• 1
  • 2
2024-06-05, 16:53
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
När man söker vapenlicens hos polisen tar det ju alltid en massa tid.
Jag har väntat 4 veckor nu och jag antar att det tar ett tag till. Det finns perioder då det tar ännu längre tid.
På deras hemsida står det ca 27 dagar just nu.
Men vad är det som kan ta så lång tid!?
Dom ska läsa igenom en blankett och antingen godkänna, skicka ut om kompletteringar eller ge avslag.
Alla dessa alternativ (och kanske fler) måste dom ju ha färdigskrivna för att skicka ut och bara fylla i det som gäller specifikt för personen det gäller.
Det bör ta ca 5 min.
Jag förstår att det inte bara är jag som söker samtidigt och att poliserna som sitter med detta förmodligen även har annat på sitt bord.
Men.
Om dom arbetar säg 6 timmar per dag vid sitt skrivbord. Det tar 10min/ansökan (dubblade tiden så dom även hinner kolla sin Facebook då och då under arbetstid), och dom kanske arbetar med detta 2 dagar i veckan.
Kan det finnas 4 handläggare per region och 7 regioner.
I så fall borde dom hinna med 2016 ansökningar per vecka. 1008st om dom bara är hälften så många handläggare.
Hur kan det då ta 4-6 veckor, och ibland 2-3 månader!?

Dom har säkert hand om alkoholtillstånd, utbildning av ordningsvakter och/eller besiktning av skjutbanor osv. också. Men sen, munkar äts väl mest på fältet. Vad gör att det alltid går så extremt långsamt!?
En ansökan som har alla uppgifter rätt och innehåller allt dom vill ha bör ju bara vara att läsa igenom och klubba igenom.
Dessutom samarbetar dom väl över alla regioner nu mera (eller?) och då bör de ju inte spela så stor roll och någon är hemma och vabbar, firar studenten med någon av sina ungar, eller är borta av annan anledning.

(kanske en helt meningslös tråd. men jag behövde skriva av mig medan jag sitter och väntar.)
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-06-05 kl. 16:55.
Citera
2024-06-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Kan det finnas 4 handläggare per region och 7 regioner.

När jag sökte mina första licenser för ett antal år sen, så var det exakt detta.
För lite handläggare, det var så illa att i t.ex Västra Götaland var det 6-9 månader väntetid. Mälardalen, kanske 1-2 månader.
Numera skickar de väl mellan sig på ett annat sätt.
Men annars gissar jag som du säger, för lite handläggare som handlägger allt.
Citera
2024-06-05, 17:06
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
När jag sökte mina första licenser för ett antal år sen, så var det exakt detta.
För lite handläggare, det var så illa att i t.ex Västra Götaland var det 6-9 månader väntetid. Mälardalen, kanske 1-2 månader.
Numera skickar de väl mellan sig på ett annat sätt.
Men annars gissar jag som du säger, för lite handläggare som handlägger allt.
Fast kan det verkligen vara antalet handläggare som är orsaken, eller är det effektiviteten?
Hur många ansökningar kan dom ha att kolla igenom.
300 000 registrerade jägare (2021), varav cirka 150 000 är medlemmar i Svenska Jägareförbundet men det lär ju bara vara en klick som byter eller skaffar nya vapen varje år.

När man skickar in ansökan nu skickar man det till Kiruna för inläsnings. Det måste ju betyda att handläggningen sen kan se var som helst i landet och inte bara i den region men tillhör.
Detta måste ju också göra att allt går fortare.

Det är ju inte poliser som åker radiobil, är mordutredare eller annat tungt arbetade poliser som har de här arbetsuppgifterna utan personer som skaver skrivbord dom flesta dagar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
De flesta som arbetar med vapenhanläggning hos polisen är rakluggade vänsterfeministiska vapenhatare som inget mera vill än att göra det så besvärligt för dig som möjligt.
Så kan det säkert vara till viss del.
Men dom måste ju ändå sköta sitt arbete.
Att sitta och såsa med ansökningar för att dom vill göra det jobbigt för den som söker licens lär ju inte funka.
Citera
2024-06-05, 17:16
Medlem
Citat:
Fast kan det verkligen vara antalet handläggare som är orsaken, eller är det effektiviteten?
Hur många ansökningar kan dom ha att kolla igenom.
300 000 registrerade jägare (2021), varav cirka 150 000 är medlemmar i Svenska Jägareförbundet men det lär ju bara vara en klick som byter eller skaffar nya vapen varje år.

När man skickar in ansökan nu skickar man det till Kiruna för inläsnings. Det måste ju betyda att handläggningen sen kan se var som helst i landet och inte bara i den region men tillhör.
Detta måste ju också göra att allt går fortare.

Det är ju inte poliser som åker radiobil, är mordutredare eller annat tungt arbetade poliser som har de här arbetsuppgifterna utan personer som skaver skrivbord dom flesta dagar i veckan.

