2024-06-03, 18:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Utfallet av domen har flera påverkansnivåer, där det handlar om politisk trovärdighet rent allmänt (troligen det viktigaste)

Ja, jag förväntar mig av goda statsmän att de betalar porrstjärnor för en mysig stund och fuskar med bokföringen. Det allvarliga här är motivet bakom fusket, att blidka massorna. Det försämrar mitt intryck av honom.
Citera
2024-06-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, den här frågan handlar om rösträtt. Eftersom Trump "bara" är "statligt kriminell" påverkas inte hans federala rösträtt (dvs, i ett presidentval) om den rösträtten grundas på hans hemvist i Florida. Det är vad DeSantis säger.

Utfallet av domen har flera påverkansnivåer, där det handlar om politisk trovärdighet rent allmänt (troligen det viktigaste) och sedan de straffrättsliga implikationerna, som i värsta fall (för Trump) kan betyda fängelse.

DeSantis snackar trams dock. Det finns inget som "federal rösträtt". De enda som röstar på federal nivå är de elektorer som de enskilda delstaterna skickar för att välja president. Tekniskt sett röstar medborgarna på vilka elektorer som ska skickas ifrån deras delstat, inte på vem som ska bli president.

Så de restriktioner som delstater beslutar om gäller för alla val i delstaten, inklusive val av elektorer till presidentposten.
Citera
2024-06-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
New York tillåter dömda att rösta efter att de har kommit ut ur fängelset.

Florida har som praxis att det gäller som det är i den stat man blir dömd i.

Och då New York tillåter tidigare dömda att rösta så får han även rösta i Florida.

Givetvis får du bara rösta en gång i valet, inte ens Donald Trump får rösta i både NY och FL (även om han säkerligen hade kunnat få för sig att göra det och sedan kallat det för en häxjakt när det läckt ut i media). Men nej, det är ett federalt brott.

Du kan läsa mer här:
https://www.ncsl.org/elections-and-campaigns/double-voting

Men som sagt, olagligt för alla. Inklusive medlemmar av familjen Trump.
Citera
2024-06-03, 20:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Givetvis får du bara rösta en gång i valet, inte ens Donald Trump får rösta i både NY och FL (även om han säkerligen hade kunnat få för sig att göra det och sedan kallat det för en häxjakt när det läckt ut i media). Men nej, det är ett federalt brott.

Du kan läsa mer här:
https://www.ncsl.org/elections-and-campaigns/double-voting

Men som sagt, olagligt för alla. Inklusive medlemmar av familjen Trump.

Nu vet jag inte om du gör dig dummare än vad du är eller om du missförstod mig.

Hur ser funkar med att få rösta efter att man har dömts för ett brott i USA varier mellan staterna.

Florida har som praxis att om du döms i en stat där det är olagligt för dömda kriminella att rösta så mister du denna rättighet även i Florida.

Om du däremot blir dömd i en stat där du inte mister denna rättighet så mister du inte denna i Florida.
Citera
2024-06-03, 21:24
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Tror du att det är vanligt förekommande att betala sin advokat med kampanjpengar för att tysta en porrskådis man legat med? Hur vanligt menar du?

Styrk porrskådis och svaret är Ja. Onekligen.
Citera
2024-06-03, 21:37
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Den inre fienden är i symbios med nämda statsaktörer så där är jag beredd att hålla med dig. Man hittar de överallt - t.o.m i svenska gatugäng hör och häpna. Men det är en djupare diskussion.

Jag vet vad begreppet "Deep State" påstås betyda men jag har gjort min egen direktöversättning, b.l.a genom att kartlägga personerna som gärna och ofta slänger sig med begreppet.

Din analys av det geopolitiska läget har du all rätt till men det finns inget som talar för att något av det är sant. 2019 kanske jag hade hållt med dig, men inte 2024. Pendeln har svängt kraftigt åt det andra hållet. Länder som har fått precis allting gratis och serverat tvingas nu att konkurrera och i min analys kommer de inte hålla tillräckligt hög nivå för att klara konkurransen. Där är jag tämligen säker.

