Citat:
Ursprungligen postat av
SakariWallberg
Beskriver vad?
Confirmation bias, verkar båda sidor lida av. Men jag tycker det är större skillnader från person till person än i grupp, så som du vill få det till. Jag tycker vissa på enda sidan beter sig mer som "klassiska" konspirationsteoretiker än individer på andra sidan.
Det där förekommer, det håller jag med om. Men återigen, gäller båda sidor, det ser vi expempel på hela tiden, speciellt här.
Du får jättegärna utveckla dina tankar om breddviden och på vilket sätt den eliminerar storleken på avståndskillnaden.
Du får också jätte gärna utveckla hur uträkningen inte fungerar. Jag är genuint nyfiken och vill ha svar. Jag har inga som helst problem att erkänna fel och ändra mig. Det verkar många andra ha svårt för.
När det gäller Sovjet så var det del av det för att de hade stora problem med N1 raketen, men droppen kom med Nikolai Kuznetsovs död. Jag nämnde N1 raketen och deras månprogram i inlägget du referat till. Jag ser inte att nått har ändrats. Faktum är att de satsade på robotar istället under den tiden, och det var deras nästa naturliga steg.
När det gäller att gå vidare till nått annat, så tycker jag att man kan ta ett steg i taget. Speciellt när det är lite små hetsigt och man märker att någons ego har blivit trappat på. Det blir liksom inte en ärlig diskussion då, håller du inte med?

Du visste ju inte från början om man använt 60 mm objektivet på båda bilderna eller om någon var tagen med 500 mm objektivet vilket skulle gjort din beräkning helt värdelös. Du tar inte hänsyn till vinkel mot det jämförbara objektet, 2d foton på objekt på långt håll är ytterligare en faktor.
Sedan vad andra personer håller med på reddit ger jag inte mycket för.
Bara att du anförde fel på positionbeskrivningen i en av de länkar om bilderna, bilder som du påstår är fejkade på jorden.
Nej man kan inte titta på en sak åt gången, vilket är konspirationsteoretikers favorit grepp.
Om det finns flertalet stöd för för att vi var där, vilket är bland annat att man kunde då inte ha simulerat 1/6 gravitation med dåtidens teknik på jorden. Särskilt hur partiklar efter månbilarna betett sig. Så om man inte kan bortförklara det, vad är då värdet att diskutera två bilder?
Dessutom när personer visat på genom att ladda ner hi res bilderna och visat via överlagring är två bilder tagna vid två olika platser eftersom man inte får exakta samma karaktär på bergen i bakgrunden. Det är samma berg men tagna från två olika positioner.
Nämn en konspiration som avslöjats där så många människor har varit involverade.
Sedan kan man ju bortförklara månstenar, reflektorplattan vi mäter avståndet till månen med, varför Sovjet eller Kina inte tryckte dit USA med detta. Men då kommer världskabbaler och annat trams!