2024-06-05, 21:16
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så ryssarna har avancerat 700 meter i månaden, och med den höga farten har de nått halvvägs till Lviv redan till nästa sekelskifte.

På tal om ingenting. Jag kan rekommendera Warmapper på twitter. En snygg och enkel sammanställning varje månad
på hur mycket Ryssarna har tagit.

https://x.com/War_Mapper/status/1797118730486308932
Citat:
As of the end of May, 🇷🇺 occupies a total of 17.57% (+0.03%) of Ukraine, including Crimea and areas of Donetsk and Luhansk occupied before 2022.

This represents a net gain by 🇷🇺 approximately 201km², the largest change in control for almost a year.

Sedan ska man naturligtvis komma ihåg under vilka ohyggliga förluster för Ryssarna som den här marken har tagits. Det handlar om mer eller mindre slakt på dåligt ledda och dåligt utbildade ryssar som far fram i sina cope cages av olika sorter. Allting lett av en bunkerdvärg på dekis med platåskor, som skiter i en attachéväska och numera bär en skyddsväst för att han är så hatad av alla.

Starkt jobbat, av han och alla nötter som försvarar den här enfalden han står för.
Citera
2024-06-05, 21:20
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vilket europeiskt land har INTE ryzzen hotat atombomba?, Monaco?

Var det Belgien eller Holland nu i morse på Vladimir Solovyov's show som hotades med kärnvapen? Jag kan backa bandet och se efter, men som du säger, jag har inget minne av att Monaco har blivit hotad ännu med kärnvapen.
Citera
2024-06-05, 21:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Mearsheimer SKULLE man lyssna på ja, då, du har rätt. Men sedan dessnär hans ord fann plats i verkligheten har det gått tjugofem ytterligare år och världen har lämnat stadiet utav STATISK fakta baserad på relativism som KALLAS/KALLADES professorisk kunskap. Inget varar för evigt och allra minst ett EKO. Ju äldre vi blir desto mer distansierade blir vi till vår övertygelse och i de flesta fall blir räddningen, som i Johns fall, att helt enkelt förstärka vårat eko av "what once was" så att vi inte blir bortglömda.

Varför John inte längre blir lyssnad på utav de som verkligen hanterar det han GJORDE DÅ, är ett än mer realistiskt faktum än vad han som realist förstår - realism utvecklas hand i hand med människan och generationer, detta gör ont i de som desperat vill höras för vad de "en gång gjorde"......ECHOES of draught and nothing else.

John vet faktiskt inte ett endaste skit mer om varken Ukraina, geo Etc Etc eller ens Maine idag än vad gemene 15 åring på dessa platser gör. Men han som vi alla, inkl mig, vill så klart hålla sitt ord och minne vid liv....skillnaden är väl att en del gör det med ett leende och evolverar tillsammans med sin vardag medans andra fastnat så in i helvete utav sin egen självbild att de som, John, bara måste upprepa sig till döds dagar i förhoppning att någon annan desperado apploderar och säger - bra sagt.

John är sorgligt nog en av de sista som skall uttala sig om Ukrainas situation IDAG om han verkligen brydde sig om REALISM som han säger....eller har realismen måhända blivit Dafaitism med inslag av - one listener is better than none?

REALISM är att Ukraina vill bryta sina band till Ryssland.
RYSSLANDS OK, är något Mearsheimer aldrig har upplevt och aldrig kommer känna av.
MEARSHEIMER tycker att han är hipp, när han springer runt och pratar om att man kan BRÄNNA sig.
Mearsheimer har aldrig fatta människans INRE vilja att vara FRI!

Någon skulle fråga honom MR SMART GUY Mearsheimer, om han inte kan lägga in frihet och utveckling i sin kalkylator.

Jag håller för övrigt med dig i dina som alltid, kloka ord.

Mearsheimer 🤮
Senast redigerad av attog 2024-06-05 kl. 21:23.
Citera
2024-06-05, 21:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vilket europeiskt land har INTE ryzzen hotat atombomba?, Monaco?

Snabb titt i historiken och det var Holland som ska atombombas enligt förslag från Duma-ledamoten Andrey Gurulyov

https://www.youtube.com/watch?v=mPGdRr_uEPc
Citat:
Andrey Gurulyov urges nuclear strikes against...
Citera
2024-06-05, 21:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Twittertråd
1. The Loaf (Bukhanka), a van designed in 1965, has become russia’s main battlefield transport vehicle. The Loaf reveals a lot about how well russia is doing in Ukraine.
https://x.com/DanielR33187703/status/1798212030366941654
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Citat:
Jag får känslan från twittertråden att dom här fordonen kommer från landsbygden, mer eller mindre fattiga skithålor där folk inte haft råd med någonting annat än att hålla dom här vid liv.
Dom antika bussarna finns forfarande i produktion, kom för 59 år sedan och har undergått få förändringar genom åren. Är det brist på allt behövs ingen nyutveckling, skiten går åt ändå.
Limpan UAZ 452 är ett väldigt bra fordon i sin genre. Otroligt funktionell under svåra förhållanden. Men det är inget man ska bli beskjuten i (eller köra fort och krocka med).

