2024-05-31, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Chansen är så liten att det är omöjligt om det inte finns typ 10^1000 universum av vår storlek.

Enligt mig.
Helt draget ur röven alltså. Bra, då vet vi det.
Citera
2024-05-31, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Helt draget ur röven alltså. Bra, då vet vi det.
Nej från boken jag skrev om som du inte kände till.
Citera
2024-05-31, 17:48
Medlem
Citat:
Nej från boken jag skrev om som du inte kände till.
Det skrev du inte. Du skrev ”enligt mig”. Du är inte så bra på att föra vettiga argument va?
Citera
2024-05-31, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det skrev du inte. Du skrev ”enligt mig”. Du är inte så bra på att föra vettiga argument va?
Enligt mig också.
Citera
2024-05-31, 18:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det låter som ett obefogat påstående. Ytterligare en cop out.

Jaha? Varför? Jag ser inte hur du kom fram till det.

Citat:
Det finns inget som säger att social heurestik inte skulle vara rationellt.

Olika saker.
Heurestik är mentala genvägar medan rationellt tänkande innebär en mer fullständig analys.
Det bästa av båda världar tror jag på för att inte få en snedvridning åt en extrem.

Citat:
Det var du som hävdade undantag till rationellt tänkande som funktionellt och då måste man vara precis i sin beskrivning av vad det är man hävdar.

Rationellt tänkande är användbart för att utvärdera de val som står till buds när vi har tillräckligt med information.
Heuristik kan vara användbart för att snabbt navigera i komplexa situationer när vi inte har tillräcklig information.

Alla metoder har sina för- och nackdelar samt sina begränsningar.

Det jag kritiserar är böjelsen att blint favorisera en viss metod.

Citat:
Men du påstod att det inte behöver vara negativt att vi, som du påstod, till stor del inte är rationella till vår vardag. Om det då inte är föredömligt att öka mängden rationalitet så är det ju att begränsa. Jag menar att rationalitet i alla lägen förbättrar och även om det finns inlärda heuristiska beteenden så är det möjligen sprunget ur ett inlärt, rationellt baserat, värdesystem och då är det bättre än ett inlärt, irrationellt baserat, värdesystem. Om det inte råkar vara så att det irrationella system från ett rationellt perspektiv är bra och funktionellt, men då blir det ju rationellt igen.

Vad exakt är ett "inlärt rationellt baserat värdesystem"?

Se det om du vill som att det rationella tänkandet är en högupplöst bild av verkligheten medan heuristik är en lågupplöst bild.
Vad du säger då är att en högupplöst bild alltid är bättre än en lågupplöst. I alla situationer.
Är det korrekt uppfattat?
Well, det stämmer inte. För ibland är snabbhet bättre. Och en färdigrenderad lågupplöst bild vinner i snabbhet framför en resurskrävande högupplöst bild.

Självklart är det en kompromiss.

Citat:
Du försvarade det irrationella.

Jasså, ja det kan man väl säga om man vill vara lustig, eftersom jag försvarar både heuristik och rationellt tänkande.
Men helst vill jag tro att jag är en försvarare av visdomens medelväg.

Tror du att dina sinnesintryck är baserade på rationellt tänkande?
Rationellt tänkande involverar en medveten bearbetning av information.
Men medvetandet har en väldigt låg bandbredd jämfört med den mängd information som våra sinnen ständigt bearbetar.

Citat:
Snömos. Strunt.

Jaha? Varför? Jag ser inte hur du kom fram till det.

Citat:
Vi diskuterar ju moraliteten i saker hela tiden, gör jämförelser, ser på utkomster och trender för att avgöra vad som är mest nytta och minst skada. Vi skapar alltså modeller för att vässa vår moraliska kompass över tid. Samhället utesluter ju ofta irrationella morallagar och tyckanden som inte kan försvaras rationellt och genom att demonstrera fördelar/nackdelar.
Så, det är självklart och det är något vi gör hela tiden.
Vem utreder moralfrågor på andra sätt? Och hur? Och på vilket sätt skulle det vara föredömligt?

