2024-06-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det beror dock på vad man jagar med drönaren. Ensam soldat ute på fältet och han har ingen störsändare med sig, så det är bara att jaga runt.

Stridsvagn med störsändare? Någonting som är mera rakt på däremot.

https://www.unmannedairspace.info/counter-uas-systems-and-policies/russian-tank-units-in-ukraine-take-delivery-of-new-counter-drone-ew-systems/

Gammal artikel, men just det jag länkar till har erövrats och plockats isär. Den störsändaren är mer eller mindre 4-5 radiosändare i varje skal inköpta från AliBaba med fasta frekvenser. Vill minnas att fyra av dom här enheterna sätts på varje stridsvagn. Och ja, jag vet att både Ryssar och Ukrainare redan gått över till LoRa för att lösa det problemet. (Till och med att Ryssarna gick ett steg längre då Ukrainarna fångade en FPV-drönare som hade en uppspolad optokabel baktill för styrningen, har dock inte sett att det upprepat sig under dom senaste 4 månaderna)

Enda sättet att klara sig mot jamming är nog att ha jammingkännande mottagare med snabba frekvensbyten.
Citera
2024-06-04, 21:21
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du var allt kvick som kunde göra en recension av ett klipp på 20 min inom en minut!
Jag påstod f.ö. ingenting, jag länkade bara ovanstående klipp.

Men länka gärna Proletären-artikeln - inte för jag gillar galningarna på den stalinistblaskan, men ibland levererar de intressanta artiklar...

Andemeningen här drozd, det var att du länkade till en erkänt dålig källa, Bitchute och jag hittade på lite skit angående proletären. Så med det sagt, jag tänker inte titta på en 20 minuter lång video från det bygget.

Men vad sägs om en kompromiss, vad sägs om att du länkar till en artikel i en respekterad nyhetskälla. Det kommer öka sannolikheten att jag kommer läsa det du nu försöker påstå?
Citera
2024-06-04, 21:23
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nu är ju Glenn Diesen en känd Putinanhängare vars åsikter därmed inte är värda ett piss.
Det bekräftas även genom att du länkar till vad du länkar till.

Har även han en accent eller dialekt som du tycker är värd att håna?

Fast nu var det ju inte åsikter Diesen presenterade, utan verifierbara fakta. Jag har inget särskilt att säga om Diesens accent, låter som någon slags norsk motsvarighet till svengelska...
Citera
2024-06-04, 21:23
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Citat från en av krigshetsarna i klippet: ”Det är helt ofarligt att anfalla Baltikum och Polen. Frankrike och USA skulle inte komma till deras undsättning. De vill inte själva in i krig.”

Frågor:
  1. Vad tänker det ryska pissfolket när de se såna här krigshetsande galenpannor i rysk TV?
  2. Tycker de att det är roligt att hålla på och spekulera om att anfalla sina grannländer?
  3. Varför sitter ryska tanter framför TV:n hemma och tycker sånt här är rimligt?
  4. Är hela den ryska befolkningen djur?

Delförklaringen är total desperation och rädsla. Ryssland har låst sig vid militära doktriner från första och andra världskriget. Ryssen laddat upp med ofattbara 500,000 man (ungefär hela Tysklands, Frankrikes och Storbritanniens styrkor tillsammans) i ockuperade delarna av Ukraina inför ett sorts försök till slutstrid. Nu ändras spelplanen. Med ukrainskt luftherravälde och möjligheter att slå ut logistiken på ryskt territorium kommer 100000-tals ryska outbildade soldater i ockuperade Ukraina fastna i en dödsfälla och slaktas. Utan att Ukraina för den delen skulle ta tillbaka någon mark kommer Ryssland ändå att lida ett enormt nederlag.
Citera
2024-06-04, 21:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det är ju sällan man kan flyga i en rak linje, vi har ju sett alla drönare som jagar runt både hård- och mjukvara, så att skydda sig med skärm låter nog inte så lätt göras.
Det räcker dessutom med en kort ”glitch” för att tappa kontrollen över drönaren.
Detta gäller möjligen för konsumentdrönare, även om man typiskt sett återfår kontrollen efter en kort ”glitch”.
Mer avancerade drönare kan redan idag navigera sig med hjälp av kamera. Drönarna behöver inte ha högupplösta foton från alla världens platser, det räcker med de områden de ska flyga i. Drönare som navigerar genom lokalt nerladdade flygfoton kan svårligen störas ut.

