2024-06-06, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Inget nytt med det ? Detta har Ryssland redan sysslat med under mängder av år ( Tittar man historiskt så sysslade även Sovjetunionen med det RAF IRA ETA osv osv ) Sedan kan man iofs dra nutida paralleller och fundera på varför Putin så angeläget ville ha " Viktor Anatoljevitj But " när de utväxlade den där basketspelaren ? Var det för att Victor hade aktuella inventarielistor och visste vart Sovjets gamla skräphögar fanns eller var det kontakterna Victor har/hadde eller var det ett tack för en lång och trogen tjänst ?

Jo. Men utan att försvara Sovjetunionen egentligen, så var ju detta ett spel som båda sidor drev under Kalla kriget. Man försökte vinna egna fördelar på motpartens bekostnad. Tjuv och rackarspel, javisst, men båda sidor höll på med det. Det är en stor skillnad mot nu. Vi i Väst har lagt den tiden bakom oss. Att ryssarna håller på nu visar bara hur lågt de sjunkit och att Putin helt klart föredrar en värld av krig och konflikter före samexistens.
Citera
2024-06-06, 07:34
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, frågan är hur mycket vapen han har över som han kan avvara till andra länder?
Putin är absolut pressad och skulle nu också frankrike börja skicka trupper med fräscha och tränade soldater så kan det hända en hel del. Lite som att plocka fram en extra förstafemma i sista perioden i hockey😀
Ja med tanke på att han nu försöker få köpa tillbaka gamla sovjetvapen från U-länder känns det som att ryssen har jävligt tomt i lagren.
Citera
2024-06-06, 07:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
De flesta miltärexperter säger samma sak om Putins kärnvapen, de är nog farligast för dem själva. Prigozjin sa ju också det rakt ut offentligt att "jag vill inte vara närmare än 2 000 km från platsen om ryska kärnvapen ska avfyras" vilket säger en del om skicket på de gamla sovjetiska rostburkarna.

Känns jävligt troligt skulle jag säga.
Citera
2024-06-06, 07:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Tror knappast dvärgen skulle våga attackera USA från Kuba.

Det tror inte jag heller, men som hot och röra upp känslor bland Amerikaner så kan jag tänka mig att han ställer upp några långdistansrobotar där.

Mästerstrateg som han är så tror jag steg två blir att hota med att sätta kärnvapen på Kuba. Inte för att det kommer göra någonting annat än att mobilisera USA mot Ryssland.
Citera
2024-06-06, 07:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja med tanke på att han nu försöker få köpa tillbaka gamla sovjetvapen från U-länder känns det som att ryssen har jävligt tomt i lagren.

Den har jag missat men det var spännande information. Måste vara jävligt tomt på hyllan då kan man lugnt säga och frågan är också i vilket skick dessa vapen kan vara i?
Citera
2024-06-06, 07:38
Medlem
Rysslands president Vladimir Putin hävdar att Ukrainas förluster är flerfaldiga jämfört med Rysslands.
https://svenska.yle.fi/a/7-10058400

"Putin i ogrundat uttalande: Ukraina förlorar 50 000 soldater varje månad"
Citera
2024-06-06, 07:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den har jag missat men det var spännande information. Måste vara jävligt tomt på hyllan då kan man lugnt säga och frågan är också i vilket skick dessa vapen kan vara i?

https://war-obozrevatel-com.translate.goog/rossiya-aktivizirovala-vyikup-sovetskogo-oruzhiya-po-vsemu-miru-chto-proizoshlo-s-zapasami-ee-vpk.ht m?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
Citat:
Kovalenko: Russia has stepped up the purchase of Soviet weapons and equipment around the world. What happened to its military-industrial complex reserves?

Last week it became known that Russian special representatives are trying to negotiate with Sudan on the purchase of Soviet equipment - in particular, we can talk about tanks. This African country, which has been in a state of civil war since 2023, is the operator of a large number of T-54/55, T-72, as well as their Chinese and Iranian modifications. And the news would be quite passable, if you do not take into account the fact that Moscow has intensified its activities on the issue of purchasing Soviet equipment around the world. Is Russia really running out of weapons? Let's figure it out.
Citera
2024-06-06, 07:41
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det tror inte jag heller, men som hot och röra upp känslor bland Amerikaner så kan jag tänka mig att han ställer upp några långdistansrobotar där.

Mästerstrateg som han är så tror jag steg två blir att hota med att sätta kärnvapen på Kuba. Inte för att det kommer göra någonting annat än att mobilisera USA mot Ryssland.
Alla vet väl att det idag inte är nån fördel att ha kärnvapen på gränsen till en fiende. Det är inte 60-talet längre. Dessutom är jag inte säker på att Kuba skulle ta emot några…..
Citera
2024-06-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
De är formalister och fattar inte att resten av världen inte fungerar likadant.

Bara dumheter från rysk sida och en administrativ miss från Ukrainas. Ukraina behöver bara förklara de aktuella områdena för ukrainska territorier (t ex annektera dem) och sedan - vips - så beskjuter man sitt eget territorium och sina egna medborgare. Saken enkelt löst med lite rysk logik.
Citera
2024-06-06, 07:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Alla vet väl att det idag inte är nån fördel att ha kärnvapen på gränsen till en fiende. Det är inte 60-talet längre. Dessutom är jag inte säker på att Kuba skulle ta emot några…..

Kanske inte ta emot, men i alla fall hota med att ta emot. Ekonomin där har kollapsat efter pandemin, vill minnas att dom var beroende av turister och nu har dom stora problem. Här kan dom nog locka bistånd av USA genom att inte ställa upp dom samt även på andra sidan av ekvationen få oljeprodukter av Ryssland mot att dom ställer upp dom.

Men det är nog en fråga om att den som lever får se.
Citera
2024-06-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Kul att se att det är samma tomtar som hänger i tråden och svarar direkt på allt utan vidare eftertanke. Det finns en massa outs i detta krig som inte innebär att Ukraina ”upphör att existera”. Att Ukraina slåss för sin överlevnad och dessutom för Europas överlevnad är ju precis det våra egna krigshetsarpropagandister lyckats tuta i många av oss.

Du menar alltså att man inte ska lita på Ryssen och vad de säger? Okej, varför skulle man isf förhandla med dom om en fred?
Citera
2024-06-06, 07:49
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Rysslands president Vladimir Putin hävdar att Ukrainas förluster är flerfaldiga jämfört med Rysslands.
https://svenska.yle.fi/a/7-10058400

"Putin i ogrundat uttalande: Ukraina förlorar 50 000 soldater varje månad"
Ha ha snacka om att han tappat greppet fullständigt! Kollapsen kanske är nära nu? Det är mycket som pekar på att läget är väldigt akut för ryssen nu sen deras våroffensiv kört i diket och vapenstöden till Ukraina bara ökar med mer och bättre vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in