2024-06-02, 09:59
Medlem
isgetens avatar
Kanske finns du i misstankeregistret eller liknande?! Har du beställt postorderknark någon gång? Annars tippar jag på att dom körde någon pjäs från sin repertoar för att se om du fick svettdroppar i pannan och stresspåslag.

För att ta drogprov så måste du åka med och lämna blod/pissa. Det är inget som går att göra med alla som kontrolleras som du förstår. Utan då får man ha en misstanke bakom ett sådan projekt. Vad beträffar alkoholprov så framgår det rätt tydligt om någon har pimplat bärs innan.
Citera
2024-06-04, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför det är viktigt...
För att det finns långt över 100.000 personer som inte har rätt att vistas i landet och egentligen borde vara någon annan stans. Dessa kostar dock ofantligt med skattepengar då de har fri vård, bidrag, potentiella fängelseplatser (ja de är statistiskt fasligt kriminella dessutom) osv.
Så att polisen fått i uppdrag att mer aktivt leta efter folk som vistas här olagligt är väl inte jättesvårt att räkna ut.

Knappast har dom personer som inte får vistas i Sverige ett giltigt svenskt körkort.
Citera
2024-06-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunO.Neger
Knappast har dom personer som inte får vistas i Sverige ett giltigt svenskt körkort.
De kan man mycket väl ha…
Du kan vara asylsökande och ha svenskt körkort för att sedan få avslag på asylansökan.
Du kan ha TUT och svenskt körkort för att sedan få avslag på förlängt uppehållstillstånd

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/utlandska-korkort2/
Citera
2024-06-04, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De kan man mycket väl ha…
Du kan vara asylsökande och ha svenskt körkort för att sedan få avslag på asylansökan.
Du kan ha TUT och svenskt körkort för att sedan få avslag på förlängt uppehållstillstånd

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/utlandska-korkort2/

Absolut du har rätt, jag uttryckte mig dåligt.

Dock tror jag inte det finns speciellt många personer i Sverige med ett svenskt körkort som inte har rätt befinna sig i Sverige.
Citera
2024-06-04, 17:14
Medlem
Citat:
Absolut du har rätt, jag uttryckte mig dåligt.

Dock tror jag inte det finns speciellt många personer i Sverige med ett svenskt körkort som inte har rätt befinna sig i Sverige.
finns nog väldigt många fler än vad naiva svenskar tror...
Citera
2024-06-04, 17:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Man kan ju ha rätt att vistas här, och senare bli utvisad. Det är inte alldeles ovanligt. Det är klart att många av dessa har körkort. Nu kan det förstås vara så att körkortet dras in om man blir utvisad, men gissningsvis inte. Du kanske tror något om detta också?
Citera
2024-06-04, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Man kan ju ha rätt att vistas här, och senare bli utvisad. Det är inte alldeles ovanligt. Det är klart att många av dessa har körkort. Nu kan det förstås vara så att körkortet dras in om man blir utvisad, men gissningsvis inte. Du kanske tror något om detta också?

Och du verkar också tro ett och annat...

Nu pratar vi om svenskt körkort, naturligtvis finns det massvis med personer som blir utvisade som innehar körkort från sitt hemland.

Jag vidhåller att det endast är ett fåtal som befinner i Sverige olagligt som innehar ett svenskt körkort.

Det är liksom inte speciellt billigt och inte heller så lätt att ta ett körkort idag, flyktingar mm. som väntar på uppehållstillstånd har knappast råd eller kunskap att erhålla ett svenskt körkort. Brottslingar m.m. som blir utvisade har troligtvis fått sitt svenska körkort återkallat om dom mot förmodan ens har ett svenskt körkort.

Red, citat Transportstyrelsen;
Om du gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel, grovt narkotikabrott eller tillåtande av olovlig körning, kan det också vara grund för att körkortet återkallas.

Blir man utvisad så har man begått ett allvarligt brott och då får man också körkortet återkallat, OK?
Senast redigerad av BrunO.Neger 2024-06-04 kl. 18:31.
Citera
2024-06-04, 18:59
Avslutad
Citat:

Jo det är rätt ovanligt, se nedan.
Sen är merparten av dom som mister uppehållstillståndet utan att begå brott personer som flyttat från Sverige frivilligt.