Nu blandar du ihop strategi och moral verkar det som.
Strategi föregås av rationellt tänkande ja. Det är spelteori.
Moral är heuristik.
Vad ska vi med moral till överhuvudtaget om allt bara är en fråga om rationella beslut om hur vi uppnår ett givet mål?

Vad menar du med "utreder" moralfrågor?
Religionen presenterar ett färdigt resultat (heuristik) medan "utredningen" föregåtts ungefär så som du beskriver genom att "vässa den moraliska kompassen över tid".
Det var ju inte så att Moses en dag drog tio Guds bud ur sin hatt.
(Det kanske han gjorde, men det var i så fall för den dramatiska effektens skull.)
Innan dess hade generationer av tänkare som Moses samlat på sig kunskap baserat på observationer och fört kunskapen vidare.

Citat:
Du påstod att vetenskapen hade begräsningar med att besvara etiska frågor, men du har inte presenterat något alternativt sätt eller metod. Bara att vetenskapen är begränsad i det. Så vad är det bättre alternativet? Läsa innantill till bronsåldersmänniskors moral?

Kristen etik är inte från bronsåldern, ifall du har issues med just bronsåldern.
Det är ett exempel men det finns fler. Välj själv.
Jag säger bara att vetenskapen har sina begränsningar på etikens område.
Menar du att såna som Sam Harris ersätter religiöst grundad etik?
Eller vad menar du egentligen?

Under bronsåldern gjordes betydande framsteg inom många områden.
Västcivilisationen verkar falla sönder i brist på moral. Vad är fel på de tio Guds bud om de håller samman civilisationen?

Citat:
Men du framställde det som de två enda perspektiven som var godtagbara och att man automatiskt övergår till det ena när man anser att det andra inte fungerar. Därför menade du att religion har ensamrätt. Du begår ett logikfel.

Nej det är omöjligt. Jag begår aldrig logikfel. Jag har en inbyggd krets som ger mig en stöt följt av lätt illamående varje gång jag är på väg att resonera fel.

Jag säger att om du nödvändigtvis vill hävda att religionen har ”ensamrätt” så beror det i så fall på att vetenskapen inte bidragit till att bryta denna religionens ofrivilliga ”ensamrätt” på vissa frågor.

Citat:
Nej, oavsett om de påstår ensamrätt eller inte så påverkar det inte påtagligt vetenskapen. Däremot HÄVDAS det en massa från religiöst håll.
Det är skillnad på att göra och att påstå.

Jaha?

Citat:
Du påstod det.

Jaha?

Citat:
Det låter religiöst när man hävdar något men vägrar styrka det.

Jag svarar gärna på alla frågor.
Jag ser inte spår av denna "vägran" någonstans.
Det är bara att du uppmärksammar mig på vad jag kan ha missat så löser vi det.

Citat:
Så hur gör man en fungerande (förutsägande) modell inom metafysik.
Förklara hur man producerar förutsägbara resultat.

1. Man börjar med att klart och tydligt definiera de metafysiska begrepp som ska undersökas.
Det här är viktigt eftersom människor verkar ha blandat ihop begreppen rejält här.

2. Du antar till exempel att metafysik = övernaturligt.
I så fall är mitt enkla svar på din fråga att jag inte tror på övernaturligt.

I annat fall, starta vid "1."

Ok?
Senast redigerad av Flammarion 2024-05-31 kl. 18:23. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-06-01, 10:15
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att evolution inte fungerar.
Men den fungerar inte alls som merparten av oss tror.
Enligt mig.

Vad baserar du det på?
Är du något slags geni som är något nytt på spåret som ställer övrig forskarvärd i skamvrån?

Eller är du en idiot, för dum för att inse att dina åsikter inte dikterar verkligheten?
Citera
2024-06-01, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Vad baserar du det på?
Är du något slags geni som är något nytt på spåret som ställer övrig forskarvärd i skamvrån?