Irak-kriget är intressant, USA gick in med osanning i det kriget och fick betala ett högt pris för detta. Man kämpar fortfarande med att hålla ihop landet i spåret av kriget och lögnerna om massförstörelsevapen. Ryssland gör nu samma sak i Ukraina, men till skillnad från USA kommer man inte kunna hålla ihop landet efteråt. Ryssland är långt mycket svagare och övergreppet är på många sätt värre (utan att föminska Irakiernas lidande på något sätt).

Man går in i ett krig på falska grunder. Så Ryssland av idag går igenom någon slags 9/11 själva fast i ultrafart. De har själva nämnt att "de lurades in i kriget".

Nej, Trump kommer inte vinna något val. Trump har tappat sin vinnarskalle och gör misstag han tidigare inte gjorde. Hans egna barn tror inte ens längre på honom.

Ingen kan med säkerhet säga hur det kommer sluta, livet är ett spel om sannolikheter, jag har lagt fram vad jag tror är det mest sannolikaste och du har gjort likadant. Tiden avgör, som alltid.

Yes. Vet ej vilka du talar om när du nämner länder som har fått allt gratis - men det kan inte vara Kina du syftar på i varje fall. Det är den massiva kinesiska rörelsen från landet till fabrikerna i städerna som har berikat både oss och dem. Double-edged sword som man brukar säga men sett till världshistorien i stort så var det inte en fråga om "om" utan om "när" kineserna skulle komma ikapp. Meddelade inte BASF precis att de lägger ner i Tyskland och avskedar 39k personer och flyttar till Kina? Amerikanerna må klara sig men Europa är helt kört, speciellt när vi nu inte ens kan byta ut Euron mot billig rysk energi. Vi sitter ordentligt i skiten och värre blir det när ryssen tar segern. Konflikterna på Balkan kommer att köra igång igen snart.

Delar inte riktigt din analys av USA heller. Jag har bott där i en herrans massa år och det är sällan som folk nämner irakkriget annat än när de vill påvisa att regimen ljuger när den vill utan konsekvenser. Landet slits itu av att det finns två totalt skiljaktiga meningar om vad folk vill att landet skall vara. Sedan har de varit oense innan och haft ihjäl varandra i ett inbördeskrig som de kom starkare ur innan också. Sådant är svårt att avgöra. Ser lite samma sak i Ryssland. Ryssland anno 2020 var ganska patetiskt. Ryssland 2024 ser starkare ut trotts Ukrainakriget. Om landet skulle slitas itu så vore det ett mardrömsscenario. De har nästan 7000 kärnvapenbestyckade missiler som kan hamna hos precis vilken galning som helt. Libtards tror att Putin är nästa Hitler men han är ganska tam och västvänlig jämfört med de flesta andra ryska politiker.
Citera
2024-06-03, 21:40
Medlem
DRAVKCABs avatar
Jag hoppas verkligen det blir fängelse för Trump.

Dom bilderna och den utvecklingen kommer verkligen cementera det kommande valet.

Det tror jag vi är alla ense om även om vi har diametralt motsatta åsikter åt vilket håll
det cementerar valet

Let the show go on!

Som signaturen under av den gode George Carlin,

When you're born into this world, you're given a ticket to the freak show. If you're born in America you get a front row seat.
Citera
2024-06-03, 21:42
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Yes. Vet ej vilka du talar om när du nämner länder som har fått allt gratis - men det kan inte vara Kina du syftar på i varje fall. Det är den massiva kinesiska rörelsen från landet till fabrikerna i städerna som har berikat både oss och dem. Double-edged sword som man brukar säga men sett till världshistorien i stort så var det inte en fråga om "om" utan om "när" kineserna skulle komma ikapp. Meddelade inte BASF precis att de lägger ner i Tyskland och avskedar 39k personer och flyttar till Kina? Amerikanerna må klara sig men Europa är helt kört, speciellt när vi nu inte ens kan byta ut Euron mot billig rysk energi. Vi sitter ordentligt i skiten och värre blir det när ryssen tar segern. Konflikterna på Balkan kommer att köra igång igen snart.

