2024-06-06, 19:31
Medlem
Studerade klart en bastermin i KTH och fr drfr en reserverad-plats. I brjan var mitt ml att samla s mycket pong som mjligt fr att ska till teknisk fysik men s blev inte fallet. Pongen rckte tyvrr inte.

Civilingenjr inom Informationsteknik och datateknik r de utbildningar som har intresserat mig mest. Jag vet att dessa utbildningar r beslktade med varandra men vilken av dessa ger bst framtid? Tittar arbetsgivaren p vilken av utbildningarna man har lst eller spelar det mindre roll fr fretagen? Vilket av programmen ger bsta mjligheter utomlands? Tjnar bda lika mycket eller skiljer sig lnerna?
Senast redigerad av PussyMagnet 2024-06-06 kl. 19:33.
Citera
2024-06-06, 19:50
Medlem
Svarar du inte p dina egna frgor?
Citera
2024-06-11, 13:03
Medlem
GregerMedeltids avatar
Du kan skert hitta ngra skillnader om du grver i statistiken, men jag kan lova dig att de skillnaderna kommer vara mindre n spridningen inom programmen i sig.

Utbildningarna r i stort stt likvrdiga. Visst, Datateknik gr dig skert lite vassare p just data-delen, medan IT r lite bredare, men med inriktningar och valbara kurser kan du plocka ihop i princip samma innehll p bda programmen. Jag har svrt att tnka mig att en arbetsgivare skulle rata en kandidat p grund av att han har lst det ena programmet ver det andra.
Citera
2024-06-25, 22:20
Medlem
AnonymtVittnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Vilket av programmen ger bsta mjligheter utomlands? Tjnar bda lika mycket eller skiljer sig lnerna?

I princip samtliga jobb du kan tnka dig inom bda branscherna (ven om de r snarlika) krver en "Master of Science in Computer Science", vilket du kan vlja frn bda programmen, men tar du datateknik vgar jag pst att du fr lite mer ktt p benen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in