2024-06-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det stämmer inte. De får utredningen enbart. Dvs körsbäsplockade påståenden. Det finns inte tid att gå igenom alla journalanteckningar på långa vägar innan en förhandling.
Så var fallet där jag jobbade såg ju detta bland annat när jag arkiverade akter då går man genom allt och tar bort dubletter
2024-06-02, 13:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Så var fallet där jag jobbade såg ju detta bland annat när jag arkiverade akter då går man genom allt och tar bort dubletter

Det är utredning och bara utredning som lämnas ut som standard. Allt annat kostar pengar och klienterna som vill gå igenom allt material måste anlita egen advokat eller själv ha tid och ork att leta felaktigheter.

Därför har soc direkt en fördel och inte minst när det gäller mot invandrare som inte kan språket och vår kultur.
2024-06-02, 13:31
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jag håller med dig solklart i stort sett allt. Dock ser jag att det finns mindre organisationer som exempelvis B.A.R.N och EqualSthlm som kämpar och gör ett fantastiskt arbete, men det sker tyst och går relativt långsamt. Det är barn som lider i detta nu.

Därför ser jag det som att gå ut på gator och torg och göra sin röst är att få ännu fler människor medvetna om problemet.
Kampen mot LVU har ju pågått i decennier men det var ju först för 2-3 år sedan när det demonstrerades över hela landet, som det verkligen tog fart. Innan dess hade aldrig myndigheter gått ut med att kalla allt i LVU-kampanjen för desinformation.

All kamp är viktig i detta.

Verkligen tog fart…
Allow me to laugh. När har detta tagit fart? ”Demonstrationerna” har varit ett fåtal personer som vid upprepade tillfällen stått och skrikit nonsens ingen lyssnat på.
2024-06-02, 13:47
Medlem
Citat:
Det är utredning och bara utredning som lämnas ut som standard. Allt annat kostar pengar och klienterna som vill gå igenom allt material måste anlita egen advokat eller själv ha tid och ork att leta felaktigheter.

Därför har soc direkt en fördel och inte minst när det gäller mot invandrare som inte kan språket och vår kultur.
Då var det sådana klienter denna advokatbyrå hade för där var det mängder med dokument i varenda ärende , knepigt för klienterna var inte direkt välbeställda och skulle kunnat betala ur egen ficka.
Kanske klienter verkligen borde begära att se vilket material ens ombud har att arbeta med och se till att viktiga saker som motbevisar soc finns med
En av de uppgifter jag hade var bland annat att begära in journalanteckningar mm från soc och inte kostade det något varken för ombudet eller klienten , men det kan ju ha ändrats sedan jag jobbade med detta
Senast redigerad av adina 2024-06-02 kl. 13:55.
2024-06-02, 16:14
Avslutad
Citat:
Problemet är de godtyckliga utredningarna som ingen vågar ifrågasätta. Soc tar barn med rykten, tyckande och tro som grund och blir alldeles för sällan ifrågasatta av domstolen.

Vem är en socionom att avgöra om en förälder är psykiskt sjuk och skadlig för sitt barn?

Bortsett från att det du säger är falsk ryktesspridning utan nån som helst förankring mer än anekdoter från en liten grupp mentalt obalanserade föräldrar i affekt, vad har det med nazism att göra frågade jag?
2024-06-02, 16:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Bortsett från att det du säger är falsk ryktesspridning utan nån som helst förankring mer än anekdoter från en liten grupp mentalt obalanserade föräldrar i affekt, vad har det med nazism att göra frågade jag?

Det är inte falsk ryktesspridning att soc ljuger sig blåa i sina utredningar, utan ett gammalt känt faktum.

Eftersom utredningarna inte på långa vägar är skrivna på saklig och objektiv grund, men så förstår jag att vissa som råkat ut för orättvisan och de odemokratiska metoderna jämför med vad som skedde under nazismen.

Själv tycker jag att soc liknar DDR väldigt mycket i deras parallella rättvisa utanför allt som har med lagar och regler att göra.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-06-02 kl. 16:34.
2024-06-02, 16:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Fakta är att det personer med extrema politiska åsikter som söker sig till jobb på soc. Om man inte tror att det kan påverka myndighetsutövningen så är man bra naiv.

Lägg till att de är i princip fria att skriva precis vad de vill I sina utredningar utan att kunna fällas för lögner gör att de inte drar sig för att ljuga vitt och brett i sina utredningar.

