2024-05-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Min mottagning (Stockholmsområdet) hintade om att filmen kan komma bli bristvara.
Det finner jag aningen oroväckande eftersom filmen är mer ”potent” än piller.

Sthlm här med. Ja det är så va? Min kompis som går på Magnus Huss sa dock att han trodde att filmerna var tillbaka Idk ska fråga på nästa läkarbesök ..
Citera
2024-05-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Det du förmodligen upplever är (och nu gissar jag) Filmerna tas upp snabbare och effektivare, framför allt vid buckalt intag (kinden) Jag satte alltid mina filmer i kinden för bättre upptag (biotillgänglighet) MEN nu kommer vi till det negativa. Eftersom att filmerna har bättre biotillgänglighet, framförallt buckalt men även sublingualt, än tabletterna så blir man i praktiken dossänkt när man byter från film till tablett.

Jag föredrar tabletter för dom har mycket jämnare gång över dygnet och man slipper känna drogsug framåt natten och dagen efter. Visst, effekten som kommer efter att ha tagit 16 mg buckalt är riktigt skönt, nästan som att ha snortart det. Men det dalar lika fort som vid nasalt intag. OBS! Min personliga erfarenhet!

Okeey. Ja det känns som jag måste ta mer. Får ingen effekt av bup what so ever så bryr mig inte om ngt slags påslag, vill bara slippa känna mig abstinent :/
Citera
2024-05-30, 11:45
Avslutad
Hej på er alla!

Är det någon/några här som har bytt från vanligt metadon till levometadon? Hur upplever ni bytet? Positiv eller negativt?
Jag kan byta om jag vill för att ev. kunna minska biverkningarna. Men förutom biverkningarna på det vanliga metadonet så tycker jag det vanliga fungerar prima.
Så hur har eran upplevelse varit kring ett byte?

Må bäst!
//HKP
Citera
2024-05-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Du kan säga att du tycker att effekten av metadonet börjar gå ur framåt morgonen, och att du känner dig lätt abstinent då.

Samt att drogsuget inte har dämpats märkbart jämfört med hur det var innan på sub. Du kan förresten säga att du märker en liten minskning av drogsuget, men att det försvinner alldeles för fort. Detta så att de inte tycker att du inte nämner något positivt alls nu när du fått byta.

Men säg också att tröttheten minskat, så ser de att något positivt redan har inträffat, men att du behöver höja för optimal effekt.

Får se vad jag kan lägga fram. Säger jag den går ut får tidigt så lär de bara föreslå senare dos.

Ska dock lägga fram att tröttheten är borta så nu är det så det var med buprenorfinet minus trötthet, vilket nog kan bli något av att höja dos
Citera
2024-05-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Aaa det är den och japp har 2 filmer 8mg/dag. Haft alla olika subpreparat men det var längesedan jag hade något annat än filmerna. gillade inte dem i början, man är ju ofta skeptisk inför nya läkemedel xD men dom här jävla bunalict tabletterna är legit sämre. Hoppas filmerna kommer tillbaka, kommer typ fråga om vanlig bup annars alt. Espanor (om de finns kvar?). Också nojig över elvansen, hört rykten…

OK! Håller med om det. Filmerna är rätt bra ändå, kan sakna dem lite, men hellre lite högre milligram. Filmerna kommer nog tillbaka det kan jag nästan lova. Elvansen kommer nog inte krångla i styrkorna som Vuxen (30/50/70) däremot 40 & 60 har varit restnoterade.
Citera
2024-06-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Blir besviken på det du säger, hur då inte må bättre? Känner till några stycken som varit på metadon i över 10 års tid och för de så har det alltid känts att de tagit något efter sin dos - vilket inte är att jämföra med att sitta och nodda men visst hjälper den psykiskt, vem fan skulle klara av att vara drogfri om man inte mådde bättre? Om allt den gjort var att ta bort drogsug skulle jag aldrig gå på LARO. Den släpper ut stora nivåer dopamin, samt är en stark full agonist opiat precis som heroin och oxycontin. Blev faktiskt riktigt ledsen när du skrev så. Vet du hur mycket opioder betyder för mig? Det är min mening med livet - mitt livselixir - det enda som får mig att inte ta livet av mig. Jag orkar bara ta mig igenom livet med hjälp av metadon. När jag tog heroin dagligen så slutade jag känna av det mesta efter lång tid men jag kände endå och kontra att inte ta någonting alls var det enorm skillnad trots allt. Min tanke är att metadon ska få mig att orka fortsätta leva så jag kan ta hand om mitt jobb. Vill bara få den där extra pushen som metadon ger och som många även många år efter vittnar om. Har sett metadin patienter dricka sin dos efter år av LARO som sitter och tvätnoddar en stund efrer intagen dos. Sedan finns alltid möjligheten att ta dubbel dos en gång i veckan för att lyxa till det. Men vänligen uttryck dig inte så att man inte känner av den ett skit…