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så ryssarna har avancerat 700 meter i månaden, och med den höga farten har de nått halvvägs till Lviv redan till nästa sekelskifte.
Nej, norr om Popasna är inte något av de ställen det går framåt. UAF har tagit gruvgångarna under Spirne i besittning och det fästet har klarat alla offensiver hittills, sedan Kupiansksprinten (tror jag).
Citera
2024-06-05, 21:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Lilltsaren och den paranoide gamlingen puttefnask låter verkligen nu desperat. Så nu är han helt öppen för att låta ryssen bli en statssponsor av terrorism.
Citat:
Putin says Russia is considering to supply weapons to 3rd actors in other parts of the world that will strike countries that supplied weapons to Ukraine
https://t.me/smotri_media/85646
Citera
2024-06-05, 21:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Snabb titt i historiken och det var Holland som ska atombombas enligt förslag från Duma-ledamoten Andrey Gurulyov

https://www.youtube.com/watch?v=mPGdRr_uEPc

Ja varför inte.. lite ryzk kvällsunderhållning till hjonen , hota med att atombomba
Holland!
Citera
2024-06-05, 21:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina vill träna fler piloter till F16 men det finns få lediga utbildningsplatser. De börjar även titta på vilka robotar de kan få. Uppbyggnaden av dessa styrkor verkar ta en lång tid, de kommer inte ha så många i början.
https://www.politico.com/news/2024/06/05/ukraine-f-16-pilot-training-00161742

Då undrar man ju varför de inte ville ha JAS? Då kunde de ju träna fler piloter för skolorna i Sverige är ju inte F16-skolor.
Citera
2024-06-05, 21:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Du tror alltså det bara var tur att han visade sig få rätt? Det där är inte seriöst. I sina artiklar förklarar han utförligt varför Ukrainas motoffensiv var ett futilt företag. Bara som ett exempel.
Vad är det han missat om Ukraina?

Mearsheimer,lyckades säga att Ukraina i Nato, tycker inte Putin är bra. Fantastiskt.
Och?
Putin har förberett sig för NWO i över 20 år. Och?

Ukraina har förberett sig sedan 1991 att slippa Ryssland. Vem bestämmer vad Ukraina ska göra?
Inte f-n Putin i v f!

Eller tycker du att jag ska bestämma vad du får göra eller inte?
Citera
2024-06-05, 21:51
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Då undrar man ju varför de inte ville ha JAS? Då kunde de ju träna fler piloter för skolorna i Sverige är ju inte F16-skolor.

Mig veterligen så är dom fortfarande intresserade.

https://www.kyivpost.com/post/33641
Citat:
Ukraine’s Ambassador to Sweden says Kyiv still needs the Gripen fighter aircraft the day after Stockholm announced it had frozen plans to provide them.

Men det kan vara en fråga om balans inom NATO nu. För att balansera ut Ryssen så är det bättre om vi Svenskar behåller Gripen, satsar mer på radarplan som Ukraina fått nu och på det stora hela på den här kontinenten...

Citera
2024-06-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
En eller två träffade infrastrukturen. En annan träffade en industrilokal där en person blev skadad
dvs typ "vanlig rysk utdelning", 8% träffade målet, 4% träffade något annat halvvitalt, 8% träffade jordkällade/parkeringplats och 80% träffade åker- eller skogsmark. Hade jag varit ryss hade jag tyckt det var så pinsamt att jag hade tagit livet av mig, men ryssar är ju vana vid halvmesyrer, vana vid att dö som flugor när deras efterblivna diktatorer ska försöka visa sig som stora grabbar. barnamördare v.puttin är århundradets mest misslyckade despot, Mugabe har blivit petad från första platsen.
Citera
2024-06-05, 21:56
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Mig veterligen så är dom fortfarande intresserade.

https://www.kyivpost.com/post/33641

Men det kan vara en fråga om balans inom NATO nu. För att balansera ut Ryssen så är det bättre om vi Svenskar behåller Gripen, satsar mer på radarplan som Ukraina fått nu och på det stora hela på den här kontinenten...

Men gripen kan ju bära meteor missiler som når längre än amram? Så borde ju vara fördel med gripen....

Radar planen är dock väldigt bra tillsammans med både f16 o gripen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in