2024-06-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy
Känner jag Sverige rätt lär det i alla fall gå på det alternativ som gör att flest kan "åka dit" - finns ju inget mer kriminellt i detta land än ekonomiskt fuffens.

Men ja, det blir klart intressant i hur detta ska gå till. Skaplig nitlott att man valde just Coinbase av alla wallets där ute - blir även intressant att se i hur detta skall gå till. Att Coinbase behöver rapportera transaktioner är ju en sak - men återigen - det lär finnas miljontals transaktioner och hundratusentals coinbaisare i Sverige (om det dessutom blir från 2016 snackar vi nog en mille minst med tanke på bitcoin-boomarna som kommit och gått i landet, var ju en tid när var och varannan svennebanan ägde bitcoins och då troligast via coinbase).
Jag tror att de som eventuellt ligger pyrt till är highstakers i miljonklassen för att det ska vara värt arbetet från SKVs sida. Men tiden får väl utvisa.

Statliga myndigheter typ SKV har det belastat och svårt redan som det är, så att fånga flera hundra tusen svennar+ på krypto-transaktioner är ett ENORMT uppdrag, det är därför bara typ USA och kanske få andra gör det om jag förstår rätt.

Staten förtjänar inte ett öre av mitt krypto, det är säkert iallafall.
Citera
2024-06-04, 14:21
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichBillionaire
Hej, funderar på att föra över pengar från Ledger till Coinbase för att sedan konvertera till en stablecoin och skicka tillbaka till min Ledger, eller sälja som fiat typ EUR och spara det på Coinbase.

Då har jag börjat bli lite nojjig över om Coinbase rapporterar och skickar information till Skatteverket om man håller på med sånt.

Vet ni något om det eller hört något fall om detta innan?

Ja dom skickar signaler till skatteverket. Betänk att du måste beskatta kryptovaluta i varje steg i det ledet när du omvandlar från det ena till det andra. Fundera sedan över hur långt minne svenska staten har när det gäller det dom bedömer som undanhållen skatt och läs sedan vilka påföljderna kan bli.
Citera
2024-06-05, 15:16
Medlem
123qazs avatar
Fan. Om man har köpt små mängder krypto och spenderat dem på "varor och tjänster" vad fan händer då ?

Jag visste inte om att jag var skyldig att deklarera även sånt. Det finns inga kvitton att lämna in så att...

Jag trodde det vara bara ifall man gjorde vinst som man var tvungen att deklarera. Kollade mitt coinbase konto och genom åren så är det runt 40k som spenderats.

Jag kan ju bevisa att jag inte äger dem längre men kan inte visa var de spenderats på alls. Hade varit enklast att bara deklarera det och göra rätt för sig, men går det ens ?
Citera
2024-06-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123qaz
Fan. Om man har köpt små mängder krypto och spenderat dem på "varor och tjänster" vad fan händer då ?

Jag visste inte om att jag var skyldig att deklarera även sånt. Det finns inga kvitton att lämna in så att...

Jag trodde det vara bara ifall man gjorde vinst som man var tvungen att deklarera. Kollade mitt coinbase konto och genom åren så är det runt 40k som spenderats.

Jag kan ju bevisa att jag inte äger dem längre men kan inte visa var de spenderats på alls. Hade varit enklast att bara deklarera det och göra rätt för sig, men går det ens ?

Du kommer säkert få en skattesmäll på flera gånger om på beloppet du spenderade, skulle inte förvåna mig att det blir flera hundra tusen i skattesmäll. Sverige hatar krypto och de vill göra allt för att det inte ska vara lönsamt att hålla på med detta utan de vill hålla alla i samhället i ekorrhjulet så långt de kan.

Mvh
SKVmaffian
Citera
2024-06-05, 15:58
Medlem
123qazs avatar
Tack, nu har jag ännu mer ångest.

Ringer skatteverket efter helgen.
Citera
2024-06-05, 16:00
Medlem
Citat:

För ditt eget bästa, låt inte skatteverket veta att du äger krypto. Jag har inte hört om något fall där coinbase själva har rapporterat till skatteverket.
Citera
2024-06-05, 16:27
Medlem
Citat:

Gör det definitivt inte, du kommer bara få ögonen på dig och de kommer lägga till dig i listan med individer som de kommer hålla extra koll på.
Citera
2024-06-06, 16:15
Medlem
Citat:

Alltså, om jag förstått det hela rätt, så har Coinbase en skyldighet att rapportera transaktioner till SKV 2026 - det betyder ju inte per se att varenda individ i detta avlånga land kommer att "åka dit" som inte skattat. Det krävs ohyggliga mängder resurser för det. Min tro är att de som riskerar att åka dit är folk som blir granskade av möjligtvis andra anledningar och i samma veva blir "matchad" mot coinbase eller liknande.

Jag hade definitivt inte tagit kontakt med SKV på eget bevåg - det gör dig nog bara onda i detta läge.
Citera
2024-06-06, 16:40
Medlem
Det finns en risk att det blir motsvarande "Panamaläckan" som skedde 2016. Senast nu i veckan meddelar Skatteverket att 400 personer brottsmisstänks och att dessa åläggs betala 3 miljarder kronor i utebliven skatt. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/skatteverket-kraver-tillbaka-tre-miljarder-efter-panamalackan

Inte orimligt att tro att skattemyndigheter i Europa försöker komma över information kring kryptovalutor. Sedan delar de med sig informationen till Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Panamadokumenten
Senast redigerad av Mynicname 2024-06-06 kl. 16:43.
Citera
2024-06-06, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy
Alltså, om jag förstått det hela rätt, så har Coinbase en skyldighet att rapportera transaktioner till SKV 2026 - det betyder ju inte per se att varenda individ i detta avlånga land kommer att "åka dit" som inte skattat. Det krävs ohyggliga mängder resurser för det. Min tro är att de som riskerar att åka dit är folk som blir granskade av möjligtvis andra anledningar och i samma veva blir "matchad" mot coinbase eller liknande.

Jag hade definitivt inte tagit kontakt med SKV på eget bevåg - det gör dig nog bara onda i detta läge.

Det troliga är att de försöker skrämma människor till att betala fast de omöjligtvis kan ha sådan koll. Förhoppningsvis tror inte de flesta som har krypto på statens allmakt på samma sätt som den typiske dumsvensken gör.
Citera
2024-06-06, 22:51
Medlem
123qazs avatar
Nä det kanske är bättre att inte väcka den björn som sover.

Inte ens säker på vad man kan åka dit för, jag har ju inte glömt nån skatt. Är också ett väldigt litet belopp.
Senast redigerad av 123qaz 2024-06-06 kl. 22:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in