Ska lägga fram argumenten för att få höja, tackar för hjälpen. Gillar inte att hon sjuksköterskan är på mig att jag ska få vara beredd atr bara få 20 mg metadon pga jag inte behövde så mycket buprenorfin samt att metadon är starkare men man kan inte tänka så. Jag har stått på mediciner som många behövt sluta med men där jag inte fått biverkningar.

Blev ledsen av att läsa det här :/ känner igen mig mycket i det du skriver, opioider var under en lång tid det enda jag levde för. Men förr eller senare suger de allt liv ur en. till slut minns man inte vem man var utan dem. Vet inte hur höga doser heroin du gick på när du slutade känna något, men jag gick länge på flera gram/dag. Hade sedan höga förväntningar på metadon när jag äntligen fick byta till det och blev fett besviken, kände inget och har aldrig gjort. Det enda var att jag sov bättre, vilket iofs hjälpte mycket mot mina sömnsvårigheter. Har sub nu igen och hade inte velat byta mot meta. Förr hade jag gjort mycket för att ha meta (ksk mest för att jag var aktiv och det var osmidigt att ha sub). Idag hade jag kunnat få det men har ingen önskan om att ha det. inte värt allt krångel eller att det i ngn grad påverkar kropp/kognition i högre utsträckning än sub. Har släppt opiaterna, på något sjukt sätt är det som om att de aldrig funnits. Hoppas du får uppleva samma mirakel. Vet att man inte pallar höra sånt här/att man måste uppleva det själv, men livet kan verkligen vara fint och meningsfullt. Droger gör att man blir blind för/glömmer bort allt som inte är droger..
Senast redigerad av retzzzina 2024-06-01 kl. 19:22.
Citera
2024-06-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Hjälp mig lägga fram vilka knappar jag ska trycka på. De frågar mig dagligen hur jag mår, detta är dag 3 med 20 mg per dygn. Måste såga rätt saker så de höjer mig, men jag vet inte vad. Ber dig / er verkligen om hjälp.

Sjuksköterskan ”har svårt att tänka sig att doktorn haft för avsikt att ge mig högre än 20 mg.” I 1177 har doktorn skrivit ”startdos 20 mg,” sedan något mer som tyder på att vi ska öka men hon sjuksköterskan är sur nu på mig för att jag bytt från buprenorfin så hon vill inte att jag ska få må bra. Måste alltså säga rätt saker för att få höja, varje dag kommer jag få frågan hur det känns med metadon istället för buprenorfin, och har som avsikt att aldrig gå tillbaka till buprenorfin. Att få igenom metadon var en dröm som blev sann. Älskar metadon så otroligt mycket. Det är mitt livselixir och nu slipper jag vara kriminell. Har varit med i LARO 3 månader och sidomissbrukar inte, är bara opiatmissbrukare. I framtiden när jag får med mig flaskor tänker jag unna mig att dubblera dosen en gång på helgen för att njuta, annars hålla mig till dosen mån-fre. Tillskillnad från äckel sub så är ju mer metadon > mer välmående.

Men till sak. 20 mg per dygn dricker jag. Vad ska jag säga för att höja nu då. Det är ju själva fan att jag inte vet vad jag själv ska säga, men känner redan hur mycket bättre jag mår på metadon än sub då det känns en subtil men endå tydlig känsla att jag tagit något då den är en full agonist. Men för att få höja måste det ju bero på en massa saker, låt mig veta.

