Citat:
Finns andra organisationer som riktar bättre och mer relevant kritik mot soc som har potential att dra igång i en seriös diskussion om missbruket av LVU.
Om LVU tillåts öka i den takt det gör nu så kommer det gå ut över samhällets ekonomi och då kommer en debatt och diskussion om det verkligen är värt pengarna att komma förr eller senare. Vi ser redan nu forskningsrapport efter forskningsrapport som visar att tvångsomhändertaganden nästan bara leder till skador och att barn far illa av det och skadas för livet.
Jag håller med om att det inte är konstruktivt att stå och skrika och att folk inte lyssnar på skrikande människor, men när tiden är mogen är jag hoppfull att LVU som vårdform får välförtjänt kritik och att socialtjänsten börjar granskas och synas i sömmarna, vilket dessvärre inte är fallet idag.
Om LVU tillåts öka i den takt det gör nu så kommer det gå ut över samhällets ekonomi och då kommer en debatt och diskussion om det verkligen är värt pengarna att komma förr eller senare. Vi ser redan nu forskningsrapport efter forskningsrapport som visar att tvångsomhändertaganden nästan bara leder till skador och att barn far illa av det och skadas för livet.
Jag håller med om att det inte är konstruktivt att stå och skrika och att folk inte lyssnar på skrikande människor, men när tiden är mogen är jag hoppfull att LVU som vårdform får välförtjänt kritik och att socialtjänsten börjar granskas och synas i sömmarna, vilket dessvärre inte är fallet idag.
Jag håller med dig solklart i stort sett allt. Dock ser jag att det finns mindre organisationer som exempelvis B.A.R.N och EqualSthlm som kämpar och gör ett fantastiskt arbete, men det sker tyst och går relativt långsamt. Det är barn som lider i detta nu.
Därför ser jag det som att gå ut på gator och torg och göra sin röst är att få ännu fler människor medvetna om problemet.
Kampen mot LVU har ju pågått i decennier men det var ju först för 2-3 år sedan när det demonstrerades över hela landet, som det verkligen tog fart. Innan dess hade aldrig myndigheter gått ut med att kalla allt i LVU-kampanjen för desinformation.
All kamp är viktig i detta.