2024-06-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om vi skulle leka med tanken ändå att KM inte var den som gick med Helena och han har heller inget som helst att dölja heller, så måste vi hitta en helt annan förklaring

Ja, med tanke pa att polisen har vant pa varenda liten sten, plockat in specialsnutar for undercover operations i flera ar, spenderat manga miljoner av skattebetalarnas pengar, pressat honom i manga forhor och undersokt allt med denne man i 20+ ars tid och inte ens hittat nog for atal sa ar det nog dags att slappa honom. Eller vill du spendera 30 ar till och tusentals inlagg pa en person du redan sagt omojligt kan vara mordaren ? Kanske dags att ga vidare ? Gar ju alltid att atervanda, ingen hindrar dig att posta nya inlagg.

Och polisen haller fortfarande HA gaendes sjalv pa torget som den sist bekraftade observationen. Inte HA pa en bro med en man. Det ar massor av resurser bortkastade pa ett vittne som polisen sjalva inte ens haller som vattentatt. Och ingen i denna trad vet forfarande vad den officiella vittnesutsagan ar. Innan nagon sett den sa ar allt annat spekulationer.

Jag slanger in en fraga till for traden. Tror detta aldrig tagits upp pa nastan 5000 sidor. Var HA singel, och om sa var fallet, vem var hennes senaste pojkvan ? HA var 22, inte 16. Det lar ju ha funnits en del grabbar i hennes liv.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-03 kl. 01:53.
Citera
2024-06-03, 05:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell

Jag slanger in en fraga till for traden. Tror detta aldrig tagits upp pa nastan 5000 sidor. Var HA singel, och om sa var fallet, vem var hennes senaste pojkvan ? HA var 22, inte 16. Det lar ju ha funnits en del grabbar i hennes liv.

Fullt relevant fråga.
I början av tråden nämns att det fanns ett rykte om att hon hade ett förhållande med en gift lärare som hade en amerikanare. Samt att hon skulle ha varit gravid.
Jag frågade flera år senare, här i tråden, om det finns någon bärighet i det ryktet. Jag fick inget ordentligt svar, vilket jag tolkar som att ingen i tråden har något mer att säga om detta, man har hört ryktet, men vet inget. En annan möjlighet kan vara att det finns de som läser här i tråden, men som väljer att hålla tyst.
Pojkvänner, umgänge etc har kanske U kunskap om, och kanske Pernilla W. Men vi inser ju alla att de inte kommer att yppa något här. De har gissningsvis givit information till polisen, så varför skulle de gå ut på detta forum där rykten och spekulationer står som spön i backen, och spä på dem ännu mer.

Ugglan och IB03 (jag gissar att signaturen syftar på IB-affären eftersom du har en bild på IB-chefen), gör ett hästjobb och det är möjligt att de kommit lösningen på spåren. men för att nå ännu längre behöver vi fakta om hennes liv och leverne. Om vi är fast övertygade om att brottet handlar om att det var ett närmande som gick överstyr, ja då passar kanske både KM och danskarna in (och antagligen några fler). Men lek med tanken att upprinnelsen till brottet ligger en tid tillbaka och är att finna i något som skedde tillsammans med någon person som vi överhuvudtaget inte har kännedom om.
Citera
2024-06-03, 05:38
Medlem
olasvenssons avatar
Letar polisen efter henne?
Citera
2024-06-03, 05:49
Medlem
olasvenssons avatar
https://sverigesradio.se/grupp/24077

Fallet Helena dokumentär.
Citera
2024-06-03, 07:43
Medlem
RFTs avatar
Angående Helena och ev förhållande med ”läraren med amerikanare”.
2022-12-13 kl 9.20 skriver du IB03:
”Jag får stark anledning att misstänka denne”
Och så utvecklar du dina teorier.

Hur ligger landet hos dig nu; när det handlar om denne lärare?

Rykten i tråden (alltid dessa rykten…) menar att H var gravid och hotade avslöja saken för lärarens fru/sambo. Om det finns NÅGON SOM HELST GRUND för dessa rykten, så kan ju detta vara ett motiv. Lek med tanken att det var han och Helena som Prinzessans och Kvasta-Saras vittne såg, när det vittnet såg en man och en kvinna gräla vid en bil. Helena hoppar ur bilen i affekt; mannen går ur bilen och knuffar in henne igen; hon sitter kvar, därför att hon ändå vill fortsätta ”samtalet”.
Citera
2024-06-03, 09:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Rykten i tråden (alltid dessa rykten…) menar att H var gravid och hotade avslöja saken för lärarens fru/sambo. Om det finns NÅGON SOM HELST GRUND för dessa rykten, så kan ju detta vara ett motiv. Lek med tanken att det var han och Helena som Prinzessans och Kvasta-Saras vittne såg, när det vittnet såg en man och en kvinna gräla vid en bil. Helena hoppar ur bilen i affekt; mannen går ur bilen och knuffar in henne igen; hon sitter kvar, därför att hon ändå vill fortsätta ”samtalet”.