Man brukar börja på 20 eller 30mg sen med 10mg/vecka. Det bästa är om du följer det och inte tar något vid sidan av så att du ställs in på rätt dos. Om du i vanliga fall tar höga doser kmr du troligtvis vara riksdålig upp till iaf typ 50mg. Men ye fortsätt säga du känner dig abstinent bara, var inställd på att de sannolikt inte höjer med mer än 10mg/vecka. De är av förståeliga skäl väldigt försiktiga med meta.
Citera
2024-06-03, 06:57
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Blev ledsen av att läsa det här :/ känner igen mig mycket i det du skriver, opioider var under en lång tid det enda jag levde för. Men förr eller senare suger de allt liv ur en. till slut minns man inte vem man var utan dem. Vet inte hur höga doser heroin du gick på när du slutade känna något, men jag gick länge på flera gram/dag. Hade sedan höga förväntningar på metadon när jag äntligen fick byta till det och blev fett besviken, kände inget och har aldrig gjort. Det enda var att jag sov bättre, vilket iofs hjälpte mycket mot mina sömnsvårigheter. Har sub nu igen och hade inte velat byta mot meta. Förr hade jag gjort mycket för att ha meta (ksk mest för att jag var aktiv och det var osmidigt att ha sub). Idag hade jag kunnat få det men har ingen önskan om att ha det. inte värt allt krångel eller att det i ngn grad påverkar kropp/kognition i högre utsträckning än sub. Har släppt opiaterna, på något sjukt sätt är det som om att de aldrig funnits. Hoppas du får uppleva samma mirakel. Vet att man inte pallar höra sånt här/att man måste uppleva det själv, men livet kan verkligen vara fint och meningsfullt. Droger gör att man blir blind för/glömmer bort allt som inte är droger..

Du ska aldrig tro eller för den delen bry dig om vad dem människorna tycker om det faktum att du som en fördetta opiat missbrukare precis som jag är själv vet att man kan hitta tillbaka till livet och det kan då och blir ofta ett totalt och betydligt mer vackrare liv, än man levde innan. Som ett mirakel, som du beskriver det. Helt rätt ord. Lika mycket som det är ett totalt slöseri på människor som går bort via opiater/opioider så är det likamycket ett mirakel för att nämna det lättvindigt att hitta tillbaka till ett meningsfullt liv efter att man har levt 100% med totalt kidnappade dopamin-receptorer med drogen/drogerna. Eftersom det är tyvärr är få förunnat idag där många som förälskar sig i opiaterna efter ett tag väljer IV som intagningssätt och sen räcker det med ett misstag eller tolerans man trodde var högre så avslutar man själv resten av sitt liv genom att direkt in i sitt eget blodomlopp spruta in något man tror och tycker "gör en frisk".

Det borde fan skrivas en bok om sånt här eftersom gemene man är så oförstående. Vet att Persbrandts var jävligt bra men idag är det en annan kultur och ett klimat att växa upp i.
Citera
2024-06-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Du ska aldrig tro eller för den delen bry dig om vad dem människorna tycker om det faktum att du som en fördetta opiat missbrukare precis som jag är själv vet att man kan hitta tillbaka till livet och det kan då och blir ofta ett totalt och betydligt mer vackrare liv, än man levde innan. Som ett mirakel, som du beskriver det. Helt rätt ord. Lika mycket som det är ett totalt slöseri på människor som går bort via opiater/opioider så är det likamycket ett mirakel för att nämna det lättvindigt att hitta tillbaka till ett meningsfullt liv efter att man har levt 100% med totalt kidnappade dopamin-receptorer med drogen/drogerna. Eftersom det är tyvärr är få förunnat idag där många som förälskar sig i opiaterna efter ett tag väljer IV som intagningssätt och sen räcker det med ett misstag eller tolerans man trodde var högre så avslutar man själv resten av sitt liv genom att direkt in i sitt eget blodomlopp spruta in något man tror och tycker "gör en frisk".

Det borde fan skrivas en bok om sånt här eftersom gemene man är så oförstående. Vet att Persbrandts var jävligt bra men idag är det en annan kultur och ett klimat att växa upp i.

100%, jag brukar tänka/säga att det är sjukt att det har varit som det varit, men att det är ännu sjukare att det inte är så längre. Men grattis till oss som har upplevt miraklet! en sak som är säker är att alla dessvärre inte kommer fixa det. många dör i överdoser, och kanske ännu fler (iaf av de jag känner/kände) tar livet av sig pga hur jävla outhärdligt det livet är i längden. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte förstår dem. Man orkar bara så länge. antingen ger man upp drogerna eller så ger man upp livet, i slutändan finns det inga andra alternativ. Och för den som är i den situationen rekommenderar jag starkt att ge livet en chans. era framtida jag kommer se tillbaka och tänka ”fan vad onödigt det hade varit att dö pga droger”. Och det är svårt att inte vara tacksam eller iaf tycka livet är ganska nice i jämförelse med är vad som upplevdes som evig och bottenlös misär.

