Citat:
Ursprungligen postat av
drKickass
Ja, jag vet inte. Nån form av bakgrundskontroll måste de ju göra. Vad skulle de annars med kvitto och beskrivning av mitt vapenskåp till?!
Kontroll av jägarexamen. Kontroll av intyg vid målskyttelicens. Bla-bla.
Misstänker att det helt enkelt är underbemanning för alla tillståndshandläggande. Och vi vapenägare ser VÅRA problem. Hade vi en krog kanske vi skulle säga samma sak om vad det nu är för tillstånd de söker.
Sen alla koranbrännar-dårar som gödslar med ansökningar. Det byggs på.

Fast testa och gör en uträkning likt den jag gjorde lite fort.
Hur många ska behövas för att det ska kunna rulla lite fortare. Jag räknade på väldigt få.
2 handläggare per region, 2 dagar i veckan, 6 timmars arbetsdag. Då får jag det till 1008 per vecka. 4032st per månad.
Såå många ansökningar lär det inte va (gissar jag), och dom som arbetar med detta bör ha mer arbetstid mm än i min beräkning.
Ja visst tar det lite extra tid att kolla upp folk, men dom sitter ju själva på dessa register. Det är ju inte så att dom i sin tur ska beställa utdrag för att se om jag är en kriminell terrorist osv.
Och när man väl har fått första vapnet bör det ju va ännu enklare. Har jag gjort något sen jag fick mitt förra vapen som gör att jag inte bör få mitt nästa så borde jag ju redan blivit av med det jag hade.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyaHenrikss
Polisen är en myndighet precis som kommunanställda… Dom hade säkert kunnat jobba undan högen men då gör dom sig och sina arbetskamrater arbetslösa på sikt.
Ja så är det säker.
Alla myndigheter och kommunanställda arbetar nog lika.
Det är mer Facebook och fika än effektivt arbete.
Tidö ville ju effektivisera div myndigheter, bla Försäkringskassan men då blev det ett galet liv då dom har såååå mycket att göra.
inte så konstigt att allt går långsamt när dom äter mer bullar och gräddtårta än sitter vid sin dator.
Citat:
Ursprungligen postat av
slush-puppie
Du håller inte på med pistolskytte va?
Jag är aktiv tävlingsskytt och har behov att ett antal olika tävlingsvapen där jag måste förnya mina licenser vart femte år.
Ett förnedrande fittsystem där man är helt utlämnad till någon idiot på polisens godtycke över huruvida du ska få behålla dina svindyra tävligsredskap.
Jag kan inte garantera att alla är rakluggade, några kanske är skinskallar med näsring, men att alla av dem hatar män och skjutvapen är jag rätt övertygad om, tyvärr.
Jag är inte själv pistolskytt men känner några och det är helt sjukt hur systemet för er är.
Det är bra att man har koll på vilka som innehar vapen osv men det är knappast sportskyttars och jägares vapen som används på gatorna.
Vissa politiska partier (tex SD) vill ju att ansvaret för skjutbanor, licenser osv ska tas bort från polisen, och det vore nog en väldigt bra grej att få igenom på många sätt.