2024-06-02, 11:18
Medlem
De tror inte att någon kommer tro på att de kan attackera människor som de håller på.
Fan är det för fejk News?
De tror att deras parasiter är något att ha här i 100 år.
Pinsamt!
Aldrig sett ett sjukare psykfall totalt besatt av varje sekund.
Inte normala.
Senast redigerad av jade11 2024-06-02 kl. 11:22.
Citera
2024-06-03, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
du vill naturligtvis inte diskutera din materialism - den är ett axiom som du inte ifrågasätter, den är din snuttefilt.
Nu skrev jag att man skulle diskutera frågan, ämnet för diskussion.
Är det stötande för dig att behöva vara saklig?
Citera
2024-06-03, 09:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad var det jag sa? Du är rädd för Gud och erkänner det också.
Inte speciellt, nej.
Det är jätteroligt hur skitnödigt du måste ändra på vad jag skriver för att du ska kunna ljuga lite.
Du är en desperat lögnare och det får mig att skratta.
Citera
2024-06-03, 09:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Demonstrera" betyder för dig "visa att han är materia, för jag är materialist och tror att endast materia existerar".
Nej, det betyder visa hur du vet det du påstår att du vet. Visa hur du avgör att det är sanning och inte påhitt.
Citat:
Sedan så är materialism kommen till oss mestadels som marxism, som också tänker på banderoller, demagogi och 1 maj.
Är du kry? Är vansinnet nära?
Citat:
Detta är ditt ideologiska bagage.
Nej, det här är dina undanflykter för att slippa demonstrera någonting alls och det är kul att du lyckades få det att handla om mig igen. Du får mig att skratta konstant.
Du är HELT oförmögen att diskutera ämnet och det är hysteriskt kul.
Citera
2024-06-03, 09:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag vill ha en kedja med dom felande länkarna från en art till en annan. That's it.
Vilka felande länkar?
Vilken art anser du saknar mellanformer?
Citera
2024-06-03, 09:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
du erkände att du är rädd att Bibeln stämmer, nu försöker du snygga till det
Inte speciellt rädd, nej.
Citera
2024-06-03, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vilka felande länkar?
Vilken art anser du saknar mellanformer?
Allt innan den kambriska explosionen.
Citera
2024-06-03, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, där ljuger du allt, det är inte alls så att jag får demonstrera "precis hur [jag] vill".
Vem hindrar dig? Är du så rädd för vad jag ska skriva att du inte vågar uttrycka det?
Nej, jag tror snarare att du inte har någon som helst sätt att demonstrera hur du kom till din vidskeplighet.
Citat:
"Demonstrera" betyder för dig "visa att han är materia, för jag är materialist och tror att endast materia existerar".
Så du måste följa mina regler? Kul!
Citat:
Det är vad du kräver att "demonstrera" ska betyda för alla andra.
Jag har aldrig uttryckt detta. Det är kul att du är så frustrerad av mina åsikter.
Citat:
Du föreskriver hur andra ska tänka (nämligen som du själv).
Bara ATT man ska tänka.
Citat:
Du bröstar dig i hemlighet (tror du) med ett axiom (en obevisad förutsättning) för din epistemologi och - faktiskt - även för din ontologi (för du klarar inte av att hålla isär dem).
Det axiomet heter materialism.
Jag efterfrågar om du har en metod.
Du har ingen, så du diskuterar endast min person istället för frågan.
Saaaaaaaad.
Citera
2024-06-03, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jaha? Varför? Jag ser inte hur du kom fram till det.
Dina tydliga spånanden med "det är nog" inblandat. Osäkert och ospecifikt.

Citat:
Olika saker.
Heurestik är mentala genvägar medan rationellt tänkande innebär en mer fullständig analys.
Det bästa av båda världar tror jag på för att inte få en snedvridning åt en extrem.
Det finns inget som hindrar att rationellt tänkande om en sak kan leda till bättre heurestik och vara rationellt.