Som sagt, alla de spår och namn jag tidigare har tittat in på är för mig helt avförda för att det inte finns någon som helst konkret som ens tar dem nära brottsplatsen denna natt samt dess eftermäle. Alla dessa namn är av mig grundligt genomgångna samt efter bollande med andra tråddeltagare och deras uppfattningar, analyser och reaktioner på dessa så är dessa namn och spår helt enkelt inte sannolika som GM. Jag "säger de namn och de spår", ja detta innefattar varenda namn och spår i hela tråden typ.

Jag stannar på de till slut som jag anser vara det mest sannolikt och där det finns besvärande konkreta uppgifter till också. De inblandade är som var på brottsplatsen enligt mig är de tre danskarna JohLa, PN och ErAn. KM fanns på plats där också. Här stannar jag, för jag ser ingen annat trovärdigt alternativ som kan ersätta dessa. Danskarna har jag haft som GM sen juli förra året, KMs inbladning fick jag klart för mig för ett tag sen här då. Det berömda uttrycket: "polletten ramlar ner" till slut är ledordet här.
Citera
2024-06-03, 09:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Pojkvännen i fråga är ThSt. Uppgift från Freija21 är att han initialt var mest misstänkt i kompisgänget. Jag vet dock inte trovärdigheten hos Freija21....

Han var ihop med ASP vid denna tid men hon bodde i annan stad så han kan ju ha varit otrogen, dvs haft Helena som kk.

De första ryktena om Helenas hundkompis drog åt två håll, lärare eller person i omvårdnadsyrke. Bägge stämmer in på ThSt som var både lärare och sjukgymnast. Han skall ha varit på Stadt den natten, bodde strax söder om torget.

Att läsa vad Prinzezzan skriver om hundvittnet och/eller ThSt är mycket intressant. PLX309 frågade härom dagen om Prinzezzan har källor inom polisen, en intressant fråga, men PLX309 kanske snarare borde fråga Prinzezzan om hon har JohLa eller ThSt som källa direkt eller via ombud.

Frågan är extremt relevant för om hon har ThSt som direkt eller indirekt källa så finns det saker hon INTE fått via honom. Tex måste hon initialt ha varit helt omedveten om att ThSt var hundkompis med Helena. PaRu påstås ha identifierat ThSt som hundkompisen och att PaRu "retat" Helena rörande denne. Han skall då ha identifierat ThSt via foto. Divandil, eöler vad hon kallas, har doch frågat PaRu just om "ThSt" och då fåt veta att han inte var hundvittnet. Divandil undrar vem PaRu ljög för (frågan ställdes efter PaRu:s död). Prinzezzan försvarar det med att PaRu varit dålig på namn, men det är ingen bra förklaring eftersom Divandil frågade med namn... Men även om Prinzezzan talar sanning så blir slutsatsen att Helena kan ha valt att endast ses med ThSt på oskyldigt sätt, dvs som hundkomois som råkar mötas men inte som passagerare i hans bil och därför släppts av på Runstensvägen.

Möjligtvis är Prinzezzans källa snarare en person nära ThSt och hon använder döde PaRu som källa för att slippa svara.

En annan intressant fråga är om paret ThSt/ASP hade en vit bil. Den kan då ha varit skriven på ASP men nyttjad av ThSt. I så fall kan bilen, såsom skriven i annan stad, ha ungått intresse.

Vore mycket intressant om Prinzezzan kunde redogöra för ThSt resp Asp:s bilinnehav aktuell tid.

Jag tror att Prinzezzan är den som sagt att ASP var bortrest aktuell natt, dvs ASP är inte alibi för ThSt. Minns då prinzezzan var ASP var?

Någon har i tråden uppgett att ThSt hade alibi vilket rimmar illa med Freijas uppgift att ThSt initialt var misstänkt. Vem påstår att ThSt har alibi? Prinzezzan?

Kan ryktet om Helenas graviditet komma från någon som kände till Helenas affär med ThSt?

