2024-06-05, 21:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det var inte frågan. Du är lika oärlig och manipulativ som vanligt. Frågan du ställde var varför de inte tar med sina rön i klimatmodellerna. Jag tog upp bristande finansiering som ett möjligt skäl. Ett annat rimligt skäl är att Svensmarks forskning främst handlar solen och kosmisk strålning och inte om klimatet. Hans expertkunskaper saknas inom klimatvetenskapen.
Bra att vi är överens om att Svensmark saknar expertkunskaper inom klimatet. Det skulle ju kunna förklara varför han har svårt att få forskningsanslag, rentav att man bör vara försiktig med att sätta alltför stor vikt vid hans åsikter om klimatet.
Citat:
Vidare ser jag ingen anledning att misstro de forskare som menar att det är svårt eller omöjligt att få anslag till forskning som på olika sätt kan tala mot paradigmet om AGW.
Det förstår jag att du inte gör. Du älskar ju alla dessa alternativa hypoteser hur ogrundade de än må vara. Verkligheten är dock tråkigare än så. De där forskarna är inte så många och som du säger saknar de ofta expertkunskaper inom klimatet. De har svårt få anslag för att deras ansökningar inte klarar konkurrensen med mer genomarbetade förslag.

De får väl gå till fossilbränsleindustrin och dess fonder om inga andra vill ge dem pengar, för du inser väl hur många olika sätt det finns att finansiera forskning, speciellt sådan som inte är så resurskrävande typ att ta en enklare klimatmodell och stoppa in faktorer för hur solen skulle kunna tänkas påverka och se vad man får, om det förbättrar modellens förmåga att reproducera historiskt klimat.
Citera
2024-06-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är så olika förhållande så det enda man egentligen kan säga är att förändring innebär just förändring. Förändring kan vara dålig för vissa saker och bra för andra saker. Självklart finns det en risk med att CO2 ökar men den risken måste vägas mot alternativen för att resonemanget ska vara meningsfullt.

Jaha godag yxskaft. Du lyckas skriva flera rader text utan något meningsfullt innehåll överhuvudtaget.
Citera
2024-06-05, 21:42
Medlem
Absolut säkert blir det varmare, eller kallare. Utfallet kan inte påverkas genom att betala skatt, oavsett hur skatten är titulerad.

Edit:
Tillägg: Framförallt är det skatter i olika former som är det drivande motivet att försöka motverka naturliga fluktationer med påstådda hypoteser och teorier.
Senast redigerad av PannkakaOneMillion 2024-06-05 kl. 21:50.
Citera
2024-06-05, 21:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bra att vi är överens om att Svensmark saknar expertkunskaper inom klimatet. Det skulle ju kunna förklara varför han har svårt att få forskningsanslag, rentav att man bör vara försiktig med att sätta alltför stor vikt vid hans åsikter om klimatet.
Klimatforskare är ett luddigt begrepp eftersom klimatet styrs av faktorer som faller under flera olika expertområden. Svensmarks område är bara ett av många expertområden. Det finns en risk att ”klimatforskning” blir så generellt, urvattnat och flummigt att det får mer likheter med genusvetenskap än naturvetenskap.
Citera
2024-06-05, 21:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jaha godag yxskaft. Du lyckas skriva flera rader text utan något meningsfullt innehåll överhuvudtaget.
Du fick det svar du förtjänade. Även om MrArtur och jag har olika syn på det mesta så har denne gett dig flera bra länkar att följa om du är intresserad. Ändå ställer du närmast infantila frågor.
Citera
2024-06-05, 22:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Jag är för klimatförändringar och global uppvärmning liksom. Hade det inte varit för den så hade ingen av oss funnits här, då hade hela vårt vackra land legat begravt i inlandsis och vad som skulle bli våra färfäder och de första svenskarna hade aldrig hittat hit.

Klimatet förändras, som det alltid gjort, klimatförnekare är de som vill förneka klimatet att förändras. Vi kan anpassa oss eller dö ut, moder jord lär överleva.

Kanske måste vi t.o.m börja bejaka människans påverkan på klimatet som något positivt, då intervallet mellan tidigare istider talar för att vi eventuellt borde vara på väg in i en ny istid om det inte vore för vår påverkan på den globala uppvärmningen.

Förändringen är alldeles för snabb.

Det här blir katasmurf om vi fortsätter på samma spår.

Jorden och livet överlever, men mängder av arter kommer att dö ut.
Citera
2024-06-05, 22:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förändringen är alldeles för snabb.
Hur vet du det?
Citera
2024-06-05, 23:09
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Jag vet inte hur det kan se ut för resten utav världen, att sammanfatta olika hypotser skulle ta väldigt lång tid. Men för vår del av världen är det ganska enkelt.

1. Kallt.

2. Varmt.

Det här är ingen hittepå ekvation utan baserad på "veteskaplika intruktioner" hur det kan bli med olika kilmatföränringar i vår del av världen.
Sammanfattningsvis så är det delat, man vet helt enkelt inte om det blir kallare eller varmare. En hypotes är att det blir varmare här medan översvämniningar härjar i söder samt ett lite kallare klimat. Men det som mest är troligt är att gulf-strömmen avtar, det blir kallar här och inleder en nyu istid (som förr) med mer kyla och regn här.

Kanon. Jag flyttar.

Men jag är också för att vi skiter i vilket, vi kör på så allt slut och sen får en backanplan tas vid typ sista 15-10 åren. Tror vi ligger minst 200 år från det. När det gäller olja.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2024-06-05 kl. 23:11.
Citera
2024-06-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kuk.i.torsk
Varför vet ingen hur varmt det kommer bli? Det borde vara lätt att få till en uppskattning med hjälp av data, fakta och vetenskap.

Du kan ju bilda dig en uppfattning - genom att ta reda på hur stor uppvärmningen varit de senaste hundra åren.

Eller gör en kvalificerad gissning...

Vad tror du förresten?

Och vilken termometer har man använt?
Citera
2024-06-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag vet inte hur det kan se ut för resten utav världen, att sammanfatta olika hypotser skulle ta väldigt lång tid. Men för vår del av världen är det ganska enkelt.

1. Kallt.

2. Varmt.

Det här är ingen hittepå ekvation utan baserad på "veteskaplika intruktioner" hur det kan bli med olika kilmatföränringar i vår del av världen.
Sammanfattningsvis så är det delat, man vet helt enkelt inte om det blir kallare eller varmare. En hypotes är att det blir varmare här medan översvämniningar härjar i söder samt ett lite kallare klimat. Men det som mest är troligt är att gulf-strömmen avtar, det blir kallar här och inleder en nyu istid (som förr) med mer kyla och regn här.

Kanon. Jag flyttar.

Men jag är också för att vi skiter i vilket, vi kör på så allt slut och sen får en backanplan tas vid typ sista 15-10 åren. Tror vi ligger minst 200 år från det. När det gäller olja.

Bara för att de skriver i DN att golfströmmen kommer att stanna så finns det absolut noll som styrker att så faktiskt är fallet. Nolla!
Citera
2024-06-05, 23:32
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Bara för att de skriver i DN att golfströmmen kommer att stanna så finns det absolut noll som styrker att så faktiskt är fallet. Nolla!

"DN att gulfströmmen kommer att stanna", förstår inte din lekstadiegrammatik tyvärr! Nolla!
Citera
2024-06-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
"DN att gulfströmmen kommer att stanna", förstår inte din lekstadiegrammatik tyvärr! Nolla!

Det heter... Golfströmmen.

Du förstår inte vad jag skriver pga du har läs- och skrivsvårigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in