2024-06-03, 11:06
Medlem
Hej, funderar på att föra över pengar från Ledger till Coinbase för att sedan konvertera till en stablecoin och skicka tillbaka till min Ledger, eller sälja som fiat typ EUR och spara det på Coinbase.

Då har jag börjat bli lite nojjig över om Coinbase rapporterar och skickar information till Skatteverket om man håller på med sånt.

Vet ni något om det eller hört något fall om detta innan?
Citera
2024-06-03, 11:18
Medlem
Nej det gör dom inte.
Citera
2024-06-03, 11:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichBillionaire
Hej, funderar på att föra över pengar från Ledger till Coinbase för att sedan konvertera till en stablecoin och skicka tillbaka till min Ledger, eller sälja som fiat typ EUR och spara det på Coinbase.

Då har jag börjat bli lite nojjig över om Coinbase rapporterar och skickar information till Skatteverket om man håller på med sånt.

Vet ni något om det eller hört något fall om detta innan?

Inte per idag, men det finns väl risk att SKV kommer få reda på det när DAC8 införs. Det blir ju inte så kul för dig, om du inte deklarerat det.

Citat:
Skatteverket har inte direkt tillgång till Coinbase, däremot så kommer Coinbase behöva dela information om sina Svenska kunder direkt till Skatteverket på grund av ett nytt direktiv från EU. Direktivet kallas för DAC8 och kommer införas från och med 1 januari 2026. Vill du slippa skattesmäll så kan det vara smart att se till att ha deklarerat för alla år innan direktivet införs.

https://divly.com/sv/wallets-and-exchanges/coinbase-skatteverket

Citat:
Retroactive application: Noteworthy is also the definition of new and preexisting accounts included in the proposed Directive. As written today, DAC8 defines a new account as a Financial Account maintained by a Reporting Financial Institution opened on or after 1 January 2016 or, if the account is treated as a Financial Account solely by virtue of the amendments to the Directive 2011/16/EU, on or after 1 January 2024. This definition seems counterintuitive and in contradiction with the 2025 deadline given to the EU Member States to transpose the Directive into local law.

https://blogs.deloitte.ch/tax/2023/02/same-but-different-a-comparison-of-the-oecd-carf-and-the-eu-dac8-proposal.html
Citera
2024-06-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Inte per idag, men det finns väl risk att SKV kommer få reda på det när DAC8 införs. Det blir ju inte så kul för dig, om du inte deklarerat det.

https://blogs.deloitte.ch/tax/2023/02/same-but-different-a-comparison-of-the-oecd-carf-and-the-eu-dac8-proposal.html

Som följdfråga på detta; räcker det att bara ha tagit ut all krypto ur de som måste skicka in info enligt DAC8 innan det datum det skall införas, alltså 2026? Om man nu inte bryr sig så mycket om att sitta på skiten länge utan mest varit lat och inaktiv och bara låtit det skvalpa som en extrapeng man har i bakhuvudet alltså.
Citera
2024-06-03, 21:19
Medlem
SveaBunkerns avatar
Om man direkt konverterar en kryptovaluta till en annan, på t.ex Binance eller KuCoin, måste sånt också deklareras.

Eller är det bara när man tar ut pengarna?
Citera
2024-06-03, 21:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Om man direkt konverterar en kryptovaluta till en annan, på t.ex Binance eller KuCoin, måste sånt också deklareras.
Ja, när du avyttrar en tillgång så blir det ett skatteevent. Det spelar ingen roll vad du får i retur, annars skulle alla smita vinstskatten genom att byta sina vinster mot andra tillgångar utan att mellanlanda i fiat.
Citera
2024-06-04, 07:52
Medlem
Citat:

Vet någon mer detaljerat hur detta kommer funka? Har ett avslutat Coinbasekonto från 2023 som jag haft mindre transaktioner på. Kan inte skapa ett nytt för att återse historiken. Rensar Coinbase data de har på avslutade konton?

Eller är det som någon ovan frågan - transaktioner/tillgångar från och med 2026 som gäller?
Senast redigerad av RuudVanNistelrooy 2024-06-04 kl. 07:58.
Citera
2024-06-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy
Vet någon mer detaljerat hur detta kommer funka? Har ett avslutat Coinbasekonto från 2023 som jag haft mindre transaktioner på. Kan inte skapa ett nytt för att återse historiken. Rensar Coinbase data de har på avslutade konton?

Eller är det som någon ovan frågan - transaktioner/tillgångar från och med 2026 som gäller?

Bra fråga, ställer mig den också. Om Coinbase kommer gola varje transaktion jag gjort genom dem innan 2026 så är jag bokstavligen fakkad. Bara att rymma från landet för mig.
Citera
2024-06-04, 11:09
Medlem
Citat:
Bra fråga, ställer mig den också. Om Coinbase kommer gola varje transaktion jag gjort genom dem innan 2026 så är jag bokstavligen fakkad. Bara att rymma från landet för mig.