Citat:
Rationellt tänkande är användbart för att utvärdera de val som står till buds när vi har tillräckligt med information.
Heuristik kan vara användbart för att snabbt navigera i komplexa situationer när vi inte har tillräcklig information.
Och det ena kan informera det andra och därför vara rationellt och inte bara magkänsla.
Citat:
Alla metoder har sina för- och nackdelar samt sina begränsningar.

Det jag kritiserar är böjelsen att blint favorisera en viss metod.
Magkänsla är inte en metod.

Citat:
Vad exakt är ett "inlärt rationellt baserat värdesystem"?
Uppfostran, ex.

Citat:
Se det om du vill som att det rationella tänkandet är en högupplöst bild av verkligheten medan heuristik är en lågupplöst bild.
Vad du säger då är att en högupplöst bild alltid är bättre än en lågupplöst. I alla situationer.
Är det korrekt uppfattat?
Well, det stämmer inte. För ibland är snabbhet bättre. Och en färdigrenderad lågupplöst bild vinner i snabbhet framför en resurskrävande högupplöst bild.

Självklart är det en kompromiss.
Det du pratar om är inte ett alternativ till rationellt tänkande. Det är att reflexivt reagera med begränsad information.
Jag tror du greppar efter halmstrån när jag efterfrågar alternativ till rationell. För det finns inget.
Motsatsen är att vara irrationell och det är ett alternativ men som du säkert inser är det inte ett föredömligt eller produktivt alternativ.

Citat:
Jasså, ja det kan man väl säga om man vill vara lustig, eftersom jag försvarar både heuristik och rationellt tänkande.
Men helst vill jag tro att jag är en försvarare av visdomens medelväg.
Nej, du gillar bara att snömosa tills allt är meningslöst och relativiserat till att vara utan värde för bara där kan dina idéer fungera.

Citat:
Tror du att dina sinnesintryck är baserade på rationellt tänkande?
Rationellt tänkande involverar en medveten bearbetning av information.
Men medvetandet har en väldigt låg bandbredd jämfört med den mängd information som våra sinnen ständigt bearbetar.
Och därför är det bra att vara irrationell? Bra jobbat.

Citat:
Jaha? Varför? Jag ser inte hur du kom fram till det.
Uppenbarligen, för då hade du haft en annan uppfattning.
Du likställer sanning med en fungerande modell och eftersom evolutionen strävar efter funktion måste det vara likställt med sanning och eftersom sanningen i kristendomen är logos, enligt dig, så är det på något vis relevant. Nej, det är strunt och mundiarré.

Citat:
Nu blandar du ihop strategi och moral verkar det som.
Strategi föregås av rationellt tänkande ja. Det är spelteori.
Moral är heuristik.
Vad ska vi med moral till överhuvudtaget om allt bara är en fråga om rationella beslut om hur vi uppnår ett givet mål?
Anser du inte att man kan diskutera moral? Att människor kan anse att saker är rätt eller fel oberoende av varandra och i motsats?

Citat:
Vad menar du med "utreder" moralfrågor?
Diskuterar.
Citat:
Religionen presenterar ett färdigt resultat (heuristik)
Nej. Inlärt.
Citat:
medan "utredningen" föregåtts ungefär så som du beskriver genom att "vässa den moraliska kompassen över tid".
Också inlärt.
Citat:
Det var ju inte så att Moses en dag drog tio Guds bud ur sin hatt.
(Det kanske han gjorde, men det var i så fall för den dramatiska effektens skull.)
Du skall inte stjäla fanns nog långt före Moses, ja. Barn måste också lära sig att det är fel att ta någon annans saker för att de själva inte skulle gilla det om någon tog deras saker.
Citat:
Innan dess hade generationer av tänkare som Moses samlat på sig kunskap baserat på observationer och fört kunskapen vidare.
Så inlärt.

Citat:
Kristen etik är inte från bronsåldern, ifall du har issues med just bronsåldern.
Det är ett exempel men det finns fler. Välj själv.
Jag säger bara att vetenskapen har sina begränsningar på etikens område.
Menar du att såna som Sam Harris ersätter religiöst grundad etik?
Eller vad menar du egentligen?
Under bronsåldern gjordes betydande framsteg inom många områden.
Jag menar att vetenskapen är en metod man kan använda för att filtrera och diskutera även moralfrågor och ditt avfärdande utan alternativ metod annat än "det är fel för att boken säger det" är lustigt.

