Citat:
Bra att vi är överens om att Svensmark saknar expertkunskaper inom klimatet. Det skulle ju kunna förklara varför han har svårt att få forskningsanslag, rentav att man bör vara försiktig med att sätta alltför stor vikt vid hans åsikter om klimatet.Nej, det var inte frågan. Du är lika oärlig och manipulativ som vanligt. Frågan du ställde var varför de inte tar med sina rön i klimatmodellerna. Jag tog upp bristande finansiering som ett möjligt skäl. Ett annat rimligt skäl är att Svensmarks forskning främst handlar solen och kosmisk strålning och inte om klimatet. Hans expertkunskaper saknas inom klimatvetenskapen.
Citat:
Det förstår jag att du inte gör. Du älskar ju alla dessa alternativa hypoteser hur ogrundade de än må vara. Verkligheten är dock tråkigare än så. De där forskarna är inte så många och som du säger saknar de ofta expertkunskaper inom klimatet. De har svårt få anslag för att deras ansökningar inte klarar konkurrensen med mer genomarbetade förslag.
Vidare ser jag ingen anledning att misstro de forskare som menar att det är svårt eller omöjligt att få anslag till forskning som på olika sätt kan tala mot paradigmet om AGW.
De får väl gå till fossilbränsleindustrin och dess fonder om inga andra vill ge dem pengar, för du inser väl hur många olika sätt det finns att finansiera forskning, speciellt sådan som inte är så resurskrävande typ att ta en enklare klimatmodell och stoppa in faktorer för hur solen skulle kunna tänkas påverka och se vad man får, om det förbättrar modellens förmåga att reproducera historiskt klimat.