Så kan det säkert vara till viss del.
Men dom måste ju ändå sköta sitt arbete.
Att sitta och såsa med ansökningar för att dom vill göra det jobbigt för den som söker licens lär ju inte funka.

Ja, jag vet inte. Nån form av bakgrundskontroll måste de ju göra. Vad skulle de annars med kvitto och beskrivning av mitt vapenskåp till?!
Kontroll av jägarexamen. Kontroll av intyg vid målskyttelicens. Bla-bla.
Misstänker att det helt enkelt är underbemanning för alla tillståndshandläggande. Och vi vapenägare ser VÅRA problem. Hade vi en krog kanske vi skulle säga samma sak om vad det nu är för tillstånd de söker.
Sen alla koranbrännar-dårar som gödslar med ansökningar. Det byggs på.
Citera
2024-06-05, 17:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Polisen är en myndighet precis som kommunanställda… Dom hade säkert kunnat jobba undan högen men då gör dom sig och sina arbetskamrater arbetslösa på sikt.
Citera
2024-06-05, 17:18
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:
Det tror jag inte.

Du håller inte på med pistolskytte va?
Jag är aktiv tävlingsskytt och har behov att ett antal olika tävlingsvapen där jag måste förnya mina licenser vart femte år.
Ett förnedrande fittsystem där man är helt utlämnad till någon idiot på polisens godtycke över huruvida du ska få behålla dina svindyra tävligsredskap.

Jag kan inte garantera att alla är rakluggade, några kanske är skinskallar med näsring, men att alla av dem hatar män och skjutvapen är jag rätt övertygad om, tyvärr.
Citera
2024-06-05, 17:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ja, jag vet inte. Nån form av bakgrundskontroll måste de ju göra. Vad skulle de annars med kvitto och beskrivning av mitt vapenskåp till?!
Kontroll av jägarexamen. Kontroll av intyg vid målskyttelicens. Bla-bla.
Misstänker att det helt enkelt är underbemanning för alla tillståndshandläggande. Och vi vapenägare ser VÅRA problem. Hade vi en krog kanske vi skulle säga samma sak om vad det nu är för tillstånd de söker.
Sen alla koranbrännar-dårar som gödslar med ansökningar. Det byggs på.
Fast testa och gör en uträkning likt den jag gjorde lite fort.
Hur många ska behövas för att det ska kunna rulla lite fortare. Jag räknade på väldigt få.
2 handläggare per region, 2 dagar i veckan, 6 timmars arbetsdag. Då får jag det till 1008 per vecka. 4032st per månad.
Såå många ansökningar lär det inte va (gissar jag), och dom som arbetar med detta bör ha mer arbetstid mm än i min beräkning.
Ja visst tar det lite extra tid att kolla upp folk, men dom sitter ju själva på dessa register. Det är ju inte så att dom i sin tur ska beställa utdrag för att se om jag är en kriminell terrorist osv.
Och när man väl har fått första vapnet bör det ju va ännu enklare. Har jag gjort något sen jag fick mitt förra vapen som gör att jag inte bör få mitt nästa så borde jag ju redan blivit av med det jag hade.
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Polisen är en myndighet precis som kommunanställda… Dom hade säkert kunnat jobba undan högen men då gör dom sig och sina arbetskamrater arbetslösa på sikt.
Ja så är det säker.
Alla myndigheter och kommunanställda arbetar nog lika.
Det är mer Facebook och fika än effektivt arbete.
Tidö ville ju effektivisera div myndigheter, bla Försäkringskassan men då blev det ett galet liv då dom har såååå mycket att göra.
inte så konstigt att allt går långsamt när dom äter mer bullar och gräddtårta än sitter vid sin dator.
Citat:
Jag är aktiv tävlingsskytt och har behov att ett antal olika tävlingsvapen där jag måste förnya mina licenser vart femte år.
Ett förnedrande fittsystem där man är helt utlämnad till någon idiot på polisens godtycke över huruvida du ska få behålla dina svindyra tävligsredskap.

Jag kan inte garantera att alla är rakluggade, några kanske är skinskallar med näsring, men att alla av dem hatar män och skjutvapen är jag rätt övertygad om, tyvärr.
Jag är inte själv pistolskytt men känner några och det är helt sjukt hur systemet för er är.
Det är bra att man har koll på vilka som innehar vapen osv men det är knappast sportskyttars och jägares vapen som används på gatorna.

Vissa politiska partier (tex SD) vill ju att ansvaret för skjutbanor, licenser osv ska tas bort från polisen, och det vore nog en väldigt bra grej att få igenom på många sätt.
Citera
2024-06-05, 17:30
Medlem
Citat:

Gav upp, för darrhänt.

Citat:

Jo, reglerna har jag iaf koll på, även om jag aldrig skaffat nåt vapen på sån licens.

