2024-06-05, 21:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Mycket bra jobb ja, och reglerna har ändrats som tur är

Det fanns en uppbyggd press och förväntan.
Men utan den totala uppbackning som Nato doktrinen säger med luftherravälde, förbekämpning, slag på djupet, vilket man inte skapade, så var det en svår uppgift.

Men de lär sig.
Nu nöter man ut ryssen och det gillar inte Putin.

Tiden talar emot Putin och Ryssland.
Citera
2024-06-05, 21:59
Medlem
Silfverryggs avatar
Första regeln i puttes rysseri: Man tillåts inte att tala eller sprida info om vad ryssen har gjort för hemskheter.
Citat:
I Ryssland dömdes i dag den 30-åriga bloggaren Anna Bazhutova till fem och ett halvt års fängelse. I april 2022 sände Bazhutova live på Twitch där hon granskade vittnesmål om massakrer av ryska trupper i Butsja nära Kiev.
- Det här är vidrigt och vidrigt, sa Bazhutova i en rättssal.
- Vi förväntade oss ett lindrigare straff. Det här är svårt, skrämmande, sade Bazhutovas make, Alexander Demchuk, till reportrar efter rättegången.
Bloggaren blev måltavla för myndigheterna förra året. Förespråkare för anfallskriget släppte en inspelning av Bazhutovas sändning och klagade hos polisen. I slutet av sommaren 2023 anlände polisen till Bazhutovas hem och beslagtog hennes bilder. Hennes Twitch-kanal blockerades också.
Bazhutova dömdes för att ha spridit falsk information om de väpnade styrkorna. I Ryssland är det enligt lag förbjudet att kritisera de väpnade styrkorna eller sprida information som misskrediterar de väpnade styrkorna om landets anfallskrig i Ukraina.
Under täckmantel av nya lagar har tusentals dissidenter gripits i Ryssland. Straff har delats ut för kommentarer till journalister, inlägg på sociala medier och till och med poesi.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Citera
2024-06-05, 22:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Men gripen kan ju bära meteor missiler som når längre än amram? Så borde ju vara fördel med gripen....

Inte för att jag är en militär eller MÖP för den delen. Men tankegången från min sida nu det är att vi är medlem i en större klubb nu (NATO) och som medlemmar så blir det en hel del ge och ta för att hålla klubben samman. Det kan vara så att andra klubbmedlemmar hellre ser att vi behåller planen här i denna del av Europa än att ge dom till Ukraina.

Radarspaningsplanen ser jag som en del av det, dom verkar bli ett bra komplement till F16 för Ukraina och vi Svenskar kan skaffa någonting nytt och modernisera vårat luftförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Radar planen är dock väldigt bra tillsammans med både f16 o gripen.

Jo, jag tror det.
Citera
2024-06-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Fucking lol. Påminner om när man såg bilder på orchernas uteliggar-materiel som det här under krigets allra första dagar, lmao.

^This. Det där jävla tjuv-landet är helt enkelt inte kapabelt att någonsin ändra på sig och det är därför en balkanisering av det är nödvändig:
https://www.newsweek.com/russian-soldiers-governor-stealing-wages-ukraine-video-1818830
Russian Soldiers Accuse Governor of Stealing Their Wages in Video Message
Russian troops fighting in Ukraine recorded a video appeal addressed to the Kremlin and President Vladimir Putin, accusing a regional governor of stealing their wages.
https://www.reuters.com/article/us-russia-defence-idUSTRE74N1YX20110524/
Russia says a fifth (20%) of defense budget stolen
A fifth of Russia's state defense spending is stolen every year by corrupt officials, dishonest generals and crooked contractors, Russia's chief military prosecutor said
När ryssarna själva indikerar att 20% av budgeten försvinner i korruption lär siffran ligga på minst det dubbla. Svenska militärledningen har bra betalt, de har råd med villa, Volvo och vovve, bra semestrar, curla barnen lite osv. Deras ryska motsvarigheter kan på en betydligt beskedligare lön kosta på sig att bygga ett palä för $20mille och införskaffa ett par oansenliga semesterbyar i Turkiet, de är ekonomiska genier helt enkelt.
Citera
2024-06-05, 22:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Lilltsaren och den paranoide gamlingen puttefnask låter verkligen nu desperat. Så nu är han helt öppen för att låta ryssen bli en statssponsor av terrorism.

https://t.me/smotri_media/85646

Inget nytt med det ? Detta har Ryssland redan sysslat med under mängder av år ( Tittar man historiskt så sysslade även Sovjetunionen med det RAF IRA ETA osv osv ) Sedan kan man iofs dra nutida paralleller och fundera på varför Putin så angeläget ville ha " Viktor Anatoljevitj But " när de utväxlade den där basketspelaren ? Var det för att Victor hade aktuella inventarielistor och visste vart Sovjets gamla skräphögar fanns eller var det kontakterna Victor har/hadde eller var det ett tack för en lång och trogen tjänst ?
Citera
2024-06-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför just stoppa stödet till Ukraina? Det finns nog inget land på jorden som har större behov.
Sverige ger årligen ett betydligt större stöd till diverse u-länder som vanliga svenskar inte har en aning om.