Citat:
Västcivilisationen verkar falla sönder i brist på moral.
Demonstrera orsakssamband.
Citat:
Vad är fel på de tio Guds bud om de håller samman civilisationen?
För det första fanns de bra moralreglerna innan Gud hittades på och "tio Guds bud" har inget att göra med "det är fel att stjäla". Det är fel att hänvisa till det som tio Guds bud. Dessutom är det inte bara bra bud.
God moral håller samman civilisationen, möjligen.

Citat:
Nej det är omöjligt. Jag begår aldrig logikfel. Jag har en inbyggd krets som ger mig en stöt följt av lätt illamående varje gång jag är på väg att resonera fel.
Konstigt, för du framställde en falsk dikotomi. Som sagt.

Citat:
Jag säger att om du nödvändigtvis vill hävda att religionen har ”ensamrätt” så beror det i så fall på att vetenskapen inte bidragit till att bryta denna religionens ofrivilliga ”ensamrätt” på vissa frågor.
Suck. Jag har sagt att troende vill hävda att religion har ensamrätt. Att all god moral kommer från dem och att de grundat all god moral. Som om det inte fanns innan Moses kastade stenkakor på grisdyrkarna. Typ som när du skrev att "tio Guds bud" håller samman civilisationen. Det tangerar på det påståendet.

Citat:
Jaha?
Du förstår inte?

Citat:
Jaha?
Bra svar.

Citat:
Jag svarar gärna på alla frågor.
Jag ser inte spår av denna "vägran" någonstans.
Det är bara att du uppmärksammar mig på vad jag kan ha missat så löser vi det.
Det gör jag oftast. När det är lönt.

Citat:
1. Man börjar med att klart och tydligt definiera de metafysiska begrepp som ska undersökas.
Det här är viktigt eftersom människor verkar ha blandat ihop begreppen rejält här.

2. Du antar till exempel att metafysik = övernaturligt.
I så fall är mitt enkla svar på din fråga att jag inte tror på övernaturligt.

I annat fall, starta vid "1."

Ok?
Metafysik, andligt, övernaturligt, transcendent, immateriellt.
Det är mestadels synonymt och är "övrigt-lådan" allt hamnar i som man påstår men inte klarar av att leda i bevisning eller testning och inte klarar av att tydligt definiera .
Hur definierar du tydligt metafysiska begrepp? Vad kan ens undersökas?
Det mesta troende pratar om är ju ofalsifierbart. Av design, måhända.
Citera
2024-06-03, 10:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu skrev jag att man skulle diskutera frågan, ämnet för diskussion.
Är det stötande för dig att behöva vara saklig?
ah, precis detta är den springande punkten: materialismen måste antas av alla, som en diarré sprider du den runt och kladdar ner alla som kommer nära. När så alla smittats ner och bajsat på sig tillsammans med dig, då är du nöjd, dessförinnan inte.
Citera
2024-06-03, 10:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Inte speciellt, nej.
Det är jätteroligt hur skitnödigt du måste ändra på vad jag skriver för att du ska kunna ljuga lite.
Du är en desperat lögnare och det får mig att skratta.
så du är rädd, tack för att många gånger ha bekräftat detta
Citera
2024-06-03, 10:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det betyder visa hur du vet det du påstår att du vet. Visa hur du avgör att det är sanning och inte påhitt.
Är du kry? Är vansinnet nära?

Nej, det här är dina undanflykter för att slippa demonstrera någonting alls och det är kul att du lyckades få det att handla om mig igen. Du får mig att skratta konstant.
Du är HELT oförmögen att diskutera ämnet och det är hysteriskt kul.
Det är du som är materialist, och en axiomatisk sådan. Detta är sakläget, och du kan inte komma ifrån det genom ordbajs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in