Delar inte riktigt din analys av USA heller. Jag har bott där i en herrans massa år och det är sällan som folk nämner irakkriget annat än när de vill påvisa att regimen ljuger när den vill utan konsekvenser. Landet slits itu av att det finns två totalt skiljaktiga meningar om vad folk vill att landet skall vara. Sedan har de varit oense innan och haft ihjäl varandra i ett inbördeskrig som de kom starkare ur innan också. Sådant är svårt att avgöra. Ser lite samma sak i Ryssland. Ryssland anno 2020 var ganska patetiskt. Ryssland 2024 ser starkare ut trotts Ukrainakriget. Om landet skulle slitas itu så vore det ett mardrömsscenario. De har nästan 7000 kärnvapenbestyckade missiler som kan hamna hos precis vilken galning som helt. Libtards tror att Putin är nästa Hitler men han är ganska tam och västvänlig jämfört med de flesta andra ryska politiker.

När Trump blev aktuell som president runt 2014 var det just krigen i MÖ som var i hetluften. Jag kommer ihåg det väl. Så Trump föddes i spåren av detta fiasko, även om det idag inte talas om just Irak i USA. Men Trump är ju en produkt av den förtroendekris som dessa krig gav upphov till. Utan 9/11 ingen Donald Trump.
Citera
2024-06-03, 21:42
Medlem
flashmaners avatar
|

Biden Takes Slight Lead In Some Polls After Trump’s Conviction

Det tog inte lång tid efter domen för pendeln att svänga.
Trumpeten har varit körd hela tiden, han har bara inte fattat det ännu.

https://www.forbes.com/sites/saradorn/2024/06/03/biden-vs-trump-2024-election-polls-biden-takes-slight-lead-in-some-polls-after-trumps-conviction/
Citera
2024-06-03, 22:01
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Många TDS-puckon tror att man automatiskt är Trumpsupporter för att man hoppas på att han vinner valet. Så är det inte. Läs noga tills ni begriper:

Trumps jobb är inte att städa upp röran som Biden skapat.
Trumps jobb är att städa upp röran som skapade Biden.

Begriper ni? Varenda obetydlig skit som sitter och håller på den politiska parasiten Biden pissar på det egna byxbenet. Trump måste vinna eftersom något annat alternativ inte verkar existera. Han är inte på vår sida men han kan bränna ner lögnfabriken (vilket gagnar alla andra utom parasiterna som kidnappat den globala makten).

Tröttnar ni aldrig på att konstant ta den i tvåan utan att ens bli bjudna på en drink först?

Vilken röra?
Kan du ge lite exempel. Och vad är det för lögnfabrik? Är väl hans egen du tänker på
Citera
2024-06-03, 22:05
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
När Trump blev aktuell som president runt 2014 var det just krigen i MÖ som var i hetluften. Jag kommer ihåg det väl. Så Trump föddes i spåren av detta fiasko, även om det idag inte talas om just Irak i USA. Men Trump är ju en produkt av den förtroendekris som dessa krig gav upphov till. Utan 9/11 ingen Donald Trump.
Nja. Visst är det en del av det - men en ganska liten del. Skulle nog säga att den största anledningen var invandrigen - det var inte på måfå som "build the wall" blev så poppis. Bodde i Texas då och det var ganska kul .
Citera
2024-06-03, 22:06
Medlem
Kungenshoras avatar
Ingen som tycker det är lite skämmigt att världens snart kanske mäktigaste man fått smisk av en hora?

Är ni alla incels som tror att det är den vita mannens revanch mot feminismen att få smisk på stjärten av en arg kvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in