Citat:
Ursprungligen postat av
ADD-jag
Hjälp mig lägga fram vilka knappar jag ska trycka på. De frågar mig dagligen hur jag mår, detta är dag 3 med 20 mg per dygn. Måste såga rätt saker så de höjer mig, men jag vet inte vad. Ber dig / er verkligen om hjälp/
Det hade varit mycket lättare för mig att ge dig råd om jag kände dig personligen, men lägg fram klart och tydligt att du inte känner någon märkbar förändring ännu, att dosen alltså är för låg. Be att få kliva upp till 40mg, så kan du jämföra sedan, för det är mycket lättare att märka en förändring om man ökar med 20 mg, särskilt i början.
Du kan spontant nämna att du tror att 60mg nog skulle passa bra för din del att stanna på. Och även det är ganska lågt, så om du inte har med fullständiga paragrafryttare att göra så ska de inte motarbeta dig. Du säger ju själv att läkaren är bra, tala då med honom om detta. Kräv att få träffa läkaren, och att de bokar in regelbundna uppföljningssamtal. Och påpeka själv att du ska ta ett blodprov, så att de kan kolla plasmahalten. Om du verkligen ligger lågt så kommer det att synas, och så
ska de höja din dos, det är inte så att de
kan höja dosen då, utan de
ska höja den.
Sedan när/om du ligger på 60mg, känn verkligen efter hur du mår då. Om du seriöst inte tycker att det räcker ska du självklart efterfråga en höjning, om inte så stannar du där. När man väl är inställd kan man höja i det oändliga och det kvittar - man kommer inte att känna något "rus" ändå, eller "må bättre", som du väljer att uttrycka det.