Planerar faktiskt (har börjat) att skriva en bok =)
Senast redigerad av retzzzina 2024-06-03 kl. 23:28.
Citera
2024-06-04, 13:02
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
100%, jag brukar tänka/säga att det är sjukt att det har varit som det varit, men att det är ännu sjukare att det inte är så längre. Men grattis till oss som har upplevt miraklet! en sak som är säker är att alla dessvärre inte kommer fixa det. många dör i överdoser, och kanske ännu fler (iaf av de jag känner/kände) tar livet av sig pga hur jävla outhärdligt det livet är i längden. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte förstår dem. Man orkar bara så länge. antingen ger man upp drogerna eller så ger man upp livet, i slutändan finns det inga andra alternativ. Och för den som är i den situationen rekommenderar jag starkt att ge livet en chans. era framtida jag kommer se tillbaka och tänka ”fan vad onödigt det hade varit att dö pga droger”. Och det är svårt att inte vara tacksam eller iaf tycka livet är ganska nice i jämförelse med är vad som upplevdes som evig och bottenlös misär.

Planerar faktiskt (har börjat) att skriva en bok =)

Har också helt och håller förståelse för dem som tillslut väljer att skjuta en dödlig dos och svälja 20-30 bens tillslut för att dem ej orkar med "livet" om man ens kan kalla det för ett liv när man tillslut bara existerar som ett trasigt skal som jagar en olaglig substans som tillfälligt "lagar" en. Blir totalt
outhärdligt och meningslöst till slut och ofta när dem kommer till den insikten så har allt runt omkring deras liv också rasat så då tycker dem det är meningslöst att öht. fortsätta att varken vara aktiv eller nykter för båda två är ett levande helvete.

Du har det alltså? Jag har haft tankarna jag med. Mest för att få gemene man att förstå hur livet faktiskt är när man är djupt inne i det och få trångsynta radhus-Lennarts att förstå att dem ej skulle klara av en endaste dag i deras skor. Så kul hur såna tror att dessa "knarkare" som dem ser inte gör något och bara blir höga när dem ofta har ett heltidsjobb dygnet runt med att bara vara frisk.
Citera
2024-06-05, 07:27
Medlem
Citat:

Det är en enorm sorg och förtvivlan att inte ens vara 30 men att hela livet ha saknat den där delen i hjärnan som ser mening och orkar ta sig framåt. Har nog aldrig haft ett riktigt intresse eller vilja att ta mig an något under min tid i livet. Jag tror mitt knarkande skiljer sig från gemene man i den meningen. Började när jag var runt 21 år med opiater och hittade hem minst sagt. Det var det som fick mig att orka.

Det är alltså det jag menar med livselixir. Utan det vet jag inte om jag står ut alltså. Har aldrig någonsin haft en idé om familj, karriär, passion eller liknande - allt jag vill innerst inne är att ha pengar, fritid att vara för mig själv, en bärbar dator, säng, knark och god mat. Det är tragiskt men sant. Allt jag gör, det gör jag för att jag måste - aldrig någonsin för att jag har riktig lust eller något. Jag gör mina måsten, äter, går och jobbar, sedan vill jag bara sitta framför youtube, forum och film / spel…

Vart finns incitamentet att sluta? Allt jag kan se är att dra ned på det och bara göra på helgerna. Men t.om det är inte så kul längre för jag vet att allt ansvar hindrar mig från att gå all in. Så t.om detta känns halvdant att göra.

Klart jag vill ha ett liv med ett riktigt liv, glöd, passion, mål, men det är inte jag - aldrig varit och kommer nog aldrig att bli. Mitt ointresse gentemot livet har följt med mig sedan barnsben.

Edit: De är så fruktansvärt försiktiga, får bara 20 mg det gör ingenting, hoppas på en liten höjning idag men känns på förhand omöjligt att få över 40. Det här kommer dock kunna hjälpa mig att bara köra annan opiat på helgerna så något gör det för mig absolut…
Senast redigerad av ADD-jag 2024-06-05 kl. 08:08.
Citera
2024-06-05, 12:05
Medlem
Citat:
Man brukar börja på 20 eller 30mg sen med 10mg/vecka. Det bästa är om du följer det och inte tar något vid sidan av så att du ställs in på rätt dos. Om du i vanliga fall tar höga doser kmr du troligtvis vara riksdålig upp till iaf typ 50mg. Men ye fortsätt säga du känner dig abstinent bara, var inställd på att de sannolikt inte höjer med mer än 10mg/vecka. De är av förståeliga skäl väldigt försiktiga med meta.

Fick höjt till 30 sedan veta att möjligheten till mer finns men inte hur mycket som helst. Tänker samma, vill inte för högt, 50-60 borde räcka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in