2024-06-01, 23:56
Medlem
Jofs avatar
Ukraina har rätt att försvara sig när dom blir anfallna - som Israel.
Rättvist.

Det har hittills var spel mot ett mål - orättvist.

I princip skulle Ukraina göra som Ryssland gjorde mot dom. Starta en invasion av Ryssland. Gå mot Moskva.
Citera
2024-06-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Arbetet med Ukrainas eu medlemskap pågick i nästan tio år innan kriget började 2014.
Faktum är att EU var tveksamma till att ge Ukraina medlemskap pga utmaningarna med ett snabbt utvidgat EU. Så det är knappast på något sätt korrekt att påstå att Ukraina tvingades in i EU.

De folkliga protesterna startade pga Rysslands påverkankampanj och Yanukovychs agerande.
Tycker du Yanukovych styrde Ukraina i en demokratisk och anti korruptions riktning?

Du har ju så klart också fel i dina påståenden om Natos invasioner som aldrig har hänt
Här är en lista på Natos operationer
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_NATO_operations

Förmodligen gör du det gamla vanliga felet av att tro att västvärlden är det samma som USA.
Tycker du EU och USA var 100% överens om hur Ukraina skulle behandlas 2014?

För Sveriges räkning så är Ryssland hotet idag precis som sovjet var hotet på den tiden.
Våra allierade finns i väst idag precis som igår.

Nu har dock Ryssland gått över en gräns som gör att Finlands och Sveriges Natomedlemskap var oundvikligt.

EU har inte varit tveksamma angående Ukraina. Man har inte velat haft med Ukraina på grund av den utbredda korruptionen. Ukraina uppfyller fortfarande inte kriterierna för att bli medlem, men tydligen så skall man se mellan fingrarna och låta dem gå med ändå.
Jag har inte påstått att Ukraina tvingades in i EU.

Hur Ukraina styrdes förut struntar jag i.
Ukraina är och förblir ett korrupt skitland som knappt ingen kunde peka ut på en karta innan 2014.
Man kan dock tycka vad man vill om landet men ledaren var folkvald.
Sedan blev landet utsatt för en statskupp och nu sitter det en västvänlig ledare på tronen. Som av en händelse ville denne också gå med i både EU och NATO.

AAAH! Ja så Ryssland invaderar och NATO opererar?
NATO kan alltså inte per definition invadera ett land eftersom det är en försvarsorganisation och en av de goda, är det så du menar?
Att man opererade i Jugoslavien utan FN-mandat var för fredens skull, eftersom NATO försvarade sig själva?

Samma sak i Libyen, NATO var hotat av Kadaffi som ville ta bort dollarn som betalningsmedel för sin olja. Så därför var man tvungen att oskadliggöra honom.
Allt detta eftersom Libyen hotade att förinta NATO?

Men det är klart, står det inte med på Wikipedia så har det aldrig hänt?

Samtliga NATO-länder gör det som deras härskare säger åt dem att göra.
Vi har till och med skrivit på dokument som gör att amerikanska trupper inte behöver lyda svenska lagar, får tillgång till samtliga (?) militära installationer och kan även skapa egna platser dit svenskar inte har tillträde.
Våra egna politiker har sålt ut oss.

De allierade du pratar om är samma som ville ta över gruvorna i Kiruna med våld, satte blockad mot Göteborg så svenska folket svalt och blåste oss i andra krig tidigare.
Ja, engelsmännen är inte våra vänner.
Dessa allierade som knullade oss vid EU-inträdet.
Samma allierade som stal skyddsmasker av det svenska företaget Mölnlycke.
Är det dessa allierade du sätter din tilltro till när det börjar krisa?
Svenska staten satte sådan tilltro till dessa allierade att de hemligstämplade inköpet av masker för att de var rädda att Frankrike skulle tvinga ner planet och beslagta lasten.

