2024-05-24, 16:06
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ok, jag äter medicin mot höga blodfetter sen innan, då borde de vilja sätta in behandling?

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja. Förmodligen inte via vårdcentral om du vill ha Ozempic för den skrivs bara ut till diabetiker fortfarande mig veterligen, du får vända dig till någon av nätläkarna.

Min vårdcentral vill kunna skriva ut ozempic till patienter med fetma men får inte om dom inte har diabetes.
Förhoppningsvis ändras det i framtiden.
Citera
2024-06-03, 09:34
Medlem
Har gått ett par månader på Saxenda via husläkare. Har fungerat väldigt bra!
Men Ozempic är billigare (Saxenda är 2500kr per månad, Ozempic är väl 1200kr). Plus jobbigt med injektion varje dag.

Så därför vill jag nu byta till Ozempic och behöver tips!

Vilken nätläkare rekommenderar ni?

Går det överhuvudtaget att få tag på Ozempic 0,5 i Stockholmsområdet?
Citera
2024-06-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mim08

Jag har endast erfarenhet av DrVikt, men är nöjd än så länge med både kontakt, pris och vägledningen generellt.
Citera
2024-06-04, 07:33
Medlem
Citat:
Men Ozempic är billigare (Saxenda är 2500kr per månad, Ozempic är väl 1200kr). Plus jobbigt med injektion varje dag.

Är nog svårt med nät läkare och Ozempic i dags läget. Hade fortsatt med Saxenda om det funkar bra! Sen så är 0,5mg näst in till omöjligt att hitta någonstans...
Citera
2024-06-04, 10:42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag har endast erfarenhet av DrVikt, men är nöjd än så länge med både kontakt, pris och vägledningen generellt.

Fått via Dr.Vikt. Man får 1mg utskrivet, sen doserar man 0.25, 0.5, eller 1 beroende på var i processen man är.
Citera
2024-06-04, 11:26
Medlem
Citat:

Citat:

Jag har också bara erfarenhet av DrVikt, men det gick bra att få ut Ozempic via dem. Sen gäller det ju att hitta det på apoteket också men jag har alltid lyckats - man får bara vara beredd på att leta lite.
Citera
2024-06-04, 11:58
Medlem
Lejsas avatar
Jag får inte min läkare att skriva ut Ozempic till mig - är 1,78 lång väger 116kg och har diabetes typ 2. Han föreslår något i tablettform som skall vara likvärdigt - kommer inte ihåg vad ha sa det hette, någon som vet vad det kan vara ? Och är dom tabletterna likvärdiga med Ozempic ?
Citera
2024-06-04, 12:12
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejsa
Jag får inte min läkare att skriva ut Ozempic till mig - är 1,78 lång väger 116kg och har diabetes typ 2. Han föreslår något i tablettform som skall vara likvärdigt - kommer inte ihåg vad ha sa det hette, någon som vet vad det kan vara ? Och är dom tabletterna likvärdiga med Ozempic ?
Rybelsus heterna tabletterna. Det är samma verksamma ämne. De skall vara likvärdiga, men tabletterna är behäftade med mer biverkningar. Varför vill din läkare inte skriva ut Ozempic? Är det för att lagerstatus är så dåligt? För din indikation för ozempic är ju helt klockren.
Citera
2024-06-04, 14:08
Medlem
Citat:
Håller med Lapapp, du borde ju vara den perfekta kandidaten för Ozempic med tanke på kombinationen BMI/diabetes. Har du fått någon förklaring till nejet? Är det allmänvården eller privat vårdgivare?

Har ni diskuterat några andra GLP-1-analoger som alternativ förutom tablettformen? (Exempel: https://drvikt.se/behandlingar/)
Senast redigerad av Loreth 2024-06-04 kl. 14:13.
Citera
2024-06-04, 15:52
Medlem
Lejsas avatar
Citat:
Håller med Lapapp, du borde ju vara den perfekta kandidaten för Ozempic med tanke på kombinationen BMI/diabetes. Har du fått någon förklaring till nejet? Är det allmänvården eller privat vårdgivare?

Har ni diskuterat några andra GLP-1-analoger som alternativ förutom tablettformen? (Exempel: https://drvikt.se/behandlingar/)

Svarar er båda - hans enda förklaring är att dom fått hårda direktiv om att inte skriva ut i onödan & jag tjafsar & säger att det är ju såna som jag som man ska skriva ut det till då jag fyller alla direktiv. Då slår han in på att det är så svårt att få tag på.... Det är en privat vårdcentral jag går hos. Inget annat har vi diskuterat. Att han ens tog upp detta med tablettform var när jag blev förbannad på honom, fattar inte varför det ska vara så svårt när man med råge uppfyller direktiven.
Citera
2024-06-04, 18:06
Medlem
Citat:
Svarar er båda - hans enda förklaring är att dom fått hårda direktiv om att inte skriva ut i onödan & jag tjafsar & säger att det är ju såna som jag som man ska skriva ut det till då jag fyller alla direktiv. Då slår han in på att det är så svårt att få tag på...
Det blir man ju lite förbannad av att höra. Att det är svårt att få tag på är ju för bövelen inte hans problem, och om någon ska prioriteras så är det ju du. Säg att du tänkt igenom alternativen och landat i att du hellre jagar en penna än tar en tablett och att han inte har någon medicinsk anledning att lägga sig i det valet, särskilt inte om tabletten har andra/flera ev biverkningar. (Förutsatt att det är så du känner förstås. Jag har ingen kunskap om ev nackdelar med tablettform.)
Citera
2024-06-08, 16:07
Medlem
Är det någon av er som behandlat med Ozempic som känt av att effekten av medicinen avtar lite ju längra in i veckan efter dos man kommer? De senaste två veckorna har jag upplevts att jag har en bra effekt dag 1-3 efter dos, ok effekt dag 4-5, och avsevärt lägre effekt dag 6-7.

Är det något som jag inbillar mig, eller upplever andra samma?

Jag funderar på om det kan vara en idé att dela upp dosen på två injektionstillfällen i veckan för att få jämnare effekt. Har sett enstaka personer som gör detta för att motverka bieffekter, men jag tänker att det kanske även kan användas för att öka dom positiva effekterna också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in