Eller är du en idiot, för dum för att inse att dina åsikter inte dikterar verkligheten?
Jag baserar det på sannolikhetsteori.
Citera
2024-06-01, 11:09
Bannlyst
"But those predecessors of the Cambrian creatures are missing. Darwin himself was disturbed by their absence from the fossil record. He believed they would turn up eventually. Some of his contemporaries (such as the eminent Harvard biologist Louis Agassiz) held that the fossil record was clear enough already, and showed that Darwin’s theory was wrong. Perhaps only a few sites had been searched for fossils, but they had been searched straight down. The Cambrian explosion had been unearthed, and beneath those Cambrian creatures their Precambrian predecessors should have been waiting—and weren’t. In fact, the fossil record as a whole lacked the upward-branching structure Darwin predicted."

https://claremontreviewofbooks.com/giving-up-darwin/
Citera
2024-06-01, 12:52
Medlem
De verkar planera saker på vissa som är omöjliga komma ur.
Men då deras energier är för påträngande är de inget att ha.
Men de gör det värre om man tycker det..
Spred så mycket skit till mig om deras syfte också.
Oförlåtligt anser jag.
Shapeshifters som är besatta av energier, sjukdomar och privatliv.
De skrattar åt sånt inte kloka.
Vad ska kyrkan göra åt de här eller andra som har sina "förmågor"?

Har fått mitt bevis iaf.
Och vet hur det ser ut när de är ute efter något.
Böner är överflödiga.
Citera
2024-06-02, 08:07
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns definitivt en förklaring på livets uppkomst, men den är som sagt inte bevisad. https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
Återigen. "Makroevolution" är inget annat än vanlig evolution men i fler steg. Är du närmre besläktad med din far än din farfar? Och är du närmare besläktad med dom än vad du är din farfarfarfarfar.....farfarfarsfar? Där har du skillnaden mellan "makroevolution" och "mikroevolution" eller vad ni nu kallar det.

Du kanske tänker rätt, förklarar fel:

Mikroevolution är små förändringar inom SAMMA art. T.ex en giraff som får längre o längre hals.
Makroevolution är hur en fisk blev en fågel, hur nya arter uppstod från andra osv, och tyvärr finns det ingen objektiv studie som bevisar det.

Däremot finns det många studier som antyder att Makroevolution är en felaktig teori, exempelvis Stoeckle & Thaler 2018 som genomförde den största genetiska DNA studien någonsin för att påvisa makroevolution. Tyvärr kom de fram till exakt det motsatta, att >90% av alla arter uppkom ungefär samtidigt. Inklusive människan.

Stoeckle & Thaler, världens mest omfattande DNA studie av COI-barcode:
https://phe.rockefeller.edu/wp-content/uploads/2018/12/Stoeckle-Thaler-Final-reduced-002.pdf

Artikel som summerar studien med en intervju med forskarna:
https://phys.org/news/2018-05-gene-survey-reveals-facets-evolution.html

Du får gärna presentera någon studie som påvisar makroevolution.

Citat:
livets uppkomst är en fullkomlig gåta.

Fler seriösa forskare börjar ifrågasätta nuvarande teorier, men det kräver en expansion av debatten eftersom allt som inte är ”abiogenesis” per definition tolkas som en religiös förevändning. Det är därför evolutions-forskare föredrar omskrivningar, t.ex ”pathways” och ”directions” som inte är lika förbjudet. Men de går på en skör tråd.
Citera
2024-06-02, 09:49
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns definitivt en förklaring på livets uppkomst, men den är som sagt inte bevisad.

Abiogenesis-Hypotesen (som du länkade från Wikipedia), Övergången från icke liv till biologiskt liv, har tyvärr aldrig observerats i ett enda experiment under >100 års seriös forskning i ämnet.

Du får gärna länka mig den forskning som kommit närmast att bevisa detta.
Det räcker med att du länkar den du tycker är mest trovärdig.

En.
Citera
2024-06-02, 10:35
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Makroevolutionen står på solid vetenskaplig grund.

...Makroevolution, som refererar till storskaliga evolutionära förändringar över långa tidsperioder, inklusive uppkomsten av nya arter, släkten, familjer och högre taxonomiska nivåer, är en väl etablerad vetenskaplig teori som stöds av en omfattande mängd bevis. Här är några av de viktigaste bevisen för makroevolution:

1. Fossilrekordet: Fossilfynd visar på en gradvis förändring av arter över miljontals år. Exempelvis visar övergångsfossil som Tiktaalik, som har egenskaper både från fiskar och tidiga fyrfotadjur, på utvecklingen av landlevande ryggradsdjur från fiskliknande förfäder.