Du är naiv.
Citera
2024-06-02, 00:50
Medlem
Citat:
Så när Ryssland övar anfall med kärnvapen mot Sverige så är det inget hot?
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/12139943/Russia-simulated-a-nuclear-strike-against-Sweden-Nato-admits.html

Detta är inte heller hotfullt?
https://www.euractiv.com/section/politics/news/russian-embassy-in-stockholm-threatens-sweden-finland-over-nato-accession/

En artikel från innan invasionen som förklarar hur och varför Rysslands upprustning är ett hot mot Finland och Sverige.
https://warsawinstitute.org/sweden-faces-russian-threat-baltic/

Större delen av efterkrigstiden har sovjet och Ryssland varit ett hot mot Sverige vilket flera generationer svenskar förstått när de gjort värnplikten.

jag är inte bekymrad alls över detta mer bekymrad över när de svenska försvaret ska återuppstå istället för att vi fokuserar på Nato. För att inte tala om den låga självförsörjande graden på de råvaror Sverige kan producera och de slutprodukter vi kan producera och hur vi inte kan ha förmåga att motstå hacker attacker. För att inte tala om hur vi inte tar hand om svenska medborgare i Sverige ordentligt. Eller hur många Svenska företag kan vara utsålda till höger och vänster. Knappt vi har kontroll på elproduktion. Dags att öppna ögonen för verkligheten
Citera
2024-06-02, 01:55
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jaha du missade att det pågick förhandlingar mellan Ryssland och Ukraina första månaden och att det var därför karavanen stod still och att Ryssland även senare drog tillbaka trupper från Kiev?
Ni är så jäkla hjärntvättade.

Det pågick inga förhandlingar som gjorde att Ryssland drog tillbaka trupper.

Varför flyttar du inte hem till Ryssland om Ryssland är så bra? I Sverige så är du ju inte välkommen.
Jag och många andra kommer att kämpa för att ge dig och andra ryssar en biljett hem till moskva
Citera
2024-06-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
EU har inte varit tveksamma angående Ukraina. Man har inte velat haft med Ukraina på grund av den utbredda korruptionen. Ukraina uppfyller fortfarande inte kriterierna för att bli medlem, men tydligen så skall man se mellan fingrarna och låta dem gå med ändå.
Jag har inte påstått att Ukraina tvingades in i EU.

Hur Ukraina styrdes förut struntar jag i.
Ukraina är och förblir ett korrupt skitland som knappt ingen kunde peka ut på en karta innan 2014.
Man kan dock tycka vad man vill om landet men ledaren var folkvald.
Sedan blev landet utsatt för en statskupp och nu sitter det en västvänlig ledare på tronen. Som av en händelse ville denne också gå med i både EU och NATO.

AAAH! Ja så Ryssland invaderar och NATO opererar?
NATO kan alltså inte per definition invadera ett land eftersom det är en försvarsorganisation och en av de goda, är det så du menar?
Att man opererade i Jugoslavien utan FN-mandat var för fredens skull, eftersom NATO försvarade sig själva?

Samma sak i Libyen, NATO var hotat av Kadaffi som ville ta bort dollarn som betalningsmedel för sin olja. Så därför var man tvungen att oskadliggöra honom.
Allt detta eftersom Libyen hotade att förinta NATO?

Men det är klart, står det inte med på Wikipedia så har det aldrig hänt?

Samtliga NATO-länder gör det som deras härskare säger åt dem att göra.
Vi har till och med skrivit på dokument som gör att amerikanska trupper inte behöver lyda svenska lagar, får tillgång till samtliga (?) militära installationer och kan även skapa egna platser dit svenskar inte har tillträde.
Våra egna politiker har sålt ut oss.

De allierade du pratar om är samma som ville ta över gruvorna i Kiruna med våld, satte blockad mot Göteborg så svenska folket svalt och blåste oss i andra krig tidigare.
Ja, engelsmännen är inte våra vänner.
Dessa allierade som knullade oss vid EU-inträdet.
Samma allierade som stal skyddsmasker av det svenska företaget Mölnlycke.
Är det dessa allierade du sätter din tilltro till när det börjar krisa?
Svenska staten satte sådan tilltro till dessa allierade att de hemligstämplade inköpet av masker för att de var rädda att Frankrike skulle tvinga ner planet och beslagta lasten.

Du är naiv.

Till att börja med Ukraina hade folkvalda västvänliga ledare innan 2014 precis som de hade efter 2014.
Tittar man på Rysslands allierade i kriget mot Ukraina Iran, Nordkorea och Belarus så är det enkelt att förstå varför folk i länder som Ukraina vänder sig mot väst.