Folk måste börja inse problemet med detta vansinne som dessutom kostar skattebetalarna miljarder årligen och bara gör situationen värre för de flesta barn som de lagt sina smutsiga vantar på.
2024-06-02, 17:52
Avslutad
Citat:
Det är inte falsk ryktesspridning att soc ljuger sig blåa i sina utredningar, utan ett gammalt känt faktum.

Nej Det blir inte ett "faktum" bara för att du påstår det.

Citat:
Fakta är att det personer med extrema politiska åsikter som söker sig till jobb på soc.

Nej det är inte heller fakta. Backa upp det med nån form av undersökning och återkom.

Citat:
Folk måste börja inse problemet med detta vansinne som dessutom kostar skattebetalarna miljarder årligen och bara gör situationen värre för de flesta barn som de lagt sina smutsiga vantar på.

Jadu. Med en reklamavdelning bestående av Sofia Palm, Marlene, Mats Barnsvältare, Pistol-Malin m.fl. så tror jag inte "uppvaknandet" du hoppas på ligger i nån nära framtid. Däremot tror jag "folk" sympatiserar mer och mer med soc i detta och applåderar deras insatser ju mer dom ser och hör av galningarna.
2024-06-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Verkligen tog fart…
Allow me to laugh. När har detta tagit fart? ”Demonstrationerna” har varit ett fåtal personer som vid upprepade tillfällen stått och skrikit nonsens ingen lyssnat på.
Jag skrev det, 2-3 år sedan (2021-22) var det stora demonstrationer över hela landet, men regering och myndigheter kväste allt. Men det var då man tog till storsläggan och kallade det desinformation och sa att hela kampanjen handlade om muslimska barn och tog enbart fasta på vad någon arabisk media rapporterat. Där och då bestämde sig myndigheter för att kväsa hela kampanjen som egentligen hade pågått decennier tillbaks.

Det är som om någon kinesisk vänsterpartist skulle kontakta kinesisk media och berätta om det svenska Vänsterpartiets arbete och kinesisk media förvränger detta, skulle man då kalla det svenska Vänsterpartiets valkampanj för desinformationskampanj? Näe, man skulle då förstå att det blev fel i kinesisk media.

Det händer då och då att utländsk media får saker om bakfoten, du vet viskleken. Så även som de svenska socialsekreterarna med sin berömda "magkänsla" tenderar att omhulda viskleken men då då istället skriver ner resultatet av sina visklekar i barnutredningar.
2024-06-02, 17:57
Medlem
Citat:
Nej Det blir inte ett "faktum" bara för att du påstår det.

Nej det är inte heller fakta. Backa upp det med nån form av undersökning och återkom.

Jadu. Med en reklamavdelning bestående av Sofia Palm, Marlene, Mats Barnsvältare, Pistol-Malin m.fl. så tror jag inte "uppvaknandet" du hoppas på ligger i nån nära framtid. Däremot tror jag "folk" sympatiserar mer och mer med soc i detta och applåderar deras insatser ju mer dom ser och hör av galningarna.
Ja , folk har ju nu fått en tydlig bild av vem som får sina barn placerade utanför hemmet och den är inte direkt positiv om man säger så , bland de som inte kämpar på svenska finns ett antal som dömts för våld mot fru och /eller barnen och de vars lite äldre barn själva sökt hjälp hos soc för att det är dåligt hemma
2024-06-02, 18:06
Medlem
Citat:

Det är fler och fler människor som tack och liv blir varse om det stora systemfelet angående felaktiga tvångsomhändertaganden och vårdmadstvister i Sverige. Du sitter här och desinformerar att det handlar om några få föräldrar, när det egentligen rör sig om tusentals föräldrar och barn, mor- och farföräldrar, kusiner, fosterhem, socionomer, advokater, psykologer, kvinnojourer, kuratorer och andra sakkunniga. Debatten hålls på flera håll. Men det har du tydligen ingen aning om.
2024-06-02, 18:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja , folk har ju nu fått en tydlig bild av vem som får sina barn placerade utanför hemmet och den är inte direkt positiv om man säger så , bland de som inte kämpar på svenska finns ett antal som dömts för våld mot fru och /eller barnen och de vars lite äldre barn själva sökt hjälp hos soc för att det är dåligt hemma

Soc kan skriva utredningar som kan få dina barn omhändertagna.

Problemet är att LVU missbrukas för att soc kan missbruka den vårdformen. Måste det vara så? Nej det är en 100% politisk fråga.

Och den kommer att debatteras allt mer eftersom politikerna kommer att inse att det finns ekonomiska begränsningar till slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in