• 1
  • 2
2024-06-04, 13:13
Medlem
Damen101s avatar
Tjo FB!

Det e så att jag har fått en beviljad skuldsanering men betalar ett högre belopp på skuldsaneringen än beloppet för lånen. Enligt skuldsaneringens beloppet så betalar jag tillbaka hela skulden själv utan något bidrag av skatter eller annat medel på hälften så länge som lånen. Det är alltså på fem år och undrar på om det är fördelaktigt för mig privat ekonomi och ansöka om ett omstartslån istället med längre belopp varje månad med en längre avbetalnings period?

Eh 🙋🏿 eller?
Citera
2024-06-04, 13:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så du har fått skuldsanering fast du kan få låna pengar?

Har inget svar på din fråga, är bara paff för det är inte så det är tänkt att fungera.
Citera
2024-06-04, 15:06
Medlem
sebastian66s avatar
Din förklaring håller för låg nivå för att kunna fatta hur du menar.
Har du fått skuldsanering på dina skuler. och du menar det totala beloppen du kommer att betala är HÖGRE än det du skulle betala om du betalade dina skulder idag?
Om du har blivit beviljad skuldsanering hur tänkte du att du skulle kunna ta lån med betalningsanmärkningar är då min fråga,
Citera
2024-06-04, 15:37
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Det e så att jag har fått en beviljad skuldsanering men betalar ett högre belopp på skuldsaneringen än beloppet för lånen.

Det stämmer förstås inte. Men om det skulle göra det så är det väl bara att betala lånen och hoppa över det där med skuldsanering. Det är ju inget tvång inblandat.
Citera
2024-06-04, 16:06
Medlem
Du har fått skuldsanering, sköt de då förfan det är din chans!

Vid skuldsanering får du även en betalningsanmärkning så du kommer inte få några vettiga omstartalån till nån bra ränta.
Citera
2024-06-04, 16:51
Medlem
Airwave92s avatar
Jävla tomte om du inte sköter skuldsaneringen, kan Sverige bli snällare än såhär? Du borde hamna på lyxfällan istället, men ja just det, dom fixar ju för fan skuldsaneringen åt dig?
Citera
2024-06-04, 17:14
Medlem
Citat:
Tjo FB!

Det e så att jag har fått en beviljad skuldsanering men betalar ett högre belopp på skuldsaneringen än beloppet för lånen. Enligt skuldsaneringens beloppet så betalar jag tillbaka hela skulden själv utan något bidrag av skatter eller annat medel på hälften så länge som lånen. Det är alltså på fem år och undrar på om det är fördelaktigt för mig privat ekonomi och ansöka om ett omstartslån istället med längre belopp varje månad med en längre avbetalnings period?

Eh 🙋🏿 eller?
Något omstartslån kommer du inte få om du i dag har skuldsanering. I alla fall inte till en vettig ränta.

Antar att dina borgenärer för lånen sagt upp dem för att du misskött betalningar, och nu tillkommer avgifter och en annan ränta än vad som ursprungligen avtalats.

Ränteavdrag kommer du naturligtvis få, på just räntan.
Citera
2024-06-04, 17:31
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Din förklaring håller för låg nivå för att kunna fatta hur du menar.
Har du fått skuldsanering på dina skuler. och du menar det totala beloppen du kommer att betala är HÖGRE än det du skulle betala om du betalade dina skulder idag?
Om du har blivit beviljad skuldsanering hur tänkte du att du skulle kunna ta lån med betalningsanmärkningar är då min fråga,

Det finns omstartslån som beviljar lån även med anmärkningar och skulder till en myndighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det stämmer förstås inte. Men om det skulle göra det så är det väl bara att betala lånen och hoppa över det där med skuldsanering. Det är ju inget tvång inblandat.

Det gör det inte för mig heller 💁🏿‍♂️

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du har fått skuldsanering, sköt de då förfan det är din chans!

Vid skuldsanering får du även en betalningsanmärkning så du kommer inte få några vettiga omstartalån till nån bra ränta.