Nu lär Coinbase ha en drös svenska användare (läste någonstans att de hade 89 miljoner(!) använder worldwide och det kan säkert ha varit något år sen, och det skulle nog krävas ett e n o r m t arbete för SKV att tracka varenda individ och kolla om skatt eller inte betalats - min gissning, notera gissning, är att detta kan komma att behövas om vissa individer blir granskade av en eller annan anledning. SKV har nog en hel annat att göra än att dedikera livet till just Coinbase.

Men jag kan så klart ha helt fel. Om någon har lite mer kunskap om vad det här innebär så shoot
Citera
2024-06-04, 11:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Som följdfråga på detta; räcker det att bara ha tagit ut all krypto ur de som måste skicka in info enligt DAC8 innan det datum det skall införas, alltså 2026? Om man nu inte bryr sig så mycket om att sitta på skiten länge utan mest varit lat och inaktiv och bara låtit det skvalpa som en extrapeng man har i bakhuvudet alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy

Citat:

Jag har inte satt mig in i frågan särskilt, men som jag tolkar Deloittes inlägg finns det tre saker att ta hänsyn till:
1. Det är varje medlemslands uppgift att omsätta direktivet till nationell lag. Det innebär att målen i direkten ska uppnås av varje land, men hur man kommer dit och olika detaljer kan komma att skilja sig åt från land till land. Man vet alltså inte helt säkert hur Sverige kommer implantera direktivet.
2. Ett konto kan, enligt direktivet vara att anse som nytt om det är öppnat efter 1/1 2016, alternativt efter 1/1 2024, beroende på om det räknas som ett finansiellt konto enbart på grund av bestämmelserna i Directive 2011/16/EU, eller inte.
3. Gamla transaktioner, på nya konton, kan komma att rapporteras, som jag förstår det.

Sammanfattningsvis är det ännu oklart exakt vad som kommer gälla. Man behöver dessutom sätta sig in i direktivet betydligt djupare än vad jag gjort, för att utröna exakt vad det säger om nya konton, rapporteringsskyldighet om äldre transaktioner och tillgångar m.m.
Citera
2024-06-04, 11:31
Medlem
Citat:
Jag har inte satt mig in i frågan särskilt, men som jag tolkar Deloittes inlägg finns det tre saker att ta hänsyn till:
1. Det är varje medlemslands uppgift att omsätta direktivet till nationell lag. Det innebär att målen i direkten ska uppnås av varje land, men hur man kommer dit och olika detaljer kan komma att skilja sig åt från land till land. Man vet alltså inte helt säkert hur Sverige kommer implantera direktivet.
2. Ett konto kan, enligt direktivet vara att anse som nytt om det är öppnat efter 1/1 2016, alternativt efter 1/1 2024, beroende på om det räknas som ett finansiellt konto enbart på grund av bestämmelserna i Directive 2011/16/EU, eller inte.
3. Gamla transaktioner, på nya konton, kan komma att rapporteras, som jag förstår det.

Sammanfattningsvis är det ännu oklart exakt vad som kommer gälla. Man behöver dessutom sätta sig in i direktivet betydligt djupare än vad jag gjort, för att utröna exakt vad det säger om nya konton, rapporteringsskyldighet om äldre transaktioner och tillgångar m.m.

Tack för svar. Inget av alternativen låter som ett problem för mig som haft kontot sedan några år tillbaka och inte använder det på något sätt annat än att bara låta skiten ligga där så förmodligen kan jag, om de nu skulle få för sig att skatta det som bara ligger, ta ut det före 2026 och glömma bort det hela. Vi får väl se när det analkar för det lär komma upp lite mer detaljer ju närmare man kommer till att denna lag blir verklighet.
Citera
2024-06-04, 11:39
Medlem
Citat:

Känner jag Sverige rätt lär det i alla fall gå på det alternativ som gör att flest kan "åka dit" - finns ju inget mer kriminellt i detta land än ekonomiskt fuffens.

Men ja, det blir klart intressant i hur detta ska gå till. Skaplig nitlott att man valde just Coinbase av alla wallets där ute - blir även intressant att se i hur detta skall gå till. Att Coinbase behöver rapportera transaktioner är ju en sak - men återigen - det lär finnas miljontals transaktioner och hundratusentals coinbaisare i Sverige (om det dessutom blir från 2016 snackar vi nog en mille minst med tanke på bitcoin-boomarna som kommit och gått i landet, var ju en tid när var och varannan svennebanan ägde bitcoins och då troligast via coinbase).
Jag tror att de som eventuellt ligger pyrt till är highstakers i miljonklassen för att det ska vara värt arbetet från SKVs sida. Men tiden får väl utvisa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in