Då ska man dessutom tänka på att Ukraina är en del av Europa och påverkar hela maktbalansen och det militärstrategiska läget även för Sverige.
Jag har inte sagt något om bidrag till andra länder men i detta forum diskuteras konflikten i Ukraina.
Citera
2024-06-05, 22:19
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Inget nytt med det ? Detta har Ryssland redan sysslat med under mängder av år ( Tittar man historiskt så sysslade även Sovjetunionen med det RAF IRA ETA osv osv ) Sedan kan man iofs dra nutida paralleller och fundera på varför Putin så angeläget ville ha " Viktor Anatoljevitj But " när de utväxlade den där basketspelaren ? Var det för att Victor hade aktuella inventarielistor och visste vart Sovjets gamla skräphögar fanns eller var det kontakterna Victor har/hadde eller var det ett tack för en lång och trogen tjänst ?

Det är inte något nytt, nej. Men det är väl mer eller mindre nu öppet ryssen säger sig vara beredd att stödja terrorgrupper så att dessa kan tänkas slå mot väst.
Denna gång kommer man däremot kunna direkt peka finger på den riktige anstiftaren.
Citera
2024-06-05, 22:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte för att jag är en militär eller MÖP för den delen. Men tankegången från min sida nu det är att vi är medlem i en större klubb nu (NATO) och som medlemmar så blir det en hel del ge och ta för att hålla klubben samman. Det kan vara så att andra klubbmedlemmar hellre ser att vi behåller planen här i denna del av Europa än att ge dom till Ukraina.

Radarspaningsplanen ser jag som en del av det, dom verkar bli ett bra komplement till F16 för Ukraina och vi Svenskar kan skaffa någonting nytt och modernisera vårat luftförsvar.

Jo, jag tror det.

Det är lite skillnad på att ge bort utrangerade F-16 - än det bästa vi har - i det känsligaste vi har - vårt luftförsvar.

Men helt i linje med den hjärndöda nation Sverige är på väg att fullborda.
Citera
2024-06-05, 22:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Första regeln i puttes rysseri: Man tillåts inte att tala eller sprida info om vad ryssen har gjort för hemskheter.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html

Och vi har ryssapologeter som hävdar att det inte hänt!
Och i Ryssland får man straff, för att nämna något som inte har hänt? 🤔
Citera
2024-06-05, 22:40
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Jag tror man måste skilja lite på signalpolitik och militära behov här. En sak att ge bort spaningsplan och samtidigt beställa nya, en annan sak att ge bort gripen och inte beställa nya.

Kommer det en nybeställning snart på dom senaste Gripen, ja då vet vi alla vart dom gamla hamnar. Men i dagsläget och jag här måste jag erkänna jag följer inte riktigt med i den inrikespolitiska debatten så tror jag inte det är på gång med några nybeställningar av Gripen.

Signalpolitiskt däremot så tror jag vi gärna ger bort dom.
Citera
2024-06-05, 22:49
Medlem
Citat:
Det är lite skillnad på att ge bort utrangerade F-16 - än det bästa vi har - i det känsligaste vi har - vårt luftförsvar.

Nu skall vi inte döma Sverige (åter igen) på halvmessyrer och som de dina ord - Citat "ge bort det bästa" och därför dra in andra besvikelser över Sveriges misslyckanden sedan ABBA som att det nu hängde på vårt LV. Psssssst....det spelar ingen som helst roll om sverige ger bort några förkrympta dc1'or som dessa eller så en handfull JAS 39 too late for wings. Det försvagar inte sverige som du FÖRÖKER få det att låta som. Tvärtom faktiskt...gör Sverige sig av med dessa nu, IDAG, så får de bättre erbjudanden på ersättare, och bättre ersättare då ja. Är det det du är rädd för? Att Sverige skulle bli uppgraderat utöver gamla myter om Viggen och spaningsplan med propellrar? (Som Ryssland)?
Citera
2024-06-05, 22:49
Medlem
RealTides avatar
Citat:
"Så länge som det tar" men inte tillräckligt mycket för att jaga hem ryssarna.

Har ni insett vad två-års träning / utbildning av Ryssarna på västerländska högteknologiska vapensystem fått för konsekvenser på Europas egen försvarsförmåga och vår vapenindustri? Vi står nu med "effektiva" högteknologiska vapensystem som i praktiken blivit i det närmaste impotenta mot den ende realistiska fiende som de var tänkta att försvara oss mot.

För Amerikanarna kanske det inte är så viktigt när dom drar vidare till ett annat krig, någon annan stans, där vapnen förmodligen fungerar. Men för Europa kan det i det närmaste vara en katastrof.

Skojar du?
Hela deras armé flyg och flotta är ju helt uppenbart nån slags Biltema-variant från 1980.
lol

Ryzzland har inte heller mött mycket av våra högteknologiska vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in