När det gäller Natos militära operationer så tror jag du skall titta på den igen.
När Natoländerna var på marken i forna Jugoslavien så var det på mandat från FN, en fredsbevarande insats som inte kan kallas för invasion.

Attacken mot Libyen var på mandat från FN och var en flygoperation ingen invasion.

Jag kan förstå att vi idag har många invandrare i Sverige som fått i modersmjölken att väst är ondskan och att vi har Woke rörelsen som hävdar det samma.

Men det gör inte det till rätt, det finns skillnad mellan väst Europa och Ryssland och dess allierade.
Man måste inse att det ibland faktiskt finns rätt och fel.

I denna konflikten så är vi på rätt sida och det är helt rätt att hjälpa Ukraina och även tillåta Ukraina att slås med alla medel dvs attackera militära mål även på ryska sidan gränsen.

Det duger inte längre att hävda att vi inte skall provocera Ryssland, de har redan gått över linje och nu måste vi få dem att inse att de inte kommer undan med det.
Citera
2024-06-02, 09:46
Medlem
Citat:
Till att börja med Ukraina hade folkvalda västvänliga ledare innan 2014 precis som de hade efter 2014.
Tittar man på Rysslands allierade i kriget mot Ukraina Iran, Nordkorea och Belarus så är det enkelt att förstå varför folk i länder som Ukraina vänder sig mot väst.

När det gäller Natos militära operationer så tror jag du skall titta på den igen.
När Natoländerna var på marken i forna Jugoslavien så var det på mandat från FN, en fredsbevarande insats som inte kan kallas för invasion.

Attacken mot Libyen var på mandat från FN och var en flygoperation ingen invasion.

Jag kan förstå att vi idag har många invandrare i Sverige som fått i modersmjölken att väst är ondskan och att vi har Woke rörelsen som hävdar det samma.

Men det gör inte det till rätt, det finns skillnad mellan väst Europa och Ryssland och dess allierade.

I denna konflikten så är vi på rätt sida och det är helt rätt att hjälpa Ukraina och även tillåta Ukraina att slås med alla medel dvs attackera militära mål även på ryska sidan gränsen.

Det duger inte längre att hävda att vi inte skall provocera Ryssland, de har redan gått över linje och nu måste vi få dem att inse att de inte kommer undan med det.

Märk väl att Sverige kan bli föremål för angrepp i sådana fall de är inget hot utan ett konstaterande. Lägg därtill att ju mer krigsmateriel som skickas ju fler Ukrainare kommer dö och skadas. Väldigt fegt och idioti att skicka krigsmateriel till Ukraina och tyck de är helt okej med angrepp innuti Ryssland men inte vara redo att offra sitt eget liv
Citera
2024-06-02, 10:09
Medlem
Citat:

Viktor Janukovytj var inte västvänlig nog eftersom man avsatte honom i en statskupp.

Skall du blanda in Rysslands allierade?
Är inte USA allierad med både Israel och Saudiarabien? Den senare är ingen demokrati och beter sig nedvärderande mot kvinnor.
Skall man definiera ett land utifrån de länder de gör affärer med?
Sverige har varit allierade med Ryssland. Vad gör det oss till?

Så vi skall särskilja marktrupper med flyg?
Är det flygbombningar över någon annans land så är det alltså inte en invasion?
Vad skall det räknas som? En operation?
Nej NATO invaderade Jugoslavien.

Samma i Libyen. Man hade inte FN-mandat att bomba militära trupper och avsätta Kadaffi, men man gjorde det ändå.
Så du kan försöka leka med ord hur mycket du vill men det förändrar inte faktum. NATO är ingen försvarsorganisation och speciellt inte för NordAtlanten, du vet, de två första bokstäverna i NATO.
Det är en krigsorganisation som är styrd av USA, för amerikanska intressen.

Hade USA gett fan i att härja runt i Ukraina så hade detta krig aldrig uppstått. Men när man bombar civila i östra Ukraina i regioner som inte vill tillhöra Ukraina längre, man bygger knepiga hemliga labb och man avsätter folkvalda ledare i statskupper. Då blir det turbulent.

