2024-06-02, 12:19
  #73
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Möjligt. Men här pratar vi ju global temperatur.
https://pbs.twimg.com/media/EWYZ3p3XgAED7Qt.jpg

https://ourchangingclimate.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/03/shakun_marcott_hadcrut4_a1b_eng.png?w=899&h=713

https://www.nature.com/articles/nature10915

https://www.science.org/doi/10.1126/science.1228026
Som framgår av följande graf befinner vi oss i en historiskt sett kall period:
https://www.climate.gov/media/11332
Citera
2024-06-02, 12:28
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kuk.i.torsk
Den här frågan är riktad till personer som anser att global uppvärmning äger rum, men att anledningen till uppvärmningen inte orsakas av människan.
Hur varm kommer planeten bli?

Bland de som tror människans utsläpp av växthusgaser är anledningen till uppvärmningen talas det om mellan +1.5C till +2C. Bland klimatalarmisterna +4C till +6C eller ännu mer.

Jag har inte sett några siffror på hur varmt det kommer bli från de som tror global uppvärmning inte är orsakad av människor.

Ni som tror global uppvärmning inte orsakas av människan: hur varmt kommer det bli och vad blir konsekvenserna av uppvärmningen? Om jorden blir +4C varmare borde effekterna på naturen, jordbruk, vattentillgång, osv vara likadan oavsett om uppvärmningen orsakas av människan eller inte.
När vätet i solen tar slut kommer den att använde helium istället. Vilket kommer få solen att svälla och bli en röd jätte. Svälla så till den milda grad att den eventuellt kan komma att sluka jorden. Och då kommer det bli varmt, jättevarmt här på planeten Tellus. Men det kommer inte hända imorgon direkt, utan om ca 4,5 miljarder år.

Tack för ordet.
Citera
2024-06-02, 13:20
  #75
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som framgår av följande graf befinner vi oss i en historiskt sett kall period:
https://www.climate.gov/media/11332
Den figuren används ofta för att uttrycka det du vill påskina. Och även av dig tidigare.

Så här kommer återigen det du inte kunde lära dig då. Och inte nu heller. Men andra är möjligen mer mottagliga.

Här utelämnar du texten som beskriver denna historiska representation. Texten finns just för att förtydliga att det du vill påskina är falskt.

https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

Editor's note (11/22/2023): Over the years, we have heard from readers who tell us that they have seen this article being cited by people who deny the reality or seriousness of human-caused global warming. To make it harder for anyone to mischaracterize this article, we are adding this note:

Detta vet du ju om eftersom vi har haft precis denna diskussion tidigare. Ett bra och svartvitt exempel på ditt ljugande.
Citera
2024-06-02, 15:19
  #76
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...] påskina. [...]
Påskina? Figuren visar att vi befinner oss i en historiskt sett kall period. Invänder du mot det?
Citera
2024-06-02, 16:05
  #77
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Påskina? Figuren visar att vi befinner oss i en historiskt sett kall period. Invänder du mot det?
De senaste hundra åren ryms inte i en pixel i figuren så det framgår inte.

Ja, påskina. Läs texten i i länken som jag postade tidigare.

https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

Editor's note (11/22/2023): Over the years, we have heard from readers who tell us that they have seen this article being cited by people who deny the reality or seriousness of human-caused global warming. To make it harder for anyone to mischaracterize this article, we are adding this note

"To make it harder to mischaracterize". Det är precis på detta vis som denna kan misskaraktäriseras. Det är precis detta som editors note förtydligar. Invänder du mot det?
Citera
2024-06-02, 16:05
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mer koldixoid värmer. Det är grundläggande fysik. Sen kan förvisso värme ge mer koldioxid också, en mekanism som är viktig för att förklara istidscyklerna. Idag är dock den faktorn mycket liten jämfört med de utsläpp vi orsakar.

Inget alls den skulle bara stiga långsammare.

Hur fan "värmer" koldioxid? Jag tror inte du kan lura annat än förståndshandikappade att du har några som helst djupare kunskaper i någon naturvetenskap.
Citera
2024-06-02, 16:41
  #79
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur fan "värmer" koldioxid? Jag tror inte du kan lura annat än förståndshandikappade att du har några som helst djupare kunskaper i någon naturvetenskap.
Av någon anledning är de okunnigaste som frågar saker som "hur fan värmer koldioxid" de som är allra minst lättlurade. Inte ens vetenskap faller de för. Tur de har dessa bloggar och youtubevideos och swebbtv som berättar hur allt egentligen ligger till. Samtidigt som de tar illa vid sig av att få detta påtalat i form av "vetenskapsförnekare" eller liknande beskrivningar.
__________________
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-02 kl. 16:45.
Citera
2024-06-02, 17:10
  #80
Medlem
svart.kuk.i.torsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför vet ingen hur varmt det kommer bli? Det borde vara lätt att få till en uppskattning med hjälp av data, fakta och vetenskap.
Skulle inte tror det vädret skapas av "kaos" inte någon matematisk formel.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Varför tar du inte reda på det om det är så ”lätt”?

