2024-06-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Funderar på att gå över till detta, trots allt. Ibland blir jag så trött på alla små strökorn som äter sig ner i vinklar och vrår.
Två funderingar: lådorna tar lite mer plats? De jag har sett är rätt åbäkiga.
Är pelletsen inte hårda för tassarna? (Å andra sidan - då kanske det entusiastiska krafsandet vid lådbesöken minskar? Mina katter är halvvägs till Afrika, om de är på det humöret)

Jag svarar fast frågan inte var till mig för jag har erfarenhet av pellets också: jo, de är hårda för tassarna. Men en annan nackdel är att det bara är helt upplösta pellets som hamnar i lådan under men många pellets med bajskladd eller kissdroppar på sig ligger kvar om man inte skopar upp alla såna.
Jag fattar grejen med pellets men om katten själv får välja tar den nog helst sand...
Citera
2024-06-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag svarar fast frågan inte var till mig för jag har erfarenhet av pellets också: jo, de är hårda för tassarna. Men en annan nackdel är att det bara är helt upplösta pellets som hamnar i lådan under men många pellets med bajskladd eller kissdroppar på sig ligger kvar om man inte skopar upp alla såna.
Jag fattar grejen med pellets men om katten själv får välja tar den nog helst sand...
Tack för svar! Har också viss erfarenhet av pelletslådor, och ja, det är ofta behov av att rensa med skopa också, men man slipper ströet. Varianten jag använder är nog katternas favorit och icke-grisigt, men hela lägenheten är beströdd… Vi får se, orkar nog ett tag till.
Citera
2024-06-06, 12:31
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
För mig finns det bara Ever Clean. Ja, den är svindyr i inköp, men den är så dryg och räcker så länge att det lönar sig i längden.
Du slipper lukt från lådan, lätt att plocka upp klumparna, och du kan ha den i flera veckor innan den behöver bytas ut, och katterna gillar det!

Jag kör på Ever Clean Multiple Cat eftersom jag har tre katter (och tre kattlådor), men har du bara en kan du välja vilken som.

Veckor?
byter lådan 2 gånger i veckan, det blir bara en stor klump av sanden efter någon dag.
Citera
2024-06-06, 15:39
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majd.Al.Sultan
Veckor?
byter lådan 2 gånger i veckan, det blir bara en stor klump av sanden efter någon dag.

Det låter inte ekonomiskt hur billig sanden än är.

Jag rensar/plockar klumpar från mina lådor med Ever Clean morgon och kväll. Det går säkert minst 6 veckor innan jag känner att jag behöver byta ut hela sanden mot ny. (Nej, jag är inte sponsrad av Ever Clean hahaa)
Citera
2024-06-07, 15:16
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Det låter inte ekonomiskt hur billig sanden än är.

Jag rensar/plockar klumpar från mina lådor med Ever Clean morgon och kväll. Det går säkert minst 6 veckor innan jag känner att jag behöver byta ut hela sanden mot ny. (Nej, jag är inte sponsrad av Ever Clean hahaa)

Nej, men det är det att all sand blir en stor klump pga kisset.
Hur mycket har du i lådan?
Citera
2024-06-07, 15:21
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Nej, men det är det att all sand blir en stor klump pga kisset.
Hur mycket har du i lådan?

Jag häller i 10 liter i varje låda när jag byter ut hela sanden.
Citera
2024-06-07, 15:24
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Jag häller i 10 liter i varje låda när jag byter ut hela sanden.

Jaha, ja våran låda vet jag inte om den ens tar 10L, vill helst inte prova då yngsta katten har ett behov av att kasta runt sanden som ett mongo
Citera
2024-06-07, 16:00
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Jaha, ja våran låda vet jag inte om den ens tar 10L, vill helst inte prova då yngsta katten har ett behov av att kasta runt sanden som ett mongo

En av mina katter är likadan. Sprätter runt sand som om det vore tredje världskriget!

Mina kattlådor är av denna stil. Men jag tar bort plastlocket framför och fäller upp den färgade luckan i toppen. De verkar inte gilla att vara instängda. Men de lådorna rymmer 10 liter och tar hand om värsta sprättet.
Senast redigerad av Cindell 2024-06-07 kl. 16:07.
Citera
2024-06-07, 16:06
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
En av mina katter är likadan. Sprätter runt sand som om det vore tredje världskriget!

Mina kattlådor är av denna stil. Men jag tar bort plastlocket framför och fäller upp den färgade luckan i toppen. De verkar inte gilla att vara instängda. Men de lådorna rymmer 10 liter och tar hand om värsta sprättet.

Har kört med den stängda varianten men äldsta katten på 1 år är för stor för dom, nu har vi en låda som har 3 bottnar, 2 hela bottnar och en som är som en sil och sedan bra kant som låser ihop alla och förhindrar det mesta, men ungkatten lyckas ändå att kasta ut sand men det är det bästa vi hittat.
Citera
2024-06-07, 16:10
Medlem
Cindells avatar
Citat:
... nu har vi en låda som har 3 bottnar, 2 hela bottnar och en som är som en sil och sedan bra kant som låser ihop alla och förhindrar det mesta ...

Uj, mer avancerad låda än än vad jag har helt klart! Har googlat lite nu och ser vilken typ du har.
Men tipsar om att testa Ever Clean faktiskt.
Senast redigerad av Cindell 2024-06-07 kl. 16:15.
Citera
2024-06-07, 16:14
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Uj, mer avancerad låda än än vad jag har helt klart! Har googlat lite nu och ser vilken typ du har.
Men tipsar om att testa Ever Clean faktiskt.

Det är faktiskt den bästa lådan vi haft och vi har haft en del..
använder inte silen men att den har 2 vanliga lådor är ett stort plus då man kan fixa ena med sand medans man rengör den andra så man slipper stirrande katter som väntar på att få inviga den rengjorda lådan
Citera
2024-06-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kör med Ever Clean https://www.arkenzoo.se/ever-clean-litterfree-paws

Kan inte finnas någon bättre sand. Bajset torkar in till en torr korv på en timme och all kiss blir en klump och ingenting luktar.

Oj, tar det en timme för det att torka!? Jag har Cattia och där tar det väl en kvart eller nåt sånt innan jag kan plocka bort det hela. Och det luktar inget heller. Jag tycker att EverClean är bra men som jag påpekat innan är den inte dryg eftersom sanden går åt lika mycket som någon annan sand när man plockar bort klumparna. Fattar inte hur folk har råd att köpa så dyr kattsand...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in