2024-06-07, 00:06
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det landar väl där. Hur kommer kriget att sluta tror du?

Det vi vet är att sanktionerna från väst funkar även om det går långsamt, samtidigt som Ukraina kan stå emot sålänge vi fortsätter skicka efterfrågade vapen. Ryssen kämpar rejält med ekonomin och tvingas höja skatterna vilket inte hänt på decennier. Imorgon är det möjligt ryska räntan höjs ytterligare från höga nivåer, och inflationen är rejäl.

Ryssen drivs österut mot ett Kina som gärna handlar med Putin men bara på sina egna hårda villkor, vilket gör att den handel som ryssen förlorat från väst inte kommer kunna ersättas med handel från Kina/Indien. De kommer därför inte kunna hålla ut länge till, landet krackelerar, frågan är hur lång tid det tar. Putins enda chans och förhoppning är troligen ett högt oljepris i kombination med att Trump vinner valet och är med och driver igenom att Ukraina tvingas ge Ryssland ockuperade områden. På detta sätt blir det en tillfällig ”fred”. Detta vore katastrofalt för Europa då Putin vid ett sådant scenario kan bygga upp sin förmåga och börja kriga igen om X antal år.
Citera
2024-06-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det finns för- och nackdelar med båda systemen men att käbbla om vilket som är bäst på vad är inte speciellt produktivt. Jag ser gärna Gripen i Ukraina men just nu ser jag framför allt fram emot att se den första ukrainska F-16 i luften. Det blir något att se och våra små troll kommer att böla ögonen ur sig och springa till mamma.

Vi måste nog lita på att de som koordinerar det här vet vad de gör. Vi har inte all information och ska inte heller ha det. Det kommer att bli bra.
Ser ochså gärna gripen i Ukraina men jag förstår varför man inte skickat dom än. Men det är nog bra nära man tänkte nog göra det.
Citera
2024-06-07, 00:10
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Det vi vet är att sanktionerna från väst funkar även om det går långsamt, samtidigt som Ukraina kan stå emot sålänge vi fortsätter skicka efterfrågade vapen. Ryssen kämpar rejält med ekonomin och tvingas höja skatterna vilket inte hänt på decennier. Imorgon är det möjligt ryska räntan höjs ytterligare från höga nivåer, och inflationen är rejäl.

Ryssen drivs österut mot ett Kina som gärna handlar med Putin men bara på sina egna hårda villkor, vilket gör att den handel som ryssen förlorat från väst inte kommer kunna ersättas med handel från Kina/Indien. De kommer därför inte kunna hålla ut länge till, landet krackelerar, frågan är hur lång tid det tar. Putins enda chans och förhoppning är troligen ett högt oljepris i kombination med att Trump vinner valet och är med och driver igenom att Ukraina tvingas ge Ryssland ockuperade områden. På detta sätt blir det en tillfällig ”fred”. Detta vore katastrofalt för Europa då Putin vid ett sådant scenario kan bygga upp sin förmåga och börja kriga igen om X antal år.

IMF listade ju Ryssland som det land i Europa med bäst tillväxtprognos för 2024 det låter ju lite oroväckande 😂
Citera
2024-06-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ja det är ett dåligt scenario för Europa i så fall. Kina och Ryssland mot Europa USA. Ett skräckscenario känns det som.
Kina är mer beroende av oss än vi av dem så att kina skulle kriga mot oss ser jag som osannolikt.
Tror inte kina har en chans heller faktist
Det är ett hav i mellan och vad har nato typ 20 hangarfartyg. kina och ryssland 3?

Nej det är långt bort att kina och Ryssland kan matcha oss militärt och kina har då inga sånna ambitioner gissar jag
Citera
2024-06-07, 00:20
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kina är mer beroende av oss än vi av dem så att kina skulle kriga mot oss ser jag som osannolikt.
Tror inte kina har en chans heller faktist
Det är ett hav i mellan och vad har nato typ 20 hangarfartyg. kina och ryssland 3?

Nej det är långt bort att kina och Ryssland kan matcha oss militärt och kina har då inga sånna ambitioner gissar jag

Men nästan alla företag i väst har väl lagt sin produktion i Kina? Det tycker jag känns oroväckande.
Citera
2024-06-07, 00:21
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
IMF listade ju Ryssland som det land i Europa med bäst tillväxtprognos för 2024 det låter ju lite oroväckande 😂
Det du nämner ska ses mot bakgrund av att ryska krigsekonomin ångar vidare på rejäl bekostnad av andra viktiga industrier/verksamheter, och att inget tyder på att Putin har någon egentlig plan vad han ska ta sig till.

Rekommenderar artikeln nedan som ger lite kontext till ekonomiska läget i Ryssland.
Citat:
If [Putin’s] economy was performing at the level he claims, he'd provide the data and not hide those facts. Putin survives only by cannibalizing Russian businesses – throwing the living room furniture into the furnace to keep the fire burning.
Citat:
Positive forecasts on Russia's economy are based on a lack of visibility
Citat:
Putin has no grand strategy other than to hope Trump wins and cuts a favorable deal with Russia. Russia is in for a world of economic pain for a long time to come.
https://www.businessinsider.com/russia-economy-putin-moscow-sanctions-jeffrey-sonnenfeld-steven-tian-yale-2024-5?amp
Citera
2024-06-07, 00:26
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Men nästan alla företag i väst har väl lagt sin produktion i Kina? Det tycker jag känns oroväckande.

