2024-06-01, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
Var ju inget bevis på din grova anklagelse mot dessa.
Vill du vara vänlig att visa bevisen på dina anklagelser, eller är det bara önsketänkande som vanligt?
Bevis på vilken anklagelse? Att NASA och JAXA samarbetar?
Citera
2024-06-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Bevis på vilken anklagelse? Att NASA och JAXA samarbetar?

Att de samarbetetar för att skapa bluffbilder, det är nämligen det du påstår.
Där har vi inte sett ett enda bevis på ditt påstående, ett samarbete är nämligen endast ett bevis på samarbete och inget annat.

Detta visste du såklart redan men som inbitet troll måste du spela dum.
Citera
2024-06-01, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
Att de samarbetetar för att skapa bluffbilder, det är nämligen det du påstår.
Där har vi inte sett ett enda bevis på ditt påstående, ett samarbete är nämligen endast ett bevis på samarbete och inget annat.

Detta visste du såklart redan men som inbitet troll måste du spela dum.
Hur skulle jag kunna bevisa det för dig tänker du?
Citera
2024-06-01, 17:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Hur skulle jag kunna bevisa det för dig tänker du?

Har någon person från de båda ländernas rymdstyrelser bekräftat en sådan gemensam bluff?

Finns det dokument från desamma som bekräftar eller tyder på en gemensam bluff?

Nåt sånt kanske?
Citera
2024-06-01, 17:49
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har någon person från de båda ländernas rymdstyrelser bekräftat en sådan gemensam bluff?

Finns det dokument från desamma som bekräftar eller tyder på en gemensam bluff?

Nåt sånt kanske?
1. tworiders har visat att det finns ett samarbete mellan dem, därför är det inte en oberoende källa.
2. Vi har sett en video när Apollo 17 retursteg lyfte från månen. I mina amatör ögon så matchar inte det det dramatiska avtrycket som Apollo 15 ska ha lämnat. Men det är såklart inget bevis.

Däremot måste vi vara eniga och konstatera att det inte är en oberoende källa åtminstone. Och då är den inte så mycket värd.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-06-01 kl. 17:58.
Citera
2024-06-01, 17:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Det här med psykologin bakom det hela med månlandningarna är en väldigt viktig aspekt i det hela.

T ex:
Person 1 : "Oj då, det verkar finnas många konstiga saker med månlandningarna. Skulle det kanske möjligtvis kunna vara så att ett av USAs mest korrupta administration valde att iscensatta allt?"

Person 2 : "Måla upp en bild av exakt hur allt gick till när de fejkade det, och svara på alla mina detaljerade frågor om saken, kan du inte svara på allt på ett tillfredställande sätt så har det hänt, och blir det för konspirationsteoretisk så ska jag bara skratta åt dig".

En fråga till alla er djupa "tänkare" där ute: Vem framstår som mest irrationell, person 1 eller person 2?

Svar från alla "djupa" tänkare: "Döhh,,, man ska såklart tro på det för att få vara med på den "smarta" sidan. Jag tror ju på bevisen oavsett hur skrattretande de är annars är jag ju dum".

Sen är det lite intressant varför vissa verka ta det som en personlig förolämpning och en attack mot just dem som individ. Man kämpar med näbbar och klor och drar sig inte för att vrida på allt och hitta på saker (exakt det de brukar anklaga konspirationsteoretiker för). Det är som att de skriker ut: "Ifrågasätt inte nått snälla, vi är de smarta som tror på månlandningen, rubba inte den föreställningen."

Psykologin bakom det hela är såklart också en viktig aspekt i det här, det måste man kunna prata om också.

Om man tycker att den andra personen inte förstår en viss sak, så kan man försöka förklara det, funkar inte det så går man vidare. Inte ser den som ett "hot" som ska sabba nått.

Ingen av de personerna beskriver, som dessutom dryper av confirmation bias.

Problemet är att personer med liten eller ingen alls om rymdflygning och teknik påstår att det är underligheter. Och det genom körsbärsplockning.

Du har själv fallit i den genom att utan att veta brännvidden som användes, jämföra två foton för att få fram hur stor procent skillnad det borde vara om det avståndet som sägs från officiellt håll. Göra det utan veta brännvidd på ett 2d objekt och den matematik du använde funkar inte. Du avisade dessutom en animering en person gjort med överlagra bilderna som visade nej de är inte exakta bilder tagna från samma plats.

Det har i tråden getts en historierevision om Sovjets del i rymdkapplöpningen. Att den främste ingenjören dog 1966, och misslyckandet att finansiera dugliga bärraketer, personen som tog över hade inte samma skicklighet att manövrera den politiska delen utelämnades.

Anledningen till frågan om hur man simulerade 1/6 dels gravitation är att det är en av de tydligaste att manite spelat in det på jorden. Videotekniken hade inte kunnat göra det med dåtidens teknik. Särskilt när man kommer till materians rörelser efter månbilarna när de kör, fanns inte då alls.

