• 1
  • 2
2016-03-02, 18:44
Medlem
Är det någon som har koll på vad personen heter som Lennart Nilsson fotat?(han som fotat alla fina bilder innifrån livmodern på bla.foster mm), skall tydligen vara på Sahlgrenska 1965-alltså en 50 åring dessa dagar.
Har visst en utställning tilsammans med professor Lars Hamberger i Borås nu..
Citera
2016-03-02, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Är det någon som har koll på vad personen heter som Lennart Nilsson fotat?(han som fotat alla fina bilder innifrån livmodern på bla.foster mm), skall tydligen vara på Sahlgrenska 1965-alltså en 50 åring dessa dagar.
Har visst en utställning tilsammans med professor Lars Hamberger i Borås nu..
vad heter uställningen, någon länk?
Citera
2016-03-02, 19:10
Medlem
BigFatCones avatar
Dom allra flesta bilderna är staged, det är ett aborterat men fortfarande levande foster fotograferat utanför livmodern. Rimligtvis lever alltså ingen av modellerna idag.

Edit: Det gäller då första utgåvan av Ett Barn Blir Till. Hur det är med senare utgåvor vet jag inte.
Citera
2016-03-02, 20:02
Medlem
Jag har för mig att det var döda foster man fotade i magen.
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-03-02, 20:53
Medlem
Västnytt rapporterade i kvällens sändning 18:30 om fotoutställningen i Borås som pågår nu, med bilder från tidigt 70-tal från Lennart Nilsson böcker mm.
VA! är det verkligen aborterade/döda foster man ser på bilderna?? Det hade jag inte för mig men..
Citera
2016-03-02, 21:01
Medlem
Abecita konstmuseum i Borås är platsen för fotoutställningen.
Citera
2016-03-02, 21:19
Medlem
Frixys avatar
Här berättar han själv om hur det gick till.

http://www.svt.se/kultur/lennart-nil...barn-blir-till

Har vetat det i några år, och med en vetskapen är bilderna inte lika vackra. Intressanta, javisst, men inte så vackra som jag tyckte innan jag visste sanningen. Nu blir effekten mer att det vänder sig i magen.
Citera
2016-03-02, 21:43
Bannlyst
Off topic kanske men abropå foster så har jag alltid undrat hur man kan äga foster rent juridiskt.

Har hört att man använt sig av foster för att bl.a bota Parkinson. Men hur ser juridiken ut undrar man. Vems foster används och vem äger mandat att besluta om detta?

Är inte abortmotståndare ska tilläggas.
Citera
2016-03-02, 23:36
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Off topic kanske men abropå foster så har jag alltid undrat hur man kan äga foster rent juridiskt.

Har hört att man använt sig av foster för att bl.a bota Parkinson. Men hur ser juridiken ut undrar man. Vems foster används och vem äger mandat att besluta om detta?

Är inte abortmotståndare ska tilläggas.

Har ingen aning om juridiken, men jag personligen tycker att aborterar man så ger man bort alla sina rättigheter till fostret till staten, som tar hand om processen och följderna.

Dom flesta vill väl ändå glömma att dom ens var där och gjorde aborten, ja? (oavsett om man är ensam eller gör det med sin partner)

Då tycker jag att det är helt rätt att fostren kan användas i forskningssyfte.

Jag är inte heller abortmotståndare ska tilläggas.
Citera
2016-03-03, 10:32
Medlem
Usch, ja då blev de ju direkt mindre märkvärdiga och känner mig smått lurad och äcklad om jag ska var ärlig.

Många hade ju de där bilderna på väggarna.

Vem fan vill ha ett aborterat foster på väggen. Ännu sjukare om de fotat det medan det fortfarande levde.

Jag är för abort men inte fota fortfarande levande aborterade foster, under falsk marknadsföring dessutom.
Citera
2016-03-03, 11:13
Medlem
PiusXIIIs avatar
På den tiden fanns det knappast någon etisk debatt om sådana här saker. I dag är det annorlunda.
Citera
2016-03-03, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Har ingen aning om juridiken, men jag personligen tycker att aborterar man så ger man bort alla sina rättigheter till fostret till staten, som tar hand om processen och följderna.

Dom flesta vill väl ändå glömma att dom ens var där och gjorde aborten, ja? (oavsett om man är ensam eller gör det med sin partner)

Då tycker jag att det är helt rätt att fostren kan användas i forskningssyfte.

Jag är inte heller abortmotståndare ska tilläggas.

Jag känner mig kluven och lite äcklad faktiskt.Jag har läst att man långt om länge förstod att foster känner smärta.

Man har opererat på foster vet jag.

Tycker inte man kan äga foster. Som nåt dött ting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in