När ska du börja predika? Vi har sett detta förr. Lugnt och sansat till sedan mer propaganda.

Oroväckande, eller hur?
Citera
2024-06-07, 00:30
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Din teori är lika bra som någon annans. Det jag vet om Mirage 2000 är att den är snabb, den byggdes på den tiden man prioriterade snabbhet före snabba vändningar. Men jag behöver läsa på hur bra vapenbärare den är.

Jag tror att Mirage 2000 blir bra för det kämpande Ukraina. JAS Gripen kanske kommer in senare eftersom Ukraina verkar vilja ha den.

Det dök nu upp ny info.
Ukrainska piloter ska utbildas på Mirage 2000-5 på 6 månader. Det är en väldigt komprimerad tid och det talar faktiskt lite för min teori.

På 6 månader så får du inte allt du behöver för att lösa luftstridsrollen mot ryska flyg. De får heller inte riktigt tid nog att lära sig attack och CAS mot markmål i samverkan med markstridsförband, och du bilr defintivt inte multirole. Men det är fullt möjligt att på 6 månader lära sig ett "trick" eller en uppgift.

Exempelvis rörligt luftförsvar, eller attack mot ytstridsfartyg.

D.v.s de får en begränsad roll: Någonting som Sverige aldrig skulle ha godkänt med JAS då det inte skulle sålt planets fulla förmåga.
Citera
2024-06-07, 00:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Brott mot mänskligheten är populärt bland ryssar. Några av ryska maffiaregimens ökända megafoner kommer nu att få med ICC att göra och bli internationellt efterlysta.

Medvedev, Solovyov, Simonyan, and other top Russian propagandists targeted for Hate Speech as a Crime Against Humanity of Persecution

>Six top Russian propagandists, among them a former president, are targeted by a FIDH legal submission under Article 15 of the Rome Statute.
>The International Federation for Human Rights (FIDH), jointly with the Kharkiv Human Rights Protection Group (KHPG) and the Center for Civil Liberties (CCL), its Ukrainian member organisations, as well as a Russian NGO, have submitted a Communication to the Office of the Prosecutor of the International Criminal Court (ICC) alleging that six Russian nationals have committed the Crime Against Humanity of Persecution against Ukrainians in the form of hate speech.
>This initiative exposes the criminal nature of hate speech disseminated by Russian propagandists to highlight the role of hate speech in the commission of other international crimes committed in Ukraine and to compel the ICC to investigate these speech acts further.

Paris, Kyiv, The Hague, 6 June 2024. Today, the International Federation for Human Rights (FIDH) submitted a Communication under Article 15 of the Rome Statute to the Office of the Prosecutor of the International Criminal Court (ICC), drawing the Court’s attention to the criminal nature of hate speech in Russian media that has fueled international crimes in Ukraine, and seeking to compel the Prosecutor’s Office to apply for arrest warrants.

The submission targets Dmitry Medvedev, Former President and current Deputy Chairman of the Security Council of the Russian Federation; Vladimir Solovyov, host of a popular television show on the State-owned television channel Russia-1; Margarita Simonyan, Editor-in-Chief of Russia Today, Dmitry Kiselyov, head of the state-owned media group Rossiya Segodnya, and Sergey Mardan, a popular radio and television presenter. All of them have participated in a hateful campaign against Ukrainian civilians, encouraging and facilitating Russia’s war crimes and other atrocities. FIDH and its partners also believe that Alexey Gromov, First Deputy to the Chief of Staff of the Presidential Executive Office, bears responsibility for the same acts as a superior who has either ordered their commission or failed to prevent them.

https://www.fidh.org/en/region/europe-central-asia/ukraine/medvedev-solovyov-simonyan-and-other-top-russian-propagandists
Citera
2024-06-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ja det är ett dåligt scenario för Europa i så fall. Kina och Ryssland mot Europa USA. Ett skräckscenario känns det som.

Tror ärligt talat inte det är helt omöjligt inom dom närmsta 20 åren. Kina bygger infrastruktur dom kan kontrollera och lär stå i bakgrunden medan Ryssland gör det fysiska jobbet på plats, stött av kinesiska underättelser och fabriker.

Kina är smarta oportunister som helt saknar moral är min uppfattning.
Citera
2024-06-07, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det dök nu upp ny info.
Ukrainska piloter ska utbildas på Mirage 2000-5 på 6 månader.

Kan det vara som så, att ukrainska piloter har alleredan tränat i smyg i Frankrike ?

För som du säger, 6 månader är kort.
Citera
2024-06-07, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Tror ärligt talat inte det är helt omöjligt inom dom närmsta 20 åren. Kina bygger infrastruktur dom kan kontrollera och lär stå i bakgrunden medan Ryssland gör det fysiska jobbet på plats, stött av kinesiska underättelser och fabriker.

Kina är smarta oportunister som helt saknar moral är min uppfattning.

Men vad kommer ryssarna att tycka om denna utveckling ?

-Att bli en knähund till Kina, och få en sämre deal i alla affärer ?
-Även Putin med sitt ego måste ju även se detta ?
-Den ryska militären. Vad ser de som det egentliga hotet mellan väst/kina ?
-Den ryska civilbefolkningen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in