2024-06-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ok. Du går tillbaka till 2014 och Maidan. Gissar att du vill prata om våldet i Kiev.
Du vill prata om presidenten som blev avsatt.
Du vill prata om ryskan som förbjöds.
Du vill prata om folkmordet i östra Ukraina.

Är jag rätt på det?

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej förutom att Putin drar sig tillbaka så måste det också till en lösning på den ursprungliga Ukraina-frågan som fanns innan Putins invasion. Ukraina består av både Västukraina och Östukraina. Tror att en delning är oundviklig nu.

Den lösningen är inte så svår, Rysska armén och FSB drar sig ur Ukraina så löser det sig nog rätt OK.
Du är medveten om att oroligheterna i östra Ukraina 2014 leddes av FSB.
Men uppenbarligen köper du lite för mycket av Kremls retorik.
Citera
2024-06-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag säger att de provocerades att starta kriget och att de provokationerna ökade kraftigt inför att Nordstream II skulle gå igång. Det är vad jag säger. Ryssland fattade beslutet att invadera Ukraina. Med den invasionen, kunde Tyskland först förmås att inte motta rysk gas. Sedan sprängdes pipelinen. Enligt uppgift av Nato i en operation utförd av norrmän och amerikanare.
Enligt andra uppgifter sprängdes den av Ryssland, det låter inte så otroligt då de spränger dammar och kapar havskablar. Se hur ryska båtar trålar över kablar o gasledningar.
Sabotage är Rysslands regims favoritsport, utöver kidnappning våldtäkter, och mord.
Citera
2024-06-01, 19:59
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Jag säger att de provocerades att starta kriget och att de provokationerna ökade kraftigt inför att Nordstream II skulle gå igång. Det är vad jag säger. Ryssland fattade beslutet att invadera Ukraina. Med den invasionen, kunde Tyskland först förmås att inte motta rysk gas. Sedan sprängdes pipelinen. Enligt uppgift av Nato i en operation utförd av norrmän och amerikanare.

Vem provocerar vem egentligen? Tycker du inte att Ryssland agerade på ett extremt provokativt sätt, bland annat mot Sverige, när de 2021 ställde ett ultimatum att de minsann framöver ska ha inflytande över länder som anses vara i deras s.k. intressesfär? Eller tycker du att Ryssland ska ha rätt att lägga sig i Sveriges (och andra länders) självbestämmande?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin%27s_December_2021_ultimatum
Citera
2024-06-01, 20:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Den lösningen är inte så svår, Rysska armén och FSB drar sig ur Ukraina så löser det sig nog rätt OK.

Med tanke på att girkin är en av nyckelpersonerna bakom allt som hänt i Ukraina sedan 2014, kanske man ska ta en till var den lilla skiten har varit inblandad i.
https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin
Citat:
Battle/Wars
Transnistria War
Bosnian War
Chechen–Russian conflict
First Chechen War
Second Chechen War
Russo-Ukrainian War
2014 Crimean crisis
2014 Simferopol incident
War in Donbas (2014–2022)
Siege of Sloviansk
Battle of Kramatorsk
2022 Russian invasion of Ukraine

Detta var bara själva krigen och striderna. I artikeln finns mer vad denna helvetes maskföda har varit involverat i förutom MH17.
Citera
2024-06-01, 20:03
Medlem
attogs avatar
Citat:

Provocerades att starta…
Ungefär som att kjolen var så kort, så jag behövde ha sex…

Du tycker att bägge fallen är rimliga?
Citera
2024-06-01, 20:05
Medlem
attogs avatar
Citat:

