Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Det verkar som om ShinyHunters lyckats komma över uppgifter från Ticketmaster till 500 miljoner kunder, och de säljer den nu. Detta är inte optimalt då de är en av de större eventföretagen om jag tänker rätt här.
Enligt artikeln nedan ska det röra sig om ganska mycket uppgifter inklusive kreditkortsuppgifter och annat.
Jag kan mycket väl vara drabbad, och hoppas att informationen kommer fram snabbt så man vet om man har sina kort till salu på nätet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hackare-uppger-har-stulit-data-fran-ticketmaster
Tror ni detta blir en stor grej, där vi börjar se bättre säkerhet vid betallösningar, eller faller detta i glömska snart?
Det är ganska oseröst att Ticketmaster inte ens kommenterar detta. Jag har för mig att man enligt GDPR är skyldig att informera registrerade om det skett ett intrång och personuppgifter läckt.
Men det är ju knappast första gången som sånt här händer så det lär väl inte bli någon förändring nu heller.
Rent generellt verkar ju säkerheten rattas av någon PHB och då blir det väl lite si och så med säkerheten även om säkert någon pointy-haired-user blir övertygad om att det är säkert.
Sen bygger ju värdet i kreditkortsuppgifter (och även andra uppgifter) på bristande säkerhet i senare led också, men det är klart att vissa av dessa säkerhetsluckor utgör personen i sig (tänk phishing-attack).