Sen ska du ha åtanke att för att kunna få ett svenskt körkort måste man vara folkbokförd i Sverige.
-----------------
2023 utvisades 341 brottsdömda, jämfört med 391 under 2022.

Flest brottslingar utvisades till Rumänien, följt av Polen, Albanien och Irak.

2019 utvisades 600 brottsdömda. Efter det har antalet sjunkit för varje år. Enligt polisen är en förklaring att man fått in färre ärenden om utvisningsdömda.

Källa: Polisen

------------------
Under 2023 återkallades närmare 11 000 uppehållstillstånd och statusförklaringar för personer som inte längre uppfyllde kraven. År 2022 var motsvarande siffra drygt 4 800

Källa: Migrationsverket
---------------------
Citera
2024-06-04, 19:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jo det är rätt ovanligt, se nedan.
Sen är merparten av dom som mister uppehållstillståndet utan att begå brott personer som flyttat från Sverige frivilligt.

Sen ska du ha åtanke att för att kunna få ett svenskt körkort måste man vara folkbokförd i Sverige.
-----------------
2023 utvisades 341 brottsdömda, jämfört med 391 under 2022.

Flest brottslingar utvisades till Rumänien, följt av Polen, Albanien och Irak.

2019 utvisades 600 brottsdömda. Efter det har antalet sjunkit för varje år. Enligt polisen är en förklaring att man fått in färre ärenden om utvisningsdömda.

Källa: Polisen

------------------
Under 2023 återkallades närmare 11 000 uppehållstillstånd och statusförklaringar för personer som inte längre uppfyllde kraven. År 2022 var motsvarande siffra drygt 4 800

Källa: Migrationsverket
---------------------

Det är väl en tolkningsfråga kanske, men 11 000 personer på ett år låter ganska mycket tycker jag. Rimligen var samtliga dessa 11 000 personer folkbokförda här. Man kan ju inte utvisa någon från ett land som denne inte bor i.

Oavsett vad du tror eller tycker så kan det ju finnas tillfällen då en polis vill veta vad någon har för nationalitet, och det står som bekant inte på körkortet.
Citera
2024-06-04, 19:48
Avslutad
Citat:
Det är väl en tolkningsfråga kanske, men 11 000 personer på ett år låter ganska mycket tycker jag. Rimligen var samtliga dessa 11 000 personer folkbokförda här. Man kan ju inte utvisa någon från ett land som denne inte bor i.

Oavsett vad du tror eller tycker så kan det ju finnas tillfällen då en polis vill veta vad någon har för nationalitet, och det står som bekant inte på körkortet.

Som jag skrev tidigare, dom flesta som förlorar sitt uppehållstillstånd gör det för att dom frivilligt flyttat från Sverige, dom kommer alltså inte att kunna utvisas eftersom dom bor inte längre bor i Sverige. Sen är det naturligtvis så att bara en bråkdel av dessa personer som innehar ett svenskt giltigt körkort. Flyktingar m.m. som lever på socialbidrag får inga pengar till att skaffa körkort.

Hela denna tråden handlar om att ha ett svenskt körkort,
kan man visa upp ett svenskt giltigt körkort för polisen vid en trafikkontroll så har knappast nationaliteten någon betydelse. Polisen får inte ens fråga om pass om dom inte har en grundad anledning, än mindre har dom anledning att fråga om pass/nationalitet om man har ett giltigt svenskt körkort att visa upp vid en trafikkontroll(eftersom man måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna erhålla ett svenskt körkort).
Citera
2024-06-04, 20:23
Medlem
blamages avatar
Med det här kan man dra slutsatsen att PM tappat kontrollen och ger sig på sina egna medborgare utan någon som helst anledning, vilket gäller hela skalan och inte bara i trafiken. När förtroendet och våldskapitalet är förbrukat har vi nått mångkulturens kärna och öppnat det dekadenta och genomkorrumperade samhället åt högstbjudande. Tar nog inte värst länge innan man räcker över en femhundring istället för kk. Poliser är bara människor och nu har vi poliser som är varken kristna, svenskar eller har ett kön.
Senast redigerad av blamage 2024-06-04 kl. 20:25.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in