ThSt är definitivt intressant att få mer uppgifter om, men jag tror på två personer och ThSt är en man kort...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-06-03 kl. 09:56.
Citera
2024-06-03, 09:54
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Enligt goda källor hos Mariestadspolisen så är den person som skall ha gjort det en dåtid lärare, han var mkt äldre än henne och gift/sambo samt barn.
Dom hade ett förhållande. Det sägs att hon var gravid med han och skulle avslöja det för hans hustru. Det finns tydligen saker på killen men inget som kan/kunde leda till gripande.
Det bästa som skulle kunna hänt var att dom fann kroppen och därmed ev. hittade besudlingar eller andra spår.
Idag är det praktiskt taget hopplöst fall. Ingen kropp, det har gått 22 år, kroppen är i vart fall knappast i skick för säkrande av spår om en hittades.
Den misstänkte var väldigt intresserad av bilar och hade på den tiden en amerikanare.
Citat:
Det kanske är så att lösningen och rätt spår går att finna redan på sidan 1, i denna tråd.

Läraren som hade en amerikanare. Jag får stark anledning att misstänka denne, för här finns då ett verkligt motiv bakom denna handling. Alltså att offret och GM kände varann sen tidigare, jag säger inte att Helena bör ha känt denne lärare mycket väl, hans mörka sida kände hon då uppenbarligen inte riktigt till. Men att de då kan ändock ha haft ett sorts hemligt förhållande. Att det skulle hemlighållas var viktigt för läraren så att inte hans fru/sambo fick veta, för att de väntade barn senare på hösten samma år.

Den som kan passa in väldigt bra på denna lärare är Pet*r Var*s (tidigare Johans*on, Feneli*s).
Enligt en källa jag fått till mig skall denne PV ha åkt runt i en jänkare vid denne tid, en Dodge. Om det stämmer är det än mer graverande för denne, med denna utgångspunkt i det HeroesS skriver. Lägg till att han stämmer in mycket bra på mannen som sprang från sjukhusparkeringen 4.20 och att han hade vid denna tid slipade pilotglasögon (trots att det hade blivit omodernt).

Han var som sagt lärare också 1992. Han hade fru/sambo som väntade barn. Han var 2 år äldre än Helena. Åldern här är det enda som inte stämmer helt och fullt med vad HeroesSilenco skriver. Att han skulle varit betydligt äldre ställer jag mig ändå lite frågande till om det verkligen skulle vara troligt. Vi får också tänka här vilka alternativ det finns att tillgå i Mariestad som var lärare. Denne Uno H är ju helt utesluten. PV var lärare i Skövde men skall ha hängt mycket i Mariestad i och med att han hade sina gamla kompisar där, även jaktmarker...

HeroesS skriver att de i så fall skulle åkt amerikanaren dit till Ekudden denna natt bör ju då vara fel om vi tar hänsyn till Killarnas vittnesmål. Det kan då ha varit medhjälparens bil.

Jag har tagit upp denne Ben*y Anders*on (f.1970) förut som kan ha hängt med denne PV då. Denne BA har jag för mig också skall ha varit lärare, kanske om han arbetar på Vadsbo Gymnasiet. Inte helt hundra på det. Jag kan ha fel.

Enligt det jag har fått till mig i PM skall också en Tomas umgåtts med PV på denna tid, rättare sagt Tum*as Stenb*rg (f.1962). Han var också lärare och vad jag även starkt misstänker även golfare som de båda andra 1992. Denne TS hade inte familj då. Han verkar vara aktiv och duktig med golf även idag då. Jag får då även en uppfattningen om att denne idrottslärare var/är då vältränad och ungdomlig i sättet. Jag håller det inte då som omöjligt att han kan ha umgåtts och känt denne PV på denna tid.
Att Helena blev mördad av ngn hon kände rätt väl är ytterst sannolikt, att det fanns en orsak till dispyt dem emellan som spårade ur och hon miste livet är lika sannolikt. Dvs Helena blev inte dödad av ngn random okänd/okända för henne. Att hitta ev motiv bakom Helenas försvinnande är a.o. för fallet.

Vem är egentligen den lärare vilken Helena sägs haft ett förbjudet förhållande med och som därav blivit misstänkt här i tråden, var Helena gravid, visste Ulrika om detta?
Citera
2024-06-03, 09:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att Helena blev mördad av ngn hon kände rätt väl är ytterst sannolikt, att det fanns en orsak till dispyt dem emellan som spårade ur och hon miste livet är lika sannolikt. Dvs Helena blev inte dödad av ngn random okänd/okända för henne. Att hitta ev motiv bakom Helenas försvinnande är a.o. för fallet.

Vem är egentligen den lärare vilken Helena sägs haft ett förbjudet förhållande med och som därav blivit misstänkt här i tråden, var Helena gravid, visste Ulrika om detta?

Det ligger nog i sakens natur att om ThSt gjort Helena gravid i samband med en otrohetsaffär så är det ytterst få som vet om det... Det kan vara så att någon vän till Helena bara anat...

