2024-06-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ah, årlig ränta! Det låter vettigare. Så hur fungerar skatten på det hela? Skattar man något på "vinsten" öht som i aktier eller är det inte en del av det?

Ja du betalar 30% skatt på intjänad ränta
2024-06-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Med ränta på 4% så hade du fått 4000 på ett år inte per månad. 4000/12=333kr/månad.

Nästa månad har du då 100333kr. Vilket med 4% ränta blir ca 4013/12=334,4/månad

Precis så här menar jag, att man får räntan utbetalt varje månad.
Och varje månad man får räntan utbetalt höjs det lite.
I slutändan om sparräntan är 4% och man har 100.000kr får man ut 4.074kr innan skatt på ett helt år, jämfört med utbetalning en gång i slutet av året som är 4.000kr.
Tack för att du förklara =)

Nu var det inte så mycket pengar det skilde sig om man fick räntan utbetalt varje månad mot en gång per år, så skippar att leta efter utbetalning varje månad.
Senast redigerad av SilverFang31 2024-06-07 kl. 00:18.
2024-06-07, 00:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vadå ränta på ränta? Du har väl ränta på alla pengarna på ditt konto, även om de kommer från en tidigare ränta?
han menar att räntan betalas ut månadsvis och därav får man nästa månad även ränta på den utbetalade räntan.

Morrow. Fd. Komplett bank. Fungerar bra, Jag har slantar där och det är inga problem att ta ut när man vill.
2024-06-07, 01:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang31
Ja, det är bättre att få ränta utbetalt varje månad istället för en gång per år.
Pengarna växer snabbare om man får ränta utbetalt varje månad och har kvar pengarna på sparkontot.

Exempel från sparkonto hos Avanza (Sparkonto+ Collector har högst med 3,65%)
"När betalas räntan ut?
Räntan beräknas månadsvis och betalas ut vid varje månadskifte. När du tittar på vilken räntesats som gäller för ett konto så är det räntan för ett helt år."
Tack, jag anade att det var så, men visste inte
På hundra tusen på 10 år blir det väl en tusenlapp totalt med en ränta på 4% kanske?
2024-06-07, 01:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Tack, jag anade att det var så, men visste inte
På hundra tusen på 10 år blir det väl en tusenlapp totalt med en ränta på 4% kanske?
Det är posenten som räknas Helge!

Alla pengar i min ficka är bättre pengar än pengar i någon annans ficka.
2024-06-07, 01:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är posenten som räknas Helge!

Alla pengar i min ficka är bättre pengar än pengar i någon annans ficka.
Helt rätt... jag var inte kritisk bara nyfiken.
Allt annat lika är ju detta naturligtvis bäst.
2024-06-07, 01:32
Medlem
Så länge sparkontots ränta är lägre än inflationen,

krymper insättningens värde mot noll.

Men det går ännu snabbare mot noll på grund av att inflationsbeskattningen beskattas igen i form av kapitalinkomstskatt.
2024-06-07, 02:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Helt rätt... jag var inte kritisk bara nyfiken.
Allt annat lika är ju detta naturligtvis bäst.
Jovisst, det blir en krona mer första månaden på 100.000.
Rättare sagt första månaden blir det ju lika mycket så jag menar andra månaden.
Go for it!
2024-06-07, 07:07
Bannlyst
Citat:
Hej,
Vart har ni era sparpengar (ej aktier och fonder), något som ger ränta-på-ränta-effekt och har insättningsgaranti som dessa som nämns på Aftonbladet?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mn3ayK/de-ger-dig-fortfarande-4-procent-sparranta

-Multitude Bank
-Brocc
-Morrows

Har själv Santander med 4,05% utan ränta-på-ränta-effekt men kanske bör byta, och en liten buffert hos SEB på 1,75%.

Tack på förhand
Avanza betalar ut månadsvis
2024-06-07, 07:32
Medlem
Citat:
Hej,
Vart har ni era sparpengar (ej aktier och fonder), något som ger ränta-på-ränta-effekt och har insättningsgaranti som dessa som nämns på Aftonbladet?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mn3ayK/de-ger-dig-fortfarande-4-procent-sparranta

-Multitude Bank
-Brocc
-Morrows

Har själv Santander med 4,05% utan ränta-på-ränta-effekt men kanske bör byta, och en liten buffert hos SEB på 1,75%.

Tack på förhand
Det viktigaste är att du tittar på den effektiva räntan, och inte den nominella räntan. Då får du en jämförbar ränta där den extra ränta-på-ränta-effekten för månadsutbetalningen inkluderas.

Hos Morrowbank kan den ses här:
https://morrowbank.se/priser-och-villkor?category=sparkonto

Alltså just nu effektiv ränta 4,00 % och nominell ränta 3,9825 % (det är denna du får utbetalt varje månad med 1/12-del).
Så ska du jämföra Morrowbanks ränta med ett konto som betalar ut årsvis så ska du jämföra 4%, då är ränta-på-ränta-effekten under året inräknad.
2024-06-07, 08:02
Medlem
Lite kul ändå att det finns vuxna (?) människor som aldrig varit med om ränta i sitt liv.
2024-06-07, 08:06
Medlem
Wretch32s avatar
Starta istället ett ISK och lägg in dina sparpengar i en lågkostnadsindexfond tex Avanza Zero (helt utan avgifter) och du kommer få betydligt större avkastning och den ränta-på-ränta effekt du eftersöker än på ett sparkonto där sparräntan drastiskt kommer att sänkas desto fler räntesänkningar vi får från Riksbanken och övriga omvärlden.

Så länge du inte behöver ta ut & använda pengarna samma dag så är det helt klart ett överlägset bättre sparande i dessa tider när riksbanker över hela världen sakta men säkert börjar sänka räntorna och börserna kommer svänga uppåt igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in