Citat:

Lite bättre beskrivet.
Men jag tror det är direktiven uppifrån och inte personalen på "golvet" som är orsaken.
Varför skulle annars ALLA ansökningar på en automatkarbin bli avslagna? De är ju, som bekant, OK enligt alla lagar och Naturvårdsverket (eller vilka det nu var som bestämmer). Alltså bör ju nån slinka igenom om de är handläggaren som avgör. Nu får ingen, vilket säger mig att det stryps på högre nivå.
Citera
2024-06-05, 17:41
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Gav upp, för darrhänt.

Jo, reglerna har jag iaf koll på, även om jag aldrig skaffat nåt vapen på sån licens.

Lite bättre beskrivet.
Men jag tror det är direktiven uppifrån och inte personalen på "golvet" som är orsaken.
Varför skulle annars ALLA ansökningar på en automatkarbin bli avslagna? De är ju, som bekant, OK enligt alla lagar och Naturvårdsverket (eller vilka det nu var som bestämmer). Alltså bör ju nån slinka igenom om de är handläggaren som avgör. Nu får ingen, vilket säger mig att det stryps på högre nivå.
Beror väl på vad den ska användas för.
Är det tex tävlingsskytte genom sportskytteförbundet så godkänner ju dom inte halvautomat osv i sina grenar och det går ju polisen så klart på om man som förening går under det förbundet.
Citera
2024-06-05, 18:00
Medlem
slush-puppies avatar
Jag kan köpa att man är restriktiv med förstagångsköpare men har man varit aktiv i massa år och redan har många vapen så blir det bara att jäkla myndighetsmissbruk.

Så tillkrånglat som det är nu så kan jag inte tolka det på annat sätt än att det finns en agenda för att avväpna och försvåra för vapenägare och speciellt för sportskyttar och polisen är en del av denna agenda där man maskar och förhalar så långt man kan.

Ta bara det senaste stolleprovet från polisen där man går ut i korståg mot alla som har en revolver i 357 magnum men där klubben inte bedriver magnumskytte. Idag är nästan alla revolvrar är så stabila så de är klassade för magnum vare sig vi skyttar efterfrågat det eller inte.

Jag har haft min revolver i 10år och utan att avlossat en enda magnumpatron (skjuter 38special som är både billigare och snällare för handleden) och det har gått fint tills nu, för nu jävlar går det inte alls att få licensen förnyad med mindre än att du ljuger för snuten om att du visst skjuter magnum.
Citera
2024-06-05, 18:05
Medlem
Citat:
Beror väl på vad den ska användas för.
Är det tex tävlingsskytte genom sportskytteförbundet så godkänner ju dom inte halvautomat osv i sina grenar och det går ju polisen så klart på om man som förening går under det förbundet.

Sportskytte ja.
Men jag har för mig att AK-liknande vapen är godkända för jakt numera? Under förutsättning max patroner 5+1, eller 2+1 för björn då.

En sån har ju alltid varit OK fick jag för mig, nu när jag läser på nätet så fanns det kanske nån hokuspokus-skrivning om utseende, som jag hade förträngt.
Okej, hur som. Jag tror ändå det är högre upp man bråkar, inte handläggarna i sig, men det finns säkert nåt undantag så klart. Men om inte allt bestämdes högre upp, så skulle fler saker slinka igenom, det är iaf basen till min teori som talar emot att folket på golvet bråkar.
Citera
2024-06-05, 18:11
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Sportskytte ja.
Men jag har för mig att AK-liknande vapen är godkända för jakt numera? Under förutsättning max patroner 5+1, eller 2+1 för björn då.

En sån har ju alltid varit OK fick jag för mig, nu när jag läser på nätet så fanns det kanske nån hokuspokus-skrivning om utseende, som jag hade förträngt.
Okej, hur som. Jag tror ändå det är högre upp man bråkar, inte handläggarna i sig, men det finns säkert nåt undantag så klart. Men om inte allt bestämdes högre upp, så skulle fler saker slinka igenom, det är iaf basen till min teori som talar emot att folket på golvet bråkar.
AR-regeln kom i höstas.
Det är samma vapen nu som tidigare men nu får dom även se lite tuffare ut när man jagar, något som media skrivit upp som något fasansfullt. Extremt överdrivet!

Ja visst är det byråkrati på högre nivå när det kommer till vilka regler som gäller, men det är polisen som ska sköta licenserna och dom tar ju inte ett snack med någon mer än sig själva när dom väl går igenom ansökningarna.
När dom behandlar en ansökan har dom klara regler att följa så det bör gå fort och smidigt.
Det är inte ens pappersblanketter längre utan allt är inskannar redan när dom får det på sin skärm.
Allt dom behöver göra är att läsa igenom och sen ta ett beslut, och skicka ut vad dom beslutat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in