Men va f-n. Låt Dickefix svara på frågan.
Citera
2024-06-01, 20:08
Medlem
Citat:
Det är inte alls så. Jag tror att en av huvudorsakerna bakom detta krig, varför det provocerades fram, var att Tyskland skulle börja ta emot gas genom Nordstream 2. Amerikanerna har aktivt motverkat goda förbindelser mellan Tyskland och Ryssland. Det där har egoistiska skäl. USA vill inte ha ett Europa i vilket Ryssland ingår som en fullfjärdrad och respekterad medlem. Det beror på att det skulle minska det amerikanska inflytandet över Europa så mycket.
På ett sätt har du nog rätt i att Tysklands samarbete med Ryssland var en bakomliggande faktor till att Putin drog igång sin invasion 2014. Vilket Tysklands agerande i början av kriget visar på.
Men inte riktigt som du får ihop det.
Snarare såg Kreml att stora delar av EU var beroende av Ryssland.
Samt att Covid hade försvagat västvärlden och dess politiska ledning till en grad där han inte trodde han skulle gå motstånd.
Tillsammans med en skev bild I Kreml om att Ukrainare i gemen ville ha Ryskt styre.
Tyvärr var nog bakomliggande orsakerna bakom tidpunkten till invasionen helt enkelt Putins skeva bild av verkligheten efter en för lång isolering. omgiven av en liten skara individer.
Citera
2024-06-01, 20:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Men hjälper det? Vad om sanktionerna var riktad emot oss av Ryssland? Vi skulle bli arga på Ryssland, inte våra ledare och sen bita ihop och hitta lösningar. Tyvärr tror jag också gemene ryss tror detta är västs fel efter all propaganda, frågan är hur hårt eliten drabbas.

Tveksamt.. Det finns en väsentlig skillnad nu mot när det var som eländigast under det kalla kriget. Ett allt mer uttalat hat mellan folken. Jag ser också den förändringen i dom ryska kommentarsfälten.
Citera
2024-06-01, 20:13
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Moskva kan man nu se att sanktionerna börjar att bita rejält.

https://www.facebook.com/watch/?v=1078665579880380

Övertygande. Lite videoklipp från något överklassområde i Moskva säger nog väldigt mycket om tillståndet i Ryssland. Snarare är det i provinsstäderna långt från Moskva där kriget märks. I vissa byar är alla män mellan 18 - 40 antingen inkallade i armén eller ligger begravda i någon militärkyrkogård.
Citera
2024-06-01, 20:16
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
På ett sätt har du nog rätt i att Tysklands samarbete med Ryssland var en bakomliggande faktor till att Putin drog igång sin invasion 2014. Vilket Tysklands agerande i början av kriget visar på.
Men inte riktigt som du får ihop det.
Snarare såg Kreml att stora delar av EU var beroende av Ryssland.
Samt att Covid hade försvagat västvärlden och dess politiska ledning till en grad där han inte trodde han skulle gå motstånd.
Tillsammans med en skev bild I Kreml om att Ukrainare i gemen ville ha Ryskt styre.
Tyvärr var nog bakomliggande orsakerna bakom tidpunkten till invasionen helt enkelt Putins skeva bild av verkligheten efter en för lång isolering. omgiven av en liten skara individer.

Jag tror du har rätt i detta. Pga en rad olika faktorer såg Putin sin chans och tänkte troligen att det aldrig kommer uppstå ett bättre läge än detta.
Citera
2024-06-01, 20:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tveksamt.. Det finns en väsentlig skillnad nu mot när det var som eländigast under det kalla kriget. Ett allt mer uttalat hat mellan folken. Jag ser också den förändringen i dom ryska kommentarsfälten.
Jag menar att jag tror inte ryssen holder sine ledare ansvarliga då dom tror allt är västs fel, och om det var vice versa skulle vi inte fira en tum emot Ryssland, dock vet vi at Ryssland är aggressorn. Menar du förändring i at folket börjar rikta kritik emot styrandet i Ryssland? Jag är lite svårbegavad sedan jag är från Norge..
Citera
2024-06-01, 20:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Jag tror du har rätt i detta. Pga en rad olika faktorer såg Putin sin chans och tänkte troligen att det aldrig kommer uppstå ett bättre läge än detta.
Visst, men hadde han ventat lite längre hadde bytet varit ännu närmare, nu skrämde han bytet til att bli mera varsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in