2024-06-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågeställningen "man eller björn" handlar inte om "fakta" utan om upplevd trygghet.
Jag vet.

Diskussion sedan är bland annat hur denna upplevda (o)trygghet är baserad på verkligheten.

Eller snarare, det vore en intressant diskussion för det går inte att diskutera när argumenten är att jag har fel eftersom jag är man.
Citera
2024-06-02, 00:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Frågeställningen "man eller björn" handlar inte om "fakta" utan om upplevd trygghet.
Ja, precis. Det är därför det blir problematiskt när du säger att mannen är farligare, snarare än att du upplever mannen som farligare.
Citera
2024-06-02, 00:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
precis men man "möter dem" även om man inte talar med dem...eller hur?

du kan även prata om möten med annat. ex tågmöten, eller möte mellan kulturer.
och självklart kan du även utgå från att ex nu björnar har möten med något annat ex en människa

och nej, jag skulle heller inte prata om ett möte om jag såg en björn från en balkong...men däremot om jag stötte på en björn på 100 meters avstånd i naturen ex. har med att man är på samma plan att göra.
Ingen möter någon från en balkong annat än om mötet sker på balkongen.
Jag skulle inte säga att man "möter" någon eller något som man bara ser 100 meter bort.

Men här tänker vi uppenbarligen olika. Du anser tvärtom att om man ser en björn 100 meter bort i skogen så har man mött den (förutsett att det sker på marknivå, då - inte från en balkong) även om den inte ens ser människan.
Citera
2024-06-02, 00:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Det vore intressant att få veta åldern på damerna i tråden.

Jag har gjort en informell undersökning och frågat fyra kvinnor över 50 och alla valde mannen över björnen. Ett par av dem menade bestämt att kvinnor som väljer björnen skojar bara.

Jag tror även det sker en viss selektionseffekt när frågan blir viral på nätet, de kvinnor som engagerar sig är de som är engagerade i frågor rörande kvinnovåld.

Hur mikroskopisk risken än är att en random man skulle anfalla kvinnan i skogen så är rädslan och olustkänslan något som alla kvinnor kännt flera gånger och därför kan relatera till medan i stort sett noll kvinnor kan relatera till rädslan när man är ensam med ett stort rovdjur i naturen. Därför blir det lättare att rationalisera bort det och inbilla sig att rädslan skulle vara mindre.
Citera
2024-06-02, 00:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag vet.

Diskussion sedan är bland annat hur denna upplevda (o)trygghet är baserad på verkligheten.

Eller snarare, det vore en intressant diskussion för det går inte att diskutera när argumenten är att jag har fel eftersom jag är man.
Nej, det är en ointressant diskussion som du och en del andra vill föra för att ni inte förstår vad det handlar om - och trots att ni själva inte utgår från statistik i ert dagliga liv.
Citera
2024-06-02, 00:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det vore intressant att få veta åldern på damerna i tråden.

Jag har gjort en informell undersökning och frågat fyra kvinnor över 50 och alla valde mannen över björnen. Ett par av dem menade bestämt att kvinnor som väljer björnen skojar bara.

Jag tror även det sker en viss selektionseffekt när frågan blir viral på nätet, de kvinnor som engagerar sig är de som är engagerade i frågor rörande kvinnovåld.

Hur mikroskopisk risken än är att en random man skulle anfalla kvinnan i skogen så är rädslan och olustkänslan något som alla kvinnor kännt flera gånger och därför kan relatera till medan i stort sett noll kvinnor kan relatera till rädslan när man är ensam med ett stort rovdjur i naturen. Därför blir det lättare att rationalisera bort det och inbilla sig att rädslan skulle vara mindre.
Tror du har rätt här.
Citera
2024-06-02, 00:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, det är en ointressant diskussion som du och en del andra vill föra för att ni inte förstår vad det handlar om - och trots att ni själva inte utgår från statistik i ert dagliga liv.
Jag trodde det handlade om kvinnors upplevda (o)trygghet?

Givetvis utgår vi till viss del från statistik i vårt dagliga liv.
Citera
2024-06-02, 00:25
Medlem
Citat:
Jag hoppar fallskärm... Men visst.
Citera
2024-06-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Som jag skrev, och som du avfärdade. Men nu passar det.

Men jag är inte helt säker på att alla skulle hålla med dig om att Imperial Japan var västerländsk kultur, eller ens Sovjetunionen.

Slaveri var definitivt inte ett västerländskt fenomen vilket du ser i listan.

Jag har inte nämnt något om katastrofer men även där är kineserna värst, om du bara lärde dig läsa tabeller.

Jo, du har helt fel. Du har även visat att du inte kan argumentera, inte kan läsa tabeller, inte kan ta åt dig av fakta, inte är konsekvent, argumenterar oärligt, är otrevlig, och så vidare.

men skärp till dig lite nu.

jag avfärdade detta:

"https://en.m.wikipedia.org/wiki/List..._by_death_toll

WW2 ligger i topp och vita har några på topplistan men sen är det mest asiater.