Drönare kan också navigera sig mha landbaserade radiosystem. Radiosignaler från landbaserade sändare kan vara tiopotenser kraftigare än satellitsignaler från rymden. Kommunikation från sådana sändare kan vara frekvenshoppande vilket gör dem väldigt svåra att störa ut.
Citera
2024-06-04, 21:26
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Enda sättet att klara sig mot jamming är nog att ha jammingkännande mottagare med snabba frekvensbyten.

Eller ta bort operatören från ekvationen. Låt drönaren styra sig själv mot målet. Den tekniken finns redan i dag och den låter drönaren låsa fast sig på valt mål och sedan är det skit det samma om det inte finns en commandkanal eller videokanal för dom sista 20 sekunderna.

Men för att backa bandet, jag tror hela den här sidodiskussionen startade med Excalibur och att den delvis använder sig av GPS. Svaret blir att inte använda Excalibur, det finns andra metoder att utrota orcherna på
Citera
2024-06-04, 21:30
Medlem
Citat:
Eller ta bort operatören från ekvationen. Låt drönaren styra sig själv mot målet. Den tekniken finns redan i dag och den låter drönaren låsa fast sig på valt mål och sedan är det skit det samma om det inte finns en commandkanal eller videokanal för dom sista 20 sekunderna.

Men för att backa bandet, jag tror hela den här sidodiskussionen startade med Excalibur och att den delvis använder sig av GPS. Svaret blir att inte använda Excalibur, det finns andra metoder att utrota orcherna på
Stämmer bra!
Citera
2024-06-04, 21:31
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Andemeningen här drozd, det var att du länkade till en erkänt dålig källa, Bitchute och jag hittade på lite skit angående proletären. Så med det sagt, jag tänker inte titta på en 20 minuter lång video från det bygget.

Men vad sägs om en kompromiss, vad sägs om att du länkar till en artikel i en respekterad nyhetskälla. Det kommer öka sannolikheten att jag kommer läsa det du nu försöker påstå?

Fair enough, inte ska jag tvinga dig att förslösa 20 min av ditt liv på något som inte intresserar dig. Men varför ens kommentera då? Bitchute är f.ö. en webbplats, en "källa" lika mycket som pappret i dagstidningen.
Citera
2024-06-04, 21:34
Avslutad
Citat:
Norske professorn Glenn Diesen håller ett intressant föredrag med titeln "Natos krig mot Ukraina" (20 min):

https://www.bitchute.com/video/VzOce9G8Yobb/

Känsliga tittare i Kiev-klacken varnas - Diesen sticker hål på många propagandaballonger som figurerar i västlig MSM...

Skönt att se att det finns förnuftiga människor som talar sanning även i väst.
Citera
2024-06-04, 21:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Fair enough, inte ska jag tvinga dig att förslösa 20 min av ditt liv på något som inte intresserar dig. Men varför ens kommentera då? Bitchute är f.ö. en webbplats, en "källa" lika mycket som pappret i dagstidningen.

Men för i helvete Drozd, det här är ett debattforum. Presentera i skrift det du vill påstå och om det inte är ren och skär skogstokig skit du försöker förmedla så kommer du få en diskussion. Det är syftet med att vara här. Länka till en video och sedan inte säga någonting mera? Det är så pass lågt man bara kan komma.
Citera
Medlem
Citat:
Fast nu var det ju inte åsikter Diesen presenterade, utan verifierbara fakta. Jag har inget särskilt att säga om Diesens accent, låter som någon slags norsk motsvarighet till svengelska...
Är även han dum i huvudet? Som har en engelsk brytning? Ingenting som du behöver håna?

Nu är det ju ingen som någonsin klickar på de där rysskontrollerade länkarna som du brukar presentera så sammanfatta gärna vad han säger av vad du tycker är viktigt.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
ASC 890 och F16 i kombo kommer att bli spiken i kistan för ryssarna det blir en upprensning av de ockuperade regionerna som heter duga. Snart är kriget över guschelov

Haha, ja du är obotlig optimist. Vi vet ju vilka problem den ryska "motsvarigheten" A-50 fick med ukrainskt luftvärn, men ja vi håller tummarna för att det skall fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in