2024-06-04, 17:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kuk.i.torsk
Hur vet man det?
Därför att sådant inte är med i klimatmodellerna.

https://www.youtube.com/watch?v=5mSJYJcqOtI
Citera
2024-06-04, 18:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Därför att sådant inte är med i klimatmodellerna.
Du förutsätter här att inverkan är så stor att det finns någon anledning att ta med det i modellerna. Varför gör inte Svensmark eller någon annan av de som tror solen är så betydelsefull det?

CMIP6 innehöll data för solaktivitet så det hade varit en bra grund att utgår från, även om jag är osäker på om någon modell använde dessa.
Citera
2024-06-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, men varför är det bra att veta?

Vad skulle du säga om mänskligt genererad koldioxid var oerhört liten mängd jämfört med den mängd som finns redan? Om mängden mänsklig koldioxid är liten i relation till den som finns så skulle det innebära att mänskliga utsläpp har liten betydelse.

Citat:
Under PETM var motsvarande takt 0.3-1.7 Gton koldioxid till atmosfären. Det ledde till en massutrotning.

Hur föreställer du dig att en "massutrotning" på grund av mycket koldioxid skulle ske och hur mycket koldioxid behövs det för detta?
Senast redigerad av larsjohansson 2024-06-04 kl. 18:33.
Citera
2024-06-04, 20:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad skulle du säga om mänskligt genererad koldioxid var oerhört liten mängd jämfört med den mängd som finns redan? Om mängden mänsklig koldioxid är liten i relation till den som finns så skulle det innebära att mänskliga utsläpp har liten betydelse.

Ja, men nu visar ju både du och jag att det inte förhåller sig så. Vi visar båda att människan ligger bakom koldioxidökningen i atmosfären. Ca 2.5 ppm per år i nuläget. Det är inte försumbart.

Citat:

Hur föreställer du dig att en "massutrotning" på grund av mycket koldioxid skulle ske och hur mycket koldioxid behövs det för detta?
Jag föreställer mig det ungefär på samma sätt som du hittar i de referenser jag lämnat. Exakt hur fort det kommer att gå är osäkert. Och exakt var gränsen ligger är osäkert. Det får inte mig att rycka på axlarna iaf.
Citera
2024-06-04, 22:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du förutsätter här att inverkan är så stor att det finns någon anledning att ta med det i modellerna. Varför gör inte Svensmark eller någon annan av de som tror solen är så betydelsefull det?
Det här ger väl en viss antydan till varför de inte gör det:
Henrik Svensmark: “It is impossible for me to get funding for doing this kind of work”
https://www.youtube.com/watch?v=sZBWEKCW2Fc
Citera
2024-06-04, 23:00
Medlem
Citat:
Jag föreställer mig det ungefär på samma sätt som du hittar i de referenser jag lämnat. Exakt hur fort det kommer att gå är osäkert. Och exakt var gränsen ligger är osäkert. Det får inte mig att rycka på axlarna iaf.

Skulle du kuna sammanfatta i några få ord hur du tror en sådant utdöende orsakat av koldioxid skulle gå till?
Citera
2024-06-05, 00:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Skulle du kuna sammanfatta i några få ord hur du tror en sådant utdöende orsakat av koldioxid skulle gå till?
Man tror att vulkaner orsakade enorma utsläpp av koldioxid och metan till atmosfären vilket fick temperaturen att öka 5 – 8 grader under PETM. Såvitt jag begriper handlar det om väsentligt högre halter av CO2 än dagens nivåer.
Citera
2024-06-05, 02:13
Medlem
Citat:
Man tror att vulkaner orsakade enorma utsläpp av koldioxid och metan till atmosfären vilket fick temperaturen att öka 5 – 8 grader under PETM. Såvitt jag begriper handlar det om väsentligt högre halter av CO2 än dagens nivåer.

Ja så hur resulterade det i utdöende. Går det att överföra till dagens situation?
Citera
2024-06-05, 02:43
Medlem
Spelar mindre roll varför, det kommer att ske oavsett och inget vi kommer kunna göra något åt, än i alla fall (och dagen vi kan göra något åt det, är dagen jag egentligen fruktar).

Mitt svar annars? Tror inte det blir mycket värre. Avvikelsen har så vitt jag bryr mig redan ägt rum men i slutändan, vad fan vet jag 🤷🏼
Senast redigerad av Kockumskranen 2024-06-05 kl. 02:54.
Citera
2024-06-05, 05:24
Avstängd
Citat:
Det här ger väl en viss antydan till varför de inte gör det:
Svensmark har alltid gillat att gnälla, men du är väl medveten om CLOUD:
https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_experiment
Citera
2024-06-05, 05:27
Avstängd
Citat:
Ja så hur resulterade det i utdöende. Går det att överföra till dagens situation?
Bara ett exempel: när temperaturen i haven stiger minskar syrehalten vilket drabbar en hel massa arter. Du kan se exempel i Östersjön just nu, även om det bara delvis beror på uppvärmning och delvis på övergödning.
Citera
2024-06-05, 05:54
Medlem
brukstjacks avatar
Jag förstår bara inte vad jag ska göra med informationen? Ska jag skrivet ett starkt formulerat brev till min lokalpolitiker, eller tänker du att jag ska lifta till Kanton och övertala 1 miljard kineser om att kolkraft är styggt och att havet inte är en uppsamlingsplats för plaster?

Du är den enda med kondom på ett gangbang med 10 000 tyska bareback bögar. Det är väl fint att du predikar eget ansvar å så men vi veta alla att även i den bästa av världar kommer vi ut på andra sida med åtminstone nån enstaka smittspårningspliktig sjukdom.

Känns det inte menlöst att vara så engagerad i nåt du inte kan påverka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in