"Atrocities in the Congo Free State", dvs ditt exempel med Leopold, är bara en parantes i jämförelse"

alltså jämförande av dödandet i Kongo med dödandet i ett helt världskrig.

Fakta är fortsatt den att det som toppar listan på att vara värst på att döda, plåga och utnyttja "andra" är västerländsk europeisk kultur, vilket var just vad jag påstod.
Var alltså något i just västerländsk kultur/ tänkande som var rätt så obehagligt och detta i kombination med resurser skapade mänskliga katastrofer som fortsatt idag ger genklang.

det betyder inte att du inte även har andra katastrofer skapade av andra kulturer...men
de var alltså inte värst.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-02 kl. 00:56.
Citera
2024-06-02, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle inte säga att man "möter" någon eller något som man bara ser 100 meter bort.

Men här tänker vi uppenbarligen olika. Du anser tvärtom att om man ser en björn 100 meter bort i skogen så har man mött den (förutsett att det sker på marknivå, då - inte från en balkong) även om den inte ens ser människan.

ja.
om du såg en björn i skogen oavsett hur långt borta, skulle du glatt trava hem till mamma och säga jag har mött en björn!!!

en björn på 100 meters avstånd från dig har långt före du upptäcker den noterat din närvaro via sin nos och hörsel, såvida du inte står i direkt "fel" vindriktning och inte gett ifrån dig ett ljud sista kvarten.
den "möter" alltså i regel dig långt före du "möter" den.
Och jag hävdar alltså att även björnars "möten" med oss måste räknas in i "möten" björn/ människa.

och för alla björnar där ute är jag glad att de upptäcker oss före vi dem, så de kan dra sin kos i säkerhet.
Detta eftersom människor är jävligt mycket farligare för björnar än de är för oss.
Människan mördar offantligt många fler björnar än de ens är i närheten av att döda människor.
Vi tom äter björnar, strippar dem från deras skin, torterar dem via att ta deras galla, kidnappar deras ungar för att stänga in i burar, lustmördar dem och har fnoskiga idéer om att de skadar oss via själva sin existens....

Människan är helt enkelt.. worst of the worst.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-02 kl. 00:57.
Citera
2024-06-02, 00:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
ja.
om du såg en björn i skogen oavsett hur långt borta, skulle du glatt trava hem till mamma och säga jag har mött en björn!!!

en björn på 100 meters avstånd från dig har långt före du upptäcker den noterat din närvaro via sin nos och hörsel, såvida du inte står i direkt "fel" vindriktning och inte gett ifrån dig ett ljud sista kvarten.
den "möter" alltså dig före du "möter" den.
Och jag hävdar alltså att även björnars "möten" med oss måste räknas in i "möten" björn/ människa.
Jag är lite för gammal för att springa hem till mamma och berätta om min dag.

Men nej, skulle jag berätta för något att jag sett en björn 100 meter bort, så hade jag inte sagt att jag "mött" en björn. Det är nämligen inte ett möte i mina ögon. Jag skulle däremot säga att jag sett en björn.*

Citat:
och för alla björnar där ute är jag glad att de upptäcker oss före vi dem, så de kan dra sin kos i säkerhet.
Detta eftersom människor är jävligt mycket farligare för björnar än de är för oss.
Människan mördar offantligt många fler björnar än de ens är i närheten av att döda människor.
Vi tom äter björnar, strippar dem från deras skin, torterar dem via att ta deras galla, kidnappar deras ungar för att stänga in i burar, lustmördar dem och har fnoskiga idéer om att de skadar oss via själva sin existens....

Människan är helt enkelt.. worst of the worst.
Björnar äter människor levande. De är rätt hemska. Visst, de planerar det inte av grymhetsskäl, men jag tror inte det lindrar smärtan.

*Enligt SAOL och Svensk Ordbok så är för övrigt din tolkning inte riktigt rätt:
Citera
2024-06-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Citat:
Jag är lite för gammal för att springa hem till mamma och berätta om min dag.

tsss det blir man aldrig för gammal för.

Citat:
Men nej, skulle jag berätta för något att jag sett en björn 100 meter bort, så hade jag inte sagt att jag "mött" en björn. Det är nämligen inte ett möte i mina ögon. Jag skulle däremot säga att jag sett en björn.*

enkom språkfråga.

Citat:
Björnar äter människor levande. De är rätt hemska. Visst, de planerar det inte av grymhetsskäl, men jag tror inte det lindrar smärtan.

nej björnar "äter inte människor".
Du kan ha några få undantag ex isbjörnar, men annars nej.

*Enligt SAOL och Svensk Ordbok så är för övrigt din tolkning inte riktigt rätt:

"komma emot".... som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in