Det känns riktigt bra med en sanering.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jävla tomte om du inte sköter skuldsaneringen, kan Sverige bli snällare än såhär? Du borde hamna på lyxfällan istället, men ja just det, dom fixar ju för fan skuldsaneringen åt dig?

Ja det är kanske annorlunda men det är inget svårt eller någon kan fixa på gott intyg av en skuld. Det går liksom inte fjäska sig till en skuldsanering även om man e med på TV.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Något omstartslån kommer du inte få om du i dag har skuldsanering. I alla fall inte till en vettig ränta.

Antar att dina borgenärer för lånen sagt upp dem för att du misskött betalningar, och nu tillkommer avgifter och en annan ränta än vad som ursprungligen avtalats.

Ränteavdrag kommer du naturligtvis få, på just räntan.

Kanske inte lönsamt, mitt avbetalnings belopp kanske är inräknat med en ränta som jag betalar på. Räntan ju fryst vis en skuld sanering.
Citera
2024-06-04, 17:38
Medlem
Citat:
Kanske inte lönsamt, mitt avbetalnings belopp kanske är inräknat med en ränta som jag betalar på. Räntan ju fryst vis en skuld sanering.
Ett ytterst förvirrat svar.

Faktum är att redan trådstarten är såpass snurrig så att jag först inte tänkte att svara.

Skuldsanering innebär att fogden har tagit över just delen av skulder i din ekonomi, för att du själv inte har kunnat sköta den. De anser att du inte kan betala av dina skulder under överskådlig tid.

Men plötsligt har du kommit till insikten att du faktiskt kan betala dina skulder, och snabbare än när fogden hjälper dig. Och då till och med verkligen göra att alla pengar kommer in, till skillnad från hur det fungerar med skuldsanering.

Jättekonstigt alltsammans. Du får göra ett nytt försök med en förklaring.
Citera
2024-06-04, 17:44
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ett ytterst förvirrat svar.

Faktum är att redan trådstarten är såpass snurrig så att jag först inte tänkte att svara.

Skuldsanering innebär att fogden har tagit över just delen av skulder i din ekonomi, för att du själv inte har kunnat sköta den. De anser att du inte kan betala av dina skulder under överskådlig tid.

Men plötsligt har du kommit till insikten att du faktiskt kan betala dina skulder, och snabbare än när fogden hjälper dig. Och då till och med verkligen göra att alla pengar kommer in, till skillnad från hur det fungerar med skuldsanering.

Jättekonstigt alltsammans. Du får göra ett nytt försök med en förklaring.

Jaha, ja det e konstigt något som jag kanske har gjort. Kanske inte är etnisk svensk? 🤷🏿 Vet faktiskt inte berätta du? Allt e så autistiskt logiskt för dig. 🙅🏿‍♂️
Citera
2024-06-04, 17:48
Medlem
Citat:
Jaha, ja det e konstigt något som jag kanske har gjort. Kanske inte är etnisk svensk? 🤷🏿 Vet faktiskt inte berätta du? Allt e så autistiskt logiskt för dig. 🙅🏿‍♂️
När du fått skuldsanering så betalar du delar av din skuld till Kronofogden istället för till varje borgenär.

När du sedan gjort så en viss tid är du skuldfri. Däremot har du betalningsanmärkning en viss tid efter, vilket gör det svårt med nya lån och krediter.

Berättade man inte allt det här när du fick din skuldsanering beviljad?
Citera
2024-06-04, 17:52
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
När du fått skuldsanering så betalar du delar av din skuld till Kronofogden istället för till varje borgenär.

När du sedan gjort så en viss tid är du skuldfri. Däremot har du betalningsanmärkning en viss tid efter, vilket gör det svårt med nya lån och krediter.

Berättade man inte allt det här när du fick din skuldsanering beviljad?

Alltså jag gick inte till kronofogden. Jag betala på lånet tills företaget gick i konkurs och då tog avgifterna fart. Haffade ett nytt jobb och så var det för sent. Kronofogden vet allt, men märkligt bara att jag betala mer än vad lånen kostade. Något CP eller efterblivet med myndigheten. Kanske har svenska kusiner lika muslimer skaffat syskon barn. Fan vet jag, men lustigt är det. Jobbar alla på FB hos KF?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in