USA är med o petar överallt över hela världen.
De är till och med i Sverige o petar runt numera med trupp som inte lyder svenska lagar.
Hela Europa är invaderade av amerikanska trupper.
Kan du inte se det så kan jag inte annat än att beklaga.
Citera
2024-06-02, 10:49
Medlem
Citat:
Viktor Janukovytj var inte västvänlig nog eftersom man avsatte honom i en statskupp.

Skall du blanda in Rysslands allierade?
Är inte USA allierad med både Israel och Saudiarabien? Den senare är ingen demokrati och beter sig nedvärderande mot kvinnor.
Skall man definiera ett land utifrån de länder de gör affärer med?
Sverige har varit allierade med Ryssland. Vad gör det oss till?

Så vi skall särskilja marktrupper med flyg?
Är det flygbombningar över någon annans land så är det alltså inte en invasion?
Vad skall det räknas som? En operation?
Nej NATO invaderade Jugoslavien.

Samma i Libyen. Man hade inte FN-mandat att bomba militära trupper och avsätta Kadaffi, men man gjorde det ändå.
Så du kan försöka leka med ord hur mycket du vill men det förändrar inte faktum. NATO är ingen försvarsorganisation och speciellt inte för NordAtlanten, du vet, de två första bokstäverna i NATO.
Det är en krigsorganisation som är styrd av USA, för amerikanska intressen.

Hade USA gett fan i att härja runt i Ukraina så hade detta krig aldrig uppstått. Men när man bombar civila i östra Ukraina i regioner som inte vill tillhöra Ukraina längre, man bygger knepiga hemliga labb och man avsätter folkvalda ledare i statskupper. Då blir det turbulent.

USA är med o petar överallt över hela världen.
De är till och med i Sverige o petar runt numera med trupp som inte lyder svenska lagar.
Hela Europa är invaderade av amerikanska trupper.
Kan du inte se det så kan jag inte annat än att beklaga.

När Janukovytj gjorde en 180 sväng under påverkan av Ryssland och närmade sig Ryssland istället för väst och EU så var det inte demokratiskt inte heller när han kastade politiska motståndare i fängelse.

Ukraina hade under lång tid närmat sig väst vilket Ryssland och Putin motsatte sig. Det var ingen usa ledd kupp. Ett förenklat och felaktigt narrativ vars största brist är att det likställer Ryssland med väst och EU. Det är inte bara två motpoler det är fria demokratier ställda mot förtryck och diktatur.

Natos flygangrepp på Libyen var med mandat från FN där förövrigt kina och Ryssland har vetorätt något de valde att inte utnyttja. Så nej det går inte på något sätt att jämföra med Rysslands invasion i Ukraina.

Samma sak när det gäller kriget i forna Jugoslavien, med undantag av en del av Natos flyganfall som skedde utan FN mandat. I de fall Nato skickade in trupper skedde detta alltid med FN mandat och i fredsbevarande syfte.

Även här hade FN och Nato rätt i sina insatser för att få stopp på kriget.

Men jag håller med om att USAs förhållande till Saudiarabien är problematiskt, Israel är en demokrati omgiven av krafter som vill förinta dem så att usa stöder dem är förståeligt.
Även om jag motsätter mig Israels agerande i nuvarande krig, vilket förövrigt även USA gör.

Nu spelar det mindre roll då vi inte är samma sak som USA och inte heller Nato är samma sak.
Du såg säkert hur många av USAs krig som inte haft stöd av Nato?

Så för våran egen säkerhet så måste vi se till att Ryssland inte fortsätter att överträda gränser och då framförallt i Europa. Du tycks tycka det är helt OK för dina barn att växa upp i länder som Belarus eller Iran men för oss andra kämpar vi för att behålla vår frihet och det bästa sättet är att se till att så många länder som möjligt i Europa förblir fungerande demokratier.