Att så många som var med i månlandningsprojektet skulle hållit tyst om det var fejkat är orimligt. Alla konspirationer avslöjas för människor kan inte hålla tyst, man skryter, försäger sig mm. Sovjet borde ha sagt något om det var fejk.

Att körsbärs plocka i ren okunskap är inget vidare bra start!
Citera
2024-06-01, 18:07
Medlem
Citat:
1. tworiders har visat att det finns ett samarbete mellan dem, därför är det inte en oberoende källa.
2. Vi har sett en video när Apollo 17 retursteg lyfte från månen. I mina amatör ögon så matchar inte det det dramatiska avtrycket som Apollo 15 ska ha lämnat. Men det är såklart inget bevis.

Däremot måste vi vara eniga och konstatera att det inte är en oberoende källa åtminstone. Och då är den inte så mycket värd.

Just dina amatörögon kanske du då inte ska lita på. Du vet att du måste förstå månens fysik om du ska kunna dra någon slutsats över huvud taget.

Att dra slutsatser från sin okunskap är och förblir alltid fel.
Citera
2024-06-01, 18:22
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ingen av de personerna beskriver, som dessutom dryper av confirmation bias.
Beskriver vad?
Confirmation bias, verkar båda sidor lida av. Men jag tycker det är större skillnader från person till person än i grupp, så som du vill få det till. Jag tycker vissa på enda sidan beter sig mer som "klassiska" konspirationsteoretiker än individer på andra sidan.
Citat:
Problemet är att personer med liten eller ingen alls om rymdflygning och teknik påstår att det är underligheter. Och det genom körsbärsplockning.
Det där förekommer, det håller jag med om. Men återigen, gäller båda sidor, det ser vi expempel på hela tiden, speciellt här.
Citat:
Du har själv fallit i den genom att utan att veta brännvidden som användes, jämföra två foton för att få fram hur stor procent skillnad det borde vara om det avståndet som sägs från officiellt håll. Göra det utan veta brännvidd på ett 2d objekt och den matematik du använde funkar inte. Du avisade dessutom en animering en person gjort med överlagra bilderna som visade nej de är inte exakta bilder tagna från samma plats.
Du får jättegärna utveckla dina tankar om breddviden och på vilket sätt den eliminerar storleken på avståndskillnaden.
Du får också jätte gärna utveckla hur uträkningen inte fungerar. Jag är genuint nyfiken och vill ha svar. Jag har inga som helst problem att erkänna fel och ändra mig. Det verkar många andra ha svårt för.

Citat:
Det har i tråden getts en historierevision om Sovjets del i rymdkapplöpningen. Att den främste ingenjören dog 1966, och misslyckandet att finansiera dugliga bärraketer, personen som tog över hade inte samma skicklighet att manövrera den politiska delen utelämnades.

Anledningen till frågan om hur man simulerade 1/6 dels gravitation är att det är en av de tydligaste att manite spelat in det på jorden. Videotekniken hade inte kunnat göra det med dåtidens teknik. Särskilt när man kommer till materians rörelser efter månbilarna när de kör, fanns inte då alls.

Att så många som var med i månlandningsprojektet skulle hållit tyst om det var fejkat är orimligt. Alla konspirationer avslöjas för människor kan inte hålla tyst, man skryter, försäger sig mm. Sovjet borde ha sagt något om det var fejk.

Att körsbärs plocka i ren okunskap är inget vidare bra start!
När det gäller Sovjet så var det del av det för att de hade stora problem med N1 raketen, men droppen kom med Nikolai Kuznetsovs död. Jag nämnde N1 raketen och deras månprogram i inlägget du referat till. Jag ser inte att nått har ändrats. Faktum är att de satsade på robotar istället under den tiden, och det var deras nästa naturliga steg.

När det gäller att gå vidare till nått annat, så tycker jag att man kan ta ett steg i taget. Speciellt när det är lite små hetsigt och man märker att någons ego har blivit trappat på. Det blir liksom inte en ärlig diskussion då, håller du inte med?
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-06-01 kl. 19:12.
Citera
2024-06-01, 21:49
Medlem
SakariWallbergs avatar
Om det är nån som är nyfiken om bilderna så kan jag berätta att vi har haft en diskussion om detta på reddit. Flera har testat att räknat ut procentminskningen med olika metoder. Vi kom fram till ett sätt som visar den exakta minskningen och det matchar procentskillnaden på 0.001 noggrannhet med beräkningarna (viket kan förklarats att vi inte har distansen på exakta metern). Men det här visar att bilderna är tagna från de avstånden som NASA säger och hade varit svårt att fejka det.
Men tyvärr Kjell, det hade inget med objektivet att göra.
Skönt, nu kan jag släppa det här

Fan vad jobbigt det blir nu att jag måste acceptera att den där jävla månlandaren fungerade på riktigt, Aja..

Ha det bra! nu loggar jag ut
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-06-01 kl. 22:09.
Citera
2024-06-02, 01:07
Medlem
Citat:

Redan i början på 1600-talet började Galileo Galilei kartlägga månens yta med hjälp av sitt teleskop. Han skapade detaljerade teckningar av månen och månens kratrar, vilket bara var en början för förståelsen av månens landskap. Sen kan du lägga till ca 360 års utveckling på det. Så den sidan som är vänd mot oss har man kunnat studera från jorden helt enkelt. Alla 6 månlandningarna är på den sidan (vilket man ifrösig kan ursäkta med logiska förklaringar, den mest logiska: kommunikation med jorden).
Här tror jag att du är något på spåren,
Du tänker att teknikutvecklingen bekräftar vad Gallilei såg.

Om du vänder alltihop uppochned,
Tänk att en bild målades på 1600-talet, och tänk vidare att "teknikutvecklingen" bara förstärkt den bilden.

Du landar då i ett scenario där Apolloprojektetet inte alls iscensatte landningar på månens "yta", i själva verket var det iscensättningar av landningar på en förstärkt 1600-talsbild.

Där har du min mening, peace out
Citera
2024-06-02, 02:34
Medlem
LaChorreras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Här tror jag att du är något på spåren,
Du tänker att teknikutvecklingen bekräftar vad Gallilei såg.

Om du vänder alltihop uppochned,
Tänk att en bild målades på 1600-talet, och tänk vidare att "teknikutvecklingen" bara förstärkt den bilden.

Du landar då i ett scenario där Apolloprojektetet inte alls iscensatte landningar på månens "yta", i själva verket var det iscensättningar av landningar på en förstärkt 1600-talsbild.

Där har du min mening, peace out
Det har du helt rätt i, det upplevde jag också på en LSD-trpp en gång.
Fast då var det ormens "tunga" på logot som avgjorde det hela. Eller var det att det fanns nått orange färg med i bilden? Det är lite suddigt med detaljera som pekar ut sanningen ibland, man måste vara vaksam
NASA gillar att lägga ut ledtrådar till såna som "oss"
Senast redigerad av LaChorrera 2024-06-02 kl. 02:38.
Citera
2024-06-02, 10:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Beskriver vad?
Confirmation bias, verkar båda sidor lida av. Men jag tycker det är större skillnader från person till person än i grupp, så som du vill få det till. Jag tycker vissa på enda sidan beter sig mer som "klassiska" konspirationsteoretiker än individer på andra sidan.

Det där förekommer, det håller jag med om. Men återigen, gäller båda sidor, det ser vi expempel på hela tiden, speciellt här.

Du får jättegärna utveckla dina tankar om breddviden och på vilket sätt den eliminerar storleken på avståndskillnaden.
Du får också jätte gärna utveckla hur uträkningen inte fungerar. Jag är genuint nyfiken och vill ha svar. Jag har inga som helst problem att erkänna fel och ändra mig. Det verkar många andra ha svårt för.

När det gäller Sovjet så var det del av det för att de hade stora problem med N1 raketen, men droppen kom med Nikolai Kuznetsovs död. Jag nämnde N1 raketen och deras månprogram i inlägget du referat till. Jag ser inte att nått har ändrats. Faktum är att de satsade på robotar istället under den tiden, och det var deras nästa naturliga steg.

När det gäller att gå vidare till nått annat, så tycker jag att man kan ta ett steg i taget. Speciellt när det är lite små hetsigt och man märker att någons ego har blivit trappat på. Det blir liksom inte en ärlig diskussion då, håller du inte med?

Du visste ju inte från början om man använt 60 mm objektivet på båda bilderna eller om någon var tagen med 500 mm objektivet vilket skulle gjort din beräkning helt värdelös. Du tar inte hänsyn till vinkel mot det jämförbara objektet, 2d foton på objekt på långt håll är ytterligare en faktor.

Sedan vad andra personer håller med på reddit ger jag inte mycket för.

Bara att du anförde fel på positionbeskrivningen i en av de länkar om bilderna, bilder som du påstår är fejkade på jorden.

Nej man kan inte titta på en sak åt gången, vilket är konspirationsteoretikers favorit grepp.

Om det finns flertalet stöd för för att vi var där, vilket är bland annat att man kunde då inte ha simulerat 1/6 gravitation med dåtidens teknik på jorden. Särskilt hur partiklar efter månbilarna betett sig. Så om man inte kan bortförklara det, vad är då värdet att diskutera två bilder?

Dessutom när personer visat på genom att ladda ner hi res bilderna och visat via överlagring är två bilder tagna vid två olika platser eftersom man inte får exakta samma karaktär på bergen i bakgrunden. Det är samma berg men tagna från två olika positioner.

Nämn en konspiration som avslöjats där så många människor har varit involverade.

Sedan kan man ju bortförklara månstenar, reflektorplattan vi mäter avståndet till månen med, varför Sovjet eller Kina inte tryckte dit USA med detta. Men då kommer världskabbaler och annat trams!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in