Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Jag skulle inte säga att man "möter" någon eller något som man bara ser 100 meter bort.
Men här tänker vi uppenbarligen olika. Du anser tvärtom att om man ser en björn 100 meter bort i skogen så har man mött den (förutsett att det sker på marknivå, då - inte från en balkong) även om den inte ens ser människan.
ja.
om du såg en björn i skogen oavsett hur långt borta, skulle du glatt trava hem till mamma och säga jag har mött en björn!!!
en björn på 100 meters avstånd från dig har långt före du upptäcker den noterat din närvaro via sin nos och hörsel, såvida du inte står i direkt "fel" vindriktning och inte gett ifrån dig ett ljud sista kvarten.
den "möter" alltså i regel dig långt före du "möter" den.
Och jag hävdar alltså att även björnars "möten" med oss måste räknas in i "möten" björn/ människa.
och för alla björnar där ute är jag glad att de upptäcker oss före vi dem, så de kan dra sin kos i säkerhet.
Detta eftersom människor är jävligt mycket farligare för björnar än de är för oss.
Människan mördar offantligt många fler björnar än de ens är i närheten av att döda människor.
Vi tom äter björnar, strippar dem från deras skin, torterar dem via att ta deras galla, kidnappar deras ungar för att stänga in i burar, lustmördar dem och har fnoskiga idéer om att de skadar oss via själva sin existens....
Människan är helt enkelt.. worst of the worst.