Vilket också är en förklaring till varför länder i väst skickar vapen och stöd till Ukraina och varför det är så viktigt att de får kämpa utan bakbundna händer.
Citera
2024-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Märk väl att Sverige kan bli föremål för angrepp i sådana fall de är inget hot utan ett konstaterande. Lägg därtill att ju mer krigsmateriel som skickas ju fler Ukrainare kommer dö och skadas. Väldigt fegt och idioti att skicka krigsmateriel till Ukraina och tyck de är helt okej med angrepp innuti Ryssland men inte vara redo att offra sitt eget liv

Jag gjorde min värnplikt så visst är jag beredd att riskera mitt liv för att försvara Sverige.
Sverige kan bli föremål för angrepp i framtiden om Ryssland vinner och gör samma sak mot de baltiska länderna. Varför tror du både Finland och Sverige gick med i Nato just nu?
Citera
2024-06-02, 11:39
Medlem
Om det är elakt, ont, fel och inte självförsvar av ukraina att få attackera mål i ryssland (med en del vapen ifrån parter som tidigare motsatt sig detta) enligt den rödblåvita hejarklacken, hur kan det då vara rätt och befogat att ryssland invaderar ukraina som ”försvar”?

🤨
Man får sig en funderare
Citera
2024-06-02, 15:26
Medlem
Citat:
Antagligen så slår ut de fabriker man anser sig vara nödvändiga att slå ut och resten låter man vara.
Det finns inget mål i att förinta all bebyggelse i ett samhälle.
Vad är det för fabriker du syftar på som ryssarna inte klarat av att slå ut?

Jo, jag kan och jag gjorde precis det.
Att du sedan inte håller med är en annan sak.

Ja, invandringen kostar hutlöst mycket pengar. Men en sak i taget.

Ukraina höll på att falla. Hade ryssarna tagit flygplatsen vid Kiev så hade det troligen varit kört.
Nu blev det inte så då amerikanarna delgav information till Ukraina om vad som höll på att hända. Således kunde man snabbt förstärka upp flygplatsen och stoppa ryssarnas plan.
Du har även det mystiska fordonståg med ryska fordon som stod stilla i flera (?) dagar. Media hävdar att soppan hade tagit slut men i efterhand så har det framkommit uppgifter om att man låg i förhandling med Ukraina om fred. Något som amerikanarna tydligen motsatte sig.

Så utan amerikanarna så hade kriget varit slut på några dagar.
Tyvärr så fortsatte kriget.
Med tyvärr så menar jag ur aspekten antalet döda på alla sidor, all ekonomisk förlust i hela Europa osv. Den politiska delen lämnar jag därhän.

https://www.nytimes.com/2024/04/02/us/politics/ukraines-war-weapons-industry-russia.html

https://www.youtube.com/watch?v=jSf4f0718Zw

https://www.youtube.com/watch?v=YPXhlqr0KUQ

hur resonerar du med stridsvagn och fabrik? det är HELT OLIKA system som används för att slå ut dessa. kryssningsmissiler används mot fabriker, och dessa är lätta att skjuta ner med modernt luftförsvar. så du får gärna förklara din jämförelse? dessutom har ryssland rätt ont om dessa missiler numera

"Det finns inget mål i att förinta all bebyggelse i ett samhälle." - nähä - vad gör ryssland nu i ukraina då? du är en riktig clown

se lista här:

T-84: Detta är en modern stridsvagn som är en vidareutveckling av den sovjetiska T-80UD. T-84 tillverkas av Kharkiv Morozov Machine Building Design Bureau (KMDB).

BTR-4: Detta är ett amfibiskt pansarskyttefordon utvecklat av Kharkiv Morozov Machine Building Design Bureau. BTR-4 är utformat för att transportera infanteri och ge eldunderstöd.

Dozor-B: Detta är ett pansarfordon för personaltransport, tillverkat av Lviv Armour Vehicle Factory. Dozor-B används för patrullering och spaning.

KrAZ-6322: Detta är en mångsidig militär lastbil tillverkad av KrAZ (Kremenchuk Automobile Plant). KrAZ-6322 används för att transportera trupper, last och utrustning.

Varta: Detta är ett pansrat terrängfordon utvecklat av Ukrainian Armor. Varta används för att transportera trupper under skydd mot minor och eld från handeldvapen.

Neptun: Detta är ett kustförsvarssystem som inkluderar mobila lastbilar för att transportera och avfyra kryssningsmissiler. Systemet utvecklas av Luch Design Bureau.

BM Oplot: Detta är en annan modern stridsvagn som är en vidareutveckling av T-84 och även tillverkas av Kharkiv Morozov Machine Building Design Bureau.