Vet någon om Helena drack alkohol? Brukar ju vara ett tecken när tjejer slutar....
Citera
2024-06-03, 10:00
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det ligger nog i sakens natur att om ThSt gjort Helena gravid i samband med en otrohetsaffär så är det ytterst få som vet om det... Det kan vara så att någon vän till Helena bara anat...

Vet någon om Helena drack alkohol? Brukar ju vara ett tecken när tjejer slutar....

Intressant fråga, drack Helena ngt på Stadt den kvällen, en mkt relevant fråga.
Citera
2024-06-03, 10:05
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
De inblandade är som var på brottsplatsen enligt mig är de tre danskarna JohLa, PN och ErAn. KM fanns på plats där också. Här stannar jag, för jag ser ingen annat trovärdigt alternativ som kan ersätta dessa. Danskarna har jag haft som GM sen juli förra året, KMs inbladning fick jag klart för mig för ett tag sen här då. Det berömda uttrycket: "polletten ramlar ner" till slut är ledordet här.

Käre Mästerdetektiv du verkar ha gott om poletter 😅, det är ju inte den första som ramlar ner för dej och lika maniskt säker är du efter att varje polett ramlat ner.

Denna din teori om att Danskarna skulle ha packat in Helena i bagageluckan och därefter kört henne till Aalborg är ju så dum att klockorna stannar och blommorna vissnar! INGEN kör med ett lik i bagageluckan på en färja, risken att kunna bli upptäckt är ju alldeles för stor, har du otur åker du på en rutinkontroll, har du otur så har Tullen en knarkhund som går igenom bildäck. NEJ den storyn passar hemma i nästa Jönssonligafilm 😅📽🎬 inte i verkligheten, varför köra Helena till Aalborg när man kan dumpa henne på tusen olika platser i Sverige.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-06-03 kl. 10:30.
Citera
2024-06-03, 10:20
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, med tanke pa att polisen har vant pa varenda liten sten, plockat in specialsnutar for undercover operations i flera ar, spenderat manga miljoner av skattebetalarnas pengar, pressat honom i manga forhor och undersokt allt med denne man i 20+ ars tid och inte ens hittat nog for atal sa ar det nog dags att slappa honom. Eller vill du spendera 30 ar till och tusentals inlagg pa en person du redan sagt omojligt kan vara mordaren ? Kanske dags att ga vidare ? Gar ju alltid att atervanda, ingen hindrar dig att posta nya inlagg.

Och polisen haller fortfarande HA gaendes sjalv pa torget som den sist bekraftade observationen. Inte HA pa en bro med en man. Det ar massor av resurser bortkastade pa ett vittne som polisen sjalva inte ens haller som vattentatt. Och ingen i denna trad vet forfarande vad den officiella vittnesutsagan ar. Innan nagon sett den sa ar allt annat spekulationer.

Polisen är ju inte helt bakom flötet och det måste ju ha en viss vana och kunnande att få puls och samla indicier mot de , de anser vara misstänkta. KM har mycket besvärande omständigheter mot sig och man behöver inte var ett geni för att förstå detta varför polisen aldrig kunnat släppa honom i tanken.

Varför de till slut måste släppa KM från denna brottsrubricering: skäligen misstänkt för mord är att hans DNA ej fanns på Helenas skor. Det är också så att om han måste kunna vara GM så måste han ha tillgång till B I L och detta också inom rimlig tid, alltså direkt när han och Helena når Kohagen.

DET GÅR ALLTSÅ INTE HA BÅDE OCH. Om polisen säger att han gick med Helena på bron och sedan vek av höger ner på stigen emellan fängelset och ån. HUR skall hans bil helt plötsligt stå där parkerad när det kommer upp på Ekuddenvägen ? Att han skall få tag i en bil snabbt /överhuvudtaget inom i detta tidsfönster är helt uteslutet.

Det är väl ändå så att vi bör se polisens perspektiv här för att förstå detta. Det är för det första ett mycket annorlunda brott detta och för polisen så är det mycket märkligt för dem att ta till sig detta koncept med flera inblandade GM. Det brukar alltid vara en GM när det handlar om något sådant här och en närstående. Det är också juridiken som blir mycket besvärlig om de är flera, att reda ut VEM SOM GJORT VAD. Det är också så att polisen får väl också ta i med brottsrubriceringen också för att brott som inte gäller mord är preskriberat. Annars kan han ju inte förhöras, häktas eller åtalas. Medhjälp till mord kanske inte är det, men då bygger det på fler GM.

Polisen har inte KM misstänkt i alla år samt plöjt ner mycket resurser i detta utan att de sett en röd tråd med allt vad gäller KM. Den röda tråden kan alla se men det är hans ROLL på brottsplatsen som ej stämmer, för han KAN INTE varit ensam GM för detta är HELT OMÖJLIGT.
Senast redigerad av IB03 2024-06-03 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in