ganska självklart egentligen det du återger. Menade handläggaren på att om det 'ser bra ut' så trycker de OK idag? Eller kommer slanten oavsett i augusti? Spelar väl ingen roll om de trycker 'OK' på måndag, slanten kommer väl ändå i augusti?

Det jag menar är väl att de har väl utbetalningsfönster i juni och augusti och inte 'närsomhelst'. Om de inte granskas manuellt idag så blir det eventuellt i augusti
Senast redigerad av RompeTodo 2024-06-07 kl. 09:41.
2024-06-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Tack för info, ganska självklart egentligen det du återger. Menade handläggaren på att om det 'ser bra ut' så trycker de OK idag? Eller kommer slanten oavsett i augusti? Spelar väl ingen roll om de trycker 'OK' på måndag, slanten kommer väl ändå i augusti?

Det jag menar är väl att de har väl utbetalningsfönster i juni och augusti och inte 'närsomhelst'. Om de inte granskas manuellt idag så blir det eventuellt i augusti

Tja,

Som jag tolkade så har mitt ärende inte hunnits blivit kontrollerad av en handläggare. Handläggarna arbetar och hanterar ärenden hela tiden. Så även under sommaren. Skulle min få en handläggare om 2 veckor och dem tycker den ser "legit" ut så trycker dem OK så får jag utbetalning inom ett par arbetsdagar.
Skulle dem inte hinna med mitt ärende under hela sommaren så blir det i augusti som det nog sker. Skulle det vara mycket problem med mitt ärende så har dem fram till november på sig
2024-06-07, 10:04
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggemurre
Tja,

Som jag tolkade så har mitt ärende inte hunnits blivit kontrollerad av en handläggare. Handläggarna arbetar och hanterar ärenden hela tiden. Så även under sommaren. Skulle min få en handläggare om 2 veckor och dem tycker den ser "legit" ut så trycker dem OK så får jag utbetalning inom ett par arbetsdagar.
Skulle dem inte hinna med mitt ärende under hela sommaren så blir det i augusti som det nog sker. Skulle det vara mycket problem med mitt ärende så har dem fram till november på sig

Topp, tack. Håller tummarna att allas granskas asap 👊🔥
2024-06-07, 10:37
Medlem
Fick slutbesked i onsdags. Står även utbetalning är utförd. Loggade in på swedbankkontot i dag och inga pengar ännu. Någon som är i liknande sits?
2024-06-07, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullionzon
Fick slutbesked i onsdags. Står även utbetalning är utförd. Loggade in på swedbankkontot i dag och inga pengar ännu. Någon som är i liknande sits?
Antingen har kronofogden tagit dom eller så trillar dom in under dagen.
Pengarna försvinner inte om du tror det
2024-06-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Antingen har kronofogden tagit dom eller så trillar dom in under dagen.
Pengarna försvinner inte om du tror det

Ibland blir man otålig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in