2024-06-04, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ett antal av de högljudda muslimerna i kampanjen är dömda för brott mot sina barn och fruar

När det gäller LVU enligt 2 § i utomeuropeiska familjer (vilka i hög grad består av familjer som domineras av islam, heders- och klankultur) så är sannolikt besluten som fattats på "felaktiga grunder" ytterst få, av uppenbara skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
All forskning. Dvs allt du läst och lite till.

Kurreburre är mycket beläst och väl bevandrad i den tillgängliga forskningen. För att återcitera ett av Kurreburres alla evidensbaserade poster:

"Det finns inget stöd för att institutionsvård är bättre än vård på hemmaplan - MEN - med genomtänkta vårdinsatser går det att nå lika bra resultat på institution som på hemmaplan, även om placeringen sker med tvångslagstiftning (Holmberg, 2022 - (Brå 2008:1; McGuire & Priestley 1995; Socialstyrelsen 2008, 2021))".
2024-06-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag fattar fortfarande inte vad det är för "forskning" ni soc-fans hänvisar till? Det som är intressant är väl utredningarnas kvalitet och det kan man ta reda på själv genom att faktiskt läsa allt utredningsmaterial innantill och kritiskt granska vad som skrivits, vilket ofta är genusomelt. Det är inte de skarpaste knivarna i lådan som blir socialsekreterare.

Freudianskt.
2024-06-04, 20:31
Medlem
Citat:
Jo men vem är en socialsekreterare att bedöma det. Det kan vara överdrifter, eget tyckande och rena påhitt som står i deras utredningar. Även i denna. Såklart att det alltid ser "illa" ut i deras utredningar. Det är liksom deras signum att överdriva till max och försöka utmåla total misär. Men verkligheten kan vara en helt annan.

Problemet med dig är att du är totalt faktaresistent och kan inte ta in att socialsekreterare ljuger och överdriver i de utredningar som du påstår att du läst.

Alla utredningar och allt utredningsmaterial borde granskas av extern och oberoende jurister och verkliga experter på barn. Men idag räcker det med att vara socionom för att skriva utredningar som potentiellt kan förstöra livet för vilken familj som helst genom att lägga in eget tyckande och personliga värderingar (ofta politiskt färgade).
De exemplen jag gett är vad de ledande högljudda som talar arabiskas ärenden handlar om , de som påstår att soc bara kom och tog deras barn och som fått andra familjer att vara rädda för att soc ska komma plötsligt och hämta deras barn trots att de inte har haft en enda kontakt med soc . Människor blir till och med rädda om deras barn likt alla andra barn får ett blåmärke av att ramla, de tror ju tom att man inte får uppfostra sina barn eller säga nej till barnen för då kanske någon anmäler att barnet får utbrott av ilska .
2024-06-04, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Om du inte va ett troll skulle du sitta inne. Eftersom du är en fullblodsrasist

Nja, det är inte olagligt. Ännu i vilket fall. Men vad har det med denna tråden att göra? Kan du inte svara på frågan istället; Vad tycker du om det faktum att Sofia Palm aldrig kommer att få träffa sina barn igen. Mer än möjligen kanske eventuellt när dom är 18 år dvs vuxna?

Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Verkligen skrämmande. Hon är även fullblodsrasist.

Tja, jag har i alla fall inte blivit av med mina barn. Känns rätt bra.
Senast redigerad av Lailatjej 2024-06-04 kl. 22:30.
2024-06-04, 22:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Låter som hot och hat.

Nja det är ju en person som tycker att LVU är så bra... då kan väl de egna barnen tvångsvårdas?

LVU-förespråkare pratar bara om LVU för andras barn. Aldrig sina egna.

Jag undrar hur det blir när exempelvis en politiker i socialnämnden får problem och kanske blir föremål för en LVU-utredning. Eller varför inte en socialsekreterare?

Exakt alla föräldrar kan potentiellt hotas med LVU och soc har möjlighet att skriva utredningar som kan få vilket barn som helst omhändertaget genom manipulerade utredningar.
2024-06-04, 22:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Tolkar det som att du inte gillar forskning längre.

Körsbäsplockad forskning från din sida verkar det som. En forskningsrapport säger dock inte så mycket om forskning generellt. Det borde du väl veta?
2024-06-04, 22:33
Avslutad
Citat:
Nja det är ju en person som tycker att LVU är så bra... då kan väl de egna barnen tvångsvårdas?

