Det finns ett vanligt argument i tråden här.
Att klimatet varierat tidigare [och därför är den nuvarande uppvärmingen normal/harmlös]
En figur från denna sida används ofta
https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/whats-hottest-earths-ever-been
Men bara figuren och aldrig texten som beskriver den.
En figur utan kontext kan ofta leda till vilseledande slutsatser. Vilket artikelförfattarna insett och därför kommit med ett förtydligande att figuren inte ska användas i denna felaktiga kontext.
Därför är det viktigt att alltid läsa beskrivningarna.
Some previous hot periods led to global mass extinctions.
The hot house periods described in this article occurred millions and millions of years before humans existed. They have no bearing on whether modern human civilization can cope with the level of warming we are likely to face if we do not stop adding greenhouse gases to the atmosphere.
Och ja. Det exempel som ligger närmast till hands är perm-trias och PETM - utdöendena. Det största massutdöendet som ägt rum i jordens historia. Den var också koldioxidberoende, men den gången från naturliga processer.
Ökningen nu i atmosfären är tiopotenser snabbare och vi har bara sett början.
Koldioxid har varit en dominant faktor i utvecklingen av jordens klimat. Den förklarar bland annat faint young sun paradox, växlingar mellan glacial och interglacial och tidigare förändringar som lett till massutrotningar.
Detta finns att läsa mer om i länken ovan, där grafen som Totius så vänligt ville visa vad som händer när temperaturen förändras för mycket, för snabbt för att livet ska hinna anpassa sig.
Det är det vi står inför. I geologins historia, saknas motsvarigheter på vad som sker just nu.