Meteorologerna kan inte ens förutspå vädret till nästa dag. Knappt.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Haha. Man kan inte förutsäga vädret om två veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Väder är oförutsägbart.
Jag såg en dokumentär där forskare såg ett sammanband mellan solens aktivitet och strålning från supernovor och jordens temperatur. Varför kan inte sådan vetenskaplig information användas för att räkna ut hur varmt det kommer bli (uppskattningsvis) om 10-20 år?
Citera
2024-06-02, 18:11
  #81
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kuk.i.torsk
Jag såg en dokumentär där forskare såg ett sammanband mellan solens aktivitet och strålning från supernovor och jordens temperatur. Varför kan inte sådan vetenskaplig information användas för att räkna ut hur varmt det kommer bli (uppskattningsvis) om 10-20 år?
Framförallt för att sådana där hypoteser har mycket litet stöd i verkligheten. Söker man i tillräckligt stora datamängder kan man alltid hitta korrelationer som inte betyder något. Folk som tror det är solens aktivitet som styr har i decennier förutspått att uppvärmningen skall övergå i en avkylning, de tvingas bara ständigt flytta fram datum för när det skall ske.
Citera
2024-06-02, 19:41
  #82
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De senaste hundra åren ryms inte i en pixel i figuren så det framgår inte.
[...]
Jo, det framgår. Nuvarande nivå på den globala medeltemperaturen (ca 59 °F) syns längst till höger i grafen (Today):
https://www.climate.gov/media/11332

Grafen visar att vi befinner oss i en historiskt sett kall period.

Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte bemöter det.
Citera
2024-06-02, 19:48
  #83
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Framförallt för att sådana där hypoteser har mycket litet stöd i verkligheten. Söker man i tillräckligt stora datamängder kan man alltid hitta korrelationer som inte betyder något. Folk som tror det är solens aktivitet som styr har i decennier förutspått att uppvärmningen skall övergå i en avkylning, de tvingas bara ständigt flytta fram datum för när det skall ske.
Och framförallt har de inget värde för vår förståelse och för våra modeller. Dessa korrelationer, som alltid finns att hitta i sådana multidimensionella data har inget prediktivt värde. Korrelationerna hittas alltid och endast i syfte att efterkonstruera, post hoc.
Citera
2024-06-02, 20:02
  #84
Medlem
MrArturs avatar
Det finns ett vanligt argument i tråden här.
Att klimatet varierat tidigare [och därför är den nuvarande uppvärmingen normal/harmlös]

En figur från denna sida används ofta
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been

Men bara figuren och aldrig texten som beskriver den.
En figur utan kontext kan ofta leda till vilseledande slutsatser. Vilket artikelförfattarna insett och därför kommit med ett förtydligande att figuren inte ska användas i denna felaktiga kontext.

Därför är det viktigt att alltid läsa beskrivningarna.

Some previous hot periods led to global mass extinctions.
The hot house periods described in this article occurred millions and millions of years before humans existed. They have no bearing on whether modern human civilization can cope with the level of warming we are likely to face if we do not stop adding greenhouse gases to the atmosphere.

Och ja. Det exempel som ligger närmast till hands är perm-trias och PETM - utdöendena. Det största massutdöendet som ägt rum i jordens historia. Den var också koldioxidberoende, men den gången från naturliga processer.

Ökningen nu i atmosfären är tiopotenser snabbare och vi har bara sett början.

Koldioxid har varit en dominant faktor i utvecklingen av jordens klimat. Den förklarar bland annat faint young sun paradox, växlingar mellan glacial och interglacial och tidigare förändringar som lett till massutrotningar.

Detta finns att läsa mer om i länken ovan, där grafen som Totius så vänligt ville visa vad som händer när temperaturen förändras för mycket, för snabbt för att livet ska hinna anpassa sig.

Det är det vi står inför. I geologins historia, saknas motsvarigheter på vad som sker just nu.
__________________
Senast redigerad av MrArtur 2024-06-02 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in