2. DNA-sekvenser visar på genetiska likheter mellan olika organismer. Till exempel har människor och schimpanser över 98% av sitt DNA gemensamt, vilket indikerar en nära gemensam förfader.

3. Biogeografi: Geografisk fördelning av arter stödjer evolutionsteorin. Liknande arter finns på kontinenter som tidigare var sammanlänkade, och unika arter på isolerade öar utvecklas ofta till att bli mycket olika sina närmaste släktingar på fastlandet.

4. Experimentell evolution: Laboratorie- och fältstudier har observerat evolutionära förändringar inom relativt korta tidsramar. Ett välkänt exempel är Lenski-experimentet med E. coli-bakterier, som över tiotusentals generationer har visat på signifikanta genetiska och fenotypiska förändringar.

5. Medan makroevolution är väl bevisad och allmänt accepterad....

6. finns det motbevis?
Argumentet om "irreducibel komplexitet" föreslår att vissa biologiska strukturer är för komplexa för att ha utvecklats genom naturligt urval. Vetenskaplig forskning har dock visat hur komplexa strukturer kan utvecklas genom stegvisa förändringar, med varje steg medföra någon form av selektiv fördel. Exempel inkluderar utvecklingen av ögat och bakterieflagellen.

7. Sammanfattningsvis finns det inga hållbara vetenskapliga motbevis mot evolutionsteorin.

Bra summerat inlägg, kudos!
Till skillnad från många andra grundar du dina påståenden och det är enkelt att förstå dem. Dock vill jag förtydliga några av dina punkter, det är ju alltid intressant med en fördjupning:

1. 2010 publicerade Nature en artikel som delvis omkullkastar Tiktaalik då fossilfynd pekade på en fyrbent "beast", 18 miljoner år före Tiktaali. Från Science.org:

"We thought we'd pinned down the origin of limbed tetrapods," says Jennifer Clack of the University of Cambridge in the United Kingdom. "We have to rethink the whole thing."

Tracks dating back nearly 400 million years ago change ideas on how early land animals evolved:
https://www.science.org/content/article/ancient-four-legged-beasts-leave-their-mark

2. Detta var något man trodde, fram till den största DNA studien någonsin som utfördes 2018 av Stoeckler och Thaler och publicerades i Human Evolution.

Studien av 5 miljoner DNA Barcodes (COI Gene i mtDNA) som inkluderar 100.000 arter, visar att över 90% är ungefär lika gamla eller 100.000-200.000 år.

Thaler säger själv: "This conclusion is very surprising, and I fought against it as hard as I could"

Länk till studien:
https://phe.rockefeller.edu/wp-content/uploads/2018/12/Stoeckle-Thaler-Final-reduced-002.pdf

Länk till citatet:
https://phys.org/news/2018-05-gene-survey-reveals-facets-evolution.html

3. Det finns många förklaringar till arternas migration och DNA-studien ovan är betydligt mer precis.

4. Lenskis experiment är mycket intressant, har du läst och följt forskningen själv?
Studien har itererat över 75000 generationer av E. Coli-bakterien i snart 30 år (experimentet fortgår) för att se hur arvmassan förändras över tid. 75000 generationer är i mänskligt format, över 1,5 miljoner år så tidsspannet är signifikant.

Det finns positiva och negativa saker att säga om studien. Jag vill inte vara mestadels negativ även om det är svårt att se ett samband mellan studien och "bevis för makroevolution" öht. T.ex, det mest signifikanta i studien var att bakterien visade på förmåga att använda citrat som "föda".

Men du får gärna berätta HUR Lenskis studie påvisar makroevolution och vilken av rapporterna du hänvisar till.

5+7. Mainstream Media vill gärna propagera detta, men objektiv forskning har svårare att framställa detta bevis. Populistisk vetenskap ska skiljas från seriös forskning och presenterade studier. De punkter du nämnt är vaga och inte i närheten av ett bevis.

6. Har du en källa på att vetenskapen har debunkat "irreducibel komplexitet"?

7. Jag har presenterat några nu. Punkt 4 kan jag återkomma till när jag läst den rapport du rekommenderar i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in