• 4
  • 5
2024-06-07, 16:50
Medlem
LFC96s avatar
Räcker det inte med en tråd om ämnet??
2024-06-07, 17:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang31
Hej,
Vart har ni era sparpengar (ej aktier och fonder), något som ger ränta-på-ränta-effekt och har insättningsgaranti som dessa som nämns på Aftonbladet?
https://www.aftonbladet.se/minekonom...cent-sparranta

-Multitude Bank
-Brocc
-Morrows

Har själv Santander med 4,05% utan ränta-på-ränta-effekt men kanske bör byta, och en liten buffert hos SEB på 1,75%.

Tack på förhand

"Har själv Santander med 4,05% utan ränta-på-ränta-effekt "

Vad menar du? Alla konton som ger ränta har ränta på ränta, det verkar som att du inte förstår vad ränta på ränta är.

Ränta på ränta är en självklarhet, det finns ingen anledning att starta trådar om det.
Senast redigerad av trottwell 2024-06-07 kl. 17:15.
2024-06-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Har själv Santander med 4,05% utan ränta-på-ränta-effekt "

Vad menar du? Alla konton som ger ränta har ränta på ränta, det verkar som att du inte förstår vad ränta på ränta är.

Ränta på ränta är en självklarhet, det finns ingen anledning att starta trådar om det.
TS har blandat ihop uttrycken, det märks tydligt om du läser hela tråden.

Det hen menar är att hen önskar kapitalisering av räntan oftare än årsvis. Men som jag tidigare i tråden visat så är det sämre med månadsvis kapitalisering på svenska banker då skatten dras vid utbetalningen. Så vid samma effektiva ränta så får du lägre ränta vid månadsvis kapitalisering än årsvis pga skatten.
2024-06-07, 17:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFang31
Ja, det är bättre att få ränta utbetalt varje månad istället för en gång per år.
Pengarna växer snabbare om man får ränta utbetalt varje månad och har kvar pengarna på sparkontot.

Exempel från sparkonto hos Avanza (Sparkonto+ Collector har högst med 3,65%)
"När betalas räntan ut?
Räntan beräknas månadsvis och betalas ut vid varje månadskifte. När du tittar på vilken räntesats som gäller för ett konto så är det räntan för ett helt år."

Varför är det bättre?

Du får naturligtvis sämre årsränta om räntan betalas ut varje månad, titta på ditt exempel 3,65% per år, själv får du 4,05 per år i ränta där du har dina pengar nu.
2024-06-07, 17:58
Medlem
Beklagar felet av mig.
Det jag ville var som någon förstod, att jag ville ha räntan utbetalt varje månad istället för en gång per år för att trodde det skulle ge mycket mer pengar tillbaka om räntan var detsamma om man fick ut det varje månad jämfört med årsvis.

Case closed🙂
2024-06-07, 18:41
Medlem
RostigHinks avatar
Vidare diskussion i ämnet kan tas i (FB) Tråden om sparkonton med hög ränta

Denna stängs.

/Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto