2016-03-03, 15:39
Medlem
morkfromorks avatar
Kanske lite OT men har för mig att någon annan egentligen skulle ha ganska mycket cred, någon som förvandlade LN's bilder till de färgsprakande mästerverk såsom vi känner dem, i original var en del (alla?) ganska platta bilder i s/v...

Någon annan kanske vet mera.
Citera
2016-03-03, 16:22
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Kanske lite OT men har för mig att någon annan egentligen skulle ha ganska mycket cred, någon som förvandlade LN's bilder till de färgsprakande mästerverk såsom vi känner dem, i original var en del (alla?) ganska platta bilder i s/v...

Någon annan kanske vet mera.
Jag vet i alla fall att han samarbetade med ett optikföretag som utvecklade mycket fin optik till de bilder han tog. De skall i alla fall ha cred de med.
Citera
2016-03-03, 22:18
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Jag känner mig kluven och lite äcklad faktiskt.Jag har läst att man långt om länge förstod att foster känner smärta.

Man har opererat på foster vet jag.

Tycker inte man kan äga foster. Som nåt dött ting.

Det är intressanta poänger och tankar du tar upp, men sedan så ser ju lagen och diskussen i samhället ut på ett visst sätt - är ju därför som vi ens har abort, och varför man i regel inte begraver foster, utan destruerar dom på samma sätt som amputerade lemmar och dylikt.

Menar inte att du nödvändigtvis har fel i hur du känner, men om du skulle se krasst på det, lite robotiskt - kan inte jag ha en poäng att eftersom föräldern / föräldrarna vill bli av med fostret så har dom inga rättigheter till fostret efter det?
Citera
2016-03-04, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är intressanta poänger och tankar du tar upp, men sedan så ser ju lagen och diskussen i samhället ut på ett visst sätt - är ju därför som vi ens har abort, och varför man i regel inte begraver foster, utan destruerar dom på samma sätt som amputerade lemmar och dylikt.

Menar inte att du nödvändigtvis har fel i hur du känner, men om du skulle se krasst på det, lite robotiskt - kan inte jag ha en poäng att eftersom föräldern / föräldrarna vill bli av med fostret så har dom inga rättigheter till fostret efter det?

Vet inte om jag håller med.

Staten har visserligen resurser att med tvång och med stöd av lag ta ifrån människor egendom men att äganderätten därmed övergår till staten ser inte jag.

Bilar, fastigheter ja t o m barn kan tas ifrån oss genom statens försorg men det betyder ju inte att de blir statens barn och för staten att göra vad de vill med dessa barn för det.

Jag ser lite på samma sätt med foster.

Det borde vara omöjligt att äga rätten till ett aborterat foster och använda det i ett forskningssyfte med vinstintresse för vem som, även staten. Det borde utredas och klargöras tycker jag.

Jag vet inte hur detta fungerar men om foster hålls vid liv och fungerar mer eller mindre som försöksdjur känns det minst sagt oetiskt.

Jag förstår heller inte varför denna fråga aldrig kommit upp till ytan.

Jag förstår dock även din (och även min) tankegång. Något som ändå ska kasseras kan fylla ett bättre syfte än just bara kasseras. Det kan vara med och bidra till bl.a hälsa och välmående för andra.

Det är svårt att veta vad man ska tycka. Jag är som sagt kluven i denna fråga.

När man ser Lennart Nilssons fantastiska bilder blir det heller inte lättare. Tvärtom. Små foster som redan på mycket tidigt stadium utvecklat fingrar, tår och naglar. Äger de inte sig själva även om de dör och kasseras?
Citera
2016-03-15, 16:57
Medlem
Pulpas avatar
Fan det hade jag ingen aning om att det var aborterade foster.

Känner mig sjukt blåst och på något sätt bedragen.

Citera
2016-03-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa

VADFALLS??
Nu blev boken riktigt läskig på en gång. Vem tillåter att man fotar ens döda foster? Nån sjuk jävel utan pengar?
Citera
2016-03-15, 18:49
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:

Också jag, äckligt skit detta.

Fattar inte riktigt hur man kan leva med dig själv och på något sätt äckligt "hur ett barn blir till" är ju ett oxymoron eftersom barnet blev aborterat.

Abortera ett friskt ariskt barn.

Okej om det skulle vara missbildat eller så.
Citera
2018-04-12, 12:39
Medlem
Citat:

En del av bilderna lär också vara tagna efter att kvinnan hastigt avlidit under graviditeten, t ex i en trafikolycka eller förgiftning. Tekniskt sett var fotografering efter en abort eller efter mammans död det enda sättet att göra sådana bilder på 60-talet, det fanns inget sätt att smuggla in en knappnålsstor kamera på en fiberslang och ta en bild (som man kan idag).
Citera
2024-05-25, 08:48
Medlem
Solarplexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Usch, ja då blev de ju direkt mindre märkvärdiga och känner mig smått lurad och äcklad om jag ska var ärlig.

Många hade ju de där bilderna på väggarna.

Vem fan vill ha ett aborterat foster på väggen. Ännu sjukare om de fotat det medan det fortfarande levde.

Jag är för abort men inte fota fortfarande levande aborterade foster, under falsk marknadsföring dessutom.
Jag har inte varit medveten om detta förrän nu. Jag kommer mycket väl ihåg när Nilssons foton kom ut och jag tyckte att det var konstigt hur man kunde fota foster i livmodern, men aldrig hade jag väl kunnat tänka mig att det var aborterade foster utanför livmodern som fotats.
Jag är inte heller abortmoståndare, men detta är väldigt makabert.
Citera
2024-05-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Är du efterbliven eller vad?

Lagen säger...

Lagen sade en gång i tiden att negrer var slavar helt utan mänskliga rättigheter.

Var det rätt då anser du - bara för att lagen sade det?
Citera
2024-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarplex
Jag har inte varit medveten om detta förrän nu. Jag kommer mycket väl ihåg när Nilssons foton kom ut och jag tyckte att det var konstigt hur man kunde fota foster i livmodern, men aldrig hade jag väl kunnat tänka mig att det var aborterade foster utanför livmodern som fotats.
Jag är inte heller abortmoståndare, men detta är väldigt makabert.

Har faktiskt alltid rent intuitivt haft negativa känslor inför de där bilderna. Nu får man veta vad som faktiskt var galet. Kommer mycket väl ihåg hur detta verk lyftes fram i medierna som så otroligt fantastiskt. Kändes integritetskränkande på något sätt. Men det var alltså mycket värre än så.
Citera
2024-06-06, 09:03
Bannlyst
Det står faktiskt i slutet av boken.

Aborterade foster behöver inte vara ångrade graviditeter. Det ken vara missfall också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in