Citat:
Ursprungligen postat av
Ninjor1987
Det är intressanta poänger och tankar du tar upp, men sedan så ser ju lagen och diskussen i samhället ut på ett visst sätt - är ju därför som vi ens har abort, och varför man i regel inte begraver foster, utan destruerar dom på samma sätt som amputerade lemmar och dylikt.
Menar inte att du nödvändigtvis har fel i hur du känner, men om du skulle se krasst på det, lite robotiskt - kan inte jag ha en poäng att eftersom föräldern / föräldrarna vill bli av med fostret så har dom inga rättigheter till fostret efter det?
Vet inte om jag håller med.
Staten har visserligen resurser att med tvång och med stöd av lag ta ifrån människor egendom men att äganderätten därmed övergår till staten ser inte jag.
Bilar, fastigheter ja t o m barn kan tas ifrån oss genom statens försorg men det betyder ju inte att de blir statens barn och för staten att göra vad de vill med dessa barn för det.
Jag ser lite på samma sätt med foster.
Det borde vara omöjligt att äga rätten till ett aborterat foster och använda det i ett forskningssyfte med vinstintresse för vem som, även staten. Det borde utredas och klargöras tycker jag.
Jag vet inte hur detta fungerar men om foster hålls vid liv och fungerar mer eller mindre som försöksdjur känns det minst sagt oetiskt.
Jag förstår heller inte varför denna fråga aldrig kommit upp till ytan.
Jag förstår dock även din (och även min) tankegång. Något som ändå ska kasseras kan fylla ett bättre syfte än just bara kasseras. Det kan vara med och bidra till bl.a hälsa och välmående för andra.
Det är svårt att veta vad man ska tycka. Jag är som sagt kluven i denna fråga.
När man ser Lennart Nilssons fantastiska bilder blir det heller inte lättare. Tvärtom. Små foster som redan på mycket tidigt stadium utvecklat fingrar, tår och naglar. Äger de inte sig själva även om de dör och kasseras?