LVU ÄR bra när det gäller psyksjuka tokstollar till föräldrar. Septemberflicka tycker jag har visat genom hela tråden att hon är lugn, klok, sansad och med prioriteringarna på rätt ställe.

Citat:
Jag undrar hur det blir när exempelvis en politiker i socialnämnden får problem och kanske blir föremål för en LVU-utredning. Eller varför inte en socialsekreterare?

Den som lever får se! Finns betydligt viktigare saker att lägga sin tid på än såna meningslösa funderingar.
Senast redigerad av Lailatjej 2024-06-04 kl. 22:35.
2024-06-04, 22:38
Medlem
Citat:

Exakt alla föräldrar kan potentiellt hotas med LVU och soc har möjlighet att skriva utredningar som kan få vilket barn som helst omhändertaget genom manipulerade utredningar.
Med tanke på att befolkningen består av ca 2,9 miljoner barn och unga upptill 20 år så är 3600 beslutade lvu för barn år 2022 inte särskilt många
2024-06-04, 22:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
LVU ÄR bra när det gäller psyksjuka tokstollar till föräldrar.

Nej LVU är verkligen inte bra för barn. Det är en nödåtgärd som inte ska missbrukas bara för att soc sitter och tycker en massa saker om föräldrar.

Citat:
Septemberflicka tycker jag har visat genom hela tråden att hon är lugn, klok, sansad och med prioriteringarna på rätt ställe.
Tycker det låter som en klassisk socialsekreterare som är så hjärntvättad av sitt yrke att hon inte förstår vilka skador hon ställer till med och pga sin okunskap orsakar extrema kostnader för samhället.

Citat:
Den som lever får se! Finns betydligt viktigare saker att lägga sin tid på än såna meningslösa funderingar.
Meningslösa funderingar? Hur blir det om de egna barnen hotas med LVU? Det är väl en intressant frågeställning om något.
2024-06-04, 22:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Med tanke på att befolkningen består av ca 2,9 miljoner barn och unga upptill 20 år så är 3600 beslutade lvu för barn år 2022 inte särskilt många

Finns ju SoL-placeringar också som i princip är samma sak som LVU. "frivilligt" på pappret, men egentligen indirekt tvång från soc sida i många fall.

LVU omsätter miljardbelopp årligen. Här finns det sannolikt mycket pengar att spara för kommunerna om man kommer till rätta med de felaktiga placeringarna.
2024-06-04, 23:02
Avslutad
Citat:

Meningslösa funderingar? Hur blir det om de egna barnen hotas med LVU? Det är väl en intressant frågeställning om något.

Njä, det låter rätt orealistiskt och därmed ointressant. Precis som allt du skriver här.

Problemet med dig Kurre Clown är att du sitter här och "tycker" och "känner" och "tror" en väldans massa trams och tror att du nånstans är relevant, men det är du inte. INGEN bryr sig. Inte myndigheterna, inte vi, inte Svensson i samhället. Precis som galenmammorna på TikTok som tror att dom har nån sorts rörelse på gång - det enda dom gör är bort sig. De tror att de är kämpar, hjältar. Dom är skrattkor på nätet nu. Googla lolcow vetja. Går aldrig tvätta bort. Kul för deras ungar att bära med sig, bra föräldrar!
2024-06-04, 23:04
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Nej LVU är verkligen inte bra för barn. Det är en nödåtgärd som inte ska missbrukas bara för att soc sitter och tycker en massa saker om föräldrar.

Äe nu får du sluta kurtan. Inte ens du kan vara så dum.

Nu får du välja här.
Vad är värst för barnet:
1. Bo hemma med defekt/a (ex psyksjuk, slår barn etc) förälder/ar som påverkar barnets psyke och utveckling vilket eventuellt leder till barnets egna förfall.

2. Barnet får bo i ett annat hem tillfälligt/under längre tid med stabil tillvaro.

Du kan på fullaste allvar inte mena att alt 2 är värre än 1.

Och nej Kurtan, normala får inte sina barn omhändertagna bara sådär. Som sagt, ganska låga siffror sett till populationen i landet. Jag går inte runt och oroar mig för släkt och vänner att dom ska bli av me sina barn. Det är inte en normal tankebana.
Enda gången jag oroar mig är i de fall barnen faktiskt far illa, och då oroar jag mig definitivt inte för föräldern utan för att barnet far illa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in