Citat:
Ursprungligen postat av
Anthraxious
Som följdfråga på detta; räcker det att bara ha tagit ut all krypto ur de som måste skicka in info enligt DAC8 innan det datum det skall införas, alltså 2026? Om man nu inte bryr sig så mycket om att sitta på skiten länge utan mest varit lat och inaktiv och bara låtit det skvalpa som en extrapeng man har i bakhuvudet alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
RuudVanNistelrooy
Vet någon mer detaljerat hur detta kommer funka? Har ett avslutat Coinbasekonto från 2023 som jag haft mindre transaktioner på. Kan inte skapa ett nytt för att återse historiken. Rensar Coinbase data de har på avslutade konton?
Eller är det som någon ovan frågan - transaktioner/tillgångar från och med 2026 som gäller?
Citat:
Ursprungligen postat av
RichBillionaire
Bra fråga, ställer mig den också. Om Coinbase kommer gola varje transaktion jag gjort genom dem innan 2026 så är jag bokstavligen fakkad. Bara att rymma från landet för mig.
Jag har inte satt mig in i frågan särskilt, men som jag tolkar Deloittes inlägg finns det tre saker att ta hänsyn till:
1. Det är varje medlemslands uppgift att omsätta direktivet till nationell lag. Det innebär att målen i direkten ska uppnås av varje land, men hur man kommer dit och olika detaljer kan komma att skilja sig åt från land till land. Man vet alltså inte helt säkert hur Sverige kommer implantera direktivet.
2. Ett konto kan, enligt direktivet vara att anse som nytt om det är öppnat efter 1/1 2016, alternativt efter 1/1 2024, beroende på om det räknas som ett finansiellt konto enbart på grund av bestämmelserna i Directive 2011/16/EU, eller inte.
3. Gamla transaktioner, på nya konton, kan komma att rapporteras, som jag förstår det.
Sammanfattningsvis är det ännu oklart exakt vad som kommer gälla. Man behöver dessutom sätta sig in i direktivet betydligt djupare än vad jag gjort, för att utröna exakt vad det säger om nya konton, rapporteringsskyldighet om äldre transaktioner och tillgångar m.m.