2S22 Bohdana: Detta är ett självgående artillerisystem med en 155 mm haubits monterad på en lastbil. Systemet är utvecklat av Kramatorsk Heavy Duty Machine Tool Building Plant.

Verba: Detta är ett mobilt raketartillerisystem som är en vidareutveckling av BM-21 Grad. Verba-systemet har moderniserats för att förbättra precision och räckvidd.

Vilka-M: Detta är en moderniserad version av raketartillerisystemet Smerch, med förbättrad precision och längre räckvidd. Utvecklat av Luch Design Bureau.

Krab: Även om detta system ursprungligen är polskt, har Ukraina tillverkat delar av Krab 155 mm självgående haubits i samarbete med Polen.

BM-21UM Berest: Detta är en moderniserad version av BM-21 Grad raketartillerisystem, utvecklat av Shepetivka Repair Plant. Systemet är monterat på en KrAZ-6322 lastbil.

Bastion-01: Detta är ett artilleriradarsystem som används för att upptäcka och spåra artillerigranater och raketer samt för att korrigera artillerield.

Kvitnyk: Detta är en precisionsstyrd artillerigranat utvecklad av Luch Design Bureau. Den används med 152 mm haubitsar och har en laserstyrningsmekanism.

Giatsint-B: Även om detta är ett äldre sovjetiskt system, har Ukraina fortsatt att producera och modernisera dessa 152 mm bogserade kanoner.

M777 (modernisering): Ukraina har också arbetat med modernisering av M777 haubitsar som de fått från internationella partners för att förbättra deras prestanda.

M120-15 Molot: Detta är en 120 mm mortel som tillverkas av Mayak Plant. Den är avsedd för att ge indirekt eldunderstöd och har en räckvidd på cirka 7-8 km.

M60A1: Detta är en 60 mm lätt mortel som används för snabb eldöverfall och nära stöd för infanterienheter. Tillverkad av Mayak Plant.

M82: Detta är en 82 mm mortel, också tillverkad av Mayak Plant, som används för att bekämpa fiendens infanteri och befästningar på kort till medellång räckvidd.

BM-37M: Detta är en moderniserad version av den klassiska sovjetiska 82 mm morteln BM-37. Den har förbättrade prestanda och bättre hållbarhet.

2B9 Vasilek: Även om detta är ett äldre system, har Ukraina fortsatt att producera och uppgradera denna 82 mm automatmortel. Den kan avfyra både direkta och indirekta skott.

Bayraktar TB2 (Licensproduktion): Även om Bayraktar TB2 ursprungligen utvecklades av det turkiska företaget Baykar, har Ukraina licensierat produktionen och tillverkar dessa drönare inhemskt i samarbete med Turkiet.

Spectator: Detta är en lätt spaningsdrönare som utvecklats av JSC Meridian. Den används för övervakning och insamling av underrättelser.

Leleka-100: En lätt spaningsdrönare som används av ukrainska militären för övervakning och rekognosering. Den är känd för sin användarvänlighet och tillförlitlighet.

PD-1: Denna medelstora drönare, utvecklad av UkrSpecSystems, används för långdistansövervakning och kan utrustas med olika sensorer och kameror för underrättelseinsamling.

A1-SM Fury: En taktisk UAV som används för övervakning, rekognosering och målinriktning. Den är utvecklad av Athlone Avia.

Raybird-3: Utvecklad av Skyeton, denna långdistansdrönare används för övervakning och rekognosering. Den har en lång flygtid och kan operera på höga höjder.

Gorlytsia: Detta är en taktisk UAV utvecklad av Antonov, känt för sina flygplan. Gorlytsia är designad för övervakning och målinriktning.

Punisher: En lätt attackdrönare utvecklad för att utföra precisionsattacker mot markmål. Den är känd för sin höga precision och effektiva användning i stridssituationer.

Poseidon H10: En annan spaningsdrönare som är användbar för både militära och civila ändamål, utvecklad av Ukrjet.
Senast redigerad av DrillBitTTT 2024-06-02 kl. 16:08.
Citera
2024-06-02, 16:33
Moderator
vfs avatar
OT raderat. Fredsförhandlingar är off